Gemeente ziet een afname van te zwaar verkeer in Utrechts wervengebied Gemeente ziet een afname van te zwaar verkeer in Utrechts wervengebied

Gemeente ziet een afname van te zwaar verkeer in Utrechts wervengebied

Gemeente ziet een afname van te zwaar verkeer in Utrechts wervengebied
Het aantal te zware voertuigen in het Utrechtse wervengebied is afgenomen. Dat constateert de gemeente op basis van tellingen en monitoring, weegacties van handhavers en waarnemingen van bewoners en keldereigenaren.

Het aantal te zware voertuigen in het Utrechtse wervengebied is afgenomen. Dat constateert de gemeente op basis van tellingen en monitoring, weegacties van handhavers en waarnemingen van bewoners en keldereigenaren.

Om de monumentale werven en kelders in de Utrechtse binnenstad te beschermen, zijn er in 2021 maatregelen tegen te groot en te zwaar ingevoerd. Ook in omliggende straten, zoals de Springweg, gelden regels tegen te zware voertuigen. Dat moet voorkomen dat die per ongeluk toch in kwetsbare straten terechtkomen.

De maatregelen hebben effect, ziet de gemeente Utrecht. Een telling in het vierde kwartaal van 2021 laat zien dat er in twee weken tijd 28 mogelijk te zware voertuigen door het wervengebied zijn gereden. Bij een telling in 2020 werden er volgende de gemeente nog 43 te zware voertuigen aangetroffen. 

Belading

Of de 28 voertuigen, veelal bestelbusjes, daadwerkelijk te zwaar waren, is afhankelijk van de lading. Zonder maximale lading zijn deze lichter dan de toegestane 2 ton. Volledig beladen kunnen de bestelbusjes echter tot 3 ton wegen.

“Toch rijdt nog steeds te zwaar verkeer, waaronder vrachtwagens door het wervengebied”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad. “Soms tegen de richting in om de breedtebeperking te omzeilen.” In veel gevallen zouden bewoners van het gebied daar meldingen van maken, waarna een handhaver het voertuig probeert te traceren.

Op het programmaplan van de gemeente staan nog meer maatregelen voor het weren van te zwaar verkeer. Een van die maatregelen is cameratoezicht op basis van kenteken.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

9 Reacties

Reageren
  1. TeringJantje

    Mooi zo, weg met truckcombinaties uit het centrum. Naast het feit dat de werfkelders eraan gaan is het natuurlijk ook levensgevaarlijk in die smalle straatjes waar zich ook fietsers, voetgangers en kinderen bevinden. In deze tijden waarin alles veilig moet zijn kan ik er met mijn verstand bijvoorbeeld ook niet bij dat opleggers van enkele tonnen de weg delen met fietsers zoals op de singels het geval is. Dat soort materiaal hoort op de snelweg, als je de goederen vervolgens verder de stad in wilt vervoeren dan laad je het maar over in een kleiner busje.

  2. De count

    Als ik het lees gaat het over mogelijk te zwaar, dus eigenlijk weet men het niet en kan men deze conclusie niet trekken. Trucks weren zou niet zo moeilijk moeten zijn toch? Al kan ik me voorstellen dat routes ook begaanbaar moeten blijven voor brandweer

  3. Aanwonende Ganzenmarkt schoutenstraat

    Hoek Ganzenmarkt schoutenstraat, waar alle vrachtwagens voor de Neude horeca door moeten
    Hoek Ganzenmarkt schoutenstraat daar gaan nog eens doden vallen
    Terwijl vrachtwagens de hoek met heel veel passen en meten kunnen maken
    Omdat het terras van horecabedrijf in de weg staat
    Blinden invalide voetgangers kinderen , alles moet aan de kant
    De schoutenstraat is aan het verzakken
    Scheuren in muren van huizen

  4. Realist

    Aan de hoeveelheid verkeersborden ligt het in ieder geval niet…

  5. RABE

    Ja, logisch. Er is een verbod en overschrijding levert een hoge boete op.

  6. Koel Hoofd

    Geld dat verbod eigenlijk ook voor Tesla’s, Jaguar ipace etc.?
    De model S en X en genoemde Jaguar zijn met en zonder bestuurder ook dik 2 ton. En dan zitten vrouw en kinderen er nog niet eens bij in…

  7. Realist

    @Koel Hoofd. Twee ton is twee ton..

  8. Just saying

    ‘Of de 28 voertuigen, veelal bestelbusjes, daadwerkelijk te zwaar waren, is afhankelijk van de lading. Zonder maximale lading zijn deze lichter dan de toegestane 2 ton. Volledig beladen kunnen de bestelbusjes echter tot 3 ton wegen.’
    Bestelbusjes dus, geen vrachtwagens, maar goederen veelal besteld door bewoners..

  9. Arbeider

    Een voorzet om alles te gaan weren, want zo gaat het meestal met dit soort mededelingen.

    Benieuwd hoe de horeca en middenstanders bevoorraad gaan worden. Nemen de raadsleden zelf hun drinken mee!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).