Gemeente ziet graag kleinschalige woningbouw op Hieronymuserf | De Utrechtse Internet Courant Gemeente ziet graag kleinschalige woningbouw op Hieronymuserf | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente ziet graag kleinschalige woningbouw op Hieronymuserf

Gemeente ziet graag kleinschalige woningbouw op Hieronymuserf
Op het voormalige Dela-terrein achter de panden op de Maliesingel 72-76 moet kleinschalige woningbouw komen. De gemeente start op korte termijn met een aanbestedingsprocedure.

Op het voormalige Dela-terrein achter de panden op de Maliesingel 72-76 moet kleinschalige woningbouw komen. De gemeente start op korte termijn met een aanbestedingsprocedure.

Het terrein van Dela, dat ook wel het Hieronymuserf wordt genoemd, is door de gemeente in 2001 aangekocht. Het idee was om er een openbare parkeergarage te bouwen voor bezoekers van de binnenstad gecombineerd met woningbouw. Er zouden 20 appartementen komen en een ondergrondse parkeergarage met 75 parkeerplaatsen. Er is toen ook een aanbestedingsprocedure gestart voor het project maar er werd geen geschikte kandidaat gevonden.

Na de aanbesteding zijn er nog meerdere pogingen genomen om het terrein te ontwikkelen maar dit is nimmer gelukt. De financiële uitdagingen waren te groot.

De gemeente gaat nu weer met de ontwikkeling aan de slag; het zou een unieke locatie voor woningbouw vlakbij de binnenstad zijn, de gemeente heeft de verplichting om de bodemvervuiling aan te pakken en herontwikkeling is noodzakelijk om verder financieel verlies te beperken.

De gemeente stelt wel wat eisen aan de nieuwbouw. Het moet kleinschalig worden en er is geen ruimte meer voor een ondergrondse openbare parkeergarage. De gemeente denkt aan zo’n 8 tot 10 woningen. Ook wil de gemeente dat de architect, de ontwikkelaar en de toekomstige bewoners goed gaan samenwerken aan de uitwerking van het plan.

De gemeente hoopt eind 2015, begin 2016 een ontwikkelaar te hebben gevonden. De beoogde start voor de bouw staat gepland in 2017.

5 Reacties

Reageren
  1. Joris

    Nul-op-de-meter zal toch ook wel aan het programma van eisen zijn toegevoegd!?

  2. Ronald

    Dus de eisen waren zodanig dat het niet financieel aantrekkelijk was voor projectontwikkelaars. En nu zijn de eisen aangescherpt dwz minder aantrekkelijk.
    Zonder socialistische anti-vanalles-overheid was dit stuk allang ontwikkelt.

  3. Utrecht groeit

    Geen openbare parkeer plaatsen realiseren is een gemiste kans indien we geparkeerde auto’s van de grachten willen ontmoedigen.
    Ook bovengronds zou goed kunnen, en dan ” inpakken” met woningen zodat deze aan het oog onttrokken zijn. ( Of alleen vanaf spoorbaan zichtbaar).

  4. R. de Groot

    Graag zou ik de redacteur/trice van dit bericht spreken. Er staat een aantal dingen in dit bericht die naar mijn mening niet (helemaal) correct zijn.
    Het is niet nodig om deze reactie op de website te zetten.
    Als u mij een telefoonnummer geeft, kan ik natuurlijk ook contact met u opnemen.
    Graag wacht ik uw reactie af.

  5. Luuk Upuuk

    @Ronald, hoe komt het toch dat mensen, die altijd afgeven op sociaaldenkenden, hun nederlandse taal zo slecht beheersen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).