Gemeente ziet niks in plaatsen van aftelstoplichten voor auto’s Gemeente ziet niks in plaatsen van aftelstoplichten voor auto’s

Gemeente ziet niks in plaatsen van aftelstoplichten voor auto’s

Gemeente ziet niks in plaatsen van aftelstoplichten voor auto’s
Archieffoto: Pixabay
De gemeente Utrecht is geen voorstander van zogenoemde aftelstoplichten voor auto’s. Deze verkeerslichten geven aan hoe lang het nog duurt voordat het op groen springt. Het aantal automobilisten die door rood rijdt zou namelijk toenemen. Dat laat de gemeente in een brief aan de gemeenteraad weten.

De gemeente Utrecht is geen voorstander van zogenoemde aftelstoplichten voor auto’s. Deze verkeerslichten geven aan hoe lang het nog duurt voordat het op groen springt. Het aantal automobilisten die door rood rijdt zou namelijk toenemen. Dat laat de gemeente in een brief aan de gemeenteraad weten.

In Utrecht kennen we aftelstoplichten wel al voor fietsers. De gemeente heeft recent onderzocht of dit ook voor automobilisten interessant kan zijn.

Een voordeel van de verkeerslichten is dat de doorstroming op kruispunten iets beter wordt. Daarnaast zou het ook comfortabeler zijn voor automobilisten.

Nadeel

Er zit volgens de gemeente echter ook een belangrijk nadeel aan. In Den Bosch wordt op verschillende plekken al gebruikgemaakt van de verkeerslichten en daar is het aantal auto’s dat door rood rijdt met 5 procent toegenomen. Hierdoor neemt het risico op ongelukken toe.

Om dit negatieve effect op te lossen moet de zogenoemde ontruimingstijd, de tijd waarmee verschillende verkeersstromen afwisselend groen en rood krijgen, verruimd worden. Dat heeft weer effect op de doorstroming.

De afdeling van de politie die onderzoek doet naar verkeersongevallen is dan ook geen voorstander van de verkeerslichten voor autoverkeer.

Rotterdam en Nijmegen hebben ook kleine proeven gedaan met de verkeerslichten. Beide steden hebben besloten de verkeerslichten ook niet verder in te voeren. Al met al concludeert de gemeente ook geen voorstander te zijn van het toepassen van de aftellers in Utrecht.

12 Reacties

Reageren
  1. Koel hoofd

    Wat een achterlijke redenatie. Het gaat om mensen, voertuig is hierbij irrelevant. Dus als 5% van de mensen door rood gaat rijden bij aftelstoplichten, dan doen ze dat met zowel auto’s als fietsen.
    Reden: de mens is een rasopportunist.
    Dus de afstelling moet anders ingeregeld worden (optrekken/afremmen) waardoor fietsers uiteindelijk weer net zolang moeten wachten als automobilisten. Dat is tegen het zere been van de wethouder die wil dat de fiets voorrang heeft om zo de auto uit de stad te verdrijven.
    Als ze zo elitair opportunistisch door gaat, dan verdrijft ze de denkende mens uit de stad wat het menselijk opportunisme verteld dat ze het elders beter hebben.

  2. JdV

    Zucht. In andere beschaafde landen springen verkeerslichten (de term stoplichten is niet correct) van rood op oranje voordat ze naar groen gaan. Maar dat is in NL klaarblijkelijk heel moeilijk. Terwijl het wel zorgt voor een betere doorstroming en dus goed is voor het milieu.

  3. MJPD

    Dus een maatregel, die de doorstroming bevordert, wordt niet ingevoerd door verkeersovertreders terwijl hierop eenvoudig kan worden gehandhaafd door deze verkeerslichten automagisch een boete te laten uitsturen? Dat is haast hetzelfde als een parkbankje weghalen om de overlast aldaar “op te lossen”.

    In Utrecht kan de doorstroming in ieder geval worden verbeterd als ov-(stads)bussen niet meer worden voorzien van apparatuur die verkeerslichten voor hen op groen houdt.

  4. Wouter

    Het zijn toch echt aftelverkeerslichten. Ze tellen immers af tot het groene licht en dan mag je juist rijden. 😁

  5. Cor Nelis

    Ik zie ook voordelen: moderne auto’s hebben een start/stopfunctie. De auto slaat af als je stil staat. Als ze zien dat het licht bijna op groen gaan laat je de rem los en start de motor en kun je direct wegrijden. Nu gebeurt dat vaak pas als het licht al lang op groen staat.

  6. De medicijnman.

    Nou ik denk dat het juist zeer goed werkt ,het brengt een beetje rust en je weet waar je aan toe bent.
    Ik vind het zeer prettig bijv in oostenrijk/ Zwitserland. .het zal wel weer een geld kwestie zijn.

  7. Lombokker

    Dit heeft tot gevolg dat de ongeduldigen al gaan rijden vóórdat het verkeerslicht daadwerkelijk op groen springt. Combineer dat met een andere auto die nog net even door ‘donkeroranje’ rijdt, dan is de kans groot op ongelukken.

  8. Wouter

    @Cor Nelis: dat is inderdaad een goede. Nu kan dat op (onder meer) het Henri Dunantplein vaak al, omdat je daar meestal het verkeerslicht voor de kruisende baan ziet. Als die op oranje gaat kun je de motor alvast starten en bij groen direct wegrijden. Zeker met mensen die zo nodig op hun telefoon moeten zitten als ze voor het verkeerslicht wachten kan dat de doorstroming enorm bevorderen.

  9. Angelique

    Raar verhaal, dan geldt dat ook voor fietsers. Uiteindelijk is het gewoon een heel kleine stukje innovatie waar we gewoon van zouden kunnen genieten… Als je dan moet handhaven of iets opnieuw.moet instellen, dan doe je dat toch gewoon.

  10. Katja

    Zelfs Max Verstappen vertrekt pas bij groen licht, hoe moeilijk is dat nou ?

  11. Harm Bredene

    @lot dit zorgt er ook weer voor dat mensen hun motor niet laten draaien als ze zien hoe lang ze nog moeten wachten voor het stoplicht. Maar ik vermoed dat je de automobiel liever pest dan voor daadwerkelijke oplossingen te zitten toch?

  12. remco

    oh man, het ‘beste stuurlui aan wal’ gehalte van de reageerders is weer niet van de lucht. Het lijkt wel of iedereen op deze site het per definitie beter kan dan de gemeente (je kan het woord gemeente verplaatsen voor elk willekeurig bestuursorgaan). Aan de verhouding positieve / negatieve reacties onder de berichten zou je prima kunnen afleiden dat Utrecht een jammerlijk falende, onleefbare beerput is. (spoiler alert: da is niet zo)

    Komt waarschijnlijk doordat je gelukkige mensen niet zo hoort: die doen leuke dingen in plaats van te zeuren op nieuwsites. Ik ga snel weer wat leuks doen! x r

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).