Gemeente ziet niks in pasfotoservice in Stadskantoor | De Utrechtse Internet Courant Gemeente ziet niks in pasfotoservice in Stadskantoor | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente ziet niks in pasfotoservice in Stadskantoor

Gemeente ziet niks in pasfotoservice in Stadskantoor
Archieffoto Stadskantoor
Als het aan de gemeente ligt komt er geen pasfotoservice in het Stadskantoor in Utrecht. Dat laat het college weten naar aanleiding van vragen van D66. Deze partij zag de mogelijkheid voor het maken van pasfoto’s graag terugkomen. De gemeente acht het niet meer nodig.

Als het aan de gemeente ligt komt er geen pasfotoservice in het Stadskantoor in Utrecht. Dat laat het college weten naar aanleiding van vragen van D66. Deze partij zag de mogelijkheid voor het maken van pasfoto’s graag terugkomen. De gemeente acht het niet meer nodig.

“Wordt het binnenkort mogelijk voor een ondernemer om een pasfotoautomaat op het stadskantoor te plaatsen?”, dat vroeg D66-raadslid Indra te Ronde zich af. De gemeente laat weten dat dit niet gaat gebeuren. “In tegenstelling tot de periode voor het Stadskantoor werken we nu op afspraak. Het is dan ook van belang dat bezoekers voorafgaand aan hun afspraak een pasfoto in hun bezit hebben om de aanvraag goed af te ronden. Hierop attenderen wij ook onze bezoekers. Een pasfotoautomaat biedt dan ook geen oplossing voor diegene die de pasfoto vergeten zijn. Als tijdens de afspraak blijkt dat iemand geen (juiste) pasfoto mee heeft genomen, dan moet diegene helaas een nieuwe afspraak maken.”

Want de gemeente erkent wel dat er soms wordt gevraagd naar de pasfotoservice door bezoekers van het Stadskantoor. “Wij hebben echter niet het beeld dat er sprake is van een grote behoefte. Bezoekers die een pasfoto willen nemen in de buurt van het Stadskantoor verwijzen wij op dit moment door naar een pasfoto faciliteit in de stationshal binnen 1 minuut lopen en nog een faciliteit binnen 4 minuten lopen van het Stadskantoor.”

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Utrechtse

    Stelletje kortzichtige betweterige ambtenaren vanaf ivoren toren met weinig inlevingsvermogen. Burgers moeten niet lastig worden en wensen hebben, dat bepaalt de gemeente wel. Niks nieuws toch, is al jaren zo.

  2. Mark

    De gemeente benadert dit wel heel erg vanuit een soort paternalistische tunnelvisie: de burger moet zich aan de instructies houden en zich goed voorbereiden: dit doen ze natuurlijk vaak niet en dan moet de gemeente wel streng zijn (nieuwe afspraak maken). Het ontgaat de gemeente blijkbaar dat de burger ook als volwassen ‘client’ kan worden benaderd waaraan zo goed mogelijk (mede namens diezelfde burger) collectieve diensten worden verleend. Vreemd genoeg realiseert de gemeente zich niet dat het voor haar inwoners heel praktisch en tijdbesparend kan zijn als er voorafgaand aan de afspraak nog even foto’s gemaakt kunnen worden op dezelfde locatie. Ook de burger heeft beperkte tijd en is niet alleen maar zo dom om een pasfoto te vergeten…….

  3. Geert

    Ah kom op Utrechtse, waarom altijd zo negatief en chagrijnig. Bereid je gewoon voor op een afspraak met de gemeente. En zorg dus voor een goede pasfoto. En wat is 1 minuut lopen nou…

  4. Linda

    Helemaal met Utrechtse eens! Natuurlijk moet er goede pasfoto voorziening in Stadskantoor komen! Heb al meegemaakt dat pasfoto werd afgewezen, voldeed niet aan eisen. Weet je hoeveel extra tijd en geld dat kost? Stelletje idiote ambtenaren kan dat dus geen reet schelen, bah!

  5. Hannah

    @Utrechtse: geef me één goede reden waarom de gemeente er voor zou moeten zorgen dat je pasfoto’s moet kunnen maken in het stadskantoor.
    Wat is de volgende stap die je verlangt: een ijsboer?

  6. Kees Truijens

    Wat een arrogantie. Het moet vooral niet te gemakkelijk worden om je paspoort te vernieuwen.
    Vóór de verhuizing naar het stadskantoor was er op de Arthur van Schendelstraat al hetzelfde regiem: eerst een afspraak maken. In het busje voor de deur werden goede zaken gedaan met last minute pasfoto’s. Heel nuttige dienstverlening.
    In het veel te grote stadskantoor is daar echt wel een plekje voor te vinden. En, zo gaat dat in een markteconomie, als er niet genoeg belanstelling voor is, stopt de ondernemer er gewoon mee. Toch een andere aanpak dan op het stadhuis, waar deze beslissing ongetwijfeld vooraf gegaan is door veel onderling overleg en een uitgebreide interne mailwisseling.

  7. WvR

    Misschien toch zelf maar eens zo’n pasfoto service beginnen in de buurt. 49,95 per setje lijkt mij een prima prijs, afgaande op de hoeveelheid reacties van organisatorisch-mindervermogenden hier: Ze komen toch wel bij mij.

  8. Ramon

    Beste gemeente, het punt is vooral dat je vanuit de historie verwacht dat je een foto kán maken bij het aanvragen van een nieuw paspoort, dus je maakt een afspraak, maar je komt een paar minuutjes eerder om die pasfoto te laten maken en kan dat meteen al je zaken afronden. Overigens waag ik te betwijfelen of de pasfoto-faciliteiten die genoemd worden echt op 1 minuut en 4 minuten lopen zitten. Eerder op 15 minuten lopen en 25 minuten lopen.

  9. Riet moet

    Gelukkig zijn ze in Vleuten meer klantvriendelijk.Ook daar kan je je paspoort,id-kaart verlengen
    Ter plaatse is een pasfoto service en dat is wel zosnel.

  10. Cico

    Mooi toch. De overheid verplicht je een paspoort ALTIJD bij je te hebben. Je moet er ook 65 euro voor neerleggen, maar het paspoort blijft wel in bezit van de overheid.
    En oh ja, of je ook even een goeie pasfoto wilt regelen. Waar? Je zoekt het maar uit. Tot slot sturen we het paspoort niet op, je maakt maar een afspraak om het dingen fysiek op te halen. Tot over een paar jaar maar weer!

  11. WvR

    @Cico: Waanzin dat je dit he-le-maal in in je eentje moet regelen. Een pasfoto (nee! een pasfoto! hoe kom je daar nu aan? Hoe spel je het eigenlijk?AAAARGH!), aanvraag indienen, en zelf ophalen. Een mirakel dat het de meeste mensen gewoon lijkt te lukken eigenlijk. En dat moet je dan IEDERE 10 jaar opnieuw doen. Dan ben je natuurlijk allang weer vergeten hoe je het in godsnaam 10 jaar geleden hebt klaargespeeld. Waanzin zeg ik.

  12. Uri Geller

    Haha WvR, dank voor dit vrolijke moment.

    En Ramon: als jij over 100 meter naar de pasfoto-automaat in de stationshal 15 minuten doet, zijn je problemen een stuk groter dan de gemeente en haar pasfoto-faciliteiten.

  13. Hans

    Het is gewoon een kwestie van fatsoen. Kleine moeite, groot plezier. Verplichte ‘randvoorwaarden’ (geldige pasfoto) voor je dienstverlening moet je als overheidsorganisatie redelijkerwijs invullen. Je helpt er -als je het goed doet- nog een kleine ondernemer mee vooruit ook. Hoe moeilijk is het?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).