Gemeenten en provincies zetten eerste stap voor snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum Gemeenten en provincies zetten eerste stap voor snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum

Gemeenten en provincies zetten eerste stap voor snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum

Gemeenten en provincies zetten eerste stap voor snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum
De gemeenten Utrecht, De Bilt, Hilversum en de provincies Utrecht en Noord-Holland hebben woensdag een intentieverklaring ondertekend voor de aanleg van een snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum. De route moet 15 kilometer lang worden en de aanleg kan op z’n vroegst in 2023 starten.

De gemeenten Utrecht, De Bilt, Hilversum en de provincies Utrecht en Noord-Holland hebben woensdag een intentieverklaring ondertekend voor de aanleg van een snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum. De route moet 15 kilometer lang worden en de aanleg kan op z’n vroegst in 2023 starten.

Met het ondertekenen van de intentieverklaring spreken de wethouders en gedeputeerden af onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor de snelfietsroute. De provincie Utrecht doet komende maanden verschillende onderzoeken. Daaruit moet onder meer duidelijk worden hoe de route precies gaat lopen. Omdat de route door de provincie Noord-Holland heen zal lopen, is ook die provincie betrokken bij de plannen.

Voor de snelfietsroute moeten bestaande fietsverbindingen worden verbeterd en aan elkaar verbonden. Zo wordt waar nodig het wegdek verbreed en worden duidelijke en herkenbare lijnen, wegwijzers en verlichting aangebracht. Op de route komen geen paaltjes of andere obstakels en de stoepranden worden veilig. Verder krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en krijgen ze eerder groen bij verkeerslichten.

Fiets in plaats van auto

De wethouders en gedeputeerden hopen dat inwoners van de provincie de auto vaker in gaan ruilen voor de fiets. Snelfietsroutes kunnen daar volgens de provincie aan bijdragen.

“Onze ambitie is dat in 2023 50 procent van alle ritten in de provincie Utrecht onder de vijftien kilometer per fiets wordt afgelegd. Daarom zijn we druk bezig met het uitrollen van snelfietsroutes door de hele provincie”, zegt gedeputeerde Arne Schaddelee. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in Utrecht vorig jaar 36 procent van de ritten onder de vijftien kilometer op de fiets gemaakt werd.

Schaddelee: “De fietsverbinding tussen Utrecht en Hilversum van ongeveer vijftien kilometer gaat zeker bijdragen aan deze ambitie. Het streven voor deze snelfietsroute is om het fietsgebruik met 10 procent te vergroten ten opzichte van de situatie in 2019.”

Inloopavond

Belanghebbenden en omwonenden worden binnenkort door de gemeenten uitgenodigd voor een inloopavond waar ze kunnen laten weten wat ze van de plannen vinden. Als alles volgens planning gaat, wordt eind 2022 een uitvoeringsovereenkomst ondertekend.

22 Reacties

Reageren
  1. Ihsan

    De fietsstroken langs de N417 (Utrechtseweg) in het Noord-Hollandse deel van deze route mogen wel wat breder, maar met de fietspaden in het Utrechtse deel is eigenlijk niet veel mis. Voor mij als skeeleraar is het natuurlijk helemaal top als de stoeptegels worden vervangen met asfalt, maar ik zou toch liever zien dat de gemeente en provincie fietsstroken gaan aanleggen in Overvecht, waar kinderen momenteel tussen geparkeerde auto’s en stadsbussen op slecht onderhouden 50km/u wegen moeten fietsen. Met dezelfde kritische blik kijk ik naar de nieuwe fietssnelwegen naar Amersfoort en IJsselstein. Deze zijn misschien nog wel meer overbodig dan die naar Hilversum. Ik maak regelmatig gebruik van deze routes – Amersfoortseweg en Herenstraat/Doorslag – en het zijn reeds nu al zeer aangename fietsroutes met grotendeels gescheiden fietspaden of stroken langs autoluwe wegen. Er wordt wel erg veel geld uitgegeven aan iets wat een minimale impact gaat hebben. We willen natuurlijk allemaal graag een groene, sportieve, gezonde, duurzame leefomgeving, maar laten wij het geld inzetten waar de meeste winst te halen valt!

  2. Luuk Upuuk

    Dan zal dat met veel tam-tam geopende zonnefietspad wel weer verdwijnen. https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5241806/zonnefietspad-solaroad-zonnepanelen-fiets-maartensdijk-zonnecellen

  3. Erwin

    Kan er een plaatje bij dit artikel met de voorgestelde route?

  4. Scherpschutter

    Wie fietst er nou 15 kilometer om van Hilversum naar Utrecht te komen? LOL. Bestaan die mensen echt?

  5. Massegast

    Had er al jaren moeten liggen. Amsterdam idem. Wat gaan dat soort zaken toch super traag!

  6. wollie

    wat is er mis met de bestaande fietsroutes? we hebben al de beste fietsinfra ter wereld.

  7. Robin

    Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

  8. Jakob

    @Scherpschutter,
    Dan hoef je verder niet meer te sporten. Wel zo efficiënt. En geen files of vertragingen.

  9. Overvechter

    @wollie Je kan nou niet zeggen dat het Lauwerecht nou zo’n geweldige fietsroute is, terwijl deze klinkerstraat wel onderdeel is van een fiets knooppuntroute

  10. Wim

    Wederom een prestige project dat totaal niet nodig is ,de bestaande route is al 200% procent beter dan de hoe deze was 55 jaar geleden toen ik deze zelf reed naar school en werk in Hilversum.
    Besteed dit geld aan echte slechte fietspaden

  11. G.H.

    @Scherpschutter
    Je kan natuurlijk proberen om met 5 km fietsen van Hilversum naar Utrecht te komen. Ik voorspel dat dat niet haalbaar is.

  12. Moniek

    Ik fiets zelden voor mijn genoegen naar Hilversum want het rechtstreekse traject vind ik maar saai. Voor werk etc. heen en terug is die afstand teveel gevraagd. Trein kan natuurlijk ook. Maar: wat is er mis met de huidige route? De voornaamste knelpunten, als die er al zijn, lijken me in de stad te liggen. Het is een illusie te denken dat men binnenkort 50% van de ritten onder de 15 km op de fiets gaat afleggen, zéker in herfst en winter.

  13. Willum

    @scherpschutter
    Die mensen bestaan dus. Ik ben er één van. En LOL valt wel mee met al die scheef liggende stoeptegels, automobilisten die zonder kijken vlak voor je de rotonde op rijden. Maar ondanks dat: ik fiets liever dan dat ik op elkaar gepropt in de trein of in de file moet staan.

  14. Scherpschutter

    G.H. 23/9/2021 – 11:40

    O jawel hoor. Het kan zelfs met 0 km fietsen. Pak gewoon de auto.

  15. wollie

    goed idee! lekker met z’n allen in de file, wie wil dat nou niet?

  16. Koel Hoofd

    Die fietsroute ligt er al een slordige 60 jaar of zo?

    Alleen moeten de fietsers er nu netjes wachten bij stoplichten en hebben ze geen status als wereldverbeteraars maar zijn ze slechts ‘gewone fietsers’. Dat steekt bij sommige politici en ambtenaren die heel erg graag met hun vingertjes in de subsidiepot hangen omdat hun bullshitcarriere anders roemloos sterft…

  17. W.

    Prima om dit te stimuleren. Als je in Utrecht woont en in Hilversum werkt of andersom, kun je met een elektrische fiets of racefiets in de spits denk ik sneller van deur tot deur zijn dan met het OV of de auto. Bovendien veel gezonder en goedkoper.

  18. Athe

    @scherpschutter: De auto pakken is zoooo 2020….

  19. Falo

    @Scherpschutter
    Zeker wel. 21 km enkele reis zelfs.

    En waarom is dat zo vreemd? Ik ben eerder oprecht verbaast dat u zich daarover verwonderd.

  20. Bromsnor

    @Schepschutter, Bromsnor heeft jaren elke dag 20 km gefietst naar de Uithof en 20 km terug. Was sneller dan de auto en veel gezonder. Stoplichten e.d. zijn dan wel een obstakel.

  21. Scherpschutter

    @Athe 22:59

    Nope. De auto heeft sinds 2020 juist enorm aan populariteit gewonnen. De cijfers spreken voor zich. De fiets en het OV zijn van 2020. Of 1920…LOL.

    @Falo

    Echt?! Wel, of het vreemd IS weet ik niet, maar dat het in mijn beleving een beetje vreemd is om te kiezen voor een vermoeiend vervoersmiddels waarop je kletsnat, koud, bloedheet, zwetend en/of bevroren op je bestemming aankomt waar je ook gewoon in een heerlijk comfortabele luxe cocon op wielen kunt stappen, staat als een paal boven water.

    Ik kan er gewoon oprecht niet bij met mijn verstand waarom iemand daar vrijwillig voor zou kiezen…Waarom zou je vrijwillig 20 km door de regen fietsen? Of met -5 zitten blauwbekken? Of met 30 graden lekker doorkoken?

  22. Lexus

    @Scherpschutter: auto’s nemen zeer veel plaats in, belasten het milieu en zijn in stedelijke gebieden vaak ook nog moeilijk te parkeren, waardoor de bereikbaarheid van bestemmingen slecht is. Fietsen is, afgezien van de luchtvervuiling die met name ook de auto’s veroorzaken, op zich gezond en bevordert de weerstand, juist in tegenstelling tot lui in een autofauteuil hangen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).