Gemeenteraad Utrecht vraagt provincie om schonere bussen | De Utrechtse Internet Courant Gemeenteraad Utrecht vraagt provincie om schonere bussen | De Utrechtse Internet Courant

Gemeenteraad Utrecht vraagt provincie om schonere bussen

Gemeenteraad Utrecht vraagt provincie om schonere bussen
De gemeenteraad heeft een brief gestuurd naar de provincie over de aanschaf van vervuilende bussen. Volgens de raad voldoen de bussen niet aan de eisen voor uitstoot. Het toelaten van deze vervuilende tweedehands bussen is volgens de raad wrang en niet uit te leggen aan de inwoners van Utrecht.

De gemeenteraad heeft een brief gestuurd naar de provincie over de aanschaf van vervuilende bussen. Volgens de raad voldoen de bussen niet aan de eisen voor uitstoot. Het toelaten van deze vervuilende tweedehands bussen is volgens de raad wrang en niet uit te leggen aan de inwoners van Utrecht.

De provincie Utrecht is een aanbestedingsprocedure gestart voor de aanschaf van nieuwe bussen. De emissie-eisen die gesteld worden aan deze bussen, de mate van uitstoot, is volgens de Utrechtse gemeenteraad en het college veel te zwak.

De gemeente Utrecht koos eerder voor de schoonste busvloot van Nederland. De gemeenteraad en het Utrechtse college vragen aan de provincie dit goede voorbeeld te volgen. ‘We lopen als stad voorop met een milieuzone en schone bussen van Qbuzz. Dan past het niet om in de toekomst vervuilende bussen in te zetten,’ zegt ChristenUnie-raadslid Jolande Uringa

Goede voorbeeld

GroenLinks-raadslid Thijs Weistra nam het initiatief om ook met de gemeenteraad een brief te sturen naar de provincie. Niet alleen de coalitiepartijen, maar ook de oppositie schaarde zich achter de brief van Weistra. Volgens CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren moet je luchtvervuiling bij de bron aanpakken. ‘De overheid moet hierin het goede voorbeeld geven en dat geldt ook voor de provincie.’

‘We kunnen het onze bewoners niet uitleggen als er de komende jaren weer sterk vervuilende bussen door Utrecht rijden. Voorrang aan gezonde lucht hoort ook voor de provincie uitgangspunt te zijn,’ aldus GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk.

10 Reacties

Reageren
  1. Reint Rengers

    Het kan wel, in Zeeland rijden de bussen van Connexxion op groen gas, in Arnhem ook.

  2. jacobson

    Ik dacht dat GroenLinks meebestuurde in de provicie. Waarom, als je dit soort beleid uitvoert?

  3. Marcel

    Het is tegenwoordig bij iedere nieuwe vervoersconcessie raak; het gehele wagenpark wordt vervangen door de nieuwste en schoonste bussen. Bussen van soms minder dan 10 jaar oud worden afgeschreven en voor dumpprijzen verkocht. Dat lijkt goed voor het milieu, maar duurzaam is het allerminst. De productie van nieuwe bussen kost veel energie en grondstoffen. Daarnaast drijft dit natuurlijk ook de kosten van het openbaar vervoer op. Tijd voor bezinning dus. Vanuit Den Haag wordt erop aangedrongen hier anders mee om te gaan; en dat doet de provincie Utrecht nu. Men wil de bussen uit de huidige concessie opkopen, om deze in te kunnen zetten in de nieuwe concessie. (Ze komen dus niet uit Bulgarije o.i.d.) Dit zijn voor het merendeel bussen die voldoen aan de emissienorm Euro 4 (2005) of Euro 5 (2009). Men gaat dus geen bussen meer afschrijven, die 5 jaar geleden nog voldeden aan de strengste milieunormen.

  4. Jeroen

    Dank voor de verduidelijking Marcel!

  5. Richard

    @marcel, zeker een duidelijk verhaal. Heb ik nooit bij stil gestaan.

    Wat ik niet begrijp waarom er niet duidelijk voor de tram gekozen wordt. De stad is vol en vies. Alleen al de helft van de bussen vervangen zou al een enorme verbetering zijn.

    Of probeer iets vernieuwend, o.a. een monorail. Of ben ik nu te naïef?.

    En zucht, waarom duurt het uitvoeren van projecten in Utrecht toch altijd zo lang.

  6. AVR

    @Marcel, ik begrijp je verhaal over wat duurzaamheid betekend en kan mij daarbij goed aansluiten. Toch moet ik opmerking plaatsen over de bussen Euro 4 (2005) of Euro 5 (2009), die volgens jou aan strengste milieunormen voldeden. NL loopt met veer achter met voldoen aan vastgestelde milieunormen. Als men al in 2005 of in 2009 besloten had om de bussen met elektrische bussen te vervangen zoals dat in vele Europese steden lang werkelijkheid is, was deze discussie overbodig. Om uit te leggen waarom strengere eisen nodig zijn: Utrecht heeft eind 2013 de meeste bussen voor nieuwe Euro 6 bussen vervangen. Om de resultaten van deze actie te zien, kan je het beste bij luchtmeetnet op Vredenburg kijken (http://www.utrechtmilieu.nl/meetnet/#data). Plek, waar alleen bussen en geen auto rijden. De luchtkwaliteit is daar in 2014 met ruim 20% verbeterd ten opzichte van 2013! Een sterke winst voor de stad, die met veel luchtverontreiniging te maken heeft.

  7. WS

    @Marcel, het gaat inderdaad zoals AVR al stelt niet om de duurzaamheid van het geheel. Dan zou je inderdaad een punt hebben. We hebben echter te maken In Utrecht met zeer geconcentreerde vervuiling. Dan heb ik het niet over CO2, want dat is niet schadelijk voor de gezondheid. Voor de CO2 uitstoot heb je dus absoluut een punt en zou het waanzin zijn om nieuwe bussen in te zetten. Het gaat hier echter om fijnstof, wat direct schadelijk is voor de gezondheid. Dit weegt vind ik op tegen het feit dat het vervangen van de bussen zoals jij (terecht) stelt niet duurzaam is.

  8. WS

    @Richard, ook ik vind dat dingen soms langzaam gaan. Maar als elk proefballonnetje direct zou worden uitgevoerd, dan zijn we binnen de kortste keren failliet….

  9. Jasper Fastl

    Klopt, jacobsen, wij (GroenLinks) besturen mee in de provincie. Net als de VVD, het CDA en D66. De stadsfracties van al deze partijen hebben de brief onderschreven. Voor alle partijen geldt dus een zelfde ‘tegenstrijdigheid’.

    Tegelijkertijd is het zo wat Marcel zegt. Duurzame keuzes maken is niet simpel altijd maar het schoonste willen.

    Wel zal het zo zijn, hoe het uiteindelijk ook uit zal vallen (alles Euro 6, elektrische bussen, of een combinatie), binnen de meest verstedelijkte gebieden (binnen onze concessie is dat met name Amersfoort) zullen de schoonste bussen gaan rijden.

    Msg,

    Jasper Fastl
    GroenLinks Statenlid te Utrecht

  10. Lauk

    Minder schone bussen kunnen ook ge-exporteerd worden naar die landen waar deze bussen een grote verbetering kunnen zijn in plaats van bestaande bussen die soms rijp zijn voor de sloop. Uitstoot is in en om Utrecht écht een groot probleem. Ik voel vaak een prikkeling op mijn keel, hoesten etc. Met fietsen moet ik bepaalde routes zien te mijden, en wandelen met een klein kind die inademt ter hoogte van de uitlaat van bussen… hoe helder moet ik het nog maken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).