Gemeenteraad zet zich in voor behoud Verkeerstuin in Utrecht Gemeenteraad zet zich in voor behoud Verkeerstuin in Utrecht

Gemeenteraad zet zich in voor behoud Verkeerstuin in Utrecht

Gemeenteraad zet zich in voor behoud Verkeerstuin in Utrecht
De Utrechtse Verkeerstuin in Transwijk. Archieffoto (2016).
De meerderheid van de gemeenteraad van Utrecht dringt aan op het behoud van de Verkeerstuin in Park Transwijk, ondanks eerdere plannen van de gemeente om de jaarlijkse subsidie stop te zetten. Volgens raadsleden is de Verkeerstuin een onmisbare voorziening voor de stad.

De meerderheid van de gemeenteraad van Utrecht dringt aan op het behoud van de Verkeerstuin in Park Transwijk, ondanks eerdere plannen van de gemeente om de jaarlijkse subsidie stop te zetten. Volgens raadsleden is de Verkeerstuin een onmisbare voorziening voor de stad.

De meerderheid van de gemeenteraad is het erover eens dat de Verkeerstuin in Utrecht behouden moet blijven. Eerder kondigde de gemeente aan de jaarlijkse subsidie te willen stoppen. Maar volgens de gemeenteraad is de Verkeerstuin, die al ruim zestig jaar bestaat, een onmisbaar begrip voor Utrechters. 

Kinderen kunnen in de Verkeerstuin ervaring opdoen met diverse verkeerssituaties. Ze leren over verkeersborden en -regels, en kunnen dit meteen oefenen op het parcours. Op een speelse manier leren ze zo op jonge leeftijd, met een trapauto, fiets of lopend, meer over verkeer.

‘Juist nu van groot belang’

De gemeenteraad wil in ieder geval 20.000 euro subsidie. “Vanwege de toename van het drukke verkeer is de Verkeerstuin juist nu van groot belang.” Ook is de gemeenteraad van mening dat de Verkeerstuin een unieke plek is, omdat verkeerslessen in een beschermde omgeving plaatsvinden. 

Het is nog onduidelijk wat het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) hiermee gaat doen.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Ambtenaar Utrecht

    Koot infrawerken zou een mooie sponsor kunnen zijn voor deze verkeerstuin.
    Ze verdienen genoeg ad gemeente Utrecht als opdrachtgever lijkt mij.
    Dus Herman Koot, ik zou zeggen doe je best als sponsor.

  2. Wim

    Het is een zeldzaamheid, maar soms voegt de Raad echt iets toe aan de
    lokale politiek. Dit is zo’n geval.

  3. Van Puffelen

    Ik denk dat dan wel de autootjes weggedaan moeten worden, dat is niet groen genoeg voor links en je mag de jeugd niet laten zien dat auot rijden leuk is.

  4. Nico

    Dit zou en is een nuttige subsidie zijn. Er gaan subsidies uit waarvan ik denk weg gegooid geld. B.v. kunst wat dan ergens wordt neer gezet in een wijk zelfs als bewoners het niets vinden.
    Verkeerstuin is nuttig leerzaam oftewel iets wwar je echt wat aan hebt.
    Van mij mag de subsifie naar dubbele bedrag van 40.000 euro per jaar en dan haal je bij 40 anderen maar 1000 euro af.

  5. Rutger

    Liever deze kneuterige verkeerstuin sponsoren voor 40k dan t Hoogt voor 400k per jaar

  6. Utrechtvoorutrecht

    @Van Puffelen. U vindt het lastig dat niet iedereen is zoals u. Prima, we snappen dat. Kunt u nu stoppen met uw drek te spuien onder ieder artikel. U snapt toch zelf ook wel dat uw opmerking irrelevant is?

  7. Geert Groote

    Indien de autootjes worden voorzien van een laadkabel en er speelgoedlaadpalen worden geplaatst?
    In de Torteltuin spreken vele peuters bij hun voertuigen al over ” even laden” i.p.v. tanken.

  8. Koel Hoofd

    De verkeerstuin is al decennia lang een onmisbaar begrip voor de PROVINCIE Utrecht.
    De raad moet soms ook even over de grenzen van stadseiland Utrecht city heen kijken.

  9. De count

    Wat leuk geert. Hebben ze daar inmiddels ook de benzinestations weggehaald en de bijbehorende slangen en benzinetanks van de autootjes?

  10. Tim

    Juist nu het verkeer steeds krankzinniger wordt en je overal huftergedrag ziet bij alle soorten weggebruikers, lijkt de verkeerstuin me belangrijker dan ooit om kinderen te leren dat zulk gedrag niet oké is. Ik ben behoorlijk verbolgen dat de subsidie op de verkeerstuin dan ook dreigt te stoppen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).