Het ongeluk op de oversteek van de Catharijnesingel bij TivoliVredenburg in Utrecht heeft geleid tot geschokte reacties. Op sociale media werd vooral gesproken over de onveilige verkeerssituatie op het kruispunt en werden veel steunbetuigingen aan betrokkenen en nabestaanden gedeeld.
Burgemeester Jan van Zanen kwam kort na het ongeval ook met een reactie: “Het is niet in woorden te vatten. Ik ben er zelf ook beroerd van. Mijn medeleven gaat uit naar familie en nabestaanden, de klasgenootjes, de buschauffeur en alle anderen. Verschrikkelijk.”
Wethouder Margriet Jongerius zag ‘s avonds af van haar speech in de TivoliVredenburg. Ze vond het ongepast een toespraak te houden over culturele verdiensten.
Toedracht ongeval
Verdere informatie rond de toedracht is nog niet duidelijk. Het onderzoek wordt voortgezet. De politie is nog op zoek naar getuigen.
De hulpdiensten op de plek waren ook zichtbaar aangedaan. In het AD reageert brandweer- en ambulancepersoneel. Marco Thijssen van de brandweer zei dat ruimte is voor extra opvang en volgens Marloes de Wit van de Ravu is de kans groot dat dit nodig is. “Als er kinderen bij betrokken zijn, heeft het vaak veel impact. Dat zijn heftige gebeurtenissen.”
Ruben van Gogh van het Utrechts Stadsdichtersgilde schreef een gedicht naar aanleiding van het verschrikkelijke busongeluk.
OVERSTEEK
Er was een schaduw en een fiets
Er gleed een leven naar het niets
Mijn God, er is toch nog wel iets?!
Een nagebleven kinderlach,
Een lichtstraal deze nieuwe dag
Die altijd op je vallen mag?!
Laat alle bussen blijven staan
Laat iedereen naar nergens gaan
Maar jij, m’n jongen, kom weer aan!
Ruben van Gogh
Utrechts Stadsdichtersgilde
Eerlijk, de bussen in het centrum van Utrecht zijn heel gevaarlijk en dat hele kruispunt is een onoverzichtelijke chaos #ziemnvorigeretweet
— Monika (@Monika_Milano) January 6, 2015
Kruispunt #Vredenburg is levensgevaarlijk ingericht. Tijd voor actie, verschrikkelijk ongeluk zou toch wake-up call moeten zijn. #utrecht — Joris Berkhof (@JorisBerkhof) January 6, 2015
Was vanmiddag getuige van een afschuwelijk drama bij het Vredenburg #utrecht. Jongetje onder de bus. Verschrikkelijk, geen woorden voor.
— Peter van der Mark (@VdMarx) January 6, 2015
13 Reacties
ReagerenVerschrikkelijk. Meld gevaarlijke situaties want als veel mensen dat doen kan de politiek er niet meer omheen en moet ze iets doen! Nu handelen ze pas na verschrikkelijke ongelukken als deze..
http://www.verkeersmeldpunt.nl/ Verkeersmeldpunt Utrecht! (is wel van de vvd maar het is de enige die er is)
Dit ongeluk toont aan dat ook tijdelijke situaties telkens volledig aan de veiligheidsnormen zouden moeten voldoen. Daar is op dit moment rond het station op veel plaatsen geen sprake van. Het stikt van de geïmproviseerde doorgangen.
Een andere oorzaak is, net als op de Vleutenseweg waar ook laatste een overstekend kind is aangereden, dat tegenwoordig, uit esthetische overwegingen, vaak niet meer wordt gewerkt met hoge stoepranden. Het gevaarlijke gedeelte van de straat, namelijk de rijbanen, zijn dan niet meer goed herkenbaar. Met name kinderen hebben hier blijkbaar moeite mee. Drukke rijbanen moeten niet ogen als een plein of behorende tot verblijfsgebied.
Een goede tijdelijke maatregel zou zijn dat al het gemotoriseerd verkeer (bussen, bestelbusjes, e.d.) uitsluitend stapvoets door het stationsgebied mogen rijden. De Catharijnesingel als doorgaande weg moet naar max. snelheid 30.
Er vallen een aantal dingen op.
Even los van het ongeluk; we weten niet hoe en wat er precies gebeurd is. Als er hier gezegd wordt dat bussen vaak te hard door Utrecht rijden, dan is niet gezegd dat dit hier en nu gebeurd is. Mensen leggen niet bij voorbaat de schuld bij de buschauffeur neer.
Dan ook nog: buschauffeurs rijden vaak te hard, doordat ze hun strakke schema’s moeten halen, die niet te halen zijn, doordat het verkeer in Utrecht alleen maar oponthoud kent.
Dan kom ik op mijn volgende punt. Het is al maanden hier op dit medium een terugkerend thema.; dus kennelijk is er iets aan de hand in Utrecht. Het verkeer.
Het is natuurlijk al jaren op rij puinhoop rond Utrecht Centraal. De “tijdelijke” verkeersomleidingen zijn natuurlijk een aanfluiting eerste klas. Zeker aangezien ze helemaal niet zo tijdelijk zijn. Het is maar de vraag of er ooit controle gedaan wordt op het “werk”van onderaanemers of dat mensen in het stadskantoor überhaupt weten hoe onveilig de situatie er al jaren bij ligt (zeker een jaar of 5). Je kan je zelf als gemeente toch niet respecteren als je een hoofdtaak van de gemeente, verkeer en ruimtelijke inrichting om de veiligheid van de verkeersdeelnemers te garanderen al niet meer serieus neemt. Daarnaast is het vreemd dat er geen verkeersagent permanent het verkeer staat te regelen, op meerdere plekken. Zeker in de spits. Je kan toch niet ontkennen dat dit toch tot de hoofdtaken van de politie zou moeten behoren.
Het is al jaren een puinhoop, zeker wanneer het aankomt op stoepen die schots en scheef liggen, geen duidelijke aanduidingen in de vorm van strepen, fietsers die onnodig vaak doorgaande wegen en busbanen moeten over steken. Daarnaast is het hele verkeersbeleid in Utrecht natuurlijk puinhoop. Er zijn bijna alleen maar verkeersremmende maatregelen genomen ipv verkeersdoorstromenden. Overal stoplichten i.p.v. mini rotondes; zoals bij kruising Maliebaan bijv..
Naast verkeersonveilig is dit ook slecht voor het milieu, namelijk veel ronkende auto’s en bussen. Het is ook opvallend hoe vaak met name bussen voor rode stoplichten staan te wachten, waardoor ze hun dienstregeling niet halen, waardoor men door te hard rijden later weer deze verloren tijd gaat inhalen.
Ook worden verkeersstromen niet of nauwelijks van elkaar gescheiden. Voetgangers, fietsers en gemoteriseerd verkeer dat elkaar belachelijk vaak tegen komt met alle gevolgen van dien. Het gaat nog verrassend vaak goed eigenlijk, wat meer toeval lijkt te zijn dan wijsheid. Zeker geen excuus doen om niets te doen als gemeente zijnde.
Als laatste, fietsen in Utrecht slaat nergens op. Onnodig hectisch, onveilig en daarnaast veel te veel gehaaste en gestresste deelnemers op de fiets. Misschien komt dat wel door al die stoplichten en smalle passages. Waarom toch al die stoplichten en oversteekplaatsen?
Men laat alles al jaren op zijn beloop en uit alles wat er afgelopen jaar speelde op verkeersgebied, blijft dat er vrijwel niks gedaan wordt op de afdeling verkeer bij de gemeente Utrecht; iig wordt er geen geld uitgetrokken voor noodzakelijke ingrepen. Ook al zou het ongeluk van gisteren misschien niks met deze laksheid te maken kunnen hebben, de kans is groot dat dit wel zo is. Daarnaast gebeuren er dagelijks weet ik niet hoeveel bijna ongelukken en zijn er de afgelopen jaren weet ik niet hoeveel mensen gewond geraakt of overleden door deze laksheid van toch zeker de gemeente. Als ik de afdeling verkeer was, zou ik me toch zeker kapot schamen en me zeer verantwoordelijk voelen. Maar deze mensen waren te druk met de verhuizing naar het nieuwe stadspaleis of de nieuwjaarsreceptie. Of zijn te druk met verkeersplannen maken voor de naderende tour. Allemaal belangrijkere zaken dan de veiligheid van de dagelijkse verkeersdeelnemers. Prestige dus weer.
Hoe dan ook blijk dat geld belangrijker is dan wat dan ook. Het hele project stationsgebied gaat alleen maar over het pleasen van NS-vastgoed en Corio en komt helemaal niet te goede aan de burgers die daar wel de lasten voor moeten dragen. Financieel gezien en qua overlast.
Geld is belangrijker dan mensenlevens. Alles gaat in Utrecht om het grote geld en status. Een grote jongen willen zijn onder andere steden. Dat bleek ook uit de speech van de burgemeester gisteren. Het ging alleen maar over lijstjes waarin Utrecht uitblinkt. Met name lijstjes over toerisme. Zou de gemeente zich niet eens wat vaker bezig moeten houden met leefbaarheid onder inwoners ipv met het stimuleren van een deel van de economie? (Toerisme). Of alleen maar met het pleasen van een deel van de inwoners (hoog opgeleide goed verdienende inwoners)? De rest van de bevolking, de overgrote meerderheid is hier de dupe van en dat leidt onder andere tot de gevaarlijke situaties in het verkeer, naast veel meer problemen.
Vanochtend loop ik van het Vredenburg naar de Mediamarkt, terwijl ik voor het rode stoplicht sta te wachten kijk ik naar de knuffels die daar zijn neergelegd voor het slachtoffertje.
Ik wordt aan alle kanten voorbij gelopen door mensen die door rood lopen.
Wanneer ik samen met een mijnheer oversteek bij groen licht worden wij bijna van de sokken gereden door een fietster, op onze opmerking over de knuffels en het ongeluk is de reactie “ik zeg toch sorry”.
Ook de buschauffeur moet hier doorheen laveren.
+ een volslagen chaotisch verkeersknooppunt
+ mega veel gehaaste weggebruikers
+ een stadsbestuur dat vooral druk doende is om zich te profileren met ongewenste bla-bla bullshit
= een giftige mix.
Ook;
Fijn die meelevende reacties van Jongerius en Dinosaurius, het zal best wel gemeend zijn. Toch is het wat te snel, voorspelbaar en gladjes. Damage control is the name of the game.
Het is verschrikkelijk dat er een kind overleden is ten gevolge van dit ongeval. Niet in woorden te vatten, en een verdriet dat niet te dragen is. Maar……. Het was wachten op een ongeluk natuurlijk. Iedereen die gebruik maakt van dit oversteekpunt had kunnen zeggen, dit is levensgevaarlijk. De hele binnenstad ligt op de schop. Het is een puinhoop. Daar zijn we het allemaal over eens. En het zou zomaar kunnen, dat we het bekende verhaal krijgen van het kalf en de put. Wordt de gemeente nu wakker na deze rampzalige gebeurtenis? Ik hoop het, want er zijn nog een paar van die punten in de binnenstad. Zet er een ambtenaar op Burgemeester, laat zien dat de gemeente meer doet dan alleen een feestje geven van 80.000 euro. Hard? Ja zeker, maar dat was dit ongeval ook
Eens met Peter B en Tja. Alleen moet wel ook aandacht gegeven worden (in de hele stad) aan de jongeren en zelfs ook ouderen met kinderen op hun fiets (echt waar) die denken dat je gewoon door rood kan rijden, of zonder licht. Ook als fietser word ik er gek van daar steeds op te moeten letten. Aso’s! Wanneer gaat de poltiie die mensen eens fiks bekeuren (€100)?
Waarom denken fietsers dat alles kan? Als je tegenwoordig van de Gansstraat naar Ledig Erf gaat gaan veel fietsers gewoon over het voetgangersgedeelte om af te snijden. Dit scheelt 2 seconden. Kan 1 fietser mij uitleggen waarom men dit doet? Wat is dit voor gedrag? Verwende kindjes allemaal? Zo van, ik doe wel wat mij goeddunkt? Ziek word ik van dat gedrag.
@Frederik
Er is een kind doodgereden, een kind van 6.
Je kan nu wel wijzen naar de misdragingen van fietsers in de stad/provincie/land, maar daar gaat het nu even niet om.
Kijk eens nuchter naar de verkeerssituatie daar ter plekke. Daar ligt het probleem en daar moet nu de aandacht naar toe.
Ik ben fietser, automobilist en voetganger in stad Utrecht. En in alle drie de gevallen ben ik zo defensief als de pest.
In mijn auto maak ik dagelijks wel een aantal keren bijna-ongelukken mee met fietsers of voetgangers die denken dat ze maar kunnen doen wat ze willen, en als fietser en voetganger durf ik niet eens meer mijn voorrang te nemen of door een groen licht te fietsen of lopen zonder eerst te kijken of er niet een gek zonder besef van verkeersregels door rood aankomt.
En ik heb ook nog 2 kinderen die gek van mijn waarschuwingen worden.
Gevaarlijke situaties zullen er altijd zijn, zeker daar rond het station, een plek waarover ik nu bijna zou zeggen tegen mijn tienerzoon “ik wil niet dat je daar komt”. Maar eigen gedrag in het verkeer…laten we daar eens beginnen. Want ook ik ben de persoon die van alles naar het hoofd geslingerd krijg als ik mij WEL aan de verkeersregels hou.
Omgekeerde wereld.
Eén dag na het vreselijke ongeluk was het fietspad langs de ABNAMRO opnieuw verlegd. Hoe is het mogelijk….Dat komt de veiligheid niet ten goede.
Ook sommige fietsers begrijp ik niet. Gisteravond: ik fiets vanuit de richting van de inktpot over de catharijnesingel. Er fiets een meisje voor me door het rode stoplicht, langs te teddyberen voor het overleden kind, terwijl ze op haar smartphone tuurt. Kijkt niet naar links of naar rechts (heeft de teddyberen niet gezien, maar zeker ook geen verkeer van links of rechts). Denkt ze dat ze onsterfelijk is?
Zoals gezegd, er is echt iets ernstigs aan de hand in Utrecht, ontstaan door meerdere factoren. Onduidelijke verkeerssituaties die onnodige hectiek veroorzaken. Verkeersdeelnemers, die vanwege de omstandigheden en mentaliteit, ontstane cultuur, een gevaar voor zichzelf en anderen vormen en een gemeentebestuur dat de verkeerde prioriteiten stelt en zijn basistaken als overheid vergeet (geld aan verkeerde dingen uitgeeft, die nota bene vooral bedrijven ten goede komen).
Als de gemeente in een reactie aangeeft geen enkele aanpassing te zullen doen aan de situatie, maar eerst een onderzoek wil afwachten dan is het me duidelijk hoe men werkt op de afdeling verkeer en ruimtelijke ordening binnen de gemeente. Ik kan niet anders concluderen dan dat er geen toezicht is op veldwerk, ambtenaren niet met laarzen de klei ingaan en er gewoonweg geen expertise aanwezig is om dergelijke grote projecten op een fatsoenlijke, veilige manier in goede banen te leiden. Hier wordt nota bene willens wetens de wet overtreden door de overheid zelf. Weet bijna zeker dat de verkeerssituatie rondom Utrecht centraal niet aan de wettelijke norm voldoet.
Ik hou mijn hart vast, aangezien de gemeente dus niet in actie gaat komen om de situatie, die al 5, 6 jaar onhoudbaar is, te verbeteren en men alleen actie neemt als externen middels een onderzoek vaststellen dat de gemeente gefaald heeft. Puur op basis van papierwerk redeneren is dit en niet met een vooruitziende blik (vol van expertise) vooruitzien. Komt ook bij dat op de bouwplaats Utrecht Centraal ook meerdere veiligheidsregels overtreden worden en niemand daar fatsoenlijk toezicht op houdt.
Ook zorgwekkend. Heb vanochtend 20 minuten langer op mijn bus staan wachten dan normaal, doordat bus niet door verkeer in ochtend heen komt en heb de verkeerssituatie op de Burg. Reigerstraat, bij de stoplichten voor de AH, in de gaten gehouden. Ook al staat dit stoplicht redelijk afgesteld (staat nooit langer dan 1 minuut op rood) toch rijden hier per rood ronde minstens honderd fietsers per keer (!) door rood!. Per keer! Bij hoge uitzondering stoppen er 2 a 3 fietsers. Wetende dat uit de Oudwijkersdwarsstraat vele bussen komen en auto’s die dus bij groen niet kunnen oversteken/ afslaan. Als fietser zijnde die door groen rijdt vanaf Oudwijkerdwars komende, kom je er al helemaal niet doorheen en ontstaan er zelfs aanrijdingen. Qua boetes zou je hier dus per 5 minuten al tienduizenden euro’s innen en daar zou je op jaarbasis prachtige mini-rotondes van kunnen bouwen. Daarnaast levert het gewoon hele gevaarlijke situaties op, echter zijn de fietsers zich op geen enkele wijze bewust van het risico dat ze lopen, doordat het een rustige kruising met weinig verkeer lijkt. Men kan nog beter vanuit de gemeente de stoplichten op oranje knipperend zetten, zoals op de Neude. Dit levert een veiliger verkeersbeeld op, wanneer men toch niet gaat handhaven of het verkeer gaat regelen en reguleren.
Wederom eens met Tja.
In Utrecht heerst de stoplichtziekte, nl. overal stoplichten plaatsen. Ga maar eens kijken bij het in aanbouw zijnde station Vaartsche Rijn / Vondellaan. Bij de nieuwe fietsroutes daar heeft zich een explosie aan stoplichten voorgedaan. Er staat zelfs een stoplicht voor voetgangers voor een oversteek van ca. 1 meter 50! Echt, het is waar. Ook bij de Maliebaan/Nachtegaalstraat waarover een half jaar geleden veel te doen was omdat de politie het waagde bekeuringen te geven (nogmaals lof voor deze actie!), staan al jaren meerdere nutteloze stoplichten in een rij en zo op veel meer plekke in de stad. Je vraagt je af, krijgen de ambtenaren provisie per geplaatst stoplicht? (hetzelfde geldt voor verkeersborden.) Om Realpolitik te bedrijven moet je dan zeggen: als heel veel mensen structureel door rood rijden hebben de stoplichten geen effect. Dus haal ze weg. En leg – daar waar het kan – minirotondes aan en verder is het aan de weggebruiker zelf (die dan wel beter uitkijkt?).
Maar er speelt meer. Sinds ca. 2000 is het aantal studenten (WO/HBO) met 50% gestegen. Dat geldt dus ook voor Utrecht. De universiteit is de grootste van Nederland. Er zijn, op 320.000 inwoners in Utrecht 66.000 studenten WO/HBO. (Met MBO-ers erbij 100.000!) Dat is dus 20% en met de MBO-ers 33%. Een op de vijf (of drie!) Utrechters is student. Daarnaast bestaat sinds 1991 de OV-studentenkaart. Nou heb ik niks tegen studenten maar dit is de voornaamste reden voor:
– Extreme toename aantal bussen – en straks de nieuwe trambaan ‘om de zuid’ – alleen om al die studenten naar de Uithof te vervoeren (een stuk landschap dat compleet verneukt = verstads is)
– Fietsen stallen rondom CS (nog zo’n ‘probleempje’)
Ik vraag mij sterk af of met name de Utrechtse binnenstad en de randwijken daaromheen op dit moment niet worden uitgewoond door al die studenten, en hun vaak puberale gedrag. Anders gezegd, Utrecht is een beetje te klein voor al die jongeren. Heeft Utrecht hier een visie op?
De gemeente Utrecht (nu met z’n allen hoog en droog in dat wanstaltige ‘stadskantoor’, het zoveelste voorbeeld van architectonische wansmaak met de Verrekijker van de Rabo als hoogte- maar in werkelijkheid diepste dieptepunt, maar dat terzijde) vindt deze ontwikkeling heel fijn. Allemaal (hoog)opgeleiden, dus weinig werkloosheid – behalve dan in Kanaleneiland, Overvecht en andere krachtwijken, waar D’66 en Groen Links geen belangstelling voor hebben.
Vooruitzien is regeren dus kwam het Utrecht City-project er, om klaar te zijn voor de toekomst, of zo. Ondanks het referendum waarin de Utrechters zich in ruime meerderheid uitspraken voor ‘matige bebouwing’ en ‘groen’ dachten Van Zanen! (NB toen wethouder) en zijn companen: fuck you, we gaan die binnenstad volplempen met beton en parkeergarages. En zo geschiedde. Gelukkig is die Bieb+ door gezond Volksempfinden geschrapt, maar nu is er weer een onzalig idee om een megabios voor art-films te bouwen, De Kade. Terwijl Jos Stelling een prima en onderbouwd idee heeft voor recycling van de City-bioscoop (NB Rijksmonument!). Als ze maar bouwen kunnen, die aannemers vermomd als politici. Moraal van het verhaal, stop eens met bouwen. Waar blijft de reactie op dit soort ontwikkelingen van de soms gezond conservatieve partij de SP? Het blijft stil. Tja, ze zitten in het College… dus dan zeg je ‘het was lekker’ terwijl je er niks aan vond.
Hoi
Ik wil een stille tocht organiseerden op maandag 12 januwari 2015 vanaf 18:00 uur komt ook immeldels D66 vragen gesteld en ook PvdA aan stadsbestuur
Opgroep
Ben u getuige gewest van ongeluk melden Film op tomfannynanlohy@gmail.com