Het is een van de snelst groeiende Facebookpagina’s: Treinkaartje delen Utrecht Centraal en het concept is simpel. Via de pagina kunnen treinreizigers aan anderen laten weten dat zij hun ongestempelde treinkaartje niet meer nodig hebben en achterlaten op het station. Op de Facebookpagina kan je dan vermelden waar je het kaartje precies achterlaat en voor welk traject deze te gebruiken is.
“Maak een ander blij”, is de lezen op de pagina met al meer dan 2.600 likes. De forenzen willen gebruik maken van het gegeven dat wanneer je kaartje niet gecontroleerd wordt deze gewoon weer gebruikt kan worden.
Sommige mensen noemen het ‘gierig’ en vermelden dat het de Nederlandse Spoorwegen geld kost. Maar op de Facebookpagina staat geschreven dat de NS er zelf ook een handje van heeft. Ze doelen daarmee op een nieuwsbericht van de Volkskrant van een jaar geleden waarin beschreven staat dat de NS voor ten minste 250 miljoen euro aan Nederlandse belastingen heeft ontweken. Het staatsbedrijf heeft hiervoor een belastingroute opgezet via Ierland. De landelijke politiek was zeer kritisch over deze aanpak van de NS. Tros Radar weet dan ook te vermelden dat de initiatiefnemers van de Facebookpagina vooral een signaal willen afgeven naar de NS: “‘De tarieven in het OV hebben de bovengrens bereikt.”
13 Reacties
ReagerenJammer dat DUIC zich hiervoor leent.
In mijn optiek hoor je te betalen voor de diensten waar je gebruik van maakt. Ook van de NS. Stimuleer dan carpool of andere deelinitaiteven, die in het teken staan van maatschappelijke duurzaamheid.
Leuke actie! Crisis maakt creatief.
Als we zonodig moeten betalen voor diensten, moet de NS er zelf maar voor zorgen dat hun personeel gewoon doet waar ze voor worden betaald: kaartjes controleren. Leuke actie, maakt de NS hopelijk wakker!
Briljante actie. Zo komt Jan Splinter door de winter.
Als er tenminste treinen rijden in de winter, dat blijft altijd de vraag.
Beste Karin,
Moet DUIC tegenwoordig een soort moreel kompas hebben t.a.v. burgelijke ongehoorzaamheid?
Het DUIC geeft alleen maar het feitelijke nieuws weer. Daar is toch niets mis mee @karin als jij een kaartje wilt kopen dan moet je dat gewoon doen. Ik maak graag mensen blij.
Geweldig initiatief. Jammer dat je kaartje waarschijnlijk altijd op B ligt terwijl je met het kaartje alleen maar van A naar B kan.
De NS heeft de afgelopen jaren al honderden euro’s onterecht aan mij verdient omdat ik her en der vergeten ben uit te checken, men elke keer steevast 20,- afschrijft en ook al kan ik het bewijzen, ze vertikken het om het terug te geven. Dat noem ik diefstal… Dus dit is een mooi statement!
Dit is gewoon fraude. Als er geen controle zou zijn, zouden dit soort mensen dus helemaal niet betalen. De controle kost ons allemaal geld, dit leidt tot meer controle en dus duurdere kaartjes…
Doordat het uit de grote ruif komt, denken mensen een voordeeltje te hebben. Dat de kosten natuurlijk gewoon gelijk blijven voor de NS en dus de Nederlanders, vergt kennelijk iets teveel inzicht of verantwoordelijkheidsbesef.
Dit is natuurlijk wèl een prachtargument om de papieren kaartjes af te schaffen.. 🙁
@Andre: de chipkaart is helegaar niet van de NS, translinksystems geeft geld wel gewoon terug als je vergeten bent uit te checken en om restitutie vraagt.
Er is niks mis met iets weggeven waar al voor betaald is, fraude is dus onzin
Wat wel onzin is is de zinsnede “Het is een van de snelst groeiende Facebookpagina’s”
Martijn, er is weliswaar al betaald voor het kaartje, maar nog niet voor de reis 😉
fuck de ns . met hun vertragingen en prijsverhogingen .