Groen licht voor verkoop kantoorruimte boven Hoog Catharijne in ruil voor meer fietsenstallingen Groen licht voor verkoop kantoorruimte boven Hoog Catharijne in ruil voor meer fietsenstallingen

Groen licht voor verkoop kantoorruimte boven Hoog Catharijne in ruil voor meer fietsenstallingen

Groen licht voor verkoop kantoorruimte boven Hoog Catharijne in ruil voor meer fietsenstallingen
Het kantoorcomplex boven Hoog Catharijne staat al meer dan tien jaar leeg.
De gemeente Utrecht heeft toestemming gegeven voor de verkoop van een grote hoeveelheid kantoren boven de winkels van Hoog Catharijne. Als de eigenaar van de panden, vastgoedontwikkelaar Klépierre, doorgaat met de verkoop, moet die als tegenprestatie 1.300 fietsparkeerplekken realiseren in het gebied. Het aantal parkeerplekken komt bovenop de 3.000 plekken die Klépierre volgens eerdere afspraken in het gebied moet realiseren.

De gemeente Utrecht heeft toestemming gegeven voor de verkoop van een grote hoeveelheid kantoren boven de winkels van Hoog Catharijne. Als de eigenaar van de panden, vastgoedontwikkelaar Klépierre, doorgaat met de verkoop, moet die als tegenprestatie 1.300 fietsparkeerplekken realiseren in het gebied. Het aantal parkeerplekken komt bovenop de 3.000 plekken die Klépierre volgens eerdere afspraken in het gebied moet realiseren.

Als de kantoorpanden worden verkocht, moeten de nieuwe fietsenstallingen voor 2027 klaar zijn voor gebruik. De gemeente doet een financiële bijdrage aan de ontwikkeling en neemt een deel van het beheer en exploitatie voor haar rekening. Als tegenprestatie stelt de gemeente eisen aan de kwaliteit, aantallen en openingstijden van de fietsenstalling, die onder de verantwoordelijkheid van Klépierre vallen.

De precieze locatie is nog niet bekend, maar uit een rapport van een ingenieursbureau blijkt het verdelen van de stallingsplekken over de noord- en de zuidkant van het winkelcentrum een goede optie voor zowel de vastgoedeigenaar als de gemeente. In totaal zou er ruimte zijn voor 5.800 plekken, riant meer dan de 4.300 plekken die Klépierre mogelijk verplicht wordt. Naar de invulling van de extra ruimte wordt nog onderzoek gedaan.

Verkoop

Zo’n 50.000 vierkante meter aan kantoorruimte gaat er in totaal in de verkoop. Voor de gemeente past de verkoop in combinatie met de nieuwe fietsparkeerplaatsen in de verdere ontwikkeling van het stationsgebied. “Er komt ruimte voor een nieuwe partij, die kan bijdragen aan de verdere verduurzaming en verbetering van kantoorruimtes in de stad.” De verkoop moet zorgen voor een betere kwaliteit van de panden en een diverser aanbod aan mogelijkheden. Dat moet uiteindelijk een positief effect op het hele stationsgebied opleveren.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

13 Reacties

Reageren
  1. Rutger

    nog meer fietsenstallingen? zou slimmer zijn om in te zetten op meer lopen.

  2. Anne Marie ten Berge

    Dat zal uiteindelijk een positief effect hebben op de kleptomanie van betrokken partijen. Gratis stallen is er immers niet bij.

  3. Jack

    Ik denk dat er nog iets ontbreekt in het artikel want het staat Klepierre vrij om haar eigen kantoren te verkopen natuurlijk. Veel fietsparkeerplekken klinkt prima natuurlijk en ook bitter nodig maar de vraag is wel wat de gemeente er dan voor terug moet doen (de suggestie dat ze hun eigen kantoor mogen verkopen klopt m.i. niet).

  4. Scherpschutter

    @Jack

    Dat, of Utrecht is nu definitief afgedaald naar een socialistische dictatuur waar geen eigendomsrechten meer bestaan…

  5. Koel Hoofd

    50.000m2 kantoorruimte hartje Utrecht naast CS in de verkoop
    1.300 fietsenstallingen als tegenprestatie
    dus 38.5m2 dure kantoorruimte per fiets
    oftewel stukje ruimte van 6.2m bij 6.2m per fietsplek = 2x autoparkeerplek
    …Dat zijn hele dure fietsplekken voor de gemeente, of Klepièrre lacht zich kapot.
    Hoe dan ook, fietsen mag wat kosten in Utrecht….

  6. passalacqua

    is het geen optie om die lelijke bovenbouw te ombouwen, gelijk optrekken met de begane grond, zodat het allicht nog een geheel oplevert, het biedt meer ruimte en doet dan tevens minder pijn aan je ogen!

  7. Bill

    @Scherpschutter, maar goed dat je er niet meer woont dan! Vanaf de zijlijn is het altijd makkelijker klagen, tenslotte.

  8. Tol van Grasdonk

    Je kan nu nergens parkeren als ik naar Toko Orientel ga. Superirritant. Ja, in die megalomane fietsenstalling onder de grond, met je ns-kaart. En wildparkeren, net zoals vroeger. Klets tegen de plintjes.

  9. JdV

    Wanneer gaat Utrecht de steeds maar stijgende kosten van de fietsterreur nou eens verhalen op de gebruikers? Het is toch niet meer dan terecht dat de vele duizenden m2 en miljoenen kostende fietsenstallingen betaald gaan worden door de mensen die er gebruik van maken? Waarom zouden inwoners van 030 moeten betalen voor een stel forenzen en toeristen die hier uitsluitend komen en niet wonen? Uiteraard dragen ze op hun eigen wijze bij aan de economie van de stad. Maar als je in 030 slaapt betaal je toeristenbelasting. Als je parkeert betaal je parkeerkosten. Maar als je je fiets wilt stallen in een kostbaar ondergronds fietspaleis gaat de rekening naar de inwoners.

  10. Scherpschutter

    @Bill

    Absoluut. Het is niet alleen makkelijker, maar ook een stuk comfortabeler, veiliger en intelligenter. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen om ook zijlijn-klager over Utrechts beleid te worden.

  11. WvR

    @Rutger:
    Dat, of er voor zorgen dat fietsers ook daadwerkelijk gebruik maken van de stallingen. Ik heb niet het idee dat er geen plek is, maar dat men gewoon te beroerd er gebruik van te maken. Want dan staat’ie niet voor de deur.

  12. Johnny

    Waarom worden er geen ( betaalbare ) woningen gerealiseerd in die leegstaande kantoorruimtes ?
    Daar is veel meer behoefte aan !

  13. Ooginaller

    @Mevrouw ten Berge: ooit wel eens een fiets gestald in het centrum? Ik wel. Dagelijks. Op veel plekken door de hele stad. Of het nu bij het CS is, onder het oude postkantoor, onder de Galeries Modernes of op een zaterdagse popupfietsenstalling op de Mariaplaats: hartstikke gratis. Nooit een eurocent betaald.

    Sommige mensen roepen ook maar wat. Als ze maar boos kunnen zijn op de gemeente.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).