‘Groene golf Kardinaal de Jongweg werkt niet goed’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Groene golf Kardinaal de Jongweg werkt niet goed’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Groene golf Kardinaal de Jongweg werkt niet goed’

‘Groene golf Kardinaal de Jongweg werkt niet goed’
Een kapot paneel langs de Kardinaal de Jongweg. Foto: CDA Utrecht
De groene golf op de Kardinaal de Jong werkt niet goed. Dat zegt het CDA en stelt hierover schriftelijke vragen aan het Utrechts college. 

De groene golf op de Kardinaal de Jong werkt niet goed. Dat zegt het CDA en stelt hierover schriftelijke vragen aan het Utrechts college. 

Het is niet voor het eerst dat de partij dit doet. Ook in 2014 en 2015 stelde het CDA namelijk vragen over het functioneren van de groene golf voor auto’s op de drukke weg, maar toch voelt de fractie zich genoodzaakt het in 2016 nog een keer te doen. “Telkens gaf het college aan dat het incidenten betrof, geen structurele problemen en dat de groene golf in principe goed functioneerde”, stelt fractievoorzitter Sander van Waveren namens de fractie.

Van Waveren heeft de afgelopen weken geconstateerd dat de de panelen langs de weg niet allemaal werken, zie ook de foto hierboven. Verder zijn er van een aantal panelen de pixels uitgevallen waardoor de tekst groene golf nauwelijks meer te lezen is.

De partij wil van het college weten of ze nog steeds van mening is dat er sprake is van incidentele problemen bij de groene golf of dat ook zij nu structurele problemen vaststellen. Ook wil de fractie weten of het klopt dat de gemeente bezig is met de installatie van een nieuw systeem en welke kosten er tot nog toe zijn gemaakt voor aanleg, reparatie, vervanging en aanvulling van de borden en panelen voor deze groene golf.

14 Reacties

Reageren
  1. Gerben

    Groene golf? Wat betekent dat voor dhr van Waveren?
    Geen hond houdt zich eraan, dwz 50 km per uur.
    70 en vaak veel harder, is heel gewoon.(ja ook bij 100 haal je het volgende verkeerslicht). Dat lijkt me veel belangrijker om eerst eens wat aan te doen!
    Geef geld uit aan flitskasten, maak verkeersdrempels bij de verkeerslichten, waar je met max. 50 overheen kan, dan rijdt iedereen 50 en heb je geen groen golf installatie meer nodig.

  2. Ab Kools, wijkraadvoorzitter

    Terecht vastgesteld door het CDA maar, wat nog erger is, er wordt in het geheel niet gecontroleerd op de maximum snelheid van 50 km, en er is nog nooit gehandhaafd! In de buurten hierlangs heerst daarover grote verontwaardiging. Wel regels stellen, niet serieus nemen.

  3. Timo

    Ik denk dat als mensen zich gewoon aan de aangegeven snelheid van de borden houdt (meestal 50, soms 40) de groene golf een stuk beter zou werken.
    Ik heb daar vaak onnodig stil moeten staan omdat hardrijders stil moesten staan voor een rood licht.

  4. Ger

    Ik wil me daar heel graag aan de snelheid van 50 km houden, maar wordt aan alle kanten (letterlijk) ingehaald. Ik zou graag zien dat het nu eens echt 50 km max zou worden, en niet alleen adviessnelheid. Verder zie ik ongeveer wekelijks dat automobilisten op de Kardinaal de Jong de voorsorteerstroken gebruiken om eerst langs een hele rij auto’s en vervolgens door rood te rijden. Er ontstaan heel gevaarlijke situaties, waar volgens mij nooit op wordt gecontroleerd. Het oversteken van de Kardinaal de Jong is hierdoor soms best gevaarlijk, groen licht betekent niet dat er geen auto’s meer komen, en leg dat maar eens aan kinderen uit die nog netjes op groen wachten.

  5. Toine Goossens

    Beste Ab,

    Ik maak geregeld gebruik van deze weg. Vanuit mijn auto houdt vrijwel iedereen zich aan het maximum. In het afgelopen jaar heb ik een keer mee gemaakt dat iemand als een idioot reed. Heb ik gelijk bij 112 gemeld.

    Ook als ik, nog vaker, per fiets deze straat oversteek, rijden de auto´s gestaag en gelijkmatig voorbij. Volgens mij is dat te hard rijden een broodje aap verhaal.
    Dat gold ook voor de Kapteynlaan, waar nu heel veel geld wordt verspild. Ook daar was vrijwel niets aan de hand, uitgezonderd de herrie die de buurtbewoners maakten.

    Ik daag je uit om de gemeente een data-analyse van de snelheden te laten maken. Is al 10 jaar niet gebeurd, althans, er wordt niets met de burgers gedeeld.

    Hartelijke groet en dank voor je vele werk.

  6. Piet

    Mischien is het handig als men hier op snelheid en rijgedrag gaat controleren net zoals op de net geopende kapiteinlaan wat een 30km zone zou zijn geworden. Nou het is blijkbaar mooi glad asfalt en die fietsers springen aan de kant moeten de automobilisten denken.

  7. bas

    Wat een zeurders gelijk, alsof het de schuld van de gemeente is dat mensen er te hard rijden… hele verhaal wordt ook gelijk weer gebruikt om zielig te zaniken, gaat niet eens over hardrijden e.d.. slaat echt nergens op! Bravo, ga huilen in een hoekje!

  8. FD

    Vanaf het moment dat de snelheid op de KDJweg van 70 naar 50 is gegaan was het gedaan met de groene golf.
    NB de automobilist maakt het niet zoveel uit of het 50 of 70km is als die groene golf maar werkt.
    Ik spreek uit ervaring; heb namelijk geen alternatief w.b aanrij route en vond het prachtig om in 1 vloeiende beweging van veemarkt naar belastingkantoor te kunnen rijden zonder remmen en optrekken.

  9. Gerben

    @Toine, dan rijdt je er vaak in of rondom de spits, daarbuiten is het scheurbaan. Kan het weten, woon ernaast en steek er dagelijks over. Tuurlijk is een automobilist verantwoordelijk voor snelheid, niet de gemeente, maar daar gaat het juist om, dat gebeurt niet. Ook de groene golf installatie zal daar niet voor zorgen. Alleen de inrichting van de/een weg zal zorgen voor een constante, veilige situatie, dat is ook waar Ab voor pleit. Een gemiddelde analyse, zal daar ook niets aan aan bijdragen. Het is regelmatig erg gevaarlijk, zoals Ger beschrijft, gebeurt meerdere keren dagelijks dat “automobilisten” dit soort capriolen uithalen. En in de avond en in de nacht waant men zich zich op de A2! Dus weg met de groene golf signalering en richt de weg zo in dat 50 km. max is. Minder kosten en hogere opbrengsten.

  10. FD

    Overigens zie ik hier weer geen zebrapaden.
    Een automobilist let echt op bij zebrapaden en wordt sowieso visueel geprikkeld
    om aandachtiger te rijden, al dan niet te hard, wat geen zin heeft als de GG goed werkt.

  11. Toto

    Het bord te zien op de foto geeft aan dat er op dat moment geen groene golf is, dus dat de auto bij het eerst volgende stoplicht moet stoppen. Een non-stop groene golf kan niet. Ik rij geregeld over de weg en de volgens mij werkt de groene golf prima. Het is vooral te druk op de weg, er is simpelweg te veel verkeer.

    Over de maximumsnelheid overigens: deze weg is totaal gescheiden van fietspad/stoep. Het is een brede vierbaansweg, met gescheiden rijrichtingen. Natuurlijk rijdt men daar te hard! Als je daar 50 rijdt is het alsof je met 80 over een snelweg rijdt: je voelt je net een slak. De maximumsnelheid van 50 is wel nuttig, maar omdat mensen dan 70 rijden, i.p.v. 90 bij een max. van 70.

  12. cas

    @ FD, een zebrapad….. tuurlijk! Dat is zo logisch en verantwoord op deze weg.

  13. FD

    @cas; wel eens buiten ons dorp geweest ?

  14. Toine Goossens

    @ Gerben,

    Met de objectieve, op feiten gebaseerde, waarneming van bewoners is het droevig gesteld. Laten we voor Tuindorp en Tuindorp Oost eens wat feiten op een rij zetten:

    1 .
    Een zeer irritant deel van de bewoners van Tuindorp Oost zich heftig en met een hoop politiek gekrakeel verzet tegen de uitbreiding van winkelcentrum De Gaard. Louter en alleen om op het laatste moment puur uit eigenbelang en zelfzucht een verandering van de verkeerssituatie op te Kapteynlaan af te dwingen. Dat was puur verradersgedrag, dat een streep zette door het werk van al die wijkbewoners die zich 5 jaar lang voor dat plan hadden ingezet. Zij werden beloond met een nationale prijs voor participatie, de verraders hadden daar lak aan.

    2.
    De gemeente heeft de Tuindorpers voor gelegd om in de wijk, bij wijze van proef, welstandsvrij bouwen toe te staan.
    Dat is met een overweldigend verzet afgewezen. Op de inspraakavond kreeg de gemeente louter bagger over zich heen.

    Opmerkelijk was dat niemand begreep wat welstandsvrij bouwen inhield. Het verzet richtte zich op vergunningsvrij bouwen. Dat was echter niet aan de orde.

    3.
    In Tuindorp is betaald parkeren ingevoerd omdat 14 bewoners van een en dezelfde straat gebruik maakte van de mogelijkheid om de gemeente via een verplicht parkeeronderzoek, te dwingen om dat betaald parkeren in te voeren.
    Dat recht is meteen opgeheven. Van deze dictatuur van een minderheid was de rest van Tuindorp niet gediend, en het college gelukkig ook niet.

    Hoe desastreus verradersgedrag op de rest van de samenlevingen werkt wordt inmiddels ook in de EU aangetoond. Griekenland, Hongarije, Polen, Walonië, de UK met hun brexit. Ook naties gaan nu voor zelfzucht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).