De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Woensdag 19 maart 2014 is het zo ver. DUIC doet uiteraard verslag van de verkiezingsperiode. Deze week in aanloop naar het Limes030 lijsttrekkersdebat : iedere dag een interview met een van de lijsttrekkers van de grootste partijen van Utrecht. Waar gaan deze verkiezingen over, wat zijn de speerpunten, en hoeveel zetels worden er behaald? De eerste van de week: lijsttrekker van GroenLinks Heleen de Boer.
Waar gaan deze verkiezingen over?
Wat GroenLinks betreft gaan de verkiezingen over schone lucht, schone energie, werk voor iedereen en zorg voor wie dat nodig heeft.
En wat zijn uw speerpunten?
Voor mij zijn dat toch wel de schone lucht en de zorg. Qua zorg komt er een grote verandering, omdat er een grotere verantwoordelijkheid bij de gemeentes komt te liggen. Schone lucht is een erg groot probleem in de stad, en daar kunnen we verschil in maken. Dat gaan we dus blijven aanpakken.
Op welke manier pakt u de vieze lucht aan?
Daar zijn we al vier jaar mee bezig. We stimuleren Utrechters om gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets, hebben vanaf 2015 een milieu zone ingesteld en zijn bezig met het aanleggen van doorgaande fietsroutes. Daarnaast bouwen we de grootste fietsenstalling van Europa. Dit alles om er voor te zorgen dat de mensen in de stad zoveel mogelijk gebruik maken van de fiets en het openbaar vervoer. Daarnaast proberen we de druk op de wegen om ons heen te verminderen. We willen een limiet van 80 kilometer per uur op de ring, en we zijn tegen de verbreding van de A27.
Hoeveel zetels gaat GroenLinks halen?
Het is een gok in het duister, maar we willen natuurlijk de grootste partij blijven. Dat betekent dat we minimaal 10 zetels moeten halen.
In samenwerking met RTV Utrecht, de Kargadoor, ThePostOnline en DUIC organiseert Limes030 op 23 februari het Limes030 lijsttrekkersdebat. Een debat over de politieke toekomst van de vierde grootste stad van het land.
Utrecht kiest: Het @Limes030 Lijsttrekkersdebat
23 februari 2014 : 15.00 – 17.00
De Kargadoor, Oudegracht 36, 3511 AP Utrecht
Kaarten: €7,50 (excl. betalingskosten), te koop via http://limes030.nl/tickets
28 Reacties
ReagerenLaten wij hopen dat dit een grote luchtkasteel blijkt te zijn, van deze milieu farizeeër.
Hier in Utrecht het groene ideaal creëren en op een ander werelddeel de boel ecologisch laten creperen, zoals in China bv.
Heleen de Boer is een milieu ouwehoer, maar ja iedere groene gek heeft zijn gebrek.
Dus kiezers spaar ons voor de terreur met een groene kleur.
@Geen Stijl. Je wordt wel erg voorspelbaar en vervelend. Ik ben geen groenlinkser maar wat China met Utrecht te maken heeft is me volstrekt onduidelijk. Maar dat geldt eigenlijk voor je meeste reacties.
@Berend Huisvrouw, misschien moet je eens wat mondialer de zaken bekijken dan begrijp je wat ik bedoel beste Berend.
Google eens magneten in wind molens en de gevolgen van het delven van deze magneten voor de omgeving in China.
Erg voorspelbaar en vervelend, heerlijk toch, zolang ik het dan maar begrijp beste Huisvrouw.
Dag Berend Schijthuis.
FYI, het lijkt wel een propaganda foto van een Oost Duitse Atleet vol met anabolen.
Voor een globale denker ben je wel erg kleinzielig. Waar is het fout met je gegaan? FYI,
Het echte Geen Stijl is beduidend leuker. Aan de andere kant, als dit allemaal een therapeutische functie voor je heeft bespaart het de samenleving weer veel zorgkosten. Dat is ook wat waard.
Hahahahahaha ,Huisvrouw je zit helemaal goed met jou diagnose.
Dag Groene Huisvrouw.
@Berend Huisman
Geen Stijl heeft toch een zeer concreet voorbeeld gegeven over de gevolgen voor China. Triest dat je niet op zijn inhoudelijke punten ingaat en enkel op de man blijft spelen. Ja, dat doet hij ook wel maar ondertussen komt hij ook met inhoudelijke punten. Heb ik jou nog niet op kunnen betrappen.
Op naar de 0 zetels met die Ivorentoren dromers! Utrecht verdient en moet beter!
Schone lucht is het speerpunt. Nou pak dan eens de bussen aan, die de grootste vervuiler zijn. Nee wat doet Groen Links. Windmolens, onoverzichtelijke busbanen voor lege bussen, milieu zones voor bewoners met auto, hoge parkeertarieven, onveilige fietsstraten. Pfff, ik hoop dat het gedaan is met Groen Links in Utrecht. Zij zijn er niet voor de bewoners, maar zitten daar puur voor zichzelf.
Groen links is groot door de studenten die daar op stemmen het is in, om op GroenLinks te stemmen maar wat ze doen weten ze niet ! en wij zitten met die gasten opgescheept in de gemeenteraad ! van Steenhoven ben ik nog niet vergeten met zijn fietsstraat en palen bij het Dom plein die over al om hoog vlogen en weeg apparatuur op de Grachten die nooit gebruikt zijn tegen te zware vrachtwagens !
“Nou pak dan eens de bussen aan”
Zoals hier?
http://localhost/duic/nieuws/54531/eerste-schone-qbuzz-bus-is-klaar-voor-gebruik/
Lieve reaguurders, ik hou ook van de natuur, maar er zijn zoveel punten waar GroenLinks gewoon de plank mis slaat.
Voor 4 jaar terug was er een discussie over plastic inzamelen en aparte containers, terwijl er door verwerkings bedrijven allang plastic uit het grove vuil word verwijderd, maar nee hier in Utrecht moeten daar aparte vuilnis auto’s voor rijden, goh wat milieu vooruit strevend.
GroenLinks maakt meer kapot dan ons lief is, alleen om maar groen over te komen voor de kiezers die daar intrappen.
.
Als ik die foto bekijk, lijkt het wel of Heleen de Boer groente kweekt en eet van een stukje grond langs de spoorlijn ergens in Utrecht.
Van alle politieke partijen zijn de leugens en goedkope retoriek van GroenLinks toch wel het allermakkelijkst door te prikken.
De partij heeft drie speerpunten: 1) minder luchtvervuiling, 2) fietsstad en 3) geen verbreding A2.
De feiten: GroenLinks is sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen de grootste partij in Utrecht en heeft deel uitgemaakt van het college.
Onder het bewind van GroenLinks is de luchtkwaliteit in Utrecht alleen maar verslechterd. Als GroenLinks echt iets geeft om de luchtkwaliteit dan hadden ze zich de afgelopen jaren hard gemaakt voor een elektrische tram door het centrum, of op z’n minst elektrische bussen. Geen van dat alles; nee, via een vaag en extreem duur plan worden er straks een handjevol dieselauto’s uit het centrum geweerd. Nou, chapeau hoor.
Dan Utrecht Fietsstad. De afgelopen jaren is het fietsen in Utrecht onder het bewind van GroensLinks een drama geworden. Je kan nergens meer komen omdat tunnels zijn gesloten, straten openliggen en omleiding onduidelijk zijn. Gevaarlijke kruisingen waar met regelmatig fietsers worden geschept door auto’s en bussen worden niet aangepakt. Staat je fiets 1 cm buiten een bepaalde lijn dan wordt deze afgevoerd naar een ver afgelegen depot waar je deze tegen betaling kan terugkrijgen (dat afvoeren doet GroenLinks niet eens met asociaal geparkeerde auto’s). Bij het station kun je je fiets niet meer stallen vanwege de zeer summiere acties van de gemeente om wrakken en weesfietsen weg te halen. Nee, onder GroenLinks is Utrecht geen betere fietsstad geworden.
En dan de grootste leugen; de verbreding van de A27. Dit is geen zaak van de gemeenteraad maar ligt op rijksniveau. Bovendien is er op rijksniveau gekozen voor verbreding van de A27. Hoezo denkt GroenLinks hier nog iets over te zeggen te hebben? De gemeentelijke coalitiepartner van GL – de PvdA – is op landelijk niveau bovendien akkoord gegaan met de verbreding. Blijkbaar hebben Gilbert Isabella en de zijnen zeer weinig invloed in Den Haag. Bovendien heeft de gemeente Utrecht – met GroenLinks als grootste partij in de raad en het college – de grond die nodig is om de A27 te verbreden al verkocht. Daar was GroenLinks bij. Wederom een leugen.
En waarom moeten we nu ook alweer op GroenLinks stemmen?
Beste Nielsch,
In tegenstelling wat je stelt, rijden sindskort elektrische bussen door gemeente Utrecht. Dat was een plan van GroenLinks en gerealiseerd:
http://localhost/duic/nieuws/54531/eerste-schone-qbuzz-bus-is-klaar-voor-gebruik/
5 maart: debat GroenLinks, PvdA, D66 en SSLU
Anders dan bij de gebruikelijke verkiezingsdebatten gaat het op deze avond niet over wat partijen ons beloven, maar over wat ze de afgelopen collegeperiode concreet hebben bereikt. GroenLinks, PvdA en D66 hebben toegezegd aan het debat mee te doen. De vraag is dus wat hun college heeft bereikt.
http://www.stopluchtverontreiniging.nl/?p=599
Mooi tóch !? Een gezellige binnenstad, goed bereikbaar met OV en fiets. Geen ruimte-innemende stromen vervuilende auto’s. De nieuwste stadsbussen zijn al veel schoner dan de vorige !
Windenergie, goede en sociale zorg voor de zwakkeren in onze stad/regio, prima tóch !?
@Nielsch
Ter overweging: inderdaad, momenteel is GroenLinks in Utrecht de grootste partij, met 10 van de 45 zetels. En gezien het gevoerde beleid is het te merken ook dat GroenLinks een bepalende factor in het college is. (de stad wordt letterlijk en figuurlijk groener) En het is GroenLinks uiteraard niet onbekend dat niet iedereen voor elke maatregel even hard staat te juichen. Anders had de partij wel 30 zetels gehad natuurlijk.
Of de luchtkwaliteit verbeterd is of niet, dat merken we vooral achteraf. Sinds kort rijden er schonere bussen (mede dankzij GroenLinks) en de eerste resultaten zijn positief, helaas wel nog te vers om maatgevend te zijn voor het beleid. Maar achteruitgegaan is de luchtkwaliteit iig niet vanwege GroenLinks-beleid. En de effecten van de milieuzone, ook die moeten nog gaan blijken, net als de effecten van de vele fietsimpulsen. GroenLinks en ik geloven er ‘heilig’ in dat het positief effect zal hebben, zoals vele voorbeelden in andere steden en uit het verleden ook aantonen. (uit de hele wereld komt men kijken naar wat we hier in Nederland met de fiets klaarspelen)
Iedereen weet dat je in 4 jaar niet hét verschil maakt, daar heb je minimaal een tweede periode voor nodig. Zoals wijlen Pim Fortuyn ooit o.a. zei.
Terecht stel je dat de tram door het centrum moet. En naar nog veel meer plekken in en om de stad overigens. Och, geschiedenis, waarom leren we zo weinig van je? De plannen voor een tramnetwerk door Leidsche Rijn en de rest van de stad waren er al zo lang geleden. Helaas waren er te weinig groene politici om dat ook echt gestalte te geven.
Wat betreft het fietsdrama doel je hoogstwaarschijnlijk op het stationsgebied. Ja, dat is verre van prettig fietsen daar momenteel. Maar je kan veel beweren, maar dat kun je niet op het bordje van GroenLinks schuiven. Daar zijn vele colleges verantwoordelijk voor en het is nu slechts zaak de situatie voor de toekomst zo snel mogelijk in orde te maken. En zover ik begrijp is dit college daar heel goed mee bezig, mede dankzij D66 overigens. Ere wie ere toekomt.
Wel is de fietssituatie bij vreemde busbaan-kruisingen allerbelabberdst. Een nare erfenis die hoognodig aanpassing verdient. Zeker nu men zich in Utrecht meer en meer per fiets verplaatst.
Sinds wanneer haalt GroenLinks fietsen weg trouwens? Als dat zo zou zijn, dan zeg ik direct mijn lidmaatschap op.
De verbreding van de A27 is nog geen volledig gelopen race. Ja, het ziet er niet rooskleurig uit, maar Het Rijk moet flink besparen en zou dat op een zeer wijze manier kunnen doen, door de Bak bij Amelisweerd niet te verbreden en te kiezen voor een veel goedkopere aanpak van de knelpunten Lunetten en Rijnsweerd. En ja, het is inderdaad de PvdA die daarvoor op landelijk niveau de sleutel in handen lijkt te hebben.
Oftewel, laat dit college z’n werk afmaken, als het even kan met een nog krachtiger GroenLinks. We zijn op de goede weg met Utrecht, het is nu een kwestie van doorpakken!
Alleen op lijn 2 rijdt een elektrische bus. De rest van alle bussen is nog steeds vervuilend. Ja, ze zijn ietsje schoner dan de oudere maar nog steeds vervuilende stinkdingen.
De BRU had bij de aanbesteding veel meer elektrische bussen moeten eisen, zoals ze bijvoorbeeld in Dordrecht hebben. Hier had GroenLinks veel meer politieke druk moeten uitoefenen.
Wat een ‘ongelooflijke’ wartaal slaat die vrouw uit zeg!. Je vraagt wat ze als partij aan de luchtvervuiling gaan doen: we gaan grotere fietsenstallingen aanleggen? En niet te vergeten gaan ze mensen dwingen om in die altijd vaak lege en veel te grote walmende sleur hutten dwingen? De geiten wollen sokken en het zwevende volk denkt dat de keizers wederom bedrogen willen worden……..Utopia in Utrecht! Groen likje wonden en schaam jezelf diep!
@Geenstijl Klopt, in Wijk C was er veel protest tegen de bewering van schonere bussen. Dat was een terecht protest, maar dat ging wel over de vorige bussen, niet over de nieuwste bussen die er sinds kort rijden. Daarover is het belangrijkste protest dat de lichtbak te fel is.
@Genstijl je mag alles zeggen, ook als dat volstrekte onzin is, en zeker over Fietspunt en dubieuze projecten, En wellicht heb je een punt. Zou kunnen, zoek het eens tot op de bodem uit zou ik zeggen.
@Ongelooflijk Ik heb zo het vermoeden dat jij dé oplossing hebt. Misschien wil GroenLinks, en D66, en PvdA, en SP en CU, en welke andere partij dan ook, je lumineuze idee wel volgen. Dan moet je m wel eerst met ons delen natuurlijk.
En jij jasper? Ben jij ingehuurd om de reactanten van repliek te dienen door Groen links? Als GL nou echt iets hadden willen doen hadden ze Kees v Oosten moeten steunen in zijn jarenlange (terechte) strijd tegen de rookwalmen. In plaats van mee tewerken aan het politieke spelletje dat ze hebben gespeeld met hem. Politieke partijen zitten er maar voor 1 ding en dat weet jij als beste.
@Redball Nee hoor, daar hoeft GroenLinks mij niet voor in te huren. Dat doe ik uit pure overtuiging.
En ja, Kees van Oosten zou wat meer gesteund mogen zijn, niet alleen door GroenLinks overigens. Al is ie soms ook slechts de luis in de pels zonder dat hij t gelijk aan zijn zijde heeft.
En nee, ik weet niet voor welk enige doel alle politieke partijen zitten. Maat misschien kun jij het me vertellen. Dat zou me zomaar kunnen helpen. Of misschien opent het zelfs mijn ogen.
Lekker bezig Groenlinks, de mooie sier maken met fietsroutes terwijl D66 daar een paar maanden geleden een miljoen extra voor fixte.
Schaamteloos!
Vorige keer heb ik GL gestemd, maar nu gaat mijn stem naar D66. Die doen ook iets met daden in plaats van alleen maar mooie woorden.
Oh en herinnert u zich die ‘fietsbarbaren’ of hoe ze ook mochten heten nog?
Totale faal, die hele Lintmeijer.
@H miljoen voor meer fietsroutes. Heel mooi. Reken eventjes mee, qua zetelaantallen: zonder steun van GroenLinks was dat dus niet gelukt.
@H miljoen voor meer fietsroutes. Heel mooi. Reken eventjes mee, qua zetelaantallen: zonder steun van GroenLinks was dat dus niet gelukt.
Oja @H. Hij zit niet stil, die Lintmeijer: http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/regionaal-nieuws/artikel/3379948/groenlinkswethouder-wil-doorfietsroutes-aanleggen.aspx