GroenLinks Utrecht is niet te spreken over geur verspreidende reclameborden en wil maatregelen tegen ‘geurterreur’ GroenLinks Utrecht is niet te spreken over geur verspreidende reclameborden en wil maatregelen tegen ‘geurterreur’

GroenLinks Utrecht is niet te spreken over geur verspreidende reclameborden en wil maatregelen tegen ‘geurterreur’

GroenLinks Utrecht is niet te spreken over geur verspreidende reclameborden en wil maatregelen tegen ‘geurterreur’
De reclameborden met geurverspreider. Beeld: McDonalds
Je loopt over straat en ineens dringt de geur van friet je neus binnen. Niet omdat je langs een snackbar loopt, maar omdat een reclamebord die geur verspreidt. De Utrechtse fractie van GroenLinks is niet blij met een experiment dat fastfoodketen McDonalds onlangs in Utrecht deed met zulke reclameborden. De partij vraagt de wethouder om maatregelen om deze ‘geurterreur’ te kunnen weren.

Je loopt over straat en ineens dringt de geur van friet je neus binnen. Niet omdat je langs een snackbar loopt, maar omdat een reclamebord die geur verspreidt. De Utrechtse fractie van GroenLinks is niet blij met een experiment dat fastfoodketen McDonalds onlangs in Utrecht deed met zulke reclameborden. De partij vraagt de wethouder om maatregelen om deze ‘geurterreur’ te kunnen weren.

McDonalds deed in Utrecht en Leiden onlangs een experiment met reclameborden die naar friet ruiken. Een filiaal van McDonalds plaatste frietbakjes in billboards, die de geur vervolgens verspreidden in de omgeving. Ook in andere reclameborden zouden weleens geurdispensers zijn gebruikt.

De Utrechtse fractie van GroenLinks is niet te spreken over het gebruik van geurreclame en vindt dat het een grens over gaat. “De strijd om de aandacht van de consument is daarmee niet meer alleen af en toe storend, maar potentieel ook invasief. Aan een geur is moeilijk te ontsnappen”, stelt de fractie. GroenLinks wil dat het college van burgemeester en wethouders (B&W) maatregelen neemt tegen de ‘geurterreur’.

Reclameverordening

De gemeente Utrecht heeft een zogenoemde ‘reclameverordening’, waarin regels staan waaraan reclames in de stad moeten voldoen. In de reclameverordening staat dat reclame geen ‘(licht)hinder of gevaar’ mag veroorzaken, maar er staat niks specifieks over geur. GroenLinks wil dan ook weten of het college ook vindt dat geur ‘zeer hinderlijk’ kan zijn en of dat voldoende reden is om geurreclames uit Utrecht te weren.

Mocht dat niet het geval zijn, dan hoopt GroenLinks dat het college bereid is om aanvullende maatregelen te nemen. Tot slot wil de raadspartij nog weten of er toestemming is gegeven voor het experiment van McDonalds en hoe die toestemming dan tot stand is gekomen.

Een video van hoe het reclamebord met frietgeur werkt:

41 Reacties

Reageren
  1. Blaag

    Het wordt steeds irritanter met het in your face kunstmatig aanjagen van koopgedrag/ consumentisme. Marketing bestaat bijna alleen nog maar uit mensen brainwashen en ze dan te laten denken dat ze iets nodig hebben (wat ze eigenlijk niet nodig hebben). Mensen worden gecondiotioneerd tot koopVERSLAAFDEN (en vreetverslaafden, drankverslaafden en gokverslaafden). Stem nog maar rechtser mensen, dan wordt dit alleen maar meer ipv minder.

    Hebben mensen ooit de film Minority Report gezien? Dat is het voorland. Ik zou er niet te enthousiast van worden.

  2. Wies

    Hahaha. Lekkere geur? Geloof ik niet. Dit bedrijf heeft echt niks met eten te maken. Het voer van dit bedrijf is textuur- en smaakloos en ook nog eens heel ongezond. Dat het zo populair is, zegt iets over de valse tactieken van het bedrijfsleven en toont aan hoe beïnvloedbaar mensen zijn met marketing.

  3. Jan

    jippie de pretpolitie is weer terug… waarom concentreren groenlinks zich niet op belangrijkere dingen in plaats van de hele tijd wat we niet mogen en kunnen doen?

  4. Katja

    Wat is dat voor waanzin van die Obesitasketen ?

  5. Blaag

    @ Jan

    Jij vindt een obesitas epidemie, een suikerziekte epidemie (diabetes 2) en een jongeren tot in hun nek in de schulden geen belangrijkere dingen?

    Wie denk je dat er mag/ moet betalen om die problemen op te lossen? Dat ben jij!

    Het bedrijfsleven is er dan al lang met de centen vandoor gegaan. Die dragen geen cent (echt) bij aan de oplossing van het door hun gecreëerde probleem.

  6. LOESJE P.

    @Blaag;
    Dus blijkbaar hebben mensen geen eigen/vrije wil meer?

  7. Luuk Upuuk

    Prima, het is al erg genoeg dat we gedwongen worden allerlei luchtjes die voortkomen uitmenselijke activiteit, moeten ruiken. Als dit niet stopt, komen er nog van die dingen van een parfumerieketen…
    En als Groen Links toch aan de gang gaat, pak dan ook het roken in de openbare ruimte aan.

  8. Vincent

    Er zijn niet veel dingen die minder lekker ruiken dan McDonalds. Ik vraag me af hoe effectief zo’n reclame zou zijn. In ieder geval, verbeid zsm dit onzin.

  9. W.

    Eens met Blaag. Het wordt overal maar in je gezicht gedrukt. Gisteren zag ik in de lokale Albert Heijn ook dat er bij alle producten die in de aanbieding zijn nu felle blauwe lampjes knipperen bij de prijsbordjes. De constante strijd om onze aandacht mag van mij best een keer een halt toegeroepen worden, zeker als we nu ook nog eens bestookt gaan worden met allerlei geuren.

    Een van de redenen dat ik liever niet in De Bijenkorf kom is dat je daar steevast eerst door een dikke walm van parfum moet, nota bene zonder duidelijke gangpaden, voordat je naar de andere afdelingen kan.

    Misschien kan de McDonald’s dat geurapparaat voor het huis van Jan zetten, die schijnt het wel leuk te vinden. Van mij hoeft dit absoluut niet op straat.

  10. Kees N

    Mmm
    Dat we vrijwel allemaal geen frietjeslucht willen begrijp ik prima. Moet zeker verboden of tenminste begrensd worden.
    Maar een stapje verder gedacht: dit lokt uit dat bedrijven die kwalijke stoffen verspreiden, dit in de toekomst zouden kunnen mengen met de dennen-, citrus- of appeltjesgeuren die we vast wel van de toiletspuitbussen kennen. Geen prettige gedachte wat mij betreft.

  11. Geenstijl@Utrecht.

    Stel je eens voor reclame voor maandverband of incontinentie luiers, wat voor geur zal dat zijn zeg.

  12. Blaag

    @ Loesje P.

    Het idee van reclameindustrie is dat je mensen tot op zekere hoogte brainwashed. Dat overruled inderdaad tot op zekere hoogte de eigen vrije wil. “Vraag” wordt aangewakkerd en komt zelden uit de mens zelf. Mensen worden verslaafd gemaakt, mensen worden niet verslaafd geboren. Dat gebeurd op sluwe subtiele en geraffineerde wijze.

    Kennelijk heb je zelf weinig kennis over de reclameindustrie.

  13. Peter

    Ahh…GroenLinks/ Pvda heeft weet iets te klagen.

    Nou GroenLinks/ Pvda, heel veel burgers over jullie auto/ parkeerbeleid!

  14. W.

    @Loesje P: Bedrijven en zelfs de overheid gebruiken al decennia zo niet eeuwen met veel succes beïnvloedingstechnieken om mensen gedrag te sturen. Als niemand vatbaar was voor reclame dan was het niet zo’n miljarden
    business.

    Mensen hebben een vrije wil, maar laten we nou niet ineens doen alsof iedereen te allen tijde hele rationele weloverwogen keuzes maakt in hun koopgedrag. Die Snickers ligt niet heel toevallig naast de kassa bij de kiosk op het station waar jij na een lange werkdag vlak voor etenstijd langsloopt. Zelfde laken een pak met deze meurmachine van de Mac.

  15. Jaap

    groenlinks de deugpartij heeft even de aandacht gericht op wat we niet mogen ipv wat we moeten .. Laten we even zelf bepalen of wij dit willen reuken en ook waar ..

    Doe eens iets nutiigs voor de stad en het land .Daar zijn jullie als een paar jaar fink in te kort geschoten zeke rin de provincie Utrecht

  16. David

    Ík heb zin in McDonalds, maar moet morgen werken, en geen zin in de nacht wakker worden van de geeuwhonger.

  17. Gedagtekassie

    @Loesje P.
    Klopt precies. Iedereen wordt door middel van reclames aangepraat dat ze moeten consumeren omdat ze anders minder gelukkig zullen zijn. En dat werkt enorm goed en gaat ten koste van de gezondheid en de druk op onze gezondheidszorg.
    Wij kunnen als volk allang niet meer verstandige keuzes maken en maken er een puinhoop van.
    Niemand is tevreden en geeft andere de schuld daar van.
    Is echt heel interessant om je hier een avondje in te verdiepen. Ik kan je beloven dat het je gelukkiger maakt.

  18. Moose

    @Loesje P

    Lees het gerenommeerde boek van Sam Harris: De vrije wil.
    Spoiler: Nee hebben we niet.

  19. Meneer Harmsen

    Is er iets dat groenlinks wel bevalt??

  20. Anthon

    Nog even en we krijgen geurverspreidende auto’s, en mensen, en brommers…. Oh, wacht, dat is al zo.

  21. Pieter

    Anthon 15/5/2024 – 7:31
    Die zorgen er (in ieder geval bij mij) niet voor dat ik direct een auto of brommer wil kopen. Dit manipulatiebord zorgt er dus wel voor dat je naar de mekdrek wilt en dus gaat consumeren,

  22. Joris

    1 april ligt toch achter ons?

  23. KaaKaa

    Oplossing: gewoon een ander luchtje door geur-roosters spuiten 😊

  24. Gert-Jan

    Moet je je voorstellen dat er niet één zo’n bord staat, maar tientallen. Dan loop je in de binnenstad in een geurmix van friet, schoenleer, koffie, parfum, wasmiddel, verf en bananensnoepjes…bleeehhhhhhh!

  25. Dave

    Groenlinks die zich hier wel druk over maakt…..Maar de horecaoverlast heeft geen prioriteit. Bewoners in de binnenstad klagen al jaren

  26. Boogschutter

    @ Jaap
    “Laten we even zelf bepalen of wij dit willen reuken (sic) en ook waar ..”

    Klopt Jaap, dat zelf bepalen staat dus onder druk zodra ons de geurtjes rechtstreeks de neus in worden gepompt via dit soort krankzinnige reclamemethodes.

  27. Consta

    Wie allergisch is of gevoelige slijmvliezen heeft wordt door geurprikkels ziek. De stinkende stad is niet gezond. Dat een bedrijf extra geuren verspreidt, mensen zieker maakt, als reclame vind ik onbegrijpelijk. Ik haat bedrijven die mij expres ziek maken. Mag dat zomaar?

  28. LOESJE P.

    @Blaag, @ W., @Moose,@ Gedagtekassie.
    Welzeker heb ik mij verdiept, al in de 70-er jaren van de vorige eeuw trouwens, in de manipulatie door reclame makers. O.a., door bijv. boeken zoals de “Verborgen Verleiders” en “De Afvalmakers” door Vance Packard te lezen.
    Wellicht zou men op scholen dit onderwerp, bijv. tijdens Maatschappijleer, ook eens kunnen aansnijden. Kinderen bijbrengen wat de gevaren kunnen zijn van beinvloeding en dat zij niet alles hoeven doen of hebben wat een ander doet of heeft. Uiteraard is dat, n.m.m., primair de taak voor ouders/verzorgers.

  29. JdV

    Consta: ik heb zware pollenallergie. Ik eis een verbod op gras in de gemeente Utrecht want dat is voor veel mensen aantoonbaar ziekmakend.

  30. W.

    @LOESJE P.: Hear hear. Ik denk dat het in deze tijden van social media essentieel is om met name kinderen bewust te maken van manieren waarop ze beïnvloed kunnen worden.

  31. Blaag

    @ Loesje P.

    “Wellicht zou men op scholen dit onderwerp, bijv. tijdens Maatschappijleer, ook eens kunnen aansnijden. Kinderen bijbrengen wat de gevaren kunnen zijn van beinvloeding en dat zij niet alles hoeven doen of hebben wat een ander doet of heeft. Uiteraard is dat, n.m.m., primair de taak voor ouders/verzorgers.”

    Beetje omdraaien van het probleem he? En dweilen met de kraan open. Misschien zou je het brainwashen van mensen en het doelbewust uitschakelen van de vrije wil van de mensen eerder als probleem kunnen aanpakken. Het is sowieso al vaag waarom je überhaupt mensen mag brainwashen in de openbare ruimte.

  32. Koel Hoofd

    GroenLinks, partij van de gebakken groen(t)e lucht.

    @alle marketing kritische reaguurders
    Leuk filosofisch verhaaltje.
    Er was eens een Adam en Eva die in het paradijs woonden en alles mochten doen en laten waar ze zin in hadden, behalve van die ene appelboom eten…
    Een pratende slang overtuigde Eva om toch een appel te plukken en Eva wist door met praten ook Adam te overtuigen een hap van die appel te nemen.
    Ondanks dat Adam wist dat hij geen hap uit die appel mocht nemen, en hij ook de vrije wil en het benul had om neen tegen Eva en d’r appeltje te zeggen, wist Eva hem toch te overtuigen om een hap te nemen, werden ze voor straf verbannen uit het paradijs en droegen ze voortaan een vijgeblad op strategische locaties tegen de kou….

    Moraal verhaal:
    Marketing (de appel die verleidelijk aan de boom hangt te lonken naar elke passant) is duizenden jaren ouder dan de weg naar Rome en hele volksstammen hebben duizenden jaren lang die appel gewoon laten hangen omdat ze er geen trek in hadden. Dat is tot op heden het geval. Kijk maar eens naar de immense hordes shoppers die niet worden verleidt door de marketing van winkels en enkel kopen wat ze nodig/willen hebben. Het bekende kijken, kijken maar niet kopen gedrag.
    Maar tegen ondeugende propaganda en peer pressure (wat de slang en Eva doelgericht met Adam deden) is het heel erg moeilijk nee zeggen…
    simpelweg omdat wat volkomen krom is kaarsrecht wordt gepraat…

  33. FB59

    Tja, door dit soort geneuzel blijft het echte werk van de gemeenteraad weer liggen. Wat een ophef over een zeer tijdelijke reclamecampagne. Gaat me steeds meer ergeren aan dit soort futiliteiten. Olifantenpaadjes is ook zo mooi voorbeeld, maar nu heeft het toch weer zijn inwerking op het olifantengeheugen. Bedenk goed wat je doet met je laatste …

  34. Rose

    Deze reclame is zwaar contraproductief. Met een grote boog omheen lopen, evenals om dit bedrijf. Als men hiermee doorgaat, preventief een spuitbus meenemen, zo eentje als je in het toilet hebt.

  35. Groen

    Voor mij mogen al die grote reclameborden, met veel niet lokaal-gerichte reclame, sowieso uit de stad verdwijnen. In plaats daarvan groen(e bomen) terug!
    Al die reclame voor nutteloze, ongezonde producten, leidt tot overdreven, fantasieloos, consumentisme. Vrije wil? Ammehoela, die bestaat al lang niet meer, mede beïnvloed door dit soort reclameborden.

  36. W.

    Koel Hoofd, ik zou niet in de marketingindustrie gaan werken als ik jou was. 😜

  37. Toine Goossens

    @JvD,

    Ik ben overgevoelig voor geluid. Alle overlastgevers de stad uit?
    Wat een kleinzielige reacties weer.

  38. Koel Hoofd

    @Blaag
    Mensen brainwashen in de openbare ruimte en het uitschakelen van de vrije wil dmv reclame?
    Toe maar… quelle arrogance.

    Je geeft reclame werkelijk veel te veel macht door Homo sapiens
    (de mens welke dankzij diens vrije wil en rationele verstand op de Maan is gekomen)
    als achterlijke idioot die geen enkele zelfstandige beslissing kan nemen weg te zetten.

  39. LOESJE P.

    @Blaag;
    “Beetje omdraaien van het probleem he?” etc.
    Het geestelijk weerbaar maken van mensen en hen kritisch denken bijbrengen, lijkt mij nu juist bij uitstek een probaat middel tegen het brainwashen.

  40. W.

    @Koel Hoofd: “een achterlijke idioot die geen enkele zelfstandige beslissing kan nemen” is een onzinnige karikatuur van de argumentatie die hier opgevoerd wordt. De vrije wil is geen binair en absoluut begrip, maar kan wel degelijk beïnvloed worden. Dat betekent niet dat je als individu niks meer te zeggen hebt, maar wel dat de keuzes die je maakt (al dan niet bewust) beïnvloed kunnen worden. Zie ook het voorbeeld van de snickers op het station dat ik eerder beschreef.

    Dat ontkennen en denken dat mensen altijd alle keuzes vrij en rationeel maken…quelle arrogance.

  41. Rietje

    De wereld is stapelmesjogge en iedere dag gekker

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).