GroenLinks weer de grootste partij in Utrecht: ‘Utrecht is een echte GroenLinks-stad’ | De Utrechtse Internet Courant GroenLinks weer de grootste partij in Utrecht: ‘Utrecht is een echte GroenLinks-stad’ | De Utrechtse Internet Courant

GroenLinks weer de grootste partij in Utrecht: ‘Utrecht is een echte GroenLinks-stad’

GroenLinks weer de grootste partij in Utrecht: ‘Utrecht is een echte GroenLinks-stad’
Klaas Verschuure (D66) en Heleen de Boer (GroenLinks) zijn de lijstrekkers van de grootste partijen in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
Bij de voorlopige uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen is GroenLinks met 12 zetels als grootste partij van Utrecht uit de bus gekomen. GroenLinks-lijsttrekker Heleen de Boer is dolblij: “Deze historische uitslag laat opnieuw zien dat Utrecht een echte GroenLinks-stad is.”

Bij de voorlopige uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen is GroenLinks met 12 zetels als grootste partij van Utrecht uit de bus gekomen. GroenLinks-lijsttrekker Heleen de Boer is dolblij: “Deze historische uitslag laat opnieuw zien dat Utrecht een echte GroenLinks-stad is.”

Als grootste partij neemt GroenLinks het initiatief voor de coalitieonderhandelingen. De partij nodigt de komende dagen alle partijen uit voor een gesprek over de toekomst en uitdagingen van de stad.

De Boer: “In de verkiezingscampagne hebben we soms de verschillen tussen partijen benadrukt. Nu is het zaak om de overeenkomsten te zoeken en samen antwoorden te vinden op de uitdagingen voor de komende jaren. Het uitgangspunt voor GroenLinks is dat iedereen mee moet kunnen doen en dat we de stad gezond en leefbaar houden.”

Landelijk winnaar

Het aantal GroenLinks stemmers in Utrecht steeg met meer dan 6 procent ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen vier jaar geleden. Ook in andere grote steden, waaronder Amsterdam, werd GroenLinks de grootste partij.

De Boer: “De positieve energie van de Tweede Kamerverkiezingen was in de campagne goed voelbaar. Niet eerder gingen er zoveel GroenLinksers in Utrecht de straat op voor een gemeenteraadsverkiezing. Deze brede links-progressieve beweging willen we de komende jaren verder uitbreiden.”

24 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Het is een bekend fenomeen dat er een wisselwerking is tussen partijen. De stemmers die SP en PvdA verloren hebben zijn in grote mate bij GL terecht gekomen. Idem voor D66, een gedeelte van de voormalige stemmers op D66 is naar de VVD en lokale partijen gegaan. Goede resultaten zijn dus zeker niet altijd het resultaat van briljant beleid, maar meer van het falen van collega-partijen uit dezelfde hoek.

  2. Berend

    Mooi, en dan nu de wijken schoon houden van afval. Fietspaden verbeteren, wegen optimaliseren en in de stad en de mensen investeren!

  3. Johan

    @ JdV

    Ik zou meer zeggen dat het de lemmingen zijn die achter the new kid on the block Klaver aanrennen. Totdat er zich een nieuwe hype aandient en de meute weer een andere kant op rent.

  4. Katja

    Hoezo GL-stad ? 25 % hoor…

  5. jos stelling

    Timmer het toekomstig college niet dicht met een royale meerderheid in de raad. Het vier jaar lang buitenspel zetten van de oppositie is slecht en dodelijk voor de lokale politiek, voor het politieke debat en voor de belangstelling voor de politiek c.q. bestuur.

    Een minderheidscollege dat per onderwerp een meerderheid moet zoeken/verwerven is goed voor het debat en de interesse voor de politiek.

    Het is ook een manier om voor de mensen te kiezen i.p.v. de macht. Maar ja.

  6. Regine

    Mooi, heel mooi, dan nu vooral het fijn-stof zo veel mogelijk UIT Utrecht, doorgaande wegen binnen de leefgebieden één-richtingsverkeer – – OF veel obstakels op het wegdek. DAT kan nog veel beter in Utrecht. Kortom ‘in de stad en de mensen investeren’!

  7. Frits

    @Johan,
    De partijleider is inderdaad aan factor van groot belang. Daar kun je zuur over doen, of de partij bewonderen dat ze het zo goed doen. Dat doe ik bijvoorbeeld met de VVD. Een partij waar ik niet snel op zou stemmen. Rutte doet het heel goed en heeft de VVD groter gemaakt dan ze ooit zijn geweest. Knap hoor.

  8. Fijn Stof

    Ha Regine, laten we beginnen met die houtkachels aan te pakken. Veel effectiever. Ik kijk hier uit mijn raam en zie uit 6 (zes!) pijpen fijnstof de lucht ingepompt worden.

  9. herman

    Gelukkig wel, velen kiezen voor een gezonde stad waar het fijn is om te fietsen en een auto handig is, maar geen must. Als het nodig is kun je auto huren en de fiets en OV zijn mooie alternatieven.

    Kijk eens hoe mooi de Mariaplaats, Zadelstraat, Domplein enz. enz. zijn geworden zonder auto’s!

    Wat wel opvalt is dat de gemiddelde Duic reageerder een geheel ander stemgedrag heeft, hier lijkt het vaak dat alleen fervente autoliefhebbers aanwezig zijn die Lotje liever vandaag dan morgen zien gaan.

  10. JdV

    @FijnStof. En daarna even doorpakken. BBQ’s, open haarden en crematoria. Allemaal verbieden want u bent ziek. En daar moet de rest van de wereld voor opdraaien.

    Zouden die 6 pijpen ook zichtbaar zijn als u verhuist naar Schubbekutterveen?

  11. cas

    Ik denk niet dat D66 met een jubel stemming de raad in gaat. Wat wel is dat ze het GL heel moeilijk kunnen maken met de onderhandelingen over vulling van B&W posten.
    En dan zijn er nog de mensen die als een eenmansfractie eruit stappen. Dat is pas te zien als de stoeltjes zitten.

  12. sander

    @herman

    voor mensen die niet anders kunnen dan de auto pakken, om wat voor reden dan ook, bijv. werk, handicap, ov geen alternatief etc. is het geen goed nieuws dat er een partij de grootste is die hier lak aan lijkt te hebben.
    zeker niet als ze in het verleden hun fouten hebben ontkend en cijfers hebben verzwegen of veranderd.

    Dat betekent niet dat deze fervente autoliefhebbers niet blij zijn met de huidige ontwikkelingen, maar wel dat ze graag zien dat er ook aandacht is voor het oplossen van knelpunten, ipv deze toejuichen of veroorzaken in de hoop dat er dan minder mensen de auto nemen.

    het zijn juist de auto skeptici met een beperkte blik en een houding van : men past zich maar aan.

  13. Wim Vreeswijk

    Ik denk dat de affaire met de plofkraker op nr. 10 van de kandidatenlijst van Stadsbelang de 2e zetel heeft gekost, want hierover werd tot tweemaal toe uitgebreid melding gemaakt van dit soapverhaal in de lokale media. Als dit op het allerlaatste moment je overkomt als partij, haken veel twijfelaars op het laatste moment af. Aanvankelijk zag het er heel ambitieus uit met een informatieve huis-aan-huiskrant. Het lag niet aan hun inzet.

  14. Yoshua

    @sander, mensen die niet anders kunnen dan de auto pakken willen gewoon niets anders, dat is de ellende. Hier in de buurt legio gehandicapten op een scootmobiel, elektrische driewieler, blinden met een elektrische tandem. Iemand die in een straal van 50 km van zijn moeilijk bereikbare werkplek afwoont kan prima op een elektrische fiets. Er is geen enkele reden om wel een auto te bezitten in de stad. Er zou een commissie in het leven moeten worden geroepen waar je naar toe gaat om te kunnen aantonen dat je een auto echt nodig hebt. De commissie dient te bestaan uit milieu partijen om partijdigheid van autofanaten tegen te gaan.

  15. Yoshua

    Lot van Hooijdonk was vanmorgen op radio 1. Verkeersbeleid en de binnenstad autoluw maken kost slecht 1 miljard over 10 jaar. 100 miljoen per jaar, dat is makkelijk te doen. De woningen gas vrij maken in de stad kost slechts tussen de 3 en 9 miljard. We gaan een schone toekomst tegemoet.
    https://www.nporadio1.nl/1-op-1/uitzendingen/593628-2018-03-22

  16. WvR

    @Yoshua:
    “…Iemand die in een straal van 50 km van zijn moeilijk bereikbare werkplek afwoont kan prima op een elektrische fiets…”

    Dat klinkt als iemand met nul ervaring met forensen, dan wel iemand met zijn werkplek op 5 tot 10 kilometer afstand. Voor zover ik weet is de snelheid van de electrische fiets beperkt tot een kilometer of 25 per uur (max). Reistijd: 2 uur. Huidige reistijd met de auto: 0,5 uur. Extra reistijd per dag: 3 uur.

    Mijn werkplek is strikt genomen bereikbaar via openbaar vervoer (ik zit op een kleine 50km): Extra reistijd (heen): +45 minuten. Extra reistijd per dag: 1,5 uur. Beter, maar zonde van mijn tijd.

    Ik reis buiten de files om (vertrek 6:00 uur ‘s ochtends, terugreis tussen 15:00 & 15:30), dus daar valt niks te halen. En ik ga echt niet 3 uur extra reizen (noch 1.5 uur extra) voor m’n werk.

  17. Chistine

    Mooi! Nu kan de uitverkoop van de historische binnenstad van Utrecht aan (buitenlandse)beleggers tegengehouden worden en houdt de gemeente de regie over haar prachtige monumenten. Blijft Utrecht de stad die het wil zijn: een diverse levendige stad voor iedereen, voor mensen met een grote en kleine beurs. Waar ook studenten en gewone burgers kunnen blijven wonen. Een binnenstad die niet uitgewoond wordt door toeristen. Waar gewoond, gewerkt, geleefd kan worden. Waar wonen betaalbaar blijft. Utrecht is op het nippertje behoedt voor een ramp, toont visie en wil geen holle doodse toeristenstad worden als Venetie! Groen Links, SP, Partij voor de Dieren, PVDA snappen dit. Niet alles is te koop. Dank jullie wel!

  18. Yo

    @ WvR

    Mag ik aan je vragen waarom je eigenlijk in Utrecht woont?

    Waarom ga je niet 50 km dichter in de buurt van je werk wonen.

    Jij bent de oorzaak van fileproblematiek, waar we in en rondom Utrecht zo’n last van hebben. Je bent killing voor de luchtkwaliteit met je auto, je houdt een huis bezet, waar anderen om staan te springen……

    Bespaar jezelf en ons een hoop ellende en verhuis.

  19. W.H. de Groen

    Wanneer je in de eerste fractievergadering al aan geeft dat je de VVD niet in een coalitie wil hebben ondermijnt dit gelijk het sprookje wat Jesse zijn kiezers heb voorgehouden…!

    De verbinding zoeken en constructieve samenwerkingsverbanden organiseren is natuurlijk een farce wanneer je partijen al bij voorbaat uit gaat sluiten….!
    Deze “motie van wantrouwen” zal het sentiment in de gemeenteraad niet ten goede gaan komen vermoed ik en zie hoe nieuwe vijanden geboren worden.

    Was het niet zoiets als “Hoogmoed komt voor de Val”.

  20. Barend

    @ WH de Groen

    Precies. Ik heb elders al een post geplaatst en de vergelijking getrokken met de overwinningsnederlaag van Den Uyl in 1977. Wat mevrouw De Boer zich nog niet wil realiseren is dat ze niet zo heel veel in de melk te brokkelen heeft. Ze heeft namelijk geen alternatief. In tegenstelling tot D’66 dat zowel over links als over rechts een meerderheidscollege kan vormen. Groenlinks heeft D’66 nodig, omgekeerd heeft D’66 Groenlinks niet nodig.
    En afgezien daarvan is het inderdaad abjecte retoriek dat je vanuit je veronderstelde machtspositie direct maar een groot deel van de stemmers wil uitsluiten.
    Bahbah.

  21. Jacob

    @ Barend

    Ha, ja! Die iconische foto: Van Agt en Wiegel onder een lampje in restaurant Le Bistroquet, samenzweerderig bezig Joop den Uyl te passeren.
    Klaas Verschuure en Dimitri Gillissen, ken jullie klassiekers en laat je niet piepelen door Heleen de Boer. Just do it!

  22. WvR

    @Yo: Ik ook van jou.

  23. LR

    @yoshua en Yo. Er zijn ook mensen die wel een vaste werkplek hebben, maar meerdere keren per dag kunnen worden opgeroepen om ergens te zijn. Als je dan een hoop spullen moet meenemen gaat dat niet altijd op de fiets. Om dan te zeggen dat ze niet met de auto mogen of sterker nog, maar moeten verhuizen getuigt van een ongebreidelde onverdraagzaamheid jegens anderen. Mijn gehandicapte zoon wordt vervoerd met een auto en dat kan niet anders. En we wonen in een heerlijk huis midden in de stad. Ga zelf maar ergens in een hut op de hei zitten als je je aan alles ergert en irriteert

  24. Tina

    Het is echt afschuwelijk hoe onverdraagzaam anti-autofreaks als @ Yoshua zijn. Alsof de stad alleen maar bewoond zou mogen worden door hoogopgeleide veganistische groenlinkskiezers met een bakfiets en een dubbel inkomen (kinderen dragen nogal bij aan milieuvervuiling). Of wil je van Utrecht een nog rijker en elitairder reservaat maken dan het al is? Met samen-leven heeft het in ieder geval niks te maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).