Groep omwonenden niet blij met plan herinrichting Weerdsingel Groep omwonenden niet blij met plan herinrichting Weerdsingel

Groep omwonenden niet blij met plan herinrichting Weerdsingel

Groep omwonenden niet blij met plan herinrichting Weerdsingel
Het ‘Actiecomité Weerdsingel OZ’ is niet blij met de plannen van de gemeente Utrecht voor de herinrichting van de straat. De plannen zijn bedoeld om de singel veiliger en comfortabeler te maken. Het actiecomité gelooft er niet in en staat lijnrecht tegenover de gemeente. Om hun standpunt kracht bij te zetten zijn ze een petitie begonnen.

Het ‘Actiecomité Weerdsingel OZ’ is niet blij met de plannen van de gemeente Utrecht voor de herinrichting van de straat. De plannen zijn bedoeld om de singel veiliger en comfortabeler te maken. Het actiecomité gelooft er niet in en staat lijnrecht tegenover de gemeente. Om hun standpunt kracht bij te zetten zijn ze een petitie begonnen.

De gemeente werkt al langer aan de plannen voor de herinrichting van onder meer de Weerdsingel-Oostzijde. De aanpak van de singel maakt deel uit van het Actieplan Utrecht fietst. Dit plan moet zorgen voor een beter netwerk van fietsroutes door de stad. Verschillende routes langs de singel, zoals de Wittevrouwen-, Malie- en Tolsteegsingel, zijn hiervoor al aangepast.

Tekst gat verder onder afbeelding

De Wittevrouwensingel na de herinrichting

Het idee is, dat fietsers snel en ongestoord langs de zogeheten doorfietsroutes kunnen rijden. De routes moeten aan de ene kant de bereikbaarheid van de stad voor fietsers vergroten. Aan de andere kant moeten de routes ook aantrekkelijk zijn voor recreatieve fietsers.

In het actieplan staat dat de doorfietsroutes voor een gedeelte worden geasfalteerd voor het comfort, voor de herkenbaarheid krijgen de routes een rode kleur asfalt. Alleen in het historische deel van de binnenstad, binnen de singels, en in specifieke uitzonderingen komt niet het ‘standaard’ rode asfalt.

‘Racebaan’

Het Actiecomité Weerdsingel OZ ziet niets in de rooskleurige plannen van de gemeente Utrecht. De nieuwe Weerdsingel-Oostzijde wordt volgens hen een ‘versmalde, geasfalteerde racebaan’ die voor iedereen onveiliger is. Zij willen graag dat de klinkers en de rotondes blijven liggen waar ze liggen.

De huidige Weerdsingel

“Besteed dat budget liever in wijken waar het nodig is”, zegt Marianne Elsakkers. Ze woont aan de Weerdsingel-Oostzijde en zit in het actiecomité. Eerder praatte zij als lid van de klankbordgroep mee over de nieuwe plannen voor de inrichting van de Weerdsingel-Oostzijde.

Die plannen moet de gemeente nog presenteren in dit eerste kwartaal van 2021. Op dit moment wordt er nog aan gewerkt. Dan kan er ook op worden gereageerd. Waarom is er nu al een petitie? Elsakkers: “De gemeente luistert niet naar ons. De eerste plannen werden in november 2019 op een informatieavond aan ons gepresenteerd. Daar hebben we ook op gereageerd.”

Opnieuw wil de gemeente met dezelfde plannen doorgaan, zegt Elsakkers. Daaronder valt het aanleggen van asfalt. “Mensen gaan daar harder door rijden. Niet alleen de auto’s. Er zijn steeds meer mensen op elektrische fietsen, die hier op hoog tempo voorbijkomen”, vertelt de bewoonster van de Weerdsingel-Oostzijde.

Rotonde

De rotonde bij de Noorderbrug moet volgens de plannen ook verdwijnen. Wat er dan overblijft, is een kruising waar zes straten samenkomen. Elsakkers: “Dan is een rotonde toch een stuk veiliger. Anders kom je met z’n zessen op elkaar af en weet je niet wat je moet doen.”

Ook zouden de verkeersgeleiders, wegverhogingen die het fietspad van de rijbaan scheiden, in de scherpe bochten van de straat moeten verdwijnen. “Dat zijn ‘obstakels’, volgens de gemeente. Maar ze zorgen er wel voor dat niemand meer wordt aangereden en auto’s en fietsers niet meer het water inrijden.”

Het actiecomité is op 21 december de petitie ‘Weerdsingel OZ: geen asfalt – veilig op de fiets’ gestart, tegen de plannen voor de herinrichting. Inmiddels hebben honderden mensen de petitie ondertekend.

 

38 Reacties

Reageren
  1. Peter

    Een link naar de petitie lijkt mij wenselijk.

  2. Erwin

    Kruispunten worden rotondes, en waar reeds een rotonde ligt wordt deze een kruispunt. Lekker bezug @gemeente!

  3. Rivierenwijk

    Waar is deze petitie te vinden, DUIC?

  4. Koel Hoofd

    De bewoners hebben hier echt gelijk, de gemeente volkomen ongelijk.
    Mijn advies aan de bewoners is om alle onderzoeken waarop dat huidige fietsbeleid is gebaseerd tegen een kritisch licht te houden.
    Te beginnen met SVV-II Luik 3 Spoor 15, en het daaruit volgende Masterplan Fiets (1990 -1997), verder is het gewoon kwestie van het spoor der desinformatie via namen en groeperingen volgen.

    Er is werkelijk geen enkele wetenschappelijke fundering voor het Utrechts fietsbeleid. Er is niet één deugdelijk rapport waaruit blijkt dat fietstraten veilig zijn of dat men er vaker door gaat fietsen, er is wel overtuigend veel bewijs dat dit helemaal niet het geval is.

    Ik wens deze nieuwe actiegroep veel succes, want alle andere anti-fietstraatbewonersgroepen (dat zijn er veel in Nederand omdat dit al 25 jaar speelt) zijn politiek correct procedureel afgeserveerd en hebben nu rode racebanen voor de deur. De fietslobby met politiek, ambtelijk, zakelijk en wetenschappelijk duurzaam netwerk vol belangenverstrengeling is heel machtig en bereid om over lijken te gaan.

  5. JdV

    Nou dat is uniek. Nimby’s die protesteren tegen de plannen van de gemeente. Dat zie je nou echt nooit in Utrecht. Als ze zo tegen zijn moeten ze daar aan denken de volgende keer in het stemhokje.

  6. De count

    Mooi stukje singel, lekker zo laten. Wordt zonder asfalt al hard genoeg gescheurd daar, niet in de laatste plaats door bezoekers van coffee shops en destijds nog bezoekers van de poolbar bij de weerdsluis, die gelukkig nu gesloten is

  7. D.

    Wat ik nooit zo goed begrijp is dat de gemeente tuineigenaren vraagt hun tuin te vergroenen/tegels eruit en zelf veel bestraat, hier wordt de groene oever bestraat. Kan je wel beter een rondje singel lopen.

    Die rotonde is nu ook niks. Iedereen neemt voorrang. Ik moet altijd goed opletten daar.

  8. Ronald

    De petitie is hier te vinden: https://weerdsingel.petities.nl/

  9. Bernhard

    Verkwisting van gemeenschapsgeld. De huidige situatie is mooier en veiliger dan het voorgestelde.

  10. utrechter

    Ik kom met grote regelmaat over de rotonde.
    Wat in godsnaam is er mis met dit ding? Ik word zo langzamerhand kotsziek van die kl… gemeente die het maar niet laten kan ongevraagd overal met de ongewenste tengels aan te komen. In dit geval dus een prima rotonde die goed werkt én er goed uitziet.
    Ik ken de rotonde al vanaf de jaren 60 en geloof me, die stenige rotonde wil je niet terug!
    Er zijn vast nog wel andere prestige objecten waar geld tegenaan gegooid kan worden!

  11. Katja

    Rotonde is prima, daardoor haalt het juist de snelheid eruit, wat mij toch de bedoeling lijkt. En met klinkers kan het regenwater makkelijker weg. Je wordt aangemoedigd om je tuin te “onttegelen”, maar wel meer asfalt op de weg ? Raar.

  12. Willem

    De enorme kronkel van de gemeente is dat fietsers blijkbaar over asfalt dienen te rijden als het een doorgaande fietsroute betreft. Dan krijg je zo’n lelijke geasfalteerde straat zoals de nieuwe Voorstraat. Een enorm gemiste kans wat mij betreft. Die straat had gewoon net zo ingericht moeten worden als de Twijnstraat, met mooie klinkers. Bijkomend negatief effect: het ziet eruit als een fietsstraat maar dat is het niet!
    Fietsers kunnen over het algemeen prima fietsen over klinkers.
    En die rotonde: lekker laten zo, haalt prima de snelheid uit het vaak asociale autoverkeer.

  13. Tja...

    Tja…
    Het vreemde is verder ook nog dat de Weerdsingel min of meer vast loopt bij de sluizen bij de Bemuurde Weerd. Je mag toch hopen dat ze daar vanaf blijven.

  14. singelfietser

    Als buurtbewoner snap ik de zorgen van het comité niet goed. De Tolsteegsingel/Maliesingel zijn heringericht met asfalt voor de fiets en in het midden klinkers. Als fietser vind ik dat behoorlijk veel prettiger, en voor de auto’s liggen er nog steeds klinkers in het midden. Dat is niet meer of minder een racebaan dan het voor die tijd was. Idioten zijn er overal, die rijden ook op klinkers hard. De foto van de Wittenvrouwensingel is een beetje een rare foto: daar was altijd al bestrating aan de zijkant. Ga maar kijken op de Tolsteegsingel: ziet er prima uit, werkt goed.

  15. BW

    @JdV
    Wat in Utrecht wél veel gebeurt is onterecht gebruik van de term ‘nimby’. Een ‘nimby’ is iemand die wel gebruik wil maken van bepaalde voorzieningen, maar ze niet in de eigen omgeving wil hebben. Dat is hier helemaal niet aan de orde, deze mensen kaarten (imho terecht) aan dat de verkeerssituatie waarschijnlijk onveiliger wordt als de rotonde wordt verwijderd. Elsakkers wijst er op dat het aantal elektrische fietsen toeneemt (heel snel zelfs) en dat die op hoog tempo langs jakkeren. Dat wordt natuurlijk niet beter als je die rotonde weghaalt.

    Daarnaast staat er nog een andere opmerkelijke zin in het artikel, waar nog niet op is gereageerd: “de routes moeten ook aantrekkelijk zijn voor recreatieve fietsers”. Ik weet niet of dit een uitnodiging is voor amateur wielrenners, maar die zou ik bepaald niet willen aanmoedigen om in de stad te komen racen.

    Tenslotte nog even om nieuw misbruik van de term ‘nimby’ te voorkomen: ik woon daar niet.

  16. 19Bentje48

    Laten zo! laten ze de tijd/geld steken in het beter controleren van de gezondheid van bomen.

  17. Willem

    Wat kunnen jullie je druk maken om een kruising… Ga wat anders doen, neem een hobby!

  18. Adriaan

    Slecht plan. Wat is het probleem dat de gemeente wil oplossen?
    Dit wordt op deze manier net zo’n racebaan als de Weerdsingel WZ. Glad en geruisloos asfalt, max 30 km/u, maar zonder handhaven is dat kansloos.

  19. Wim

    @ Willem

    Mooi en lelijk is een persoonlijke perceptie. Zo vind ik de Voorstraat een bijzonder mooi straatje geworden. En over de Twijnstraat: die klinkers daar liggen los en klapperen enorm. Net als op de Mariastraat. En op de Oosterstraat. Etc, etc. Die dingen laten zich niet strak vast leggen.

  20. Brigitte

    Slecht plan van de gemeente!
    Asfalt of klinkers maakt me niet erg uit. Van belang is hier dat gemeente (en provincie) doordraaien in het aanleggen van snelfietsroutes. Vaak op plekken met prima routes voor de fiets. De gewone fiets wel te verstaan. Hoe meer je de situatie aanpast aan de snelfietser, hoe gevaarlijker die wordt voor de gewone fietser. De gemiddelde snelfietser wil snelheid maken, houdt nimmer in voor een ander en is gevaarlijker voor de gewone fietser dan de gemiddelde automobilist.

  21. Derk van Dorth

    Laat de rotonde, met al dat groen, liggen. Ik gebruik hem juist vanuit de Humboldtstraat-Kievitstraat de Noorderbrug over, of soms de Koekoekstraat in. Waar ik graag een fietsstraat zie is de Mr. Tripkade (en Van der Mondestraat?) en de Goeman Borgesiuslaan naar de Draaiweg.

  22. Rivierenwijk

    @Ronald, dank u wel.

    Ik stel voor dat de gemeente hier een hip geasfalteerd verkeersplein van maakt met een ontwerp waarvan iedereen zegt dat dat niet handig is en deze dan na enkele jaren van ellendige situaties gaat verbeteren tegen de kostprijs van ‘t Goylaan.

  23. Karla

    Mooie groene rotonde, momenteel ook fijn verlicht en het haalt de snelheid van veel te hard jakkerende automobilisten er mooi uit. Niks meer aan doen.

  24. Marie Verhoeff

    Lot luistert niet! Ik wens de bewoners succes, maar ik spreek uit ervaring met de plannen voor de Maliebaan en weet dat participatie bij de gemeente een wassen neus is. 5 jaar lang hebben de bewoners/bedrijven van de Maliebaan op toen nog inspraak-ipv informatieavonden hun mening mogen geven over de herinrichting van de kruising Nachtegaalstraat/Burg. Reigerstraat. De conclusie was uiteindelijk: laat de kruising zoals hij is, de nuloptie. Opeens komen Maarten van Rossem en 3 bewoners met een plan Park Maliebaan, met afgesloten middenbaan en al het verkeer vlak langs de huizen over de ventwegen. Van Hooijdonk vindt dit in haar straatje passen en veegt alle “participatie” van tafel. In 2 weken worden 3000 handtekeningen tegen dit plan verzameld en bewoners komen met een alternatief plan (noodgreep, om Lot tegemoet te komen, terwijl iedereen de bestaande situatie wil handhaven) maar Van Hooijdonk besluit “dit naast zich neer te leggen”, terwijl haar eigen onderzoeksburo het alternatieve plan veiliger vindt. Er volgen informatieavonden, maar dat zijn schijnvertoningen. De gemeente heeft alle plannen al klaarliggen. Er worden onderzoeken gedaan naar geluids- en trillingshinder, maar vtv staat vast dat die dit plan niet gaan verhinderen. Keer op keer “vergeet” men de emissiemetingen mee te nemen. Idem. Nu dreigt over 2 jaar al het auto-/vracht-/bouw-/busverkeer etc. pal langs de huizen te gaan rijden over de ventwegen met alle geluids-/trillings- en uitlaatgashinder vandien, terwijl het nu ver van de huizen prima over de middenbaan rijdt. Hoe verzin je het?! Kortom: ik wens de bewoners van de Weerdsingel OZ succes, maar de gemeente en met name deze wethouder luisteren niet naar de bewoners en steken een dikke middelvinger op naar het begrip participatie.

  25. Rb

    A) Die rotonde weghalen voor een kruispunt is idioot. 5 straten komen er op uit (en eigenlijk 6 als je de directe afslag voor de auto richting adelaar er bij telt)

    B) Prachtige oude panden, met een brak stuk rood/grijs/zwart geblokt asfalt ervoor? Geen gezicht

    C) ik wens de commissie veel succes met de inspraak. Tot nu toe is altijd gebleken dat Lot en de gemeentemedewerkers geen inspraak dulden van dat klootjesvolk dat zichzelf bewoner van Utrecht noemt

  26. Fabio

    @de count de coffee shopbezoekers rijden daar niet. Die gaan via de hopakker richting de Voorstraat of vanaf de biltstraat.

    Als de bewoners echt de omgeving willen helpen dan stellen ze voor de rijrichting tussen de rotonde en de griftparkgarage om te draaien. Dat geeft wat lucht op de Koekkoek en komt de verkeersveiligheid daar ten goede. Ook wordt de rotonde dan logischer. Want de draai naar de Koekkoek is erg gevaarlijk met alle fietsers en het feit dat de noorderburg hoger ligt dan de Koekkoek.

    De rotonde moet natuurlijk blijven. Dat is een groene parel en een mooi punt tijdens de singelloop.

  27. Manou De R.

    JdV slaat hier weer de spijker op zijn kop. Ik heb van de actiegroep voor de tweede keer in de brievenbus de smeekbede ontvangen met daarop maar liefst 7 namen en contact emailadressen. Ik zou van die zeven wel eens willen weten waarom zij er voor gezorgd hebben dat diegenen die nu aan de knoppen draaien op die positie zitten.

  28. H.H.

    Is het de bedoeling de wegbedekking door te trekken, zoals deze langs de hele singel aan de oostzijde is aangelegd? Zo ja, dan ben ik daar groot voorstander van. Het is er daar een stuk mooier op geworden en tegelijkertijd heel fijn om te fietsen.
    Het weghalen van de rotonde vind ik echter geen goed idee, dat kan alleen maar tot nog meer onoverzichtelijke situaties leiden.
    Mijn grootste angst zit hem in het vervolg van deze route, namelijk de plannen om een fietsbrug bij de sluis te gaan aanleggen.

  29. Joepie

    7 mensen uit een “actiecomité” die menen namens de hele buurt te moeten spreken? En waarom altijd pas op het allerlaatste moment echt aan de bel trekken en niet in een veel vroeger stadium. De plannen die nu uitgevoerd gaan worden liggen al jaren kant en klaar in bureaulades namelijk.

    Het is een slecht idee om altijd alleen maar naar voor- danwel tegenstanders van iets te luisteren. De waarheid en werkelijkheid zit vaak veel genuanceerder in elkaar.

    Echter lijkt het me ook geen goed idee om de rotonde weg te halen aldaar. Mee eens dat je beter de rijrichting richting Griftgarage kan omdraaien. Het is daar een hele vreemde verkeersroute die mensen met een auto moeten nemen. Vergeet niet dat dit bijna de enige route de stad uit is voor best wel wat mensen die daar in de buurt wonen. Ook voor bevoorrading e.d.. De situatie aanpassen maakt het voor iedereen veiliger, maar de rotonde heeft een belangrijke functie,

    Wegbestrating is veel beter en mooier dan wat het nu is. Ik snap die fascinatie voor alles beklinkeren nooit zo, het is echt niet zo dat het straatbeeld daar altijd beter van wordt. Soms rommeliger. Al is het wel weer beter voor de waterafvoer.

  30. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat die rotonde daar prima ligt. Voor de rest gelooft hij niet in de racebaanvrees.

  31. Manou De R.

    Omdat, Joepie, de meesten in die buurt een HBO/Uni opleiding hebben. Ze hebben dan wel een halve meter aan papieren in lijstjes aan de muur hangen thuis maar van de meest basic dingen in het echte leven de bállen verstand. Je kan deze types waarschuwen wat je wilt maar ze worden pas wakker als het probleem daadwerkelijk op de stoep staat. Het mooiste is dan nog de wel of niet gespeelde verbazing, ik ben daar nog niet helemaal uit.

  32. Cico

    Ik vind het wel een mooie rotonde, eigenlijk. Maar ik snap de gemeente wel. Ze passen gewoon de shared space verkeersgedachte toe, dus dan haal je juist al die obstakels en verhogingen weg. Want dat leidt tot ‘doorrij’ gedrag, ofwel iedereen moet uit de weg voor je. Dat is het tegenovergestelde van shared space, waarbij je constant rekening moet houden met kruisend verkeer (wat leidt tot langzamer rijden).

  33. Martin

    Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen heeft 60% van de buurt gestemd op GL/D66, grote voorstanders van fietsstraten. Kennelijk is het nu opeens een probleem als het bij hen zelf gaat gebeuren. De argumenten die nu er tegenin worden gebracht, gelden vrijwel overal waar al fietsstraten zijn aangelegd. Toch zijn deze allemaal gerealiseerd. Het gebied was een 30km zone en dat blijft zo. Er zijn inmiddels ook e-bikers en gebruikers van speedpedelecs die deze snelheid overtreden. Er zal dus beter gehandhaafd moeten worden.

  34. Joepie

    @ Manou

    Gaan we weer lekker in de standaard-anti-elite-en-hoog-opgeleide trollmodus? Nee, roeptoeters aan de zijlijn heb je wat aan. Die doen vaak helemaal niks. Meld je maar aan als gemeenteraadslid als je het allemaal echt zo belangrijk vindt dan. Maar dan geven mensen zoals jij weer niet thuis. En kom niet aan met argumenten dat je te druk bent. Een gemeenteraadslid wordt namelijk door zijn werkgever voor een deel vrijgesteld van werkzaamheden, om raadswerk te kunnen doen. Daar zijn regelingen voor. Ook staat er een vergoeding tegenover.

    Je reageert wel op mij, maar hebt de strekking van mijn reactie niet echt begrepen helaas.

  35. Fabio

    Manou, het is alleen jammer dat een deel van het committee wakker schrikt om 1 voor 12 en dan toch de boel weet te vertragen. Zoals met de ondergrondse containers in de buurt. Maar ook met de leefstraten wisten ze zoveel te vertragen en reuring bij gewillige journalisten te veroorzaken dat daar van uitstel afstel kwam.

    Dat zij het beste met de mensen voor hebben geloof ik dan ook niet. Het gaat puur om hun eigen stukje straat en liever zouden ze daar helemaal geen fietsers zien. En al helemaal geen automobilisten die de weg gebruiken om op de meest logische manier van noorderburg naar kardinaal de jong weg te komen.

  36. Manou De R.

    Martin en Fabio: dus tóch Nimby’s?

  37. Bahco

    Waarom kunnen klinkers wèl onder HC https://www.duic.nl/algemeen/catharijnesingel-en-marga-klompebrug-gaan-dicht-voor-nieuw-wegdek/ en niet hier?

  38. S

    Bahco, dat is toch vergelijkbaar met de rest van de vernieuwde singel? klinkers in het midden, fietsasfalt ernaast. Het idee daarmee volgens mij, zoals eerder genoemd, is dat je de auto’s vertraagt en de fietsers versnelt.

    Ik snap de ophef bij de Weerdsingel niet helemaal. Het voelt vreemd om in 2021 het fietsen nog te belemmeren. De ergernis van de racefietsers begrijp ik op zich wel maar met de stadsfiets ga je over asfalt wel degelijk een stuk sneller dan op klinkers en dan weerhoudt je dat voor de rest van de fietsers. Die afweging vind ik niet juist.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).