Reizigers op Utrecht Centraal kunnen vanaf vandaag weer reisinformatie bekijken op een groot digitaal informatiescherm. Precies tien jaar na het verwijderen van het beroemde klapperbord hebben de NS en ProRail een nieuw megascherm teruggeplaatst.
Op het scherm van 16 meter bij 2,25 meter zijn reisadviezen en alle vertrekkende treinen van het komende half uur te zien. Het scherm hangt boven de winkels van Nespresso en Sissy Boy. Het scherm werd vanwege corona later geplaatst dan gepland, maar is vandaag dus in gebruik genomen.
Tekst loopt door onder afbeelding
Led-lampjes
Het 36 vierkante meter grote scherm bestaat uit 2 miljoen pixels en 7 miljoen led-lampjes. Volgens projectleider Henk Bulthuis van ProRail past de sterkte van de led-lampjes zich aan op basis van het licht in de stationshal. “Ook naar de plek en de hellingshoek van het scherm hebben we goed gekeken. We hebben rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken en met de looproutes van reizigers”, aldus Bulthuis.
Volgens reizigersvereniging Rover vragen veel reizigers al jaren om terugkeer van het grote scherm. “Zo kunnen zij vanaf een afstand meteen zien waar ze heen moeten lopen. Bovendien is het bord altijd een geliefd herkenningspunt voor reizigers die elkaar hier op het station ontmoeten”, zegt Rover-directeur Freek Bos.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Klapperbord
Het vorige digitale informatiescherm op Utrecht Centraal werd in 2013 verwijderd voor de werkzaamheden aan het station. Toen was niet bekend of het bord ooit terug zou keren, maar er is nu dus toch een soortgelijk scherm teruggeplaatst.
Het vorige digitale bord verving het analoge klapperbord dat in 2011 verhuisde naar het Spoorwegmuseum. Het verdwijnen van dat scherm riep destijds bij veel Utrechters emoties op.
Gekoppelde berichten
Binnenkort hangt er weer een groot digitaal informatiescherm op Utrecht Centraal
Reizigers op Utrecht Centraal kunnen straks weer de vertrektijden en reisinformatie zien op een groot…
Voorlopig geen groot scherm met vertrektijden station Utrecht Centraal
Het iconische blauwe bord op station Utrecht Centraal komt niet meer terug, maar de NS…
6 Reacties
ReagerenDe Nederlandse Spoorwegen is net als de KLM een bedrijf voor reizigers.
Het teruggeplaatste scherm draagt niet alleen bij aan reizigers informatie, maar ook aan de reisbeleving van reizigers.
Overigens gaf het oude klapperbord mij een nog grotere reisbeleving door het geluid.
Is ie niet een beetje klein?
Wel leuk dat er weer zo’n centraal bord is overigens!
Jammer dat men gekozen heeft voor een bord in de breedte in plaats van een bord in de hoogte waarop je in één oogopslag de gewenste tijden kan zien!
Iets grotere schermen net voorbij de hoofdingang, met vertrektijden van treinen i.p.v. het lokale OV, hadden ook al veel gedaan.
Blij dat dit er nu is, want die kleine schermpjes was zwakzinnig onhandig.
Paar treinen door gemist.
Dat oude bord was echt super handig en overzichtelijk.
Is dit nieuwe bord niet een beetje te breed om echt handig te zijn?
…7 miljoen ledlampjes is wel een hoop, hoeveel stroom gebruikt dat bord?
Het staat wel 24/7/365 aan, en dan over een aantal jaren.
Is het oude bord gecombineerd met 2 ledspots niet veel duurzamer?
@ koel hoofd
Het oude bord was niet meer aan te sluiten op de moderne ict-reisinformatiesystemen en daarnaast erg storings-en onderhoudsgevoelig.
Misschien wel duurzamer qua stroom, maar voor de rest niet haalbaar meer.
Het design van dit nieuwe bord had wel stukken beter gekund. het overzicht is niet per sé beter door het formaat in de breedte. Witte achtergrond en blauwe tekst niet per sé goed leesbaar en alles had net een maatje groter gekund.
Een analoog bord is waarschijnlijk sowieso beter leesbaar dan een digitaal bord, tenzij het een zwarte achtergrond met witte, gele of rode letter is.