Bij een grootschalige controle op fatbikes bij Shoppingcenter Overvecht zijn meerdere fietsen in beslag genomen en ook zijn verschillende bekeuringen uitgeschreven. De politie zegt dat er de laatste tijd veel klachten komen over fatbikes uit de Utrechtse wijk.
De meldingen gaan vaak over fietsen die te hard rijden of waarvan de bestuurder zich niet aan de regels houdt. “Daarnaast komen wij als politie regelmatig in aanraking met verkeersongevallen waarbij fatbikes betrokken zijn. Genoeg reden om een uitgebreide controle te houden.”
Die controle was dinsdagochtend bij het winkelcentrum in Overvecht. In totaal werden 42 fatbikes gecontroleerd. Er is vijf keer een bekeuring uitgeschreven voor een te hoge snelheid of het gebruik van een gashendel, en agenten hebben vier bestuurders gewaarschuwd omdat zij geen legitimatiebewijs bij zich hadden.
Vijf fatbikes zijn in beslag genomen door de politie, twee omdat de bestuurder eerder al een keer was bekeurd of gewaarschuwd, en drie zijn meegenomen voor technisch onderzoek.
Meer controles
Tot slot is een bestuurder beboet voor het negeren van een rood verkeerslicht en een ander kreeg een bon vanwege het fietsen met een telefoon in de hand. “Binnenkort gaan wij nog meer van dit soort controles doen, wees gewaarschuwd en zorg dat je fatbike in orde is”, aldus de politie.
54 Reacties
ReagerenOp scootertje met helm tussen de auto’s of net zo hard op fatbike zonder helm op fietspad en stoep. Homo sapiens is meester in aanpassen.
Lot blij, ze gaan fietsen…
Langzaam verkeer minder blij, fatbikes zijn een plaag…
Zorg en veiligheidssector heeft al vele decennia lang dezelfde slogan: te hard op twee wielen is gevaarlijk voor de gezondheid en veiligheid.
Politie doet stoicijns het zelfde werk gericht op zelfde types maar nu met andere voertuigen…
Progressie?
Waar dan?
Perfect dit. Ik denk dat velen het hiermee eens zullen zijn. Zo snel mogelijk deze actie overal in Utrecht uitvoeren. Te beginnen op de Prins Bernhardlaan waar ook na vier uur ‘s middags flink gas wordt gegeven door de bekende bolides met het bekende publiek erin. Ook hierop mogen frequente controles komen.
De ouders van deze publiek mag men lekker aanspreken terwijl het onding in beslag wordt gezet.
Ik kom nog uit de tijd dat je er door de verldwachter op aangesproken werd wanneer het achterspatbord van je fiets niet wit was of als je bel het voor het gehoor van de koddebeier niet goed genoeg deed. De bon werd ter plaatse uitgeschreven en wanneer je niet betaalde, kwam de politiecommissaris persoonlijk aan huis om het geld met een extra boete op te halen.
Maar alle gekheid op een stokje: de enig juiste oplossing zou zijn dat er voor het gebruik van alle wettelijk toegestane (!) voertuigen weer duidelijke vaste regels zouden worden opgesteld, en dat die regels ook zouden worden gehandhaafd. Maar helaas…
Bijvoorbeeld: alle elektrische fietsen worden gelijkgesteld aan bromfietsen. Dus onder meer verplichte verzekering, verplicht dragen van een helm en minstens zestien jaar oud. En binnen de bebouwde kom niet sneller dan 30 kilometer per uur. Ik zie het gejammer al voor me.
De wet en rwgelgeving is duidelijk. Maximaal 25kmh als het geen voetgangersgebied of woonerf is. Als hier goed op gehandhaaft wordt, zal het probleem snel genoeg opgelist zijn. Dus politie doe je werk dus controleren en handhaven. Alle moglijkheden zijn aanwezig, strengere rwgels is niet nodig, maar waar verzaakt wordt is handhaving…..Dit is een juiate actie geweest, nu volhouden en ook in andere steden gaan uitvoerwn. Dit kan beter gedaan worden dan dat vroegpensioen staken, iedereen heeft een zwaar beroep…..
@M
Helaas denkt onze PVV minister daar anders over.
@claire: waarom? Omdat jij daar toevallig woont?
Waarom in Overvecht? en niet in Tuindorp
Ik zou graag zien dat ze ook gaan controleren op alle elektrische fietsen. Er zijn enorm veel ‘beschaafde fietsers’ die met hun gazelles, Batavus, sparta, union, moeder fietsen etc etc veel harder rijden dan toegestaan en niet onderdoen voor die fatbikes. Maar dat zijn degelijke en deugdelijke mensen 🙂 Zo n 80 procent van deze ‘ normale’ elektrische fietsen is ook opgevoerd zo blijkt uit onderzoek met een setje die je zo met de fietsenmaker kunt laten monteren of op een heel gemakkelijke wijze zelf kunt manipuleren. Maar hier hoor je niemand over, stelletje wappies zijn het allemaal. Als een fiets er niet helemaal uitziet als een ‘normale fiets’ dan is t Hek vd dam en is t uitschot dat veels te hard rijdt en kijken ze je aan dat je de grootste crimineel bent. Wat een volkomen onzin zeg. Alle opa’s en oma’ op opgevoerde normale ebikes en dat zijn allemaal prima mensen die zich aan de regels houden hoor…NOT!
Nee Han, omdat daar eerder deze week een bejaarde vrouw welke met haar rollator aan het oversteken was door zo’n jochie werd aangereden. Is dat duidelijk genoeg voor je zo? Als ze het drinken van Red Bull verbieden vind ik het ook goed overigens. Dat versterkt die tóch al opgefokte natuur van deze jochies nog méér.
@Erik Lenferink
Dat de ‘degelijke en deugdelijke mensen’ op een electrische fiets fietsen die ietwat opgevoerd is, is denk ik het probleem niet (Hoewel ik persoonlijk een hekel heb aan -electrische- bakfietsen, maar ach). Het is juist de overlast die met name de doelgroep welke op fatbikes rondrijdt teweegbrengt wat vermoedelijk doorslaggevend is.
Gezeur over die fatbikes moet toch iedereen de keel uithangen !?
De auto is nog steeds het voertuig wat voor honderden doden en duizenden zwaargewonden zorgt .
Laat daarom geen zand in de ogen strooien door oppomperij in de media en vervolgens de politiek.
Het geeft op z’n hoogst ergernis en flink wat schaafwonden en kneuzingen.
Men heeft zich sinds jaar en dag al aan de jeugd geërgerd.
Stop met deze heksenjacht!
@ Erik Lenferink
Graag een link naar dat onderzoek waaruit blijkt dat 80 % van de ‘normale’ elektrische fietsen is opgevoerd. Oh dat is er niet. Bullshit.
Er is téveel mis en er mag téveel. Over de dingen die onschuldig zijn worden miljoenen regeltjes gehouden ………. Een fiets is een 2 wieler (of 3 voor invaliden) met een ketting, soms een paar versnellingen, terugtrapram of hand/trommelrem. Een zadel, wit spatbord, reflecterende velgen. Er bevindt zich een dynamo in het wiel of op het wiel en je rijdt er max 20 km per uur mee. en met een racefiets max 30. Maar we hebben agenten die van toeten noch blazen weten. Je hebt , zeker op een straat als de biltstraat gewoon een verplichte afbakening nodig en een stuk of 50 agenten om snel te controleren. Dit hou je een maand vol. Elke dag, van 7 tot 22.00 uur. Zonde rdiscussie aanhouden, controleren. Alles wat er niet aan voldoet, labelen, code, id bewijs koppelen: naar de schredder. geen discussie. Probleem opgelost. Nederland vergadert teveel> Minder bureaucratie, harder optreden , minder zeuren. En geen discussies. Klaar is kees. Zo doe je dat . Vastleggen wat een fiets, een brommer/scooter een motor/scooter een auto/vehikel is, en het max aantal db’s wat er uit mag komen. Basboxen verbieden, muziek hoorbaar van voetganger of andere weggebruiker verbieden, hoorbaar alleen in de auto. geen basboxen of bluetooth dus op een fiets. En geen discussie erover. Normaliseren, we leven in een gestoorde samenleving met het ontbreken van normen en waarden, maar ook het ontbreken van decorum en ‘rekening houden met je omgeving’. Fatsoen is van álle tijden. Helaas ontbreekt het er aan in de maatschappij. dit komt ook om dat de dienders die het fatsoen dienen te handhaven, in hun privétijd net zo leven als de mensen die ze zouden moeten aanspreken op hun onfatsoenlijke gedrag. Tja. dat gaat dan moeilijk he met plakplaatjes en bonkie bonkie muziek en witte poedersuiker op je oliebol als hoofddoel in je leven. Christelijkheid is zelden nog terug te vinden bij ‘dea eh dienders’
Grootschalige controle? 42 voertuigen gecontroleerd
, behoorlijk kleinschalig lijkt mij, zo schiet het niet op natuurlijk…. Slechts 5 boetes en 5 voertuigen die nog nader gecontroleerd gaan worden.
Niet alleen zorgen dat de fatbike in orde is, vooral: hou je aan verkeersregels en gedraag je normaal. Want het lijkt of fatbikes uitdagen tot asociaal rijgedrag van de bestuurders.
Fat bikes hoor je tenminste nog redelijk aankomen,.. en ouders zouden met gezond verstand op hun kids moeten letten ivm HUN veiligheid!Er is ook nog een categorie netjes volgens de regels uitgedorste accu rijders op 2 wielen die nog wel netjes bellen om volgens tyfus snel langs te rijden,…oordoppen in te snel om aanspreekbaar te zijn zoef en nooit meer gezien in het ooit eens gestructueerde statjie wat is ingedeeld voor paard en wagen wegennet
In ieder geval meer controleren en handhaven. Breng de politie weer op slaghoogte door meer mensen aan te nemen en laat je meer op straat zien. Surveillerende agenten op straat net zoals vroeger. Dan gaat die opgeschoten en asociale jeugd en jong volwassenen vanzelf wel weer een toontje lager zingen. De asocialen hebben nu de overhand en de welwillende burgers het nakijken….
Lol wat een drama wordt er over Fatbikes gemaakt zeg, enkel omdat de jongeren het een tof ding vinden. Ik wil niet vervelend of respectloos zijn maar zie ook mensen op scootmobielen die je van je sokken af blazen dus tja, om over mensen op racefietsen maar niets te zeggen, leg dat dan ook maar eens aan banden in plaats van enkel over Fatbikes te mekkeren. Ik ben het er zeker mee eens dat ze niet op te voeren zouden moeten zijn, en dat de jeugd zich bewust is van de verkeersregels, het overige verkeer en de medemens ( en dier) om zich heen.
@claire: je komt zelf ook een beetje opgefokt over hoor Claire…
18 jaar van maken en helm plicht en ook niet Meer jongeren achterop die 12 of 14 zijn gewoon 18
Super eindelijk aanpakken die bestuurders , boete kan niet hoog genoeg zijn . Deze uitspraak geldt alleen voor hardrijders en idioten die keihard door de winkelstraten rijden . En hoop dat al die ongeluk veroorzakers ook geen verzekerings bijstand krijgen ……top super blij mee nu in heel Nederland
Fatbike in de pers, en gedwongen toekijken. Dat zal ze leren!
Leidsche Rijn Centrum is ook prijsschieten. Alleen zie ik daar nooit controles helaas.
Prachtig. Handhaaf ook eens op het Europaplein voor voertuigen met iets teveel geluid: golfjes met lompe uitlaat, AMG’tjes, quadbikes enzo. Gegarandeerd kassa, meteen betalen of voertuig vorderen.
De fatbike gewoon totaal verbieden, oudijzer bak.
Nederland is gewoon te druk en vol voor dit soort speelgoed.
Het valt mij op dat je nooit iets hoort over dat elke e bike net zo makkelijk en snel op te voeren is als de fatbike en dan over die grote ondingen op het fietspad de bakfiets die vaak zo snel rijden op een druk fietspad,blijf lekker van de fatbike af!de personen op de fatbike moet je hebben en geloof me alleen al de helmplicht voor alle e bikes en fatbikes dan laat 40% van die domme jeugd de fatbike staan
Wat de helmplicht aangaat als je hersens hebt moet je ze beschermen.
Nu nog een verbod op zware motoren in de binnenstad.
@ Koel Hoofd 3/9/2024 – 14:31
@ Claire Obscur 3/9/2024 – 14:33
@ M. 3/9/2024 – 15:29
Helemaal mee eens.
@ Han 3/9/2024 – 16:32
Omdat ze daar bij 1 van de wijken zitten die een bepaald volk herbergen die zich toch al zeer irritant opstellen.
@ Jan 3/9/2024 – 16:03
Zeker niet meegekregen dat deze al van mening aan het veranderen is?
42….grootschalig…..? Eenmalig…..?
Doe dit maand lang en stel je doel op minimaal 100 ofzo.
Handhaving. Heel goed
@ Marco
Er zijn meer dan 9 miljoen auto’s, dus ja, daarmee zijn dan ook meer ongelukken. Iets met kansberekening.
Procentueel gezien wint de fatbike.
@ Silver
“Lol wat een drama wordt er over Fatbikes gemaakt zeg, enkel omdat de jongeren het een tof ding vinden.”
“Gezeurd” wordt er door artsen die veel zwaar letsel zien door fatbike ongelukken:
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5466192/fatbikes-ongeluk-verkeersongevallen-verkeer-ziekenhuis
Waarom op ochtend wanneer de “ fatbikers” op school horen te zitten. Probeer het eens in de middag na schooltijd. Denk dat er dan veel meer boetes waren uitgedeeld
Handhaving is prima, zou meer moeten gebeuren. Zo zijn de scooters ook weer helemaal terug op het fietspad. Ga bijvoorbeeld eens een middagje op het fietspad op de Socratesbrug controleren, dan heb je als agent zo je jaarlijkse quotum binnen.
Er is toch gewoon wetgeving een fiets met trapondersteuning is één E-bike zonder helmplicht en kenteken. Maar één E-bike die zelfstandig kan rijden ook al gaat die niet harder dan 25 km/uur dan is een verzekerings plaatje verplicht. Dus iedere Fatbike die harder kan dan 25km/uur moet een verzekerings plaatje voeren anders voldoet die niet aan de wet, en kan die gewoon aangepakt worden.
Ha ha ha goeie tekst @Marco!
@M slaat de spijker op de kop. Duidelijkheid én directe correctie van ongewenst gedrag werkt het best. Daarom is het een goede actie. Nu is misbruik van de fatbike nog beïnvloedbaar, als je gedoogbeleid voert dan loopt het uit de hand.
Dat een 11 jarige fatbike mag rijden laat weer eens zien laat zien hoe onduidelijk de wet- en gevelregeling is voor fietsen/brommers. Dat kan veel simpeler. Voorbeeld:
Uitgangspunten wetgeving voor tweewielers met twee wielen achter elkaar:
1. Een tweewieler die anders dan alleen met spierkracht wordt voortbewogen mag maximaal 25 km rijden.
2. Een tweewieler die harder dan 25 km, doch maximaal 45 km, kan rijden valt onder de wetgeving voor brommers.
3. De minimale leeftijd voor het berijden van een tweewieler bedoeld onder lid 1 bedraagt 14 jaar.
4. De minimale leeftijd voor het berijden van een tweewieler bedoeld onder lid 2 bedraagt 16 jaar.
Voor tweewielers met de wielen naast elkaar doe je het zelfde of je maakt geen onderscheid.
Hiermee voorkom je dat er een nieuw type tweewieler op de markt komt waar wetgeving niet op toepasbaar is. Dat moeten we niet meer willen.
Graag ook bij leidse rijn centrum controle. Laatst schampte er weer een langs mijn kinderwagen, terwijl ik in voetgangersgebied liep. Kreeg een sorry, maar hangjeugd van 12-15 jaar dient niet met dit soort voertuigen helmloos op het zelfde terrein rond te rijden als ouders met kleine kinderen en kinderwagens.
Gewoon, dit is gemotoriseerd verkeer, dus elke elektrische fiets, niet zoals nu deze fietser gelijkstellen met voetganger, altijd ten koste verzekering autobestuurders .
Gewoon duidelijk, er zit een motor onder of op.
Maak eerst de wettelijke regeling duidelijk en de opgevoerde onderdelen, dus software set met de hardware / gashendel in beslag, rest terug.
Dus heel simpel houden.
En keur meer steps goed, maak daar een uitzondering van!
Iedereen op de step, zoals ook in Duitsland en Amerika is gebeurd, daar heb je namelijk bijna geen elektr. fietsen rijden.
Een gewone fiets meer supporten!
Zag gisteren een kind van circa 8 jaar op een elektrische vouwfiets (circa 460 Euro in waarde rijden) met zijn papa!
@W: dat is een typisch iets van deze woke-tijd. Gewoon zaken benoemen mag niet meer en daar moet dan gelijk een labeltje op anders raakt iedereen meteen van de leg. Het lijkt mij een leuk idee om zo’n stripboek van Sjors en Sjimmie (Google dat maar eens) op een zaterdag in de Bruna te leggen bij de de strips en dan een uur gade te slaan wat er dan gebeurt. Ik heb daar wel een voorspelling van.
Die fatbikers verpesten het hele fietsgenot,je bent niet meer veilig op het fietspad en moet constant op je hoede zijn……
Bovendien snap ik die ouders ook niet die kinderen zijn veel te jong en kunnen toch nog gewoon op een normale fiets!
Nee hoor op de fatbike en daarna lekker gamen(hoezo bewegen?)
Als je harder wilt dan 25 km p.u. ????
Verplicht examen doen voor de gele kentekenplaat en verplichte keuring van je voertuig door RDW. Daar is die instantie voor.
Enige manier om juist te handhaven.
Indien geen juiste kentekenplaat voertuig in beslag nemen, simpel!!
Ouders zouden ten eerste eens kunnen stoppen deze (Fatbike) brommers voor hun voorgezet onderwijs kinderen te kopen.
Als de regering ze gewoon onder de regelgeving van brommers – scooters in schaalt = min. leeftijd grens 16. Rijbewijs halen, leren ze ook technisch te rijden. Verzekering, kentekenplaat, helm. Denk dat er dan net als bij de brommer – scooter door min. leeftijd grens van 16 al een hoop minder ongecontroleerd gereden wordt…
Binnenkort nergens harder dan 30 km per uur in de stad.
Nu nog alle vervoermiddelen met wielen een kentekenplaat en wegenbelasting laten betalen.
Dan is dit probleem eenvoudig te tackelen middels snelheidscontroles.
Waarom geen puntensysteem invoeren, net als bij het rijbewijs van jeugdige automobilisten?
Drie keer de fout in en inleveren die troep!
Maar ach, een avondje coke koerieren en je kunt zo een nieuwe fatbike gaan halen. Volledig financieel ondersteunt door het criminele gezag
Waarbij de ouders wegkijken!
Nu nog de oplossing voor het probleem in beslag genomen bikes…. Tata Steel of nevenhandel?
fatbike aka obesitasbike, je houdt het ermee in stand of krijgt het door minimale/geen inspanning, en dat op reeds zeer jonge leeftijd.
@Nina
Wanneer Utrecht dat net zo achterlijk als A’dam gaat doen, dan vertrekt het Nederlands grootkapitaal uit de stad, net zoals ze nu de totaal verbloemtrutte bakfietsenenclave Amsterdam ontvluchten.
Waarom niet een identificatieplicht voor iedereen die een gemotoriseerd voertuig bestuurt? Van een step tot een touringcar en alles ertussen. Opvoeren verbieden van die voertuigen waarvan je niet wil dat die opgevoerd worden, en handhaven. Geen identificatie, meteen inbeslagnemen, en bij ophalen meteen boete aftikken ter plekke.
Beste suggestie is die van Lubach. Verplicht truttige fietstassen achterop. Dan is het binnen de kortste keren afgelopen met die terreur.
Ik hoop toch echt dat jullie die Marokkaanse vader met twee kleine kindertjes zonder stepjes met zwengelen de voetjes met een afgrijselijke snelheid ook zn fadbike in beslag hebben genomen .al is het maar uit voorzorg!!!!
@Pee
“Zeker niet meegekregen dat deze al van mening aan het veranderen is?”
Niet toe ik het schreef. Overigens ligt er nog geen besluit waaruit blijkt dat hij van mening is veranderd.
@Hetty Stootblok
“Christelijkheid is zelden nog terug te vinden”
Alsof dat de problemen zal oplossen.