Grootste fietsenstalling ter wereld opent maandag in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Grootste fietsenstalling ter wereld opent maandag in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Grootste fietsenstalling ter wereld opent maandag in Utrecht

Grootste fietsenstalling ter wereld opent maandag in Utrecht
Het tweede en laatste deel van de Stationspleinfietsenstalling wordt maandag feestelijk geopend. Daarmee heeft Utrecht de grootste fietsenstalling van de wereld.

Het tweede en laatste deel van de Stationspleinfietsenstalling wordt maandag feestelijk geopend. Daarmee heeft Utrecht de grootste fietsenstalling van de wereld.

De stalling onder het Stationsplein biedt vanaf morgen plek aan 12.500 fietsen. Ook loopt er vanaf dan een fietspad door de ondergrondse parkeergarage van het Smakkelaarsveld naar het Moreelsepark.

De stalling telt drie verdiepingen. Het onderste en bovenste niveau zijn voor zogenoemde dagstallers. Deze gebruikers kunnen hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen. De begane grond is voor abonnementhouders.

Cijfers

Bij de bouw van de grootste fietsenstalling ter wereld moest 51.000 m3 grond worden verzet. Er is daarna 17.500 m3 beton gebruikt. Het vloeroppervlak van de stalling is ruim 21.000 m2 en de garage leunt op heipalen die bij elkaar een lengte hebben van 25 kilometer. De houten latten tegen de wand van de stalling hebben bij elkaar een oppervlakte van ruim 4.000 m2.

De gemeente Utrecht, ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben geïnvesteerd in de stalling. De stalling heeft ruim 30 miljoen euro gekost. De gemeente heeft 20 procent van dit bedrag betaald.

Onder andere staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, wethouder Victor Everhardt en voormalig profwielrenster Marijn de Vries zijn maandag bij de opening aanwezig. Om 16.00 uur is de garage open voor publiek.

30 Reacties

Reageren
  1. Wim Vreeswijk

    Is die fietsenstalling nog een beetje rendabel of moeten er weer vele miljoenen Utrechtse belastinggeld bij, terwijl de schuld van Utrecht tussen 2007 en 2017 al vertienvoudigd is van 150 miljoen naar 1,5 miljard ?

  2. G.H.

    Een indrukwekkende fietsenstalling qua omvang en interne routering. En altijd je fiets gratis en droog stallen onder het Stationsplein. Chapeau.

  3. Isabelle

    Fantastische fietsenstalling! Goede investering voor een stad die auto’s weert.

    Waarom trouwens niet even de abonnementsprijs vermeld in dit artikel? Is toch niet zoveel uitzoekwerk?

  4. Vroegah

    @Wim in tegenstelling tot het oude Smakkelaarsveld waar honderden junken in de tunnel woonden en de rest er uitzag als een eindeloos fietsenwrakken kerkhof is dit stukje utrecht tegenwoordig bij lange na niet meer zo rendabel..

  5. Erik

    @Wim: een stuk rendabeler dan die 11 baans snelweg die daar vlakbij 50 jaar bijna ongebruikt lag weg te rotten.

  6. Herman

    Mooi hoor!
    Mag je er ook doorheen lopen? Goede en snelle route zonder graai- en snaaiwinkels.

  7. E westerhoff beekink

    Geldt dat voor alle fietsen die nu nog op smakkelaarsveld staan of langs de singel of her en der in de binnenstad of mogen die blijven staan ?…

  8. PvC

    @Wim Vreeswijk: Zal vast niet rendabel zijn aangezien het grootste deel van de ‘dagstallers’ gratis de fiets parkeert. Maar moet dit ‘rendabel’ zijn dan, in financiële zin? Wat een onzin. Dit is gewoon een geweldige voorziening bij het station waaraan grote behoefte is. Het is dus zeker ‘maatschappelijk rendabel’ en een grote aanwinst voor de stad.

  9. Anne

    Het lijkt me een geweldige én prachtige oplossing voor het stallen van je fiets!
    Maar zal ik, als ‘stallings-leek’ nu wel ergens de ingang kunnen vinden?
    Moreelsepark-inrit???
    (Laatste tijd maar de bus genomen naar het station….)

  10. Kadoendra

    @ Wim

    In de economie gaat het vaak op dat als iets op een directe manier geld kost dit ook weer op een indirecte manier geld op kan leveren of ergens anders weer een besparing kan opleveren.

    Als u die fietsenstalling echt een flinke winst wil zien maken zal de gemeente Utrecht toch echt ondernemers zoals de heren Taghi en Razzouki aan moeten trekken!

  11. claudia

    en kan je er ook goed in met een aangepaste fiets voor mensen met een beperking? een goed werkende lift en geen steile helling of een begeleidingsband die niet past net als bij het station? Dan hoera!

  12. Trappelaar

    @Anne gaat vast lukken. De ingang aan de kant van het Moreelse park gaat morgen pas open maar is al goed zichtbaar. Vanaf de Catharijnesingel richting de Moreelsebrug en voor de brug naar rechts. De ingang is links naast de roltrappen die het Stationsplein op gaan.

  13. Teunis

    En dan nu alle wildgestalde fietsen in het stationsgebied zo snel mogelijk verwijderen. De uitvoering van dat beleid kan kostendekkend door middel van de boetes.

  14. Tom

    @Claudia Voor afwijkende fietsmodellen is de Sijpesteijnstalling beter geschikt, die zit om de hoek aan de andere kant van de sporen.

  15. Kadoendra

    @Claudia

    Alles wat de overheid nu bouwt moet sinds 2016 goed toegankelijk zijn voor mensen met een handicap daar het Nederlandse parlement het wetsvoorstel voor goedkeuring van het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap heeft aangenomen.
    Overigens hebben de laatste perikelen met de Uithof-tram ook met deze wetgeving te maken.

    https://www.mensenrechten.nl/nl/mensenrechten-van-mensen-met-een-beperking

  16. Harry

    Gelukkig heeft het geen rails.
    Maar mogen we de gebudgetteerde en nacaculatieve kosten horen?
    Ben benieuwd…

  17. JdV

    Dan is er dus geen reden meer om fietsen illegaal op allerlei plekken te stallen. Er is nu een mooie, veilige en megagrote gratis stalling. Dus aan de slag met het handhaven. Foutief gestalde fietsen afvoeren en de staD gaat weer een stukje mooier worden. En, ook niet onbelangrijk, toegangkelijker voor mensen met een handicap.

  18. WMJ

    Misschien had er -voor de duidelijkheid- bij dit artikel een plattegrond met beide ingangen geplaatst kunnen worden! Voor de communicatie met de Utrechtse gebruikers had die info wel zo attent geweest en waren een hoop vragen/opmerkingen hierover bespaard gebleven. Opnemen in een volgend artikel……?

  19. Ties

    En straks heeft elke forens een e-step waarmee je zo de trein in rijdt als het ware.

    Dus, waar zou deze fietsenstalling nog meer voor geschikt zijn? Een Escape room? Of de toegang voor de toekomstige metro met allerlei winkeltjes (toepaselijk Laag Catharijne geheten……)?

  20. Best een dure grap

    30,000,000 euro voor 12.500 gestalde fietsen. 2400 euro per plekje… Klinkt toch als best een dure grap.
    Het is hartstikke mooi geworden hoor, maar wat je er echt duidelijk mist is een plek om je fiets voor enkele dagen gratis te parkeren. Bij weekendje weg lopen de kosten al snel weer op. Doe mij dan toch nog steeds maar een gratis plekje in de regen.

  21. Fred

    Mooi dat het laatste deel nu ook open gaat (vanmorgen helaas nog niet).
    Wel 1 kritiekpunt….
    Als ik het goed begrijp is het doorgaande fietspad door de stalling heen die het Moreelsepark met het Smakkelaarsveld verbindt dus ook te gebruiken voor doorgaand verkeer, dus mensen die geen gebruik maken van de stalling.
    Dat lijkt me dus een heel slecht plan !
    Nu moet je als je met je fiets de stalling in of uit wilt, en dus dat fietspad op wilt, al heel goed uitkijken voor het voorbij razende fietsverkeer, probeer er maar eens tussen te komen tijdens de spits.
    dat gaat straks dus een ramp worden, met veel ongelukken tot gevolg.
    Gevolg daarvan zal vermoedelijk zijn dat ze het later alsnog gaan verbieden voor doorgaand verkeer, maar omdat iedereen er aan gewend is fietst iedereen gewoon door, controleer maar wie wel of niet gebruikt maakt van de stalling.
    Als gevolg daarvan moet iedereen (dagstallers en abonnementhouders) dan bij de in- en uitgang gaan checken met een pasje, met files, opstoppingen en grote irritaties tot gevolg, en het hele voordeel van het naar binnen kunnen fietsen is dan weg.
    Dus…..vanaf het begin duidelijk maken dat het ALLEEN toegankelijk is voor degenen die gebruik maken van de stalling !!

  22. ACTK

    @Wim Vreeswijk
    Deze stalling is extreem rendabel. Stel je eens voor wat voor investeringen Utrecht zou moeten doen in openbaar vervoer, asfalt, verkeersmaatregelen etc etc om minimaal 12500 mensen per dag (een flink deel van de parkeerplekken wordt meerdere malen per dag gebruikt) in op en rond het station te krijgen als ze geen gebruik zouden maken van de fiets en dit relatief eenvoudige betonnen hok waarin ze nu hun fiets mogen plaatsen.
    Nog even afgezien van het feit dat al die fietsers ervoor zorgen dat het autoverkeer nog niet vast staat en essentieel autoverkeer in de binnenstad nog steeds kan rijden. Haal deze faciliteiten weg, ga ‘fietsertje pesten’ en je kan er donder op zeggen dat de hele binnenstad in OV en wegverkeer vast gaat lopen. Wees dankbaar, heel erg dankbaar, voor elke held die dagelijks niks anders pakt dan de fiets. En ga een keertje in de spits in Rotterdam kijken hoe het niet moet. Dat helpt ook om tot inzicht te komen… 😉

  23. herman

    @Best een dure plek.

    Heb je wel eens nagedacht hoeveel ruimte je nodig hebt om 12.500 auto’s te stallen? De hoeveelheid ruimte (en dus geld) voor 12.500 fietsen is zoveel minder. Daarnaast heb je veel minder aan- en afvoerwegen nodig om die 12.500 fietsers naar station te laten komen, moet er niet aan denken dat die iedere dag heen en weer moeten rijden.

    Zowel de kosten, ruimtebeslag als milieu hinder van die fietsen zijn een schijntje vergeleken met het auto alternatief. Die paar euro om je fiets een weekend te stallen zijn een schijntje vergeleken met de vele tientallen euro’s parkeergeld.

  24. Kadoendra

    @ACTK

    Ook kan er gedacht worden aan de besparing op ziektekosten.
    Niet alleen in Nederland sterven jaarlijks veel mensen aan fijnstof, (autoverkeer) maar in heel Europa.
    Daar het niet zo is dat deze mensen van de één op de andere dag dood zijn, maar meer een relatief lange en trieste lijdensweg moeten afleggen zorgt dit uiteindelijk ook weer voor een grote ziektkostenpost.
    Bewegen, dus ook fietsen is ook gezonder voor mensen dan autorijden, dus daar is weer een andere manier van kosten besparen op de ziektekosten.
    Ook is een autoluwe stad aantrekkelijk voor toeristen daar toeristen geld uitgeven.
    Denk daarbij vooral aan Brugge!

  25. Utrechter2

    @Fred: doorgaand fietsverkeer gaat langs de zijkanten van de stalling op het middenniveau. Voetgangers (beter gezegd mensen die van hun fiets komen of naar hun fiets gaan) gaan alleen maar via de trappen omhoog (stationsplein) of omlaag (de tunnels). Op kelderniveau zijn er voetgangers die naar de tunnels gaan; die kruisen op dat niveau ook geen doorgaand fietsverkeer van dat gaat zoals gezegd via het middenniveau.

  26. Fred

    @Utrechter2
    Dat middenniveau is nu net het deel dat ik bedoel, waar dus de abonnementhouders hun fiets stallen.
    Daar moet je met je fiets zodra je de stalling wilt verlaten je toch echt tussen dat langsrazende fietsverkeer zien te wurmen vanuit 1 van die zijpaden, en als het daar zo druk is, valt dat beslist niet mee.

  27. Utrechter2

    @Fred: de voorlopers van dat fietspad waren 1 het fietspad pal langs de stationsfietsenstalling van die tijd met de blauwwitte muren. En 2 het fietspad langs de fietsenzee tussen de muur van Hoog Catharijne en de Zuid-Noord-rijbaan voor personen-auto’s (pal naast de sneltrambaan). Het waren belangrijke maar geen erg drukke fietspaden en het meeste fietsverkeer daar was mijns inziens bestemmingsverkeer: fietsers die daar een betaalde of onbetaalde stallingsplek zochten. Ik kom weinig op het middenniveau dus ik ga er wel eens een keer kijken tijdens de spits.

  28. Koel Hoofd

    Mijn indruk van deze foto is dat het een hele mooie ondergrondse fietsracebaan tussen Smakkelaarsveld en Moreelsepark is. Zal wel de nodige botsingen met ernstig letsel als gevolg gaan geven.

    Voor al die mensen die denken dat dit maatschappelijk rendabel is…
    Gratis stallen betekend geen renderende inkomsten, hooguit minimaal operationele kosten dekkend dankzij abonnementhouders. Dit is dus geld weggooien want over 40 jaar zit er betonrot in en moet de boel worden vervangen, mits het niet eerder instort. Want beton is nu eenmaal een cheap shit materiaal, en er zijn heel veel gebreken bij nieuwbouw in Nederland.

    Voor al die mensen die denken dat dit duurzaam is…
    Dat is het niet.
    De productie van alléén al het betonmortel geeft gemiddeld 160 kg CO2 per m3 (https://betonhuis.nl/betonmortel/betonmortel-en-co2-emissie)
    Er is 17.500m3 voor gebruikt, dus minimaal 2,8 miljoen kilo CO2, dus 224kg CO2 per fietsparkeerplaats om het gratis fietscomfort te vergroten.

    Deze CO2 emissie wordt op werkelijk geen enkele manier gecompenseerd, integendeel.

    Het argument is dat er op één autoparkeerplaats 13 fietsen passen. Echter, een automobilist betaald voor het gebruik infrastructuur, een fietser maakt er alleen maar gebruik van en misbruikt het ook nog. Een gemiddelde auto levert de Staat alleen al aan brandstofaccijnzen, parkeerheffingen, en wegenbelasting grofweg ongeveer €3.000 op. Er zijn 8.1 miljoen auto’s in Nederland, dus dat is grofweg 24 miljard euro inkomsten voor Nederland. Daar betaald de overheid heel veel voorzieningen en duurzame maatregelen van. Een fietser draagt helemaal niets bij aan de staatskas, die graait er alleen maar uit.

    Fietsen is gezond, klopt. Maar dan moeten ze dat niet op een eBike doen en leren fietsen,
    Jaarlijks zijn er meer dan 20.000 zwaar gewonde fietsers, de helft daarvan zijn eenzijdige ongevallen. Dus niemand in de buurt waarmee is gebotst. Inderdaad, fietsers kunnen niet fietsen en letten niet op. Zwaar gewond betekend ook weken lang niet kunnen werken of studeren, en misschien zelfs wel letsel voor het leven. Ook dat drukt op de economie.

    Dus wat is er hier nu gerealiseerd? Politieke propaganda door middel van een architectonisch hoogstandje in de vorm van een extreem kostbare en milieubelastende oplossing voor de puinhoop van fietsgebruik en fout geparkeerde fietsen rondom het station. Goed, dat is een pluspuntje want het is werkelijk een puinhoop van een ongelooflijke hoeveelheid fietsen. Iets wat echter dankzij de geconcentreerde bevolkingsgroei en jarenlang politiek sociaal links semiprogressief wanbeleid, letterlijk gierend uit de klauwen is gelopen.

    Oplossing? Alle fietsen een kenteken en alle fietsers van 12jr en ouder een fietsrijbewijs. Dan kan er worden gehandhaafd, en geld worden gevraagd voor het gebruik en misbruik van de fiets. Dat is geheel conform grondwet 1, voor de wet is iedereen gelijk. Op dit moment worden alle weggebruikers gediscrimineerd ten gunste van de fietser. Met dat geld kan er weer worden geïnvesteerd om Nederland voor iedereen duurzamer te maken, en niet alleen voor de klimaat elite die altijd alles gratis wil op kosten en ten koste van anderen.

  29. Kadoendra

    @Koelhoofd

    U gebruikt CO2 uitstoot in uw verhaal op een zeer selectieve wijze.
    Want met uw argumentatie over de grote CO2 uitstoot bij bouwvak werkzaamheden heeft u gelijk, maar doordat u slechts deze CO2 uitstoot benoemt lijkt u te suggereren dat het autoverkeer geen enkele CO2 uitstoot.
    Weliswaar wordt er ook bij het produceren van fietsen CO2 uitgestoten, maar deze ligt in vergelijk met de productie van auto’s vele malen lager.
    Ook kan niemand ontkennen dat een fiets tijdens het fietsen geen CO2 uitstoot, terwijl de gemiddelde auto dit wel doet.
    Overigens kan een elektrische auto ook voor een flinke CO2 uitstoot zorgen tijdens het gebruik, dit gebeurt als de eigenaar stroom afneemt die op een niet milieuvriendelijke wijze is opgewekt, denk daarbij aan b.v kolen.
    Dat u ook vergelijkingen maakt met fietspaden en autowegen gaan geheel mank want kan u mij vertellen waar er in Nederland een fietspad ligt die qua kosten overeenkomt met b.v de A2?
    Verder zijn uw plannen om geld te gaan vragen voor het gebruik van de fiets niet erg realistisch want elk plan die de overheid verzint moet niet alleen uitvoerbaar zijn, maar ook te handhaven zijn.
    Dus in het geval van uw plan om elke fiets een kenteken te gaan geven, kan elk weldenkend persoon nu al van weten dat als dat gaat gebeuren het ook gaat gebeuren dat misschien wel de helft van Nederland met een gestolen fietskenteken op de fiets gaat zitten rijden.
    Gaat u dan een nog verdere handhaving opperen door met het voorstel te komen voor de oprichting van de Nationale Fietspolitie?

  30. Ad gladium

    @Fred: Ik ben het met u eens, maar ik vermoed dat de hoeveelheid doorstekend fietsverkeer van Moreelsepark naar Smakkelaarsveld zal meevallen. Het is geen logische doorgaande route, zeker niet wanneer de catherijnesingel is doorgetrokken en er daar een mooi alternatief fietspad langs komt te liggen.

    @Koel Hoofd: Grosso modo steekhoudende punten. Misschien een politieke partij oprichten om uw voorstellen democratisch af te dwingen? Tot die tijd hebben wij als ‘Nederlands Volk’, of eigenlijk onze representanten in de gemeentelijke en landelijke politiek, besloten om vol in te zetten op het stimuleren van het gebruik van de fiets ten koste van andere vormen van persoonlijk transport en fietsers te vrijwaren van gebruiksbelasting van hun vervoersmiddel (net als voetgangers, steppers, skeeleraars, …).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).