De gemeente Utrecht heeft woensdag de grootste Utrechtse deelhub voor elektrische auto’s geopend. Onder het Jaarbeursplein, in de garage Croeselaan, staan vanaf nu zeventien deelauto’s.
De deelauto’s moeten ervoor zorgen dat reizigers niet alleen kunnen overstappen op trein of bus, maar ook hun reis kunnen vervolgen met een elektrische deelauto. “De verwachting is dat deze aansluiting tussen het openbaar vervoer en deelauto’s ertoe leidt dat meer mensen hun reis volledig duurzaam gaan afleggen”, laat de gemeente weten.
De garage ligt op 100 meter afstand van de stationshal. De auto’s die er staan zijn van SIXT share, WeDriveSolar en Amber en ze staan op vaste plekken. “Dit deelautopunt past in de doelstelling van de stad om de toegankelijkheid van onze volle stad te vergroten en dat ook nog eens op een duurzame manier te doen”, stelt wethouder Lot van Hooijdonk, die bij de opening aanwezig was.
21 Reacties
Reagerendeelauto? huurauto!
Gekeken naar de ‘populariteit’ van het huidige bestand aan subsidie-huurauto’s, wordt dit vast en zeker het volgende eclatante succes van de bewezen briljante ondernemers die bij de Gemeente werken.
Dit kan niet misgaan….LOL.
Op een of andere manier twijfel ik aan het nut van elektrische deelauto’s bij Utrecht CS. Je zou eerder verwachten dat er deelauto’s aan de rand van Utrecht zouden staan, in de transferiums. Vanuit het transferium kun je dan zowel stad in als naar andere bestemmingen. Bij CS kun je eigenlijk alleen maar stad uit, terwijl je daar al flink wat andere opties ter beschikking hebt op die locatie zoals bus, tram, taxi, deelfiets, deelscooter.
Ik snap de logica niet.
Er is een verschil tussen delen en huren. In beide gevallen moet je betalen, maar een deelauto regelen is een stuk makkelijker te regelen, dan een huurauto.
Hun reis vervolgen??? Dit is dus niet voor de Utrechter maar voor iemand die van buiten de stad komt. het moet niet gekker worden.
Vage actie dit.
Het hele verkeersbeleid van de gemeente – met Lot voorop – is gericht op het terugdringen van autoverkeer in de (binnen-)stad. Maar nu werken ze wél mee aan 17 gesubsidieerde parkeerplekken voor huurauto’s midden in het centrum. Onder de grond, dat dan wel, maar het blijft onlogisch en inconsequent.
Een probleem van electrische auto’s is dat ze tijdens het opladen stilstaan en niets anders doen dan ruimte in beslag nemen. In de scheepvaart worden de lege accu’s vervangen door volle, waardoor een electrisch schip vervolgens meteen weer verder kan varen. Zo hadden de electrische autoproducenten het ook op moeten zetten, met een standaard accu die in elke auto past en die je bij elk ‘pompstation’ onderweg in kunt wisselen.
Huurauto dealers krijgen een vaste plek in de parkeergarage van de gemeente utrecht. Ben benieuwd wat dat de utrechtse belasting betaler weer gaat kosten om deze groene hobby van onze wethouder van Hooijdonk te bekostigen.
@ Het is levensgevaarlijk om elektrische auto’s op te laden in parkeergarages.
Waarom worden alle onderzoeken hierover genegeerd door de politiek?
Dit is gewoon verwijtbaar handelen van onze bestuurders, totdat het weer eens gruwelijk mis gaat!……..
Kijk deze aflevering eens terug: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/grote-zorgen-over-ondergronds-laden-elektrische-autos-vanwege-brandgevaar
Elektrisch laden doe je op straat/ in de buitenlucht. Met afstand tot andere auto’s en met afstand tot bebouwing.
Op één auto staat ‘we drive solar’ maar dat moet ‘we drive steenkool’ zijn. Foutje, kan gebeuren.
Inderdaad @Jan, het moet niet gekker worden. Stel dat je huurautobedrijven bij vliegvelden zou krijgen, voor de reizigers die aankomen met het vliegtuig. Absolute waanzin.
@BdV: goed idee op zich, dat is ook door Renault geprobeerd maar zonder succes. Een belangrijk probleem is dat zo’n uitneembare accu een handige klomp massa zou moeten zijn, die je bijvoorbeeld voorin of achterin een auto plaatst en eruit kan tillen. Dan is het gewicht van de auto echter onmogelijk verdeeld om nog goed te rijden. Bovendien kost het systeem van hijskranen (of bruggen of whatever) bij zo’n verwisselstation veel teveel als investering, tegenover het geleidelijk thuis/op straat/in een garage opladen van vaste accupakketten wat een prima oplossing is. Met de huidige techniek wordt een nieuwe EV (zie IONIQ 5 op de foto) nu bovendien al in ±20 minuten opgeladen, de tijdwinst met een verwisselbare accu is dan verwaarloosbaar.
In een hele drukke trein naar het centrum van Utrecht om vervolgens met een duurbetaalde huurauto het centrum van utrecht over nog drukkere wegen weer uit moet rijden. En hoor alle auto hatende vrienden van Lot altijd klagen dat een particuliere auto zo lang stil staat. Ben benieuw hoe lang deze huurauto’s stil staan op een zeer kostbare plek om op te laden en te wachten op een gebruiker.
@ted ja het is inderdaad waanzin. De gemeente probeert iedereen met het OV hier te krijgen en als je eenmaal hier bent dan moet je de auto pakken.
en je vergelijking met een vliegveld is helemaal krom. stel je moet naar Maarssen of Bilthoven en je bent al met het OV op Utrecht Centraal dan ga je toch daarmee verder en pak je niet een huur auto midden in het centrum van Utrecht.
Ik dacht dat het bestuur geen auto’s meer wilden in de stad dus ook niet deze…..
Waarom zou je je reis na aankomst met OV op Utrecht CS met een auto willen vervolgen? in de stad is de auto door alle stoplichten, files, eenrichtingsverkeer en (tijdelijke) omleidingen heel traag. Parkeren is een ramp en duur.
Voor langere ritten buiten de stad moet je flink per km betalen.
Dan zijn die deelauto’s van wesolar waar het hier om gaat zijn ook niet bepaald goedkoop. Vanaf 89 euro per maand voor 4 dagen per maand plus 20 cent per gereden km betalen.
@Ted – Inderdaad, 20 minuten is niet echt meer de moeite, dus dat idee is achterhaald.
Even ger verduidelijking voor de reageerders:
– Onze auto’s zijn voor bewoners en werkenden in het Stationsgebied en slechts beperkt voor bezoekers, of te wel voor Utrecht dus. Er komen duizenden bewoners bij in het stationsgebied de komende jaren.
– Onze auto’s rijden inderdaad op zonne-energie opgewekt in Utrecht met 10.000 eigen zonnepalen op 25 schooldaken.
– € 89,- ver 4 dagen en 20 cent per km niet goedkoop? Vrijwel alle autohuur en -deel alternatieven zijn duurder. Eigen auto bijna altijd ook voor de stadsbewoner.
Ik snap echt niet waarom mensen tegen dit soort initiatieven zijn. Er zijn gewoon bedrijven die hopen geld mee te verdienen aan het verhuren van die auto’s. Niets mis mee. Als het blijkt dat er geen vraag naar de auto’s zijn, dan worden ze gewoon weggehaald. Het is niet alsof de gemeente investeert ons belastinggeld in de auto’s.
Dit zijn gewoon gesubsidieerde huurauto’s.
Maar huurauto’s worden compleet afgeragd omdat het niet het eigendom is van de huurder. Dat is een heel bekend probleem, ook bij lease bedrijven, en waarom je nooit een ouwe leasebak moet kopen want huurauto’s belanden daarom op de sloop.
Electrische auto’s kunnen niet zo goed tegen afgeragd en uitgewoond worden, dus het risico op een totaal onbeheersbare brand is enorm.
En die wethouder maar lachen omdat ze denkt dat het milieu wordt gered… (over de ruggen van kinderarbeid en gigantische milieuvervuiling in het buitenland)
@Speak up
Er staan door heel Utrecht laadpalen veel te dicht op gevels geplaatst.
Dat gaat nog een keertje heel erg fout.
Gelukkig is de gemeente daarvoor wel aansprakelijk, omdat de gemeente die vergunning voor laadpalen afgeven en bepalen waar ze komen te staan.
Mogelijk een voorbereiding voor de toekomstige bewoners/gebruikers van de Galaxy tower en Wonderwoods. Tevens een back up als de tram er (weer eens) uit ligt. van Hooijdonk heeft duidelijk weinig vertrouwen in het lokale en provinciale OV, gezien het “reis vervolgen”.