Grote brand bij busstalling Westraven in Utrecht; twaalf bussen verwoest Grote brand bij busstalling Westraven in Utrecht; twaalf bussen verwoest

Grote brand bij busstalling Westraven in Utrecht; twaalf bussen verwoest

Grote brand bij busstalling Westraven in Utrecht; twaalf bussen verwoest
Foto's: Bram van Toor
Bij de busstalling in Westraven is vrijdagochtend vroeg een grote brand uitgebroken. De brand was na een paar uur geblust, maar er zijn twaalf dieselbussen verwoest.

Bij de busstalling in Westraven is vrijdagochtend vroeg een grote brand uitgebroken. De brand was na een paar uur geblust, maar er zijn twaalf dieselbussen verwoest.

De melding van de brand kwam vrijdagochtend rond 04.50 uur binnen bij de brandweer. Die rukte gelijk met meerdere wagens uit. In eerste instantie meldde de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) dat vier bussen volledig in brand stonden, maar inmiddels is duidelijk dat er twaalf bussen verwoest zijn. Er zijn geen gewonden gevallen.

De brandweer heeft geprobeerd om overslag van de brand op andere bussen en het naastgelegen pand te voorkomen. De brand was rond 07.30 uur onder controle. Qbuzz heeft naast het reguliere onderzoek door de brandweer een externe schade- en brandexpert ingeschakeld om onderzoek te doen naar de oorzaak van de brand.

Tekst loopt door onder de foto

Weinig bussen

U-OV meldt dat de bussen die vertrekken vanuit de stalling in Westraven niet rijden. Buslijnen 4, 5, 6, 10, 11, 12, 24, 27, 28, 29, 34, 38, 44, 64, 65, 74, 77, 90, 122 en 127 reden vrijdagochtend niet of nauwelijks en het tramverkeer tussen Utrecht Centraal en Zuilenstein lag even stil. De trams reden al snel weer volgens dienstregeling en sinds 12.00 uur rijden ook de bussen weer.

Ook het verkeer op de weg kan hinder ondervinden van de brand. Op de A12 richting Utrecht is de afrit Kanaleneiland dicht vanwege de brand. Verkeer vanuit beide richtingen wordt richting de stad geleid.

25 Reacties

Reageren
  1. LuR

    Ooh, edgy hoor JdV. En die woordgrap! Dit jaar maar de eindejaarsconference, met zulk talent. Dit is gewoon een kleine ramp voor een grote groep mensen die op het openbaar vervoer zijn aangewezen, nog los van materiële schade.

  2. Kaat

    @JdV je slaat de plank mis. Afgelopen week zaten de bussen goed vol.

  3. Dr. Freud

    Leedvermaak of Schadenfreude is een verschijnsel waarbij men het leed van een ander als humoristisch ervaart. Doorgaans ligt aan deze emotie een meerderwaardigheidsgevoel ten grondslag. Een niveau dieper onthult op haar beurt de diepere oorzaak van dat gevoel, te weten een fundamenteel gevoel van minderwaardigheid.

  4. Scherpschutter

    Dat is vervelend voor de laatste 5 betalende klanten die het O.V. nog over had, maar gelukkig zijn er meer dan voldoende comfortabele auto’s genoeg te koop.

  5. LOESJE P.

    Volgens mijn oud-collega’s betreft het 11 DGB’s ( dubbelgeleed), 1 gelede en 1 standaardwagen.
    Een enorme schadepost voor het bedrijf en stevige overlast voor de reizigers!

    Oh en JvD, QBuzz vervoert alleen al naar de Uithof, tegenwoordig Science Park genoemd, ca. 20.000 reizigers per dag. En niet alleen per tram.

  6. Hans

    @ JdV: ga eens naar buiten ofzo … de bussen puilen uit.

  7. Lachgas

    Zo mooi dat nieuws, we raden maar wat en slingeren dat de media in.
    Vroeg in de ochtend 4 bussen in brand toen 8. 14, 20 en nu 15. Vanwaar die drang om maar met cijfers te scoren. Zeg dat het niet duidelijk is en kom met de feiten als die vaststaan.

  8. JdV

    Wat een feest voor de taxichauffeurs van Utrecht vandaag. Hebben die jongens het ook eens een keertje druk.
    @LOesje: U-OV zal ongetwijfeld goed verzekerd zijn. En 1 dagje een paar bussen geen klanten overleven ze echt wel.
    @Hans: ga eens buiten de spits naar buiten of buiten het centrum. En kijk naar alle leeg rondrijdende bussen op Overvecht, Kanaleneiland of Leidsche Rijn. Kom uit je centrum-bubbel Hans.

  9. Janah

    Altijd weer dezelfde “deskundigen ” over het OV. Hoe minder zij er gebruik van maken hoe groter hun kennis van zaken.

  10. Klaasjan

    O.a. Scherpschutter schiet weer eens behoorlijk naast. Het wordt treurig wat voor reacties hier geplaatst worden.

  11. Harm

    Allemaal diesels, of elektrisch? Ideale kans om elektrische bussen te laten rijden.

  12. Wim

    Het is zeer interessant nu waar de brand is begonnen in een electrische of dieselbus

  13. JdV

    @janah: ja want om deskundig te moeten zijn moet je er zelf iets mee doen uiteraard? Warm in Afrika? Kun je alleen zeggen als je er zelf bent. Koud op Antartica? Idem. U bent deskundig want u zit vaak in een bus begrijp ik?

  14. Sander

    Kom eens uit je elitaire bubbel JdV. Op Kanaleneiland waar de bussen volgens jou leeg zijn, zijn ze stampensvol (heb zo goed als nooit een zitplek). Veel mensen zijn aangewezen op ov, omdat alternatieven (auto/taxi) veel te duur zijn.

  15. Herman

    Bussen hebben een kostendekkingdgraad die onder de 50% ligt.
    Dat verklaart waarom ze vaak leeg rondrijden, zeker in de tegenspits.
    Zonde hoor, dit is toch de nieuwe remise?

  16. Wil

    Grappig hoe werkelijk élk onderwerp gekaapt wordt door enkele reaguurders om hun rechtse drol te leggen..

  17. Koel Hoofd

    Wat een giga ravage….
    Dat wordt voorlopig fietsen voor de Utrechtse busgebruikers want deze hoeveelheid bussen is niet in een dag vervangen.

    @Harm@Wim
    Het duurt een week om een Tesla in een bak water te blussen.
    Bij deze 13 bussen werd het sein ‘brand meester’ na 2 uur blussen al gegeven.
    Dus ik denk niet dat er e-bussen tussen stonden want dan waren ze nu nog aan het blussen geweest..

  18. Realist

    Ik zie dat enkele visionairs het briljante idee hebben om met het oog op een stroomtekort over te schakelen op elektrische bussen…

  19. Ton

    @ JdV
    Het zou niet goed zijn als bussen bij de eindhalte al overvol waren.
    Bovendien, soms moeten er veel meer mensen van A naar B als andersom. Maar die bus moet natuurlijk wel terug naar A. (En later op de dag andersom).
    Lijkt me logisch.

  20. Ridele

    Zou het wat zijn om ‘n balk met rookmelders boven de bussen te hangen?
    Is er geen blussysteem bij de op elkaar geparkeerde bussen ?
    Is er cameratoezicht vanuit ‘n centrale bewakingspost op het terrein ? Er staat daar toch ‘n behoorlijk kapitaal geparkeerd..

  21. Uit Overvecht

    Volgens mij zitten de meeste bussen aanzienlijk voller dan de meeste auto’s. Ik vind het een treurig gezicht – en de bussen worden veel gebruikt, ik zit echt nooit in een lege bus. Bij de eindhaltes is het soms rustig, maar aan de centrumkant echt helemaal nooit.

  22. Michiel

    @Realist Die omschakeling is al een tijdje gaande. Er rijdt al een behoorlijke electrisch aangedreven vloot op een aantal lijnen. De accu’s van bussen kunnen straks met name buiten spitstijden een prima rol spelen in opslag/V2G.

  23. Knuppel

    Ik zag laatst een auto op de A2 met maar 25% van de capaciteit gebruikt. Hij leek wel geparkeerd in een langgerekte parkeerplaats. Bleek dat bij al die geparkeerde auto’s alleen de chauffeur in de auto zat! Geen idee wie ze op gingen halen…

  24. Mario

    @Scherpschutter & @JVD: Het feit dat Utrecht nu nog enigszins bereikbaar is per auto hebben we juist aan het OV en de fietsinfrastructuur te danken. Wanneer iedereen afhankelijk word van de auto, zoals in zo’n beetje elke Noord-Amerikaanse stad zouden we geen ochtend- of avondspits meer hebben, maar een dagspits.

  25. Ed

    Jammer van die e_bussen. Maar ja, duur in aanschaf en licht ontvlambaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).