De Westelijke Stadsboulevard gaat op de schop; grote steun voor Fris Alternatief | De Utrechtse Internet Courant De Westelijke Stadsboulevard gaat op de schop; grote steun voor Fris Alternatief | De Utrechtse Internet Courant

De Westelijke Stadsboulevard gaat op de schop; grote steun voor Fris Alternatief

De Westelijke Stadsboulevard gaat op de schop; grote steun voor Fris Alternatief
De Utrechtse gemeenteraad heeft gisteren het raadsvoorstel over de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard aangenomen. Voor het gedeelte bij de Thomas à Kempisweg is gekozen voor ‘Fris Alternatief’, een plan van bewoners.

De Utrechtse gemeenteraad heeft gisteren het raadsvoorstel over de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard aangenomen. Voor het gedeelte bij de Thomas à Kempisweg is gekozen voor ‘Fris Alternatief’, een plan van bewoners.

De Westelijke Stadsboulevard loopt van het 24 Oktoberplein tot de Marnixbrug en is ongeveer 4 kilometer lang. De gemeente is al enkele jaren bezig om automobilisten zo veel mogelijk via de ring naar hun bestemming te laten rijden. De stad zou anders al het autoverkeer niet meer aankunnen. De inrichting van de stedelijke verbindingswegen als stadsboulevards is onderdeel van dit hele plan. ’t Goylaan is daar een voorbeeld van.

Het gehele traject

Voor het stukje bij de Thomas à Kempisweg kon gekozen worden tussen twee varianten: een plan van de gemeente, en een bewonersinitiatief die gaat onder de noemer ‘Fris Alternatief’. De basis van Fris Alternatief is dat de Thomas à Kempisweg volledig wordt vrijgemaakt van doorgaand gemotoriseerd verkeer. Al het verkeer rijdt dan via de Vleutenseweg en het Thomas à Kempisplantsoen. Hierdoor moeten er extra rijbanen worden aangelegd op de deze wegen. GroenLinks is enthousiast over het bewonersplan. “Het gaat uit van meer groen op de Thomas á Kempisweg en is goed voor de leefbaarheid. Gezonde lucht en vermindering geluidsoverlast zijn belangrijke uitgangspunten. Daarnaast zorgt Fris Alternatief voor logischere routes voor het autoverkeer.”

Ook D66 is positief over het besluit. De partij ziet graag minder auto’s en vrachtverkeer de hele route door Oog in Al gebruiken om naar de A2 te gaan. D66-raadslid Indra te Ronde: “De bestaande A2 afslag (de NOUW2) en Wolfgang Pauliweg moeten beter worden benut. Nu rijdt het grootste gedeelte van de weggebruikers door heel Oog in Al, waar veel mensen langs de weg wonen en last hebben van al dit onnodige verkeer. Omrijden via de NOUW2 en Wolfgang Pauliweg is maar een paar minuten omrijden, en met verbeteringen, waar D66 toe oproept, kan die tijd korter.”

Het CDA is minder enthousiast. Volgens de christelijke partij zet de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard Utrecht op slot. “De verkeersplannen zullen Oog in Al, Zuilen en Overvecht vol zetten met files. De binnenstad wordt nog slechter bereikbaar omdat onvoldoende naar de samenhang met het stationsgebied wordt gekeken.” Daarnaast wijst het CDA op de problemen die nu ontstaan op de Waterlinieweg na de herinrichting van ’t Goylaan. Het CDA was wel positief over het bewonersinitiatief ‘Fris Alternatief’.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. BW

    Ah, gezien de komende raadsverkiezingen wilde ik gaan onderzoeken welke partij het meest aansluit bij mijn ideeën over de infrastructuur (wat mij betreft dit jaar één van de belangrijkste lokale thema’s) en ik lees hier dat dat het CDA wel eens zou kunnen worden. Zou mooi zijn als de plannen helemaal van tafel kunnen, want ik verwacht een hoop ellende van die stadsboulevard.

    Mijn vader zal aangenaam verrast zijn door mijn keuze… 🙂

  2. Aniwe

    Ook hier weer die typische GroenLinks reactie: we maken een leuke stadsboulevard en dan stopt het verkeer vanzelf met daaroverheen te rijden…..
    Ik moet als mantelzorger wekelijks van (pakweg) het Grootwinkelcentrum Overvecht naar de Pijperlaan in Oog in Al. Moet ik dan echt over de A2 daar naar toe? Dus eerst de hele noordelijke randweg af (8-10 km) dan de A2 op (4 km?) om vervolgens direct er weer vanaf te gaan richting Centrum. Of het alternatief eerst naar de Thomas a Kempisweg en daar afslaan richting A2……Help!

  3. Paul

    Het is niet te geloven….straks 400.000 Utrechters die via snelwegen en weet ik niet veel naar hun huis,werk of winkel moeten rijden!

    Wie stopt de Groen Links en D’66 die in hun dure opgekochte woningen in de stad graag “rust” willen hebben. Ga lekker terug naar de provincie!

  4. Fred

    Groen Links: “Daarnaast zorgt Fris Alternatief voor logischere routes voor het autoverkeer.”

    Logica is niet het stekstste punt van Groen Links: de logische route is de snelste route, niet de korste. Maar een halve cirkel is niet sneller dan een recht traject.

  5. arno

    Beste Aniwe, jouw auto is belangrijker dan de gezondheid van duizenden inwoners?

  6. Hendrik

    Aniwe, dan heb ik slecht nieuws voor je. Een groot deel van de dag zul je helemaal niet meer aankomen. Door filevorming op de A2. Door de gesloten Leidsche Rijntunnel.

  7. Johan

    Wat ik onbegrijpelijk vind is dat de VVD zich achter dit onzalige plan geschaard heeft. De VVD zou toch de partij moeten zijn die zich sterk maakt voor bereikbaarheid en economische ontwikkeling. Mijn stem zijn ze kwijt, die gaat ook naar het CDA.

  8. Willem

    @Aniwe, @Johan: wat een beperkt idee over bereikbaarheid hebben jullie. Er zijn meer vervoersmiddelen dan de auto.
    Er rijden grote gele auto’s waar wel 50 mensen in kunnen. Daarnaast is sinds anderhalve eeuw de fiets uitgevonden. Ook de benenwagen is vaak een optie.

  9. BW

    @arno
    Geestig dat je een mantelzorger verwijt dat ze haar auto belangrijker vindt dan de gezondheid van anderen. Dat nog afgezien van de verwachting dat het verkeer gedurende een groot deel van de dag stationair draaiend stil zal staan op de stadsboulevard, wat vrij slecht is voor de volksgezondheid.

  10. Pauline

    het worden middeleeuwse karrenpaden en als iedereen over de snelweg moet is wordt de snelweg van snelweg via Provincialeweg gebombardeerd naar gemeentelijke weg. Wat is er mis met de oude wegen waarbij je van wijk naar wijk kon met 70 km per uur?

    Langzaam rijden en verkeer tegenwerken geeft meer uitstoot.

    Wie betaald de rekening van al die wegen veranderen? De burger. Waarom niet inzetten op meer trams, bevorderen schone auto’s.

  11. Frits

    Wat leuk dat mijn alternatief ook serieus wordt genomen.

  12. Bram

    Wie is die Wolfgang Pauli eigenlijk? Misschien weet hij wel raad!

  13. FD

    Zet het nou eerst eens een jaartje af met Merkel Lego en kijk dan eens of het iets oplevert.

  14. Erik

    Mooi plan en hulde voor Fris alternatief!

  15. Chantal

    @Pauline: met die 70 km wegen door het centrum is heel veel mis en je zet jezelf wel een beetje buitenspel vanwege het feit dat je deze vraag stelt..,

  16. Frits

    Wat leuk dat mijn alternatief ook overwogen wordt!

  17. fred

    @Chantal: er zijn geen 70 km wegen door het centrum, enkel nog sommige van wijk naar wijk.

  18. Paultje

    @Frits

    Leuk een tweetje met je partijgenoten van Groen Links!

    In wat voor droomwereld leven jullie? dit is de 4e stad van Nederland die groeit en groeit. Mensen willen het liefst snel van A naar B, en laten zich niet de benewagen en fiets opdringen zoals ene Willem voorstelt.

    Als je rust wil moet je buiten de stad gaan wonen, anders accepteren dat sommige zaken nu eenmaal niet kunnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).