Meer regels tegen illegale partyboten; handhaving op het water wordt verdubbeld Meer regels tegen illegale partyboten; handhaving op het water wordt verdubbeld

Meer regels tegen illegale partyboten; handhaving op het water wordt verdubbeld

Meer regels tegen illegale partyboten; handhaving op het water wordt verdubbeld
Het is uit met de pret voor grote groepen feestvierders op een boot zonder vergunning: het college van B&W gaat deze zomer flink inzetten op meer handhaving op het water, en scherpt de regels voor grote groepen aan. De balans tussen levendigheid en rust moet daarmee worden verbeterd. De handhaving wordt in vergelijking met vorig jaar meer dan verdubbeld. 

Het is uit met de pret voor grote groepen feestvierders op een boot zonder vergunning: het college van B&W gaat deze zomer flink inzetten op meer handhaving op het water, en scherpt de regels voor grote groepen aan. De balans tussen levendigheid en rust moet daarmee worden verbeterd. De handhaving wordt in vergelijking met vorig jaar meer dan verdubbeld. 

Grote groepen feestende mensen zonder vergunning, afval in het water en wildplassers die hun heil zoeken in de bosjes: het kan er van de zomer best wel eens hectisch aan toegaan op en rondom de Utrechtse wateren. Maar die tijden zijn voorbij, als het aan de gemeente ligt.

Nieuwe regels 

Hoe kan er beter worden opgetreden tegen overlast dan door het helemaal te voorkomen? Met die insteek wil het college van B&W de zomer van 2025 aanpakken. Het maximaal aantal personen per vaartuig moet volgens het college worden vastgesteld op dertien: twaalf passagiers en één schipper. Op die manier moeten grote groepen feestgangers op een boot verleden tijd worden.

Zo schrijft de gemeente: “In het afgelopen vaarseizoen zagen wij ons in toenemende mate geconfronteerd met vaartuigen, over het algemeen open sloepen afkomstig uit andere steden, met grote aantallen (meerdere tientallen) passagiers aan boord. Deze grote groepen veelal feestende mensen zorgen voor verschillende vormen van overlast.” Door het aantal mensen op een boot vast te leggen op dertien man, moet de overlast worden verminderd, en het werk van aanwezige handhaving makkelijker worden.

Bovendien moet de maatregel er ook voor zorgen dat ‘illegale bedrijfsmatige passagiersvaart’ minder aan de orde is. “Deze overtreding is voor onze toezichthouders erg lastig te bewijzen: bij controle gaven schipper en opvarenden aan allen vrienden
of familie te zijn en dat er geen sprake was van bedrijfsmatig vervoer”, schrijft de gemeente. “Deze situatie zorgt voor de Utrechtse ondernemers mét exploitatievergunning voor een oneerlijk speelveld.”

Verdubbeling handhaving

Los van de aangescherpte regels wordt de inzet van handhaving ook flink verhoogd. Het college van B&W zegt dat de inzet van handhaving in vergelijking met vorig jaar ‘meer dan kunnen verdubbelen’.

“Afgelopen zomers hebben we alleen gezien dat grote groepen mensen op boten overlast veroorzaken en geen rekening houden met omwonenden of andere gebruikers van het water. Dat moet anders”, zegt verantwoordelijk wethouder Schilderman. “Daarom verdubbelen we de handhaving op het water en gaan we handhaven op boten met meer dan 12 passagiers. Hiermee beperken we de overlast. Zodat het water, of je nou op een bootje vaart of er vlakbij woont, voor iedereen een plek blijft waar we van kunnen genieten.”

16 Reacties

Reageren
  1. Don

    Gelukkig heeft het college van utrecht besloten dat er binnenkort weer openlijk harddrugs gebruikt mag worden in utrecht. Deze mensen plassen nooit in de bosjes of zorgen voor overlast. Maar een boot met meer dan 13 feestende mensen aan boord kan natuurlijk niet in horeca stad utrecht. Nemen waarschijnlijk hun eigen drank mee en dat gaat ten koste van de bevriende en gekoesterde horeca in het centrum. Goed dat het college hier een stokje voor steekt en krachtdadig tegen gaat optreden. Kijk nu al uit naar de handhavers te water hoop wel in een passende elektrisch aangedreven miami vice boot.

  2. Wim

    Wat een rare reactie @ Don

    Laten we blij zijn dat er paal en perk aan die overlast gesteld wordt.
    En er niet weer allerlei ander gedoe bij betrekken.
    Gemeente: chapeau voor dit voornemen. Nu nog uitvoeren!

  3. Baliekluiver

    Dus de commerciele sloepcowboys mét een vergunning mogen gewoon overlast blijven veroorzaken? Want van de handhaving op die groep komt meestal ook niets terecht! En 12 dronken corpsballen in een bootje zorgen trouwens ook nog steeds voor veel overlast, dus rustig zal het voorlopig niet worden op het water.

  4. Johan

    Huh huh @ Baliekluiver
    Zuur zuur zuur weer. Mij lijkt het dat dit een prima voornemen is. Enige reuring is onvermijdelijk en hoort bij de stad. Maar de excessen moeten eruit. Nu nog waarmaken gemeente.

  5. Katja

    Goed zo.

  6. Berend

    Vorig jaar eens wezen kanoen op een warme avond, wat een tering bende. Dat het druk is prima, maar die snelle sloepjes volgas tussendoor, wat een idioten!

  7. Daalsedijk

    Alles wat voor de burger leuk is wordt verboden behalver die zaken waar de linkse politici plezier aan beleven en verslaafd zijn

  8. BouwPutrecht

    Je moet als handhaver nu dus ook een zwemdiploma hebben!

  9. Edwin

    Goed om te lezen: handhaven, neem fietsen op de stoep ook ff mee!
    Enne; pas de bierfietsregels dan ook ff aan; MAX 1 bestuurder en 2 achterop de tandem dan zal het fietspad ook wat rustiger worden.

  10. Annemarie Roebert

    Ja, ik begrijp het voorstel wel, maar…… het geeft ook weer veel geregel om een vergunningvte krijgen. Als bewoonster van het Bartholoneus Gasthuis is één van onze uitjes een tocht door de utrechtse grachten. GENIETEN geblazen. We zijn dan met meer dan dertien mensen op de boot…..Dit gaat natuurlijk over een kleine groep, maar toch zullen er beslist meer van dit soort uitstapjes in Utrecht georganiseerd worden.
    Annemarie Roebert

  11. Adriaan

    Ik zit geregeld aan de Catharijnesingel en de relatie groepsgrootte & overlast zie ik niet.
    Laat men eens beginnen met het verbieden van hoorbare muziek. De Boombox aan boord is vele malen irritanter dan die paar mensen te veel. Dat geldt voor de roeiboot met aanhangmotor net zo hard als de grotere sloep.

  12. Don

    @Wim zal het toelichten het probleem in utrecht is dat als er enkelen overlast veroorzaken iedereen daar onder moet leiden. Zie reacties van van @Annemarie Roebert en @Adriaan zijn blijkbaar boten vol mensen die geen overlast veroorzaken. En in utrecht gaan we nu alle boten met meer dan 12 personen verbieden terwijl iedereen weet dat dat weer niet gaat werken. Zoals je zelf zegt paal en perk stellen aan overlast.

  13. Pee

    En nu hebben ze plotseling geen personeel te kort.

  14. Rubberen Robbie

    Gelukkig!!! Ik ben al eens overvaren met mijn kleine fluister bootje door een commerciele instelling met meer dan 12 inzittende. Er stond Schuttevaer op zn boeg. De gracht is van ons allemaal!!!

  15. Dirk

    Dan zal ook het paradepaardje, de Utrecht Pride helaas niet door kunnen gaan. Die boten en ponton hebben ook geen vergunning laat staan certificering als passagiersschip. Dus of daar ook max 12 personen per boot, of de Pride maar helemaal afschaffen.

    En oh de Sinterklaas intocht wacht het zelfde lot.
    Jammer hoor. Het lijkt wel of alles verboden moet worden wat leuk is.
    Handhaaf gewoon eens op overlast in plaats van ook de normale burger te pesten.

  16. Koel Hoofd

    Hoeveel van die overlast producerende edoch niet-utrechtse groepsloepen dobberen er eigenlijk tegenwoordig door de grachten dat dit noodzakelijk is?
    Om overlast te geven hoeven mensen namelijk niet eens in een groep te zijn, dat kunnen ze in hun uppie ook al heel erg goed.

    Die redenatie dat dit zou helpen tegen ‘illegale bedrijfsmatige passagiersvaart’ lijkt me ver gezocht. Zonder een grove schending van privacy niet is te bewijzen dat het geen familie/vriendengroep wv 1 met vaarbewijs betreft, of er nou 26 op een boot zitten of op twee boten slechts 13 maakt daarbij niet uit.

    “Deze situatie zorgt voor de Utrechtse ondernemers mét exploitatievergunning voor een oneerlijk speelveld” is in dat licht een merkwaardige redenering.
    Het is geen oneerlijk speelveld maar afgunstige lokale bootjesondernemers die het niet kunnen uitstaan dat de vrije markt veel groter is dan Utrecht zodat de consument elders bij de concurrent goedkoper een boot kan huren.
    Immers, waar moeten al die bootpassagiers uit het hele land nog beetje betaalbaar parkeren terwijl ze een dag een rondje varen?

    Het klinkt me meer in de oren als een zoveelste gevalletje lokaal politiek clientelisme.
    Er wordt namelijk geen enkel genoemd probleem opgelost, maar wel barrieres opgeworpen voor ondernemers van buiten Utrecht om de lokale markt te beschermen waardoor monopolisme en oligopolisme op de loer liggen. Eenzelfde mechanisme wordt er in werking gesteld met de uitbreiding milieuzone en aanscherping emissieklasse.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).