Door een ongeluk op het spoor bij Bunnik rijden er maandag geen treinen tussen Utrecht en Driebergen-Zeist. Een passagierstrein van de NS knalde vanmorgen op een graafmachine.
De machine wilde het spoor oversteken, maar kwam stil te staan op de overweg. De trein had niet genoeg tijd meer om te stoppen, schrijft spoorbeheerder ProRail op haar website.
Bij de aanrijding raakte de machinist van de trein lichtgewond. De bestuurder van de graafmachine wist op tijd uit het voertuig te komen. “Het is een geluk bij een ongeluk, het had veel erger kunnen aflopen”, vertelt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail.
De intercity reed van Utrecht naar Arnhem en er zaten zeven passagiers in de trein. Ook zij bleven ongedeerd.
Hervatten treinverkeer
De focus ligt nu op het zo snel mogelijk hervatten van het treinverkeer. “Dat is een grote klus”, zegt de Graaf. “De schade is groot.” De verwachting is dat de treinen pas morgenochtend weer zullen rijden tussen Utrecht en Arnhem.
Hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren wordt onderzocht.
8 Reacties
ReagerenServicebericht: Voor reizigers Utrecht Arnhem. Alternatieven zijn omrijden via Den Bosch, hoewel intussen als het goed is er ook bussen (stop- en snelbussen) zijn ingezet tussen Utrecht CS en Driebergen-Zeist.
Hou de app en omroep in de gaten.
Schrikken voor zo’n machinist en chauffeur!! En wat een geluk bij een ongeluk dat het zo vroeg op de ochtend gebeurde, als het de stampvolle spitstrein was geweest was er een hoop meer leed geweest.
7 passagiers in die enorme trein hoe efficient is dat .
@wim: niet minder efficient dan 1 persoon in elke auto
@W Bedenk even hoeveel energie die trein verbruikt pp dat ene ritje.
Het is mij een raadsel waarom er een voortrazende trein wordt afgebeeld op het traject Amsterdam – Utrecht ter hoogte van station Zuilen. Dan kun je net zo goed een fotootje van een trein in Madurodam laten zien.
@Wim, wat stel je dan voor? Een trein die pas vertrekt wanneer die 80% gevuld is? Lekkere dienstregeling zal dat dan worden.
@Wim: ongeveer 6 keer meer dan een enkele benzineauto zou gebruiken. Dus met 7 personen is de trein nog net efficienter…
Het kan natuurlijk zijn dat het in de trein na aankomst in Arnhem, normaal gesproken, een stuk drukker wordt.