De herinrichting van het deel van de Croeselaan tussen het Jaarbeursplein de Van Zijstweg start begin volgend jaar. De meest gebruikte straat richting het Centraal Station wordt een 30 km-zone met veel groen. Eind 2018 moet de nieuwe inrichting af zijn.
De Croeselaan krijgt een brede middenberm met eromheen het eenrichtingscircuit voor het autoverkeer. Het fietsverkeer wordt volledig losgemaakt van het autoverkeer. Aan de westkant van de Croeselaan komt een breed twee-richtings fietspad. Dit fietspad is kruisingsvrij vanaf het Jaarbeursplein (tramhalte) tot aan de Van Zijstweg. Ook komen er in plaats van twee rijen bomen, vijf rijen bomen.
De gemeente wil van de Croeselaan een duurzame straat maken. Daarom is de gemeente bezig met het selecteren van een ‘duurzame’ aannemer, die de vrijheid heeft om met alternatieve duurzame materialen te komen. Na de zomer hoopt de gemeente een keuze te kunnen maken. Op dit moment worden er nog kabels en leidingen verlegd. De herinrichting moet eind volgend jaar af zijn.
Beurskwartier
De herinrichting van de Croeselaan maakt onderdeel uit van het nieuwe centrum in 2030 op het toekomstige Beurskwartier, Lombokplein en Jaarbeursterrein. In totaal komen er 3.600 woningen. Hiervoor gaan wel veel woningen aan de Croeselaan gesloopt worden.


Gekoppelde berichten
Utrecht kiest voor veel hoogbouw en groen in nieuw centrum
Utrecht heeft voor het nieuwe centrum gekozen voor hoogbouw, groen en duurzaamheid. Op het toekomstige…
Zo gaat de Croeselaan eruitzien als 30 km/u zone
De Croeselaan gaat evenals veel andere wegen in de stad de komende tijd op de…
11 Reacties
ReagerenEn daarna slopen huizen, alles opgebroken enzo, wát een chaos beleid.
Ik ben benieuwd wat de gemeente verstaat onder een Duurzame straat. Duurzame is het nieuwste buzzwoord.. Moet ie lang mee gaan?
@Katja: Net zo’n chaos beleid als jou zinsopbouw. Wat probeer je te zeggen?
Duurzaam, net zo’n jeukwoord als “slimmer”.
Was de Croeselaan vroeger niet een mooie laan met een brede middenberm?
Nu ben ik wel benieuwd of de verbinding van de graadt van Roggeweg naar de Croeselaan hersteld wordt?
Zo te zien op deze schets wordt de automobilist weer flink weg getekend op een paar smalle rijstroken, wat de verkeersveiligheid nou niet bepaald verbeterd. Wellicht is het een idee om in de toekomst te gaan werken met ‘fly overs’ zodat de haastige automobilist alsnog op tijd en droog op zijn werk kan verschijnen.
Het wordt mooi! Groene bomen, hooguit een paar auto’s, geen zwerfvuil, mooie jonge vrouwen!
Kan niet wachten tot het af is en deze plaatjes allemaal in het echt te zien…
@Cas : zie : http://cu2030.nl/de-knip en daar staat je antwoord.
@ Bayerwald : deels wel tot van Zijstweg ( ooit Industrieweg en 1e kleine Lijnpad geheten) voor de rest zie het Utrechts archief voor beeldmateriaal uit de jaren 60.
@ Wim Vreeswijk
De “haastige” automobilist moet maar eens gewoon op tijd van huis vertrekken en leren geduld te hebben. Daarnaast hoort hij zich bewust te zijn van het feit dat hij een potentieel moordwapen bestuurd. Als dat alles het geval is zul je merken dat de doorstroming een stuk soepeler zou gaan. Het multitasken achter het stuur kan nu eenmaal gewoonweg niet. Veel vertraging en onveiligheid wordt veroorzaakt door het gedrag van automobilisten. Niet door smalle rijstroken. Als de verkeerssituatie is veranderd, heb je jezelf daar gewoonweg aan aan te passen. Dat de aanpak van verkeersovertreders nul prioriteit heeft in Nederland is te triest voor woorden.
@Rust
Ik heb helaas echter geen commentaar gelezen over mijn ‘fly over’. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wel wat en is wellicht ook een idee voor andere zeer overbevolkte steden in ons land. Ik zie ze al vliegen!