De herinrichting van de Koningsweg is een stap verder. De gemeente Utrecht heeft het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de ‘monumentale oprijlaan’ vastgesteld en kan nu door naar de fase. De verwachting is dat de werkzaamheden in het laatste kwartaal van 2026 beginnen.
Het voorlopig ontwerp is een verdere uitwerking van de plannen die in april zijn goedgekeurd. Het ontwerp is tijdens een informatiebijeenkomst op 7 oktober toegelicht, maar de gemeente zag daarna geen aanleiding om het voorlopig ontwerp aan te passen. Het ontwerp wordt nu ook niet meer vrijgegeven voor inspraak, omdat het nauwelijks afwijkt van de eerdere plannen.
Belangrijkste wijzigingen
De belangrijkste aanpassing is dat er een uitgedunde dubbele bomenlaan komt in plaats van een enkele bomenrij, om de cultuurhistorische as zo goed mogelijk te herstellen.
Daarnaast is de kostenraming geactualiseerd: de verwachte kosten voor het voorlopig ontwerp blijven binnen het beschikbare projectbudget.
Ook wordt de bocht bij de Damsluisbrug opnieuw vormgegeven. De afmetingen en het verloop zijn aangepast vanwege de ligging van kabels en leidingen, de aanwezigheid van een grote boom die behouden moet blijven en de aansluiting op het project Lunettenpark.
Damsluisbrug
De bouw van de nieuwe brug op de locatie van de Damsluisbrug wordt naar verwachting eind dit jaar afgerond. De oorspronkelijke brug werd in 1962 deels gesloopt, maar de gemeente wil het toen gedempte verbindingskanaal tussen de fortgrachten van Lunet I en II opnieuw openen met een nieuwe brug.
De werkzaamheden begonnen in april 2024, maar lagen tijdelijk stil vanwege het verplaatsen van gasleidingen. Begin 2025 is de bouw hervat.
Project Koningsweg
De gemeente maakte in de zomer van 2023 bekend dat de straat opnieuw wordt ingericht. De Koningsweg is nu een belangrijke fietsroute tussen het centrum van Utrecht en omliggende plaatsen als Houten en Wijk bij Duurstede, maar maar kent ook een lange geschiedenis.
In 1808 gaf koning Lodewijk Napoleon opdracht een gedeelte van de kleiweg in Utrecht die naar Wijk bij Duurstede liep te verfraaien. Er werden bomen geplant en ook werd de weg breder en bestrooid met zand. Zo ontstond een monumentale toegangsroute naar zijn landgoederen Oud- en Nieuw Amelisweerd. Ook nu vormt de Koningsweg nog de verbinding met Maarschalkerweerd en Amelisweerd.
Omdat het riool onder de Koningsweg aan vervanging toe is, zag de gemeente een kans om de straat tegelijk opnieuw in te richten. Het doel is om de Koningsweg als fietsstraat te ontwerpen, zodat er meer ruimte komt voor de groeiende stad en fietsverkeer.
De volgende stap is het opstellen van het definitief ontwerp (DO). De uitvoering start naar verwachting in het vierde kwartaal van 2026 en duurt ongeveer anderhalf jaar.
Gekoppelde berichten
Koningsweg moet weer monumentale oprijlaan worden: parkeerplaatsen weg en 30 kilometer per uur
Vanuit Utrecht loopt al meer dan duizend jaar een weg richting Wijk bij Duurstede. In…
Bouw van damsluisbrug hervat; Koningsweg in Utrecht tot begin augustus afgesloten
De bouw van de damsluisbrug op de Koningsweg in Utrecht is dinsdag weer opgepakt. Dit…
‘Koningsweg in Utrecht moet weer een monumentale oprijlaan van Amelisweerd worden’
Als het aan de gemeente Utrecht ligt is de Koningsweg straks een plek voor met…
12 Reacties
ReagerenLaat de Damsluisbrug en alle perikelen met de aanleg het laatste symbool van spilzucht zijn van de gemeente Utrecht. En een symbool van gebrek aan participatie want er is veel weerstand die nu voor de tweede keer wordt weggewuifd. Ook de 31 reacties hebben de gemeente bevestigd in dat ze het altijd al bij het juiste eind hadden, zoals altijd.
En alles voor Napoleon die ooit op een blauwe maandag over die weg is gereden.
Een fietsstraat? Zelfs Napoleon reed daar met een wagen. Geen extreem drukke fietsroute. Kolderiek plan om ook daar weer een fietsstraat van te maken. Of beter gezegd “van Lotje getikt” Geld kan beter aan (j)ggz besteed worden.
Waarom wilden we die brug ook weer zo graag?
Mooi neem aan dat de weg een upgrade naar autoweg krijgt met ongelijkvloerse kruisingen en waar je 100 km:uur mag rijden.
Van lotje getikt plan van gemeente met beschamend groot gat in de hand.
@maarten: haha heb erg moeten lachen om je spitsvondige woordgrapje… nooit eerder gehoord 🤣
Gemeente ga is armoe bestrijden, huizen bouwen, criminaliteit bestrijden, de kas van Utrecht vulllen zodat u geen groot te kort heeft waardoor u uw burger weer op extra kosten jaagt voor u uw geld uitgeeft aan uw hobby wegen verbouwen.
Haha ook @koelhoofd haalt de fantastische woordgrap weer eens van stal, ook al is ie in dit draadje al gemunt. Echt enorm orgineel…
Het gaat erop vooruit!
Het is een mooi ontwerp en het stimuleren van het fietsverkeer samen met het vergroenen van de stad is een absoluut pluspunt voor Utrecht.
Een kleine voorspelling: straks bij de gemeenteraadsverkiezingen zal de combi GL/PvdA samen met D’66 weer ruimschoots winnen, net als gisteren het geval was. Dat zal temeer aantonen dat de meerderheid der Utrechters voluit achter dit vergroeningsbeleid staat. In weerwil van hetgeen het vaste clubje originele woordkunstenaars (‘Lotje’ in alle denkbare varianten) hier tracht te slijten aan achterhaalde ideeën betreffende verkeer, milieu en infrastructuur.
Lot heeft er wel het nodige geld aan uitgegeven. Kijk alleen maar naar de stadsboulevard op de ‘t Goylaan en de ovonde/rotonde. Het heeft een vermogen gekost en iedere dag staat het verkeer weer vast.
Mooi, goed bezig.
@ Rabe
Dat het verkeer hier en daar vast staat kan de voormalig wethouder zeker niet aangerekend worden. Dat komt namelijk door het feit dat teveel mensen in een auto rondrijden terwijl dat vaak veel minder nodig is dan men denkt.