Herinrichting kruispunt Maliebaan kost 1,75 miljoen euro | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting kruispunt Maliebaan kost 1,75 miljoen euro | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting kruispunt Maliebaan kost 1,75 miljoen euro

Herinrichting kruispunt Maliebaan kost 1,75 miljoen euro
De herinrichting van het kruispunt bij de Maliebaan gaat 1,75 miljoen euro kosten. Dat heeft het college van B&W laten weten na vragen van de VVD en het CDA. 

De herinrichting van het kruispunt bij de Maliebaan gaat 1,75 miljoen euro kosten. Dat heeft het college van B&W laten weten na vragen van de VVD en het CDA. 

Het kruispunt is een van de drukste verkeerspunten van de stad en stond met stip op één bij het Meldpunt Verkeerslichten. In combinatie met de wil van het college om de zogeheten Herenroute toegankelijker te maken gaat het kruispunt heringericht worden.

Voor deze herinrichting heeft de gemeente meerdere varianten met simulaties gemaakt. De twee genoemde fracties hadden hierover nog vragen. Zo wilden ze weten wat er eigenlijk mis is met de huidige situatie, hoeveel ongelukken er op jaarbasis gebeuren, wat de gemiddelde wachttijd is voor de weggebruikers van het kruispunt, hoe de simulaties zijn samengesteld en waar om er niet voor een normale rotonde wordt gekozen.

Het college heeft als antwoord dat de herinrichting er moet komen omdat de optimalisatie van wachttijden niet beter kan dan nu het geval is. Over het aantal ongelukken dat op het kruispunt plaatsvinden kan niks gezegd worden.

Wachttijden

wachttijden maliebaan

De gemeente bracht bij de beantwoording ook een overzicht naar buiten van de huidige wachttijden op het kruispunt. Hieruit blijkt dat alleen de voetganger redelijk snel groen licht te zien krijgt. Dit is volgens de gemeente ook de reden dat er zoveel door rood wordt gereden op dit kruispunt.

De hoeveelheid verkeer die over de verschillende simulaties ogenschijnlijk lijkt te verschillen komt door doordat de varianten tot een verschillende verkeersafwikkeling leiden. Verkeer wordt per variant dus anders verwerkt. De gemeente gaat naar aanleiding van de vragen ook nog een simulatie laten maken van de huidige situatie. Dit was in eerste instantie niet gebeurd omdat dit duur is en de huidige situatie goed bekend werd geacht..

Kosten

Voor de herinrichting van het Malieblad, de Maliebaan en de kruising Maliebaan-Burgemeester Reigerstraat is € 1,75 miljoen beschikbaar. Dit budget wordt grotendeels
gedekt door de VERDER-gelden, het Meerjaren Groenprogramma en het onderhoudsbudget.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Marko

    Als je hier als fietser het groene licht mist dan mag je meer dan 1 minuut wachten voordat het weer groen wordt. Welke Utrechtse fietser gaat daar nu op wachten.
    Fietsers zijn veruit de belangrijkste verkeersstroom op dit kruispunt. Als de wachttijd voor fietsers wordt verkort dan kan het grootste deel van de weggebruikers snel zijn weg weer vervolgen. dat de enkele auto die hier eigenlijk te gast is dan een half minuutje lang moet wachten is klein leed.

  2. Johan

    Uit de beantwoording klinkt de dwingende wens van het door Groenlinks aangestuurde ambtelijk apparaat luidkeels door: HET MOET ANDERS, hoe dan ook.
    Onbegrijpelijk manipulatief ook. Van de huidige situatie is geen simulatie gemaakt, er is dus niet eens objectief vastgesteld of de voorstellen tot verbetering leiden. Verbetering van wat eigenlijk.
    Afblijven dus, van die Maliebaan, daar wordt niemand slechter van.

  3. Liesbeth

    1,75 miljoen om de wachttijden met 10 seconden te verminderen? Zonde van het geld! De voorgestelde “ovonde” (ovale rotonde) is veeeeeeel gevaarlijker voor fietsers dan stoplichten: afslaand verkeer (dat zijn ALLE auto’s, vrachtauto’s en bussen) zien fietsers niet goed omdat de straal van de rotonde zo klein is dat fietsers in de dode hoek zitten. Elke auto die van de rotonde wil afslaan (richting Maliebaan of Burg. Reigersstraat of Nachtegaalstraat) moet wachten op de continue stroom van fietsers, dit wordt een verkeersinfarct…

    Met wat aanpassingen aan de stoplichten is het bestaande kruispunt eenvoudig te verbeteren! Nu rijdt er vaak 15 seconden lang niemand over het kruispunt omdat de stoplichten niet slim staan afgesteld. Geen wonder dat fietsers ongeduldig worden en soms door rood rijden. Voor een ton is dit op te lossen, en dan heeft de gemeente no 1,65 miljoen over voor echt nuttige projecten.

  4. Michiel B

    Tendentieuze berichtgeving. De herinrichting van het kruispunt kost niet 1,75 miljoen euro, maar dat bedrag is voor de gehele herinrichting van de maliebaan, het malieblad, deel van de maliesingel en dit kruispunt. Dat is nogal een verschil in scope. En waarom ‘kost ‘t zo duur dan’, al dat onderzoek? Omdat de gemeente wettelijk is verplicht om absurde hoeveelheden zorgvuldige voorbereiding te doen, omdat anders Miep van om de hoek met een bezwaar de hele reutemeteut jaren kan tegenhouden. En als het onderzoek niet gedaan is, en de besluiten zijn vernietigd en we zitten daardoor enkele jaren (extra) in een bouwput (Bijenkorf) of met een spookstation (Vaartsche Rijn) en dan gaat men weer aan het klagen over waarom de overheid zijn besluitvorming niet op orde heeft…

    Op facebook las ik al berichten van figuren die niet begrijpen waarom de situatie gewijzigd gaat worden. Dan heb je ook wel oogkleppen op, want het is toch wel duidelijk dat de huidige wijze van verkeersstroomverwerking kant noch wal slaat tegenwoordig. Het zou al veel schelen als men niet van de maliebaan halverwege kon afslaan of halverwege op de maliebaan kon slaan, maar ja.

  5. sander

    1,75 miljoen???????

    Voor 1 kruispunt?

    Dat staat gelijk aan 5 eengezinswoningen (in Utrecht) die met winst worden verkocht. En dat voor wat asfalt en wat straatstenen.

    De verhoudingen lijken wat mij betreft helemaal zoek

  6. Sander

    “De twee genoemde fracties hadden hierover nog vragen. Zo wilden ze weten wat er eigenlijk mis is met de huidige situatie”

    Als de leden van genoemde fracties hier eens zouden rijden/fietsen, dan hadden ze het geweten. Als ze het nieuws hadden gelezen, dan hadden ze het geweten. Bijvoorbeeld rijen met fietsers van meer dan 100 meter…
    http://www.duic.nl/nieuws/weer-tientallen-fietsers-bekeurd-bij-kruising-maliebaan-rij-van-meer-dan-100-meter-voor-verkeerslichten/

  7. ingmar

    Tweemaal dagelijks passeer ik per fiets in de spits dit kruispunt zonder noemenswaardige problemen. Met een iets gewijzigde instelling van de stoplichten , zo dit al nodig is, zou men € 1.750.000 kunnen besparen. Dergelijke geldverkwisting begrijpt geen sterveling , zou ik denken…..

  8. Katja

    Belachelijk, zet liever een verkeerslicht erbij die aangeeft hoeveel seconden je moet wachten (aftellen naar 0), scheelt een hoop door rood licht rijden.

  9. Otto Nelemans

    Ik passeer dit kruispunt dagelijks minimaal twee keer per fiets en af en toe ook met de auto en dat al vanaf 1970. nooit is het bij opgekomen om hier iets te veranderen.
    Wat lijkt me het zalig om gewoon die 1 3/4 miljoen aan andere zaken te besteden. Fietsers zijn duidelijk ongeduldige verkeersdeelnemers. Net de Mattheus gehoord en genoten van het gezongen: Habe Geduld. Geen geduld, dan maar doorrijden, heel vaak vlak voor wachtende moeders met kinderen. Mooi voorbeeld. En dan moeten we deze verkeersgebruikers ook nog weer eens kietelen met peperdure verkeersoplossingen? Het aantal ongelukken is volgens mij (niet gemeten ook nog?) buitengewoon laag.
    Waar zijn we mee bezig.
    Eerder uitte ik al mijn zorgen over het molesteren van een van de mooiste zichtlijnen van Nederland.
    Dus gemeente en Groen Links: als u zich verveelt, kijk dan eens naar de wachttijd bij de Schouwburg.

  10. Hans Oudwijk

    Is het weer zover. Groen ‘linkse’ kippendrift.

    Al sinds jaren maak ik regelmatig gebruik van het kruispunt, in m’n rolstoel. Nog nooit heb ik daar een ongeluk zien gebeuren. De fietsers die door rood rijden doen dat des ondanks toch op verantwoorde wijze, op die momenten dat er, door de slechte afstemming van de verkeerslichten op het kruispunt geen verkeer te bekennen is.
    Groen ‘links’ hou op met dat idealistische gesodemieter.
    Overal waar GL duurzaam, groen en glutenvrij langskomt worden bomen gerooid en hun benepen anti auto politiek doorgedreven.

    Er is – op slecht afgestelde verkeerslichten na – m.i. niets mis met het kruispunt. Alleen al het gegeven dat er midden in haalbaarheidsonderzoeken en dergelijke geen antwoord kan worden gegeven op de simpele vraag naar het aantal ongelukken per jaar is tekenend.

  11. Jos W. Lemaier

    De gehele Maliebaan is aangewezen als zogenaamd beschermd stadsgezicht. Dit betekent dat bij elke wijziging met het onderstaande rekening moet worden gehouden:

    Rechtsgevolg van de aanwijzing
    Ter effectuering van de aanwijzing van een beschermd stads- of dorpsgezicht moet ingevolge artikel 36 van de Monumentenwet 1988 een bestemmingsplan worden opgesteld. De toelichting op de aanwijzing kan daarbij voor wat het beschermingsbelang betreft
    als uitgangspunt dienen. Doel van de aanwijzing is de karakteristieke, met de historische ontwikkeling samenhangende
    structuur en ruimtelijke kwaliteit van het gebied te onderkennen als zwaarwegend belang bij de toekomstige ontwikkelingen binnen het gebied. De aanwijzing beoogt op die wijze een basis te bieden voor een ruimtelijke ontwikkeling die inspeelt op de aanwezige kwaliteiten, daarvan gebruikmaakt en daarop voortbouwt.

    Tot zover het citaat. Mijn vraag is: is daar bij het opstellen van de huidige plannen rekening mee gehouden?

  12. harrold

    ik fiets en rij al tientallen Jaren over dit kruispunt en heb (behalve door rood rijdende fietsers) eigenlijk nooit een probleem meegemaakt. Ja het is niet ideaal als je van de burg. Reigerstraat linksaf de ventweg op wilt moet je geduld hebben en goed opletten, maar dit is klein leed. Ergo, het is niet mooi maar het functioneert!, en als de gemeente de stoplichten zou afstellen op basis van verkeersaanbod loopt het (nog) soepeler.

  13. Aniwe

    O N B E G R I J P E L I J K ………

  14. Karel de Grote

    Waar zijn ze toch mee bezig in dat stadskantoor. Een afdeling met te veel budget die zich dus bezig houdt met het maken van plannetjes waar niemand op zit te wachten.
    Ja, ook ik fiets een keer of 10 per week over dat kruispunt. En ja, ook ik fiets door rood als er geen verkeer is. Zoals iedereen dat overal in de stad doet.
    En ik kom er ook wel eens met de auto overheen. De stoplichten kennen een standaard rood/ groen afstelling. Ook als er geen auto’s aankomen gaat het licht op groen. Pas die afstelling aan. Is alle gezeur over te lange wachttijden voor fietsers weg en kan die 1,75 mln aan veel zinnigere zaken besteed worden.

    Groenlinks: van die Maliebaan afblijven.

  15. waldorff

    bizar-en ook ik heb geen problemen met de wachttijden hier. Wel zouden de stoplichten bij de Stadsschouwburg beter kunnen worden afgesteld…

  16. Jos W. Lemaier

    De Maliebaan is een beschermd stadsgezicht. Alle wijzigingen dienen getoetst te worden aan de daarvoor geldende richtlijnen. Ik kom in de berichtgeving daarover helemaal niets tegen. Allemaal na te lezen in deze link:

    http://cultureelerfgoed.nl/sites/default/files/downloads/nieuws/toelichting_utrecht-oost.pdf

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).