Herinrichting kruispunt ’t Goylaan en Linschotensingel in Utrecht start medio mei; omleiding via A12 Herinrichting kruispunt ’t Goylaan en Linschotensingel in Utrecht start medio mei; omleiding via A12

Herinrichting kruispunt ’t Goylaan en Linschotensingel in Utrecht start medio mei; omleiding via A12

Herinrichting kruispunt ’t Goylaan en Linschotensingel in Utrecht start medio mei; omleiding via A12
Impressie: gemeente Utrecht
De herinrichting van de kruising bij ’t Goylaan en de Linschotensingel in Utrecht start 13 mei. Dit betekent dat een deel van de automobilisten tot en met 21 juni moet omrijden via de snelweg A12. De aanpassingen aan het kruispunt zijn volgens de gemeente nodig omdat er nu op drukke momenten veel auto’s stilstaan voor de verkeerslichten.

De herinrichting van de kruising bij ’t Goylaan en de Linschotensingel in Utrecht start 13 mei. Dit betekent dat een deel van de automobilisten tot en met 21 juni moet omrijden via de snelweg A12. De aanpassingen aan het kruispunt zijn volgens de gemeente nodig omdat er nu op drukke momenten veel auto’s stilstaan voor de verkeerslichten.

“Deze wachtrijen zijn soms zo lang, dat het verkeer ook op ‘t Goyplein, de Socrateslaan en Constant Erzeijstraat stil komt te staan. Deze files vertragen de doorstroming van de bussen en zorgen voor aantasting van de leefbaarheid op en rondom ’t Goylaan. Ook moeten fietsers en voetgangers langer wachten of tussen de file van motorvoertuigen oversteken”, schrijft de gemeente.

Eind vorig jaar werd al aangekondigd dat het kruispunt onder handen genomen zou worden. De verkeerslichten worden vervangen door zogenoemde doseerlichten, die auto’s beetje bij beetje doorlaten op drukke momenten. Ook wordt de weg smaller door één strook per richting aan te leggen. Hierdoor moet het voor fietsers en voetgangers makkelijker worden om over te steken.

Bij de oversteekplek komt een warmtecamera die wachtende mensen herkent. Als het wachten te lang duurt, zet de camera het doseerlicht voor auto’s op rood, zodat voetgangers genoeg tijd hebben om over te steken. Dit is volgens de gemeente vooral bedoeld voor personen die wat meer tijd nodig hebben om over te steken, zoals ouderen of mensen met een beperking.

Omleiding

Het werk is opgedeeld in drie fases en de eerste fase duurt van 13 mei tot en met 21 juni. In deze periode wordt gewerkt aan de rijweg en het fietspad aan de noordkant. ’t Goylaan is tot en met 21 juni vanaf het Oud-Wulvenplantsoen afgesloten in de richting van ’t Goyplein. Het verkeer richting ’t Goyplein en de Waterlinieweg wordt omgeleid via de Europalaan en A12.

Het verkeer dat vanaf ’t Goyplein Hoograven in rijdt kan wel doorrijden. “We moeten helaas één rijrichting omleiden omdat we anders niet genoeg ruimte hebben om het werk veilig uit te voeren. We hebben voor deze rijrichting gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat we zo minder verkeer hoeven om te leiden”, aldus de gemeente.

Ook de bus moet omrijden tijdens de werkzaamheden en de halte ’t Goylaan aan de zijde van het wijkbureau is tot en met 21 juni niet in gebruik. Fietsers en voetgangers kunnen de werkzaamheden aan de zuidkant van ’t Goylaan passeren.

Oranjebrug

Fase twee van de herinrichting start in oktober en duurt tot maart 2025. In deze periode werkt Vitens aan de waterleiding onder het zuidelijke fietspad. “Dit kan pas na de zomer, omdat er in de zomer veel water door de leiding gaat. Wij kunnen hier niet op wachten, omdat we in de buurt ook aan wegen gaan werken, zoals de Jutfaseweg en de Socrateslaan.” Van maart 2025 tot en met april wordt in de laatste fase gewerkt aan het fietspad aan de zuidkant van ’t Goylaan.

Tot slot zegt de gemeente dat er door het werk aan het kruispunt, maar ook vanwege de afsluiting van de Oranjebrug, straks meer verkeer in de wijk rijdt. “Het zal daardoor vermoedelijk drukker worden op de W.A. Vultostraat, Briljantlaan, Vondellaan, (andere delen van) ’t Goylaan en mogelijk delen van de Jutfaseweg.”

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. Claire Obscur

    Het mag weer wat kosten natuurlijk. Wie betaalt dat allemaal eigenlijk? O ja, u en ik. Fijne zaterdag mensen.

  2. veronica

    gelukkig was t Goylaan niet al 2 x gedaan

  3. P

    Alle gemakzuchtige kritiek ten spijt, ik vind dat al die belangrijke wegen in de stad er enorm op vooruit zijn gegaan. Ook de ‘t Goylaan is flink verbeterd, al is het de eerste keer niet perfect uitgepakt.

    Goed dat het bestuur zo de nadruk legt op bereikbaarheid op meerdere manieren dan alleen de auto. Juist de autogebruiker heeft daar profijt van, omdat erdoor de alternatieven minder autogebruikers zijn en omdat er een striktere scheiging os van autverkeer met overig verkeer

  4. Jan V

    ’t Goylaan wat een ellende is dat,de gene die hier verantwoordelijk voor is die zouden moeten ontslaan. Wat heeft dit niet gekost schandalig. Het levert zoveel frustratie op dat ik maar op de motor ga naar mijn werk. Nee als ik de mogelijkheid krijg in de toekomst ben ik weg uit dez ellende. Goed gedaan Gemeenten Utrecht wees trots.

  5. Peter

    Verdere uitrol stadsboulevards gegeven ‘t Goylaan en West boulevard maar even on hold zetten.

  6. Gerry Jöris

    Mijn eerste reactie was: al weer? Doet mijn denken aan de Nachtegaalstraat.

  7. S

    @gerry: huh want?

  8. Herman

    Op naar de volgende motie van wantrouwen?

  9. Joost

    Fijn. Vind de stadsboulevards als fietser een verademing tov de verkeersriolen die ‘t waren.

    Wordt alleen wel tricky in zuid. Rotsoord afgesloten, Oranjebrug afgesloten, straks goylaan dus een kant op afgesloten, koningsweg afgesloten..m

  10. Katja

    Verkeerslichten plaatsen, en klaar. Of gewoon een voorrangsrotonde, niet het onlogische wat er nu is.

  11. R.Jansen

    Het staat nu ook vast in Lunetten rond 14:00 uur , tevens op de Waterlinieweg, vroeger was ik binnen 10 minuten in Kanaleneiland vanaf Lunetten en nu een uur zo niet langer, de busbaan verdwijnt nu helemaal.
    Ik heb altijd GL gestemd maar 2026 zal ik dit zeker niet doen , als je ziet wat voor een puinhoop ze ervan maken dan moet je er niet aan denken als ze het voor het zeggen krijgen in Den Haag , binnen 4 jaar heeft GL Utrecht bijna gesloopt en is er bijna niets meer over van een eens zo mooie Utrecht, als die stoplichten
    verdwijnen dan kon je er gewoon niet meer tussen vanuit de zijstraat, dit loopt zoals al die andere hobby projecten uit op nog meer verkeersoverlast voor de omwonenden.

  12. Boogschutter

    @ P
    Helemaal eens!

  13. Brunel

    @Joost, typisch voor ‘t Goylaan is dat er niks is veranderd voor fietsers, behalve toevoeging van een gevaarlijke kruising/Ovonde. Logisch, want er was/is plek zat voor alle rijbanen. Stadsboulevard? Ze bedoelen Dorpsstraat Ons Dorp.

  14. W

    @jansen: probeer anders de fiets eens…

  15. Wies

    De kritiek is helemaal niet gemakzuchtig @P. Ik ben ook voor betere fietspaden en beter OV. Maar dat is nu precies wat niet gebeurt met de aanleg van een stadsboulevard. In en om de Marnixlaan sta je nu in de file in de bus. Waarom? De gemeente koos voor planten ipv een busbaan. Een dorpsstraat aanleggen in een drukke stad. Gestoord.

  16. Pee

    ” Ook wordt de weg smaller door één strook per richting aan te leggen. ”
    Nu word het daar ook een toestand voor de hulpdiensten net als op de marnixlaan waar ze constant vast staan .
    De hulpdiensten hebben daar al over geklaagd .
    het enige wat lot en haar woordvoerder zeggen is dat de automobilist aan de nieuwe situatie moeten wennen.
    Neem het de hulpdiensten net kwalijk als ze niet op tijd arriveren.

  17. R. Jansen

    Pee

    Automobilisten de schuld geven omdat ze zich niet aanpassen dit is lekker makkelijk , een trechter werkt eenmaal zou je kunt er veel ingooien maar de doorstroom is traag dit heeft niets te maken of automobilisten nog even moeten wennen , daar zijn ze al 6 jaar mee bezig , in het begin wat het de Tomtom ( zie artikel Utrecht overlegt met TomTom over ‘t Goylaan ) en nu is het weer iets anders, geeft gewoon je fouten toe dat dit het hele voorrangsplein op papier mooi is maar in de praktijk totaal niet werkt ook al pas je het 100 keer aan. , Groen-Links moet nu echt aan de bak om het vertrouwen te herwinnen anders ziet het er in 2026 niet goed uit , gooi er anders een referendum
    tegenaan dan weet je wat er leeft onder de inwoners ( betaald parkeren ) .

  18. Toine Goossens

    P 27/4/2024 – 12:54

    Alle gemakzuchtige kritiek ten spijt, ik vind dat al die belangrijke wegen in de stad er enorm op vooruit zijn gegaan. Ook de ‘t Goylaan is flink verbeterd, al is het de eerste keer niet perfect uitgepakt.

    Goed dat het bestuur zo de nadruk legt op bereikbaarheid op meerdere manieren dan alleen de auto. Juist de autogebruiker heeft daar profijt van, omdat erdoor de alternatieven minder autogebruikers zijn en omdat er een striktere scheiging os van autverkeer met overig verkeer

    P, of M of W, of een andere nicknaam, want u durft niet onder eigen naam te plaatsen, zelfs niet bij zo’n dagelijks onderwerp, U verkoopt onzin, lees mee:

    Het gemiddeld aantal in Utrecht geregistreerde personenauto’s van particulieren per 1.000 inwoners nam toe van 295 naar 302 op 1 januari 2021. In de andere grote steden is eenzelfde ontwikkeling van het autobezit te zien. Het aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalswegen is in 2021 nagenoeg gelijk gebleven.

    Laten we het anders gaan doen. Automobilisten kunnen nog veel beter gaan wandelen. Fietspaden zijn overvol met transportfietsen, met snelfietsers en met fietsers die geen rekening met een ander houden.

    Alle fietsers afstappen, ook u kunt wandelen. Pas dan krijgen we grip op het afnemen van de oorzaak van mobiliteit. Dan MOET, in het kader van de 10 minutenstad, alles om de hoek zitten. Ook het onderwijs, ook het ziekenhuis, ook die fabriek en ander onmisbaar collectief goed dat buiten normale tijden niet met het OV te bereiken is.

    Geef op fietspaden voetgangers de ruimte. Dat is de toekomst.

  19. Koel Hoofd

    Verkeerskundig hobbyisme.
    Over paar jaar wordt alles weer teruggedraaid…

  20. Wim

    Huh, @ Goossens: ik mis uw tirade tegen Groen66. Bent u Goossens wel?

  21. Joes

    @ Toine Goosens

    Fietsers zijn evenzo vaak ook automobilisten, dus uw betoogje kan al weer bij het oud papier

    Dat autobezit en gebruik is toegnomen heeft o.a. te maken met de Coronacrisis, daarvoor nam het namelijk af. Het OV is kwalitatief gezien ook minder geworden en er is natuurlijk ook een hele nieuwe genratie gaan werken in de tussentijd en die zijn door en Corona en door achteruitgang kwaliteit OV meer auto gaan rijden.

    Dat de landelijke overheid, onder de neoliberale wind, ook voor de auto en tegen het OV heeft gekozen en besloten, speelt ook mee in de keuzes van mensen natuurlijk.

    Maar goed, er zijn dus per wijk een handvol auto’s bijgekomen en dat terwijl Utrecht ook weer gegroeid is natuurlijk. Die handvol auto’s hoeven niet iedere dag gebruikt te worden trouwens, maar kunnen ook incidenteel gebruikt en ingezet worden. Ook buiten de spitstijden.

  22. Rob H.

    @Toine Goossens: Dat er meer auto’s komen wil niet zeggen dat je dat ook moet faciliteren. Dan zouden er ook meer fietspaden moeten komen, want meer fietsen.

    En daarmee creëer je Amerikaanse toestanden met brede snelwegen dwars door de stad heen. Plan Feuchtinger maar weer oppoetsen?

  23. Pee

    @
    R. Jansen 28/4/2024 – 12:40
    “Automobilisten de schuld geven omdat ze zich niet aanpassen dit is lekker makkelijk ”
    Even voor de duidelijkheid , het zijn niet mijn woorden maar die van lot en haar woordvoerder.
    Ik zie liever de oude situatie terug komen.

  24. JdV

    @robh: dat er meer inwoners komen wil niet zeggen dat je dat ook moet faciliteren. Voor je het weet krijgen we amerikaanse toestanden met een soort van manhattan rond de grachten. Zelfde voor scholen, ziekenhuizen, energievoorzieningen. Je kan nou eenmaal niet maar aan blijven bouwen. Dus gewoon grotere/vollere klassen, meer bedden in een ziekenhuiskamer, geen onbeperkte stroomaansluitingen in nieuwbouw wijken. Dat is uw aanpak. Duidelijk.

  25. Fawa

    Je maakt Utrecht altijd drukker. Ik begrijp het niet als je een hoofdstraat langer dan een maand sluit. Ik denk dat degene die de plannen maakt in een klein dorp woont en niet weet wat er in Utrecht gebeurt.

  26. Rob

    Nou de werkzaamheden zijn begonnen.
    Nu kun je helemaal niet meer naar Lunetten vanuit Hoograven en achterliggende wijken…
    Omrijden via Stadionplein of Europalaan/A12, beiden niet echt bruikbare routes.
    Waarom stellen ze de busbaan (Amethistweg) niet een paar weken open??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).