Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel tot 30 km/u zone volgende maand van start | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel tot 30 km/u zone volgende maand van start | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel tot 30 km/u zone volgende maand van start

Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel tot 30 km/u zone volgende maand van start
Artist Impression van de heringerichte Maliesingel
De Maliesingel en de Tolsteegsingel gaan komende maand op de schop en worden ingericht tot smalle 30 km/u rijbanen met brede fietsstroken. De verbouwing moet zorgen voor een ‘mooier, veiliger en rustiger verkeersbeeld’.

De Maliesingel en de Tolsteegsingel gaan komende maand op de schop en worden ingericht tot smalle 30 km/u rijbanen met brede fietsstroken. De verbouwing moet zorgen voor een ‘mooier, veiliger en rustiger verkeersbeeld’.

Ook komt er meer ruimte op de trottoirs en langs de oevers. De werkzaamheden aan de Tolsteegsingel en Maliesingel starten op maandag 13 juni ten zuiden van de Johan van Oldebarneveltlaan en zijn volgens planning 30 september afgerond.

De verbouwing aan de Maliesingel en Toilsteegsingel vallen niet samen met de herinrichting van het Malieblad en de Maliebaan. Daar zijn nog discussies over gaande.

Op 30 mei is er nog een informatieavond over de herinrichting van de Malie- en Tolsteegsingel.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Huppakee. Daar gaan we weer. De Groenlinkse stoomwals dendert maar door. ‘t kost wat. Maar dan heb je ook wat. Een doodgebloed woonerf, in de hele stad.

  2. Mevrouw van H.

    Wel lachen hoor, die prietpraat. Dat de herinrichting moet zorgen voor een veiliger verkeersbeeld. De herinrichting van de Adriaen van Ostadelaan is net klaar. Ook “Met brede fietsstroken en meer ruimte op de trottoirs”. Grappig wat daar gebeurt als twee bussen elkaar passeren. Het zal niet lang duren of de eerste fietser wordt geplet door zo’n bus.

    Die brede fietsstroken en versmalde rijbanen leiden tot een gevaarlijke vermenging van fiets- en autoverkeer.

  3. TS2

    Bussen elkaar passeren? Dit stuk singel is zo rustig dat de herinrichting zeker gerechtvaardigd is.

  4. Dirk

    Laat die zwart-witte reacties van verzuurde automobilisten met superscherpe woordgrappen over ‘Lot’ en ‘links’ maar komen.

  5. Hans Versnel

    Eindelijk een mooie singel en geen auto snelweg. Ga zo door in hele stad!

  6. Harry

    @mevrouw van H.: Welke bussen rijden er op dat stuk van de singel dan? inderdaad zo goed als niet, misschien heel af en toe een verdwaalde toeristen bus maar verder niet.

  7. Joris

    Dat wordt een mooi stukkie stad

  8. Mevrouw van H.

    @ Harry

    Lezen joh. Ik beschreef de situatie Van Ostadelaan.

  9. Michiel B

    @Mevrouw van H. Dus u probeert een analogie te maken met de herinrichting elders, maar geeft nu al toe dat die analogie kant noch wal raakt? Tja, dan moet u ook niet klagen dat andere u aanspreken op de onzin die u praat.

    Overigens, als u de verkeersregels zou kennen zou u weten dat de bus aan de zijde waar de fietser zich voor de bus bevindt niet mag overgaan tot het inhalen van die fietser als er tegenliggers zijn die een dergelijke inhaalactie onmogelijk maken.

    De voornaamste reden van meer veiligheid is dan ook het feit dat deze weg een 30 km/u weg zal worden. Lage snelheden leiden doorgaans tot minder verkeersongevallen. Jammer dat u niet begrijpend kan lezen en daarom onjuiste conclusies trekt over die stelling uit dit bericht.

  10. Michiel

    Utrecht gaat langzaam aan in een dorp veranderen met al die duffe 30km ‘auto is te gast’ stukken. In een stad hoort juist lawaai en verkeer. Maar dat is mijn onpopulaire mening 🙂

  11. Mevrouw van H.

    @ Michiel B

    Lezen gaat jou ook niet zo best af joh. En begrijpen al helemaal niet. De vermenging van langzaam en snel verkeer (bus of auto) is het issue. De ruimte voor snel verkeer is te beperkt. Tsja en dan schrijf je dat de fietsers niet ingehaald mogen worden. Dat is dus precies het punt. #naief. Dat gaan ze WEL doen. En dus verdrukken. Pletten. Omver kegelen. Overrijden. Enzovoorts. Mind my words.

  12. Daniel

    Utrecht wordt een soort aftreksel van Houten op deze wijze.

  13. Arnaud

    @Harry en TS 2

    1) bij omleidingen afsluiting binnenstad rijden alle bussen richting oost over dit stuk singel en die afsluitingen zijn er een aantal maal per jaar. Dat is één.

    2) Dit stuk singel zou juist logischerwijs de beste optie zijn voor lijn 8 richting Diakonessen ipv over Burg Reigerstraat en Oudwijkerdwarsstraat, daarnaast zou er naast lijn 2 door het centrum (of ipv) een lijnbus moeten komen die gewoon rondje Utrecht doet over de singels. Zorgt voor extra goede bereikbaarheid van de stad naast de busbaan dwars door het centrum. (en bijv. Spoorwegmuseum naast de treinverbinding). Zo is door het midden en rondom gedekt!

    3) Ik snap de intenties van het beleid om de auto een minder prominente rol te geven. In veel grotere steden wereldwijd leidt dit tot een forse verbetering van de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad, maar de uitvoering in Utrecht laat ernstig te wensen over. De beste optie om de auto uit de binnenstad te weren alsook het voorkomen van het dichtslibben van interwijkverbindingen is nog altijd een parkeergarage onder de Maliebaan met een in- en uitrit aan de Biltstraat/ Berenkuilzijde. Daar kan ook al het parkeerverkeer van de Nieuwe Gracht naartoe (want op loop-/kruipastand) en al het parkeerverkeer van de met name Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat. Hiedoor kunnen de stoepen en fietspaden verbreed worden, waardoor er ook een betere scheiding van verkeersstromen komt op deze hoofdfietsverbinding. Zoals eerder gezegd. Lijn 8 zou maar van 1 kant door de Reigerstraat geduwd moeten worden (en niet door de Oudwijkerdwarsstraat en via de andere kant over de singel. Volgens los je heel veel verkeersproblemen op dit stuk stad op, maar ook elders in de stad. Iig komt er ook veel meer ruimte voor de fiets op de hoofdfietsverbinding station richting Uithof en vice versa. Dan alleen nog kruising Maliebaan, Stadsschouwburg en Maliebaan ombouwen naar rotonde en je hebt doorstroming en veiligheid en een stad die toekomstbestendig is en meer inwoners en meer verkeer aan kan. Ben ik nu de enige die hieraan denkt?

  14. Rob H.

    @Mevrouw van H.: Ik hoop dat u zich nooit gemotoriseerd door Utrecht gaat begeven. Daar komen ongelukken van.

  15. Cocker Spaniel

    @Daniel

    Houten is een grote autoweg in een soort 8-vorm met huizen er tussenin. Waar komt dat overeen met Utrecht waar niet-automobilisten ook recht hebben om te bestaan en te genieten?

  16. Gertjan Tommel

    En de rij om naar het centrum te komen wordt allengs langer en langer. Nu al is de Venuslaan een lange file vanaf de IBB. De Albatrosstraat staat altijd vast: ook daar een succesvolle herinrichting (not!) waarbij het veiliger zou worden. Er zijn in 2015/2015 nog nooit zoveel traumahelikopters ingezet voor de ongelukken op de Albatrosstraat. Mevrouw van H. trekt terecht en analogie met Ostadelaan en ik hier met de Albattroslaan. Een bezoek aan het diakonnessehuis is een verworden tot een kruip door sluip door met zeer weinig ruimte voor alle verkeersdeelnemers behalve de voetgangers. Ik begrijp werkelijk niet welke verkeersplanoloog bij de gemeente werkt. Goylaan stadsboulevard en alles bij elkaar staat de bewoner die in het centrum woont vanaf Houten/Bunnik/Maarssen/Leidsche Rijn/Vianen in de file om thuis te komen…hoezo bereikbaar? De gemeente heeft te veel last van wensdenken en te weinig realiteitszin!

  17. Ronald Oor

    De herinrichting van de Burg.Reigerstraat was destijds ook al zo’n briljant idee. E.a. destijds ingezet door opperfietssukkel van der Steenhoven. Best knap hoe je een hele stad onbereikbaar kunt maken.

  18. Hans Oudwijk

    Mevrouw van H. heeft gelijk.
    Vandaag zag ik Pierlala. In mijn rolstoel gezeten en op de A. van Ostadelaan (ter hoogte van de vijfsprong) moest ik mij met gevaar voor eigen leven tussen de rijen in alle richtingen bewegende en duidelijk onwillig maar door de wirwar van voertuigen noodgedwongen langzaam rijdende file auto’s, busjes, bussen, scooters en fietsers forceren om eindelijk te kunnen oversteken.

    (Wat blijkt ook hier. Aan verbrede fietsbanen heb je niets en deze geven een gevaarlijke schijnveiligheid als er constant auto’s en bussen overheen rijden om tegenliggers op de versmalde autobaan te kunnen passeren. Of is het verkeersdebacle van de vorige Groen ‘links’ verkeerswethouder, Nico van der Steenhoven en zijn illustere verkeersinzichten t.a.v. de Nachtegaalstraat nu al vergeten?)
    Blijkbaar.

    Levend aan de overkant gekomen, deze keer. Nu de volgende queste.
    Brede stoepen verleiden blijkbaar tot evenzo breed uitgezette terrassen met bloembakken met plastieke blommen, reclameborden en allerhande handelswaar.
    Zelfs de oversteekplaats met een begeleidende witte ribbeltegelpad voor blinden is niet heilig. Bloempotten, bloemrekken en ander struweel omsluiten het voor blinden uitgezette parcours zodanig dat er een krappe twee tegels -60 cm – breed pad overblijft om naar de toch al slecht aangegeven oversteekplaats te komen. Als het pad al gevonden wordt want van de winkelpui tot de stoeprand staat het stampvol winkelnering. Ga d’r maar aanstaan als blinde, gezeten in een bredere (electrische) rolstoel of met je rollator.
    En dit betreft alleen nog maar de A. van Ostadelaan.

    De hele (binnen)stad wordt onder het huidige stadsregime almaar meer een onbegaanbare jungle van trottoirbrede terrassen, reclameborden, midden op de stoep geparkeerde fietsen, scooters en uitstallingen met handelswaar. En wellicht door gebrek aan parkeerplaatsen worden auto’s en bestelbusjes ook brutaalweg op de stoep geparkeerd, om te laden en lossen.
    Er gaan door het amateuristische wensdenken en wanbeleid van Groen ‘links’ meer doden en gewonden vallen, zoveel is mij nu wel duidelijk.

  19. Michiel B

    @Hans Oudwijk,

    Het alternatief is de stoep afschaffen en er een autoweg van maken. Meer ruimte aan de auto geven is niet “veiliger”, want ook deze geschetste (maar vast gechargeerde) situatie is ontstaan door een overschot aan auto’s. Eerder was het niet veiliger, want toen ik daar fietste als jonge scholier op weg naar school was de kans door een auto geraakt te worden ook niet onbenoembaar. Overigens is de Nachtegaalstraat nu juist zo’n straat waar fietsen levensgevaarlijk is, met elkaar passerende bussen en nauwe fietsstroken. Daar kan je ook niet oversteken, gelet op die eeuwigdurende file van langzaam rijdende auto’s, busjes, bussen, scooters en fietsen…

    Maar goed, dit soort straten heb je al in Utrecht, bijvoorbeeld op de Hooft Graaftlandstraat in Hoograven. En daar werkt dat schijnbaar allemaal prima met bussen en auto’s vanuit beide richtingen.

    Dat winkelhouders zo onbeschoft zijn zich niet aan de regels te houden is geen reden om dan maar alles bij het oude te laten. Ook in die situatie houden winkelhouders zich namelijk niet aan die regels, als zij zich zo gedragen als u doet voorkomen. De oplossing daartegen is dus niet een andere weginrichting (of dezelfde weginrichting houden), maar regels en handhaving daarvan. En dat oversteken: zijn de stoplichten verdwenen bij de vijfsprong? Zo nee, dan moet u misschien van uw “ivoren rolstoel” komen en daar eens gebruik van maken in plaats van verwachten dat iedereen ruim baan voor u maakt als u midden op een kruispunt overgaat en daarbij kennelijk de stoplichten negeert. Zo ja, dan heeft u een punt.

  20. BB

    @ Michiel Post

    Uit je laatste zinnen begrijp ik dat je de situatie niet eens kent. Ga er eens kijken jongen. En verbaas je vervolgens. Over de gevolgen van de Groenlinkse maakbare wereld. Daarna mag je oordelen.

  21. Hans Oudwijk

    @Michiel B 21/5/2016 – 10:25
    Okay, ik heb aangaande de drukte op de rijweg van de A. van Ostadelaan wellicht een ietwat gechargeerd beeld geschetst maar de strekking blijft gelijk. Het is een drukke onoverzichtelijke bende.
    Voor wat betreft het trottoir op de A van Ostadelaan in het bijzonder en die in de rest van de (binnen)stad in het algemeen, blijft het m.i. een gegeven dat winkeliers en het winkelend- en terraspubliek met hun geparkeerde fietsen, reclameborden, trottoirbrede terrassen en handelswaar een ondoordringbare jungle van de trottoirs maken.

    Overigens. Waar er in de vorige verkeerssituatie op de A. van Ostadelaan wel verkeerslichten stonden bij de oversteekplaats – ter hoogte van de bloemist/Bruna – zijn die in de nieuwe situatie verdwenen. Doet u mij dus maar dat puntje, met zo’n vrolijk gekleurde strik er om, graag.

  22. Veilig Utrecht

    Een zeer gevaarlijke indeling van de weg voor automobilisten.. zo ervaren we dagelijks in de Pieter Nieuwlandstraat ( TUINWIJK)… ieder automobilist die voor de 1e keer komt denkt dat het een EENRICHTINGS weg is..! En schrikt als er plots van de andere richting een auto komt , en hij een fietser op het “fietspad” moet snijden om een aanrijding te voorkomen..

  23. Michiel B

    @Hans Oudwijk,

    Ik was daar eerder langs gefietst, maar had toen niet deze verdwenen stoplichten opgemerkt. Dat is inderdaad waanzin. Ik zal het lintje alvast op de post doen.

    Lijkt mij verder dat de gemeente eens haast moet gaan maken met handhaving van deze openbare staatvervuiling, want ook de Twijnstraat en de Zadelstraat hebben daarmee te maken (terwijl de Choorstraat dan weer grotendeels onvervuild blijft).

  24. Choorstraat

    Choorstraat blijft gevrijwaard van vervuiling omdat de bestrating nog uit diep in de vorige eeuw stamt. Totaal versleten, net als op de lijnmarkt. Is er geen geld voor vernieuwing, wellicht omdat alle budgetten naar de 30 km zones van lotje gaan?

  25. Onveilig Utrecht

    @ Veilig Utrecht

    Helemaal mee eens. Dit concept, enkele rijstrook die voor tweerichtingsverkeer bedoeld is, is echt volstrekt overantwoord. Kan eigenlijk alleen werken in een rustige woonwijk maar niet op doorgangswegen. Ik mijd de Van Ostadelaan nu maar liever.

  26. Samuel

    Kom, kom, mensen. Ga ook gewoon eens op een fiets zitten of lopen. Dan zijn veel problemen al opgelost. Het probleem is nl dat mensen nog te vaak de auto pakken in de stad voor onbenullige ritten die je gemakkelijk kunt fietsen.

    @Michiel B en Hans O: de Ostadelaan is ingericht als 30km-weg en prachtig vergeleken met vroeger. Als men zich daar een beetje aan houdt zijn die stoplichten niet nodig. Alles was vroeger geregeld met stoplichten waardoor er een gedrocht van een kruising lag met asfalt tot op de drempel van je woning.

  27. Toptoptop

    Lieve kinders pak toch eens de fiets! We wonen in een leuk overzichtelijk stadje waar alles op fiets afstand is. Ook nog eens gezond!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).