Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel zaterdag klaar | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel zaterdag klaar | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel zaterdag klaar

Herinrichting Malie- en Tolsteegsingel zaterdag klaar
Het grootste deel van de wegen langs de singels is reeds klaar zoals dit deel van de Maliesingel. Foto: DUIC
Het heeft drie maanden geduurd maar zaterdag is het klaar; de herinrichting van de Malie- en Tolsteegsingel. Om dit te vieren wordt er deze 1 oktober een feestje gegeven met wethouder Lot van Hooijdonk en het Zocherconcert. 

Het heeft drie maanden geduurd maar zaterdag is het klaar; de herinrichting van de Malie- en Tolsteegsingel. Om dit te vieren wordt er deze 1 oktober een feestje gegeven met wethouder Lot van Hooijdonk en het Zocherconcert. 

De lange weg langs de singels heeft een flinke opknapbeurt gehad. De straat heeft rood asfalt gekregen en langs het water is een stuk meer ruimte gekomen om te wandelen. De maximumsnelheid is teruggebracht naar 30 kilometer per uur en auto’s zijn er te gast.

Volgens de gemeente reageren gebruikers en omwonenden overwegend positief op de nieuwe inrichting. Doel van de herinrichting was vooral om de weg veiliger, mooier en beter toegankelijker te maken voor fietsers.

De komende maanden gaat de gemeente het gebruik van de weg goed monitoren. Ook biedt zij een ‘overstapservice’ aan automobilisten om op andere manieren van A naar B te reizen dan via de route langs de singels. Tijdelijk worden er ook e-bikes aangeboden, zodat een automobilist kan uitproberen of dat een goed alternatief is voor de auto.

Het openingsfeestje begint zaterdag om kwart voor één ‘s middags.

20 Reacties

Reageren
  1. jeroen

    Grappig dat jullie precies de microcar hebben gefotografeerd, dat “bijna- autotje “gaat niet hard, de grote hufter- koekblikken gaan nog steeds over de 50 grens .

  2. John

    Gebruikers doe positief reageren? Schoolvoorbeeld van Lotje’s wensdenken. Je zult het zien. Fietsers die het water ingekegeld worden omdat ongeduldige automobilisten door gebrek aan ruimte gewoon doordrukken.

  3. Martijn

    Dankjewel lotje, ik vind het een hele verbetering. Als fietser vind ik het een hele prettige weg.

  4. Samuel

    Het is prachtig geworden en het fietst er heerlijk! Met de auto wil je hier niet meer graag zijn als je er niets te zoeken hebt. Goed dat de gemeente wel nog gaat monitoren hoe alles straks verloopt als het echt helemaal klaar is.

  5. Jansen

    @ de eerste twee zeikerds

    Wat een onzin en leugens van de eerste twee reaguurders.

    Het rijdt en fietst er heerlijk en auto’s en fietsers kunnen deze weg prima delen.

    Het loopt er overigens ook heerlijk; een hele vooruitgang.

    Nu alleen nog ook zo’n aandacht geven aan stratemn in de buurten die nu eens wat aandacht verdienen: Kanaalstraat en Amsterdamsestraatweg.

  6. John

    @ Jansen

    Je maakt een gedachtenfout mijn beste. Er is nog geen doorgaand verkeer. En dus nog bijna geen auto’s. Wacht maar tot volgende week de boel weer volledig open is voor auto’s. Gaat het je dun door de broek lopen als je daar fietst en twee auto’s elkaar willen passeren.

  7. Martijn

    Nu dit deel bijna klaar is vraag ik me eerder af wanneer men het Malieblad en de rest van de Maliesingel richting de schouwburg gaat aanpakken. vooral het Malieblad is echt een gedrocht voor fietsers.

  8. cas

    @ Samuel, Het blijft een brede straat met relatief weinig verkeer. Daarnaast rijdt die weg prima voor een auto (rij er zelf ook weleens).
    Het enige is dat met het brede profiel het wel erg moeilijk wordt om de 30 te houden.

  9. Tsja...

    Voor degene die zeggen dat het toprijden is daar die moet beter weten. Ik rij iedere dag 2x per dag over de maliesingel over het fietspad en word dagelijks afgesneden door de auto’s. Ze gaan voor je op het fietspad rijden en je kan er niet langs of douwen gewoon de auto tussen de fietsers in, omdat ze niet anders kunnen omdat ze een tegenligger hebben die vervolgens aan de andere kant op het fietspad rijd!. Het ziet er netjes uit, maar vind het echt geen verbetering. De weg voor de auto’s had beter 2 baans kunnen blijven. En voor degene die zeggen dat het niet zo is moet er tussen 4uur en 6 uur maar eens gaan rijden. En dat het een 30km zone is, is ook maar weinig van te merken

  10. Mick

    Fantastische metamorfose! Die rijke infra capaciteit in historische delen van de stad dienen geen enkel doel. Sta maar wat langer op de snelweg ipv massaal door de stad krioelen..!

    Kijk uit naar het openingsfeestje!

  11. Barend

    Letseladvocaten staan in de startblokken om Lotje aansprakelijk te stellen zodra de eerste fietser van de sokken is gereden door een auto die geen ruimte had.

  12. Michiel B

    @Barend: U heeft niet veel verstand van het recht bemerk ik. Misschien eens een opleiding volgen in plaats van dit onnozele geroep?

    Het ziet er allemaal prima uit. De auto is te gast en moet maar leven met het feit dat lekker doorsjezen met 60 niet meer kan daar. Zal goed zijn voor al die opgefokte kereltjes die angstig zijn dat ze 20 seconden langer onderweg zijn.

  13. Van Eysinga

    @Barend: je doet lekker mee aan het zoeken naar een zondebok, maar dat is te eenvoudig. Elke automobilist die een fietser aanrijdt, is zelf verantwoordelijk. Je reactie is een toonbeeld van domheid en beperkt inzicht.

  14. Dries

    Je bedoelt Barend, een auto die een fietser van zijn sokken had gereden omdat hij te hard reed en de fietser geen ruimte liet! Het wordt hoog tijd dat auto’s zich in de stad gaan aanpassen aan het andere verkeer!
    Ik ben een buurtbewoner met fiets én auto en als je daar rustig rijdt is er alle ruimte. Nu de aansluiting vanuit de Zonstraat nog. Goed bezig Lotje!

  15. Sander

    Grappig dat de perceptie zo verschillend kan zijn. Woon er zelf ook naast en maak er bijna dagelijks gebruik van. Had van tevoren m’n bedenkingen (en wacht idd nog even de afronding af), maar heb tot nu toe niks dan lof.
    Fiets heerlijk. Auto’s (op een enkele uitzondering na) rijden een stuk langzamer. Ook in de ochtend- en avondspits. Voor voetgangers is het ook, aan beide kanten van de weg, flink verbeterd.

  16. Joop

    Ik mis nog wat informatie. Waar is dat openingsfeestje? Is dat op de singels zelf of kan ik zaterdag al gebruik maken van de weg?

  17. Sjonnie

    Nou iedereen die vol lof is. Kunst dat het zo fijn is nu. Er zijn bijna geen auto’s omdat er nog geen doorgaand verkeer is. Echt leuk wordt het als het drukker wordt als het hele stuk weer open is. Die auto’s die elkaar willen passeren waar dat niet kan.

  18. Jansen

    Grappig, de straat is nagenoeg even breed als dat hij was. De fietspaden zijn alleen een heel klein beetje breder gemaakt en de middellijn is weggehaald, ook hadden de fietspaden eerst betegeling en was de straat van asfalt, nu is dat omgekeerd, zodat je een optische ilusie creeërt dat de fietser meer ruimte heeft. Maar zoals het een fietstraat betaamt is het een shared space. Alle ruimte is er voor fietsers EN auto’s. Mensen die dit concept niet snappen kunnen zeiken wat ze willen, maar het werkt BEWEZEN wel.

    Mensen die fietsers van de sokken rijden zijn automobilisten die zich niet aan snelheid en regels houden en dienen dus gewoon bekeurd te worden. Zo simpel is het. Over die paar honderd meter dat de straat nu aangepakt is levert het snelheidsverschil voor auto’s hooguit een paar seconden tijdswint op. Als je dus daar bewust te hard gaat rijden als auto snap je er niets van en ben je geen knip voor de neus waard.

    Fijn dat de stopenen nu ook breder zijn, aangezien het een belangrijke loopverbinding is.

  19. Dick

    Ik ben er als bewoner heel blij mee. Nu maar hopen dat er veel minder autoverkeer is. Bij grote evenementen kwamen de stads- en regiobussen altijd bij ons voor de deur langs. Dat kan nu niet meer. Benieuwd waar die bussen nu heengaan.

  20. Karel

    @ Dick

    Goed punt. Misschien worden die bussen gewoon toch over de singels gedrukt? Wat dan bewijst hoe gevaarlijk dit concept is. Een alternatief is er bijna niet. Behalve dan de totale stilstand. Maar daar is Utrecht so wie so al hard naar onderweg.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).