De herinrichting van de Maliebaan in Utrecht is weer een stap verder. Omwonenden en andere belanghebbenden hebben de afgelopen periode kunnen reageren op het ontwerp. Dat is afgerond en nu kan de gemeente aan de slag met de puntjes op de i. Volgend jaar moet de herinrichting beginnen waarbij de twee rijbanen in het midden van de Maliebaan een fiets- en wandelpromenade worden.
Ruim acht jaar geleden werden de eerste bewonersavonden georganiseerd over de ‘nieuwe’ Maliebaan. Tal van varianten op het ontwerp zijn de revue gepasseerd en nu ligt het vast. De afgelopen periode konden omwonenden en andere belanghebbenden nog op de details reageren. Die reacties heeft de gemeente verwerkt.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Het plan
De Maliebaan, die al bijna 400 jaar oud is, krijgt een flink andere inrichting. In het kort komt het erop neer dat automobilisten straks alleen nog over de Maliebaan kunnen rijden via de ventwegen, de middenbaan wordt omgedoopt tot promenade en is bestemd voor fietsers en voetgangers.
Verder gaan de verkeerslichten op de kruising met de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat verdwijnen, wordt de kruising volledig anders ingericht met een middeneiland, komt er meer groen en veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De Maliebaan moet een plek worden om te ‘verblijven en flaneren’, aldus de gemeente. “We zijn er trots op dat we met dit ontwerp een prachtige groene omgeving langs een monumentale straat in de stad kunnen realiseren.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Reacties
Bij de gemeente zijn recent nog wel wat reacties binnengekomen over onder meer de fiets- en wandelpromenade. Die gingen met name over de hoge snelheid van elektrische fietsen, wat mogelijk onveilig zou zijn in combinatie met wandelaars. De gemeente laat weten dat dit gedeelte van het plan niet meer aangepast wordt. De gemeenteraad stemde ook eerder al in met de promenade. De verwachte aantallen fietsers en voetgangers zouden goed samen moeten gaan, ook kan er nog op de ventwegen gefietst worden en zijn er aparte voetpaden.
Naar aanleiding van andere reacties wordt een bestaand hekwerk ook teruggeplaatst na de herinrichting en wordt er nog een plan voor de beplating gemaakt.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Het college van B&W schrijft: “Het ontwerp voor de Maliebaan en de kruising zorgt voor afname van (doorgaand) autoverkeer. De kruising kan straks, zonder verkeerslichten, het aantal fietsers in verschillende richtingen beter verwerken. Voetgangers krijgen voorrang op de oversteek van de ventwegen. Zo kunnen we de groei van het fietsverkeer opvangen en het accent verschuiven van autoverkeer naar voet- en fietsverkeer.
De gemeente gaat het ontwerp nu helemaal afmaken. Dat is vooral van technische aard. De werkzaamheden moeten eind 2024 echt gaan beginnen.
45 Reacties
ReagerenPrachtig! hopelijk nemen meer mensen de fiets, want dat is sneller én gezonder.
Het is mij nooit duidelijk geworden welk probleem door deze herinrichting opgelost zou worden.
Je had juist de ventwegen moeten vergroenen en van de middenbaan de weg moeten maken. Wat een dom plan.
Mooi hoor.
Toch fijn dat er een geldboom blijkt te staan op het plein bij het stadskantoor, zodat we geld kunnen blijven uitgeven dat er niet is.
Hulde, eindelijk!
Eens met Uuu. Gemeente doet dit wel vaker, groen en ruimte voor voet- en fietsverkeer in het midden in plaats van aan de gevels. Niet een goed idee, je wil juist leefbaarheid aan de gevels en verkeer in het midden, zodat voet- en fietsverkeer daar, gescheiden van het autoverkeer, rust ervaart.
Hopelijk is er genoeg budget om meer sculturen te plaatsen!
Gaat mooi worden ! Met ruimte voor de Piekenkermis. (Malibaankermis)
Onnodig miljoenenplan. Er is al heel veel groen en
ruimte voor fietsers, voetgangers en auto’s., er is alleen behoefte aan grondig onderhoud zoals bij Nachtegaalstraat enBurgemeester Reigerstraat. Nu dreigt slechte bereikbaarheid voor Regiotaxi en andere auto’s voor ouderen zoals op Maliebaan 34 . Nu er bezuinigd moet worden op sociaal terrein is het onverantwoord het Maliebaan plan door te zetten, Aad Burger
De Maliebaan is een prachtige monumentale straat. Wat is precies de reden voor een herinrichting? Daarbij lijkt mij de keuze autoverkeer over de ventwegen te sturen niet te juiste. Men had het beter kunnen omkeren.
Dus de komende 20 jaar hebben de aanwonende last van uitlaatgassen, geluidshinder, trillingen en moet ze een weg oversteken om bij het groen te komen…
Ik weet de volgende oplossing voor het falen van dit ontwerp al… We gaan de hele maliebaan afsluiten voor verkeer….
Het woord ‘daar’ ontbreekt in de stelling van B&W: Het ontwerp zorgt (daar) voor afname van autoverkeer. In veel andere woonstraten (Homeruslaan, Wilhelminapark, Reigerstraat (waar ook vrachtwagens Nachtegaalstraat straks door moeten die AH etc. bevoorraden) , Ostadelaan, Oudwijkerdwarsstraat, Oosterstraat) gaat het verkeer juist toenemen.
Eens met Aad, waarom niet gewoon goed onderhoud aan de Maliebaan, maar dat is typisch wat er gebeurt .
Het is niet sexie om onderhoud te plegen , het is leuker om weer wat nieuws te maken, en dan geen onderhoud te plegen
De Aanleg van een racebaan in het midden voor fietsers en andere vervoermiddelen zal zeker tot ongelukken lijden, neemt de wethouder daar de verantwoording voor als ie naar het ziekenhuis moet om de slachtoffers te troosten.
Waarom niet eerst onderhoud plegen in de wijken aan straten voetpaden zodat fietsers en voetgangers normaal kunnen voortbewegen. En als ik nasr een adres op de Maliebaan moet, moet ik dan vanaf het fietspad de drukke straat oversteken? Nou dat zal niet gebeuren. Fietsers vinden altijd hun eigen weg wel. En omdat het verkeer nu langs monumentale panden moet, levert dat geen schade op? If it ain’t broken, don’t fix it!
Dat de autoweg in het midden van de Maliebaan verdwijnt is fantastisch. Minder auto’s in het centrum, een verkeerslicht minder voor de vele fietsers op de Nachtegaalstraat, dat scheelt straks enorm.
Laat je auto thuis.
Spannend, racende GTI-tjes en zwaar vrachtverkeer op ventwegen gaan mixen met senioren, honden-uitlaters en basisscholieren. Ik hoop dat de aannames kloppen dat deze niet geringe verkeersdruk zich spontaan verplaatst naar bijvoorbeeld de Waterlinieweg of OV.
Waarom moeten er nou weer zo nodig fietsers op het voetpad mogen rijden.
Dat geeft toch alleen maar gedoe?
Zeker met al die flitsende dikkebandenbatterijfietsen van de laatste tijd…
Je moet het eens omdraaien, je als voetganger op het fietspad wagen. Hel en verdoemenis wordt over je uitgestort…
De Maliebaan wordt geen promenade! Dit is door scoringsdrift ingegeven politieke misleiding! Een promenade komt van se promener, Frans voor wandelen. Een promenade is dan ook een wandelgebied waar mensen flaneren, naar elkaar kijken, waar kinderen spelen en venters ijs of prullaria verkopen. Flaneren als elektrische fietsen om je oren suizen? Ach kom . . .
@ TJA en Jurriaan, en dan om te bedenken dat de huidige Maliebaan keurig gescheiden paden voor voetgangers, fietsers en auto’s heeft.
@ Derek, je weet dat nu AL het autoverkeer over de ventwegen langs de huizen gaat denderen he? Op klinkers, dus gaat lekker doordreunen in de fundering van die huizen (en GAAT schade veroorzaken). De auto verdwijnt nu, ja gaat nu al het verkeer de wijken in, over smalle klinkerbanen leiden. Nou succes er maar mee. Ook al ziet het er inderdaad mooi uit op de plaatjes. Slim of functioneel is anders.
@uuu; kom je lekker op tijd mee, met die kritiek. Het hele proces heeft een jaar of 8 geduurd, heb je nooit gehoord. Tot nu. Jammer joh. Te laat
@Jurriaan
In het Frans heb je ook “une promenade en voiture” Ooit in een rijtuig, nu meestal in de auto. Fietswandelingen kennen Fransen ook.
Overigens, ben ik het met je eens dat dit een onzinnig en verkwistend plan is.
W, je hebt duidelijk de planvorming hieromtrent niet gevolgd. Commentaar zoals uuu is er tientallen keren geweest, inclusief opstellen van alternatieven op eigen kosten van de bewoners. Zoals gewoonlijk genegeerd door de gemeente, die notabene zelf voor haar gemeentehuis gemengde voetgangers/fietsers stuk voor haar kantoor weer heeft laten voorzien van gescheiden fiets- en looppaden. Stellen dat er 8 jaar geen kritiek is geweest is erg kinderachtig.
@ W
Geloof me dat ik mij als omwonende (iets verderop) regelmatig over dit plan uitgelaten heb. Net als vele en vele andere buurtbewoners. Wij wilden in meerderheid niet al het verkeer over de ventwegen. De gemeente en wethouder hebben hun eigen plan er doorheen geduwd na de lobby van Maarten van Rossem. (En de fietsersbond heeft hier zeker weer een hele kwalijke rol in, want feitelijk nemen die de besluiten achter de schermen in Utrecht en Nederland, als een wethouder niet naar hen luistert, halen ze de media erbij).
@count: prima hoor kritiek, maar alleen kritiek uiten hier op een forum: daar heeft niemand wat aan.
Er is een 8 jaar durend proces geweest, met talloze inspraakavonden. Niet iedereen kan z’n zin krijgen. Erg gratuit en kinderachtig om na 8 jaar nog steeds te roepen wat volgens jou beter geweest zou zijn. De teerling is nml al geworpen. Neem je verlies.
Uitstekend! Ik vind het een schitterend ontwerp. Het is momenteel jammer dat zo’n mooie wandeltocht tussen de bomen ook naast een drukke weg loopt. Straks is het precies zoals het hoort – minder ruimte voor autos, meer ruimte voor mensen!
Dit verbaast me aan de ene kant ten zeerste. Dit omdat ik weet dat het merendeel van de bewoners tegen dit plan zijn. Ze zijn bang voor schade aan hun huizen met meer verkeer over de ventweg. Heel begrijpelijk.
Aan de andere kant ben ik niet verbaasd dat de gemeente dit toch doorgedrukt heeft. Dat is de laatste tijd gebruikelijk. Inspraakavond voor de bühne. Onbegrijpelijk.
@ De Jong
Strakjes heb je dus op TWEE ventwegen druk verkeer, in plaats van (de betere mogelijkheid) op 1 middenweg.
Tel uit je winst. Lekker wandelen naast TWEE drukke wegen.
@ W
Wat een flauwekul. De overgrote meerderheid van aanwonenden EN buurtbewoners heeft een alternatief plan voorgesteld. Dit plan is er doorheen geduwd en kan NIET op steun reken en van de buurt en aanwonenden. Alle inspraakavonden waren voor de bühne. Zelfs naar goede argumenten werd niet goed geluisterd.
Veel gehoord: de buurt wil het zo graag hebben.
De gemeenteraad wil het zo hebben.
Zij dulden geen inspraak.
De buurt heeft er niks over te zeggen.
De gemeenteraad dramt het er gewoon doorheen.
Ik voorspel er gewoon 1 grote verkeerschaos.
Hoe gaan diverse supermarkten daar bevoorraad worden?
Die zware vrachtwagens trillen die klinkerstraten kapot.
Waarom niet andersom ? Dat geeft allemaal logistieke problemen en begint al bij het ophalen van het huisvuil, bezorgen van goederen en mensen tot aan de deur. 80% is kantoor en 20% word bewoond, maar 100% krijgt dan last dat men niet even op de stoep kan staan met hun auto om spullen in- en uit te laden. ook de toeleveranciers van de kantoren, bedrijven, creche’s en een basisschool, vandaar de middenweg als wandelroute en de ventwegen open gelaten.
* By the way, er dient wel iets symbolisch en als nagedachtenis aan Maarten van Rossum te komen, misschien in de naam “Van Rossum Promenade”, een bankje met zijn naam of een vuilnisbak met zijn naam, waar we al onze zooi in kwijt kunnen en de promenade schoon houden 🙂
@Steve
noem aub even de supermarkten op die op de Maliebaan zitten, alvast bedankt
Zwaon, nu die oude zuurpruim mag best zijn rondjes laten lopen, maar dat is wel voldoende podium voor die man….
Ja ja, echt een bottleneck van onveiligheid die Maliebaan. Goed dat daar iets aan gedaan wordt.
Net zoals de Maliesingel en Tolsteegsingel véél veiliger zijn geworden dan voorheen. Moet je eens kijken hoe vaak die groene hekjes de te hard rijdende auto’s opvangen en op die manier de voetgangers beschermen. Echt geweldig!
Alleen jammer dat die hekjes ter hoogte van de Maliebrug en Zonstraat niet direct worden gerepareerd. Alhoewel dat dan weer een flinke aanslag zou zijn op het gemeentebudget….
Waar staat de gemeente altijd moet doen wat een bepaalde groep zich roerende bewoners zou willen..?
@ buurtbewoner:
2x de AH om de hoek en de Ekoplaza, Jumbo + de Hema, Etos en dan nog heel veel wat kleinere zaken en winkels. Ze zitten niet op de Maliebaan, maar wel om de hoek.
Is afhankelijk van waar ze komen, of ze via de Maliebaan rijden, die vrachtwagens.
Tsja, helaas pindakaas. Meeerderheid van Utrecht wil dit nu eenmaal wel. Jammer voor de bewoners maar die hebben nu ook al veel verkeer voor hun deur.
De Maliebaan is nu een verkapte snelweg. Wordt zo een mooi park met veel meer groen
Ik neem aan dat de ventwegen 30km wegen worden met allerlei autowerende maatregelen
@buurtbewoner, dit gaat een aanvoerroute worden voor AH en Jumbo naar de Nachtegaalstraat.
Dus maak je borst maar nat.
Ken je stad, jochie.
@ Paul
Er is geen referendum gehouden, dus je kunt niet stellen dat de meerderheid van Utrecht dit wil. Wat je wel kunt stellen, is dat de wethouder van fietsen dit wil en dat de gemeenteraad haar niet tegengehouden heeft.
Onzinproject. Ondertussen worden de levensgevaarlijke straten niet aangepakt.
@barend: alsof je voor iedere scheet een referendum zou moeten organiseren. De gemeenteraad is gekozen door de utrechtse bevolking. Als je niet gaat stemmen: helaas pindakaas. Als de raad er niet voor is gaan liggen, is ze dus voor. Prima. Zo werkt onze democratie.
@ w
Helaas wel. Maar dat wil dus helemaal niet zeggen dat de meerderheid van Utrecht dat wil.
@ W
Dat een raad democratisch gekozen is, wil niet zeggen dat een raad een soort carte blanche heeft gekregen.
Daarnaast zijn dit plannen die vanuit het college komen, vanuit de wethouder. Het enige dat de gemeenteraad niet heeft gedaan is er voor gaan liggen, maar het Maliebaanplan komt niet uit de democratisch gekozen raad voort, maar komt voort uit het het aangewezen college van B en W, en wel de wethouder die hier over gaat.
Als je de omwonenden (ook de wijkbewoners) door een bewuste keuze met extra overlast opzadelt, wat hier op de ventwegen gaat gebeuren, dan ben je dus niet bezig met het belang van je inwoners, maar dan ben je met hele andere belangen bezig.
Ben benieuwd hoe vaak deze klinkers opnieuw gelegd moeten gaan worden, zeker als het zwaar verkeer geen andere mogelijkheid heeft dan over de klinker ventwegen, met ook drempels, te gaan rijden. De aannemers die de gemeente via aanbestedingen uitkiest hebben niet een al te best track record. Klinkers zijn ook voor veel toepassingen waar ze tegenwoordig voor gebruikt worden niet geschikt. Maar als je alle eigen expertise bij de gemeente hebt wegbezuinigd, is er niemand die de planologen dit soort vrij basic en elementaire kennis meer bijbrengt of ze tot aanpassingen in het ontwerp dwingt.
Kortom: al het verkeer over de ventwegen is gewoon een onlogisch een slechte oplossing. Iedereen met enige kennis van de materie zou je een zelfde antwoord geven.
Hier wordt gewoon iets door de besluitvorming heen geduwd, door mensen die bepaalde gevolgen slecht kunnen overzien. Ook, omdat het aanleggen van dit soort projecten een hype is in gemeenteland. Het scoren bij andere gemeenten met mooie impressies, is belangrijker dan het resultaat van een ingreep.
Je kan je ook afvragen welk probleem er op de Maliebaan eigenlijk opgelost wordt. Het is er immers al behoorlijk autoluw en een oase van rust. Het is een mooie laan en een mooi park nu al (en geen doorgaande weg, zo wordt de weg niet gebruikt iig). Ook met simpelweg onderhoud en extra aanplant kan je de boel al opleuken.
Er zijn wegen en straten die al decennia vragen om verkeerstechnische ingrepen en het autoluw maken, of opfrissen en opleuken. Daar is door een prestigeproject als dit project op de Maliebaan geen geld meer voor. Denk daar maar eens over na. Een laan die nu al prachtig is. Het Lange Voorhout in Den Haag hoeft ook niet aangepakt te worden.
Op de weergave van de concepten lijkt het erop dat je daar nog steeds gewoon kan parkeren aan de ventwegen. Diegenen die de elitebuurt maliebaan kunnen betalen. Schrap dat eens , en vergroen alles. Of geldt dat alleen voor de volkswijken? Rules for thee, but not for me?