De herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht is wederom uitgesteld. Het werk zou eind dit jaar beginnen maar omdat de werkzaamheden aan de Jutfaseweg dan nog niet zijn afgerond, start de herinrichting pas in april 2025.
De Socrateslaan wordt, net zoals ’t Goylaan, ingericht als stadsboulevard. Dit betekent dat er minder ruimte komt voor auto’s, meer ruimte voor fietsers en voetgangers en ook meer groen wordt toegevoegd. De verkeerslichten bij de kruispunten gaan weg en daarvoor in de plaats komen zogenoemde ‘doseerlichten’. Dat moet ervoor zorgen dat iedereen de Socrateslaan veilig kan oversteken.
De herinrichting zou eigenlijk al in de zomer van 2023 moeten beginnen, maar toen dat niet lukte werd dat verschoven naar het tweede kwartaal van 2024 en vervolgens werd het eind 2024. Nu schrijft het college van B&W dat ook die datum niet wordt gehaald. “Omdat de Socrateslaan de omleidingsroute is voor de Jutfaseweg kunnen de werkzaamheden aan de Socrateslaan helaas pas beginnen als het werk aan de Jutfaseweg klaar is. Dit is naar verwachting in april 2025.”
Daarnaast is het ontwerp op een aantal punten aangepast. Zo komt er meer ruimte voor auto’s die wachten voor het verkeerslicht en ook moet het voor fietsers nog makkelijker worden de weg over te steken. Vanwege de aanpassingen verdwijnen er twee parkeerplekken ter hoogte van de Socrateslaan 32 tot en met 36.
In het najaar worden wel alvast datakabels omgelegd. “In april 2025 wordt vervolgens gestart met de vervanging van de waterleiding en de gasleiding. Aansluitend hierop starten we met het opnieuw inrichten van de Socrateslaan. We verwachten dat de Socrateslaan in het voorjaar van 2026 opnieuw is ingericht.”
Gekoppelde berichten

Zo gaat de Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk eruitzien
De gemeente Utrecht heeft afbeeldingen gepubliceerd van hoe de Socrateslaan er na de werkzaamheden uit…

Herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht laat nog langer op zich wachten
De start van de herinrichting van de Socrateslaan laat nog langer op zich wachten. Er…
18 Reacties
ReagerenKennelijk klotst het geld bij de gemeente Utrecht nog steeds tegen de plinten. 80 miljoen in de min. Spaarzaam leven, niet dus
Wordt er nog wel eens een planning gehaald? Deze brug zou ook in september weer starten maar vooralsnog gebeurt er niets: https://www.duic.nl/algemeen/aanleg-damsluisbrug-vertraagd-koningsweg-in-utrecht-eind-deze-maand-weer-open-voor-autos/
Eerst even de recente stadsboulevards evalueren, is dat een idee?
Op de Cartesiusweg (1-baansweg) loopt het bijvoorbeeld dramatisch voor de auto’s op tijden waar men vroeger (2-baans) redelijke doorstronming had, terwijl op de fiets er eigenlijk weinig verschil/vooruitgang is.
@ Bart
Laat dat nou net de bedoeling van onze bijna voormalige wethouder geweest zijn. Verelendung, als concept om de mobiliteit te smoren.
@bart: wsl zit je nooit op de fiets, de cartesiusweg is er enorm op vooruitgegaan voor fietsers. Maar stap vooral nog in je auto om lekker vast te gaan staan en te gaan klagen over drukte van auto’s
Goylaan een stadsboulevard? Wat een onzin hanteren die gemeentelijke ambtenaren toch. Met zo’n ovonde waarop dagelijks ongelukken gebeuren. Heren en dames gemeenteambtenaren wordt eens wakker!
Lot is weg, mooie gelegenheid voor heroverweging of Utrecht wel goed bezig is.
Beter nu stopppen, dan nog meer geld verkwisten en de doorstroom nog meer verslechteren
Ik woon zelf aan de pijperlaan en zie dagelijks agressie van de automobilist ,zelfs in het weekend denk je ,waar gaan deze mensen in hemelsnaam naar toe .het oponthoud duurt langer dan in de oude situatie.dagelijks zie ik agressie en intimidatie van bepaalde automobilisten bij het invoegen.van tweebaans naar de eenbaans boulevard .het rijd veel rustiger maar de files zijn veel langer.,langer stinkende autos voor je deur.langer herrie.langere beleving.hulpdiensten scheuren hierdoor over de fietspaden .er zijn al fietsers gevallen door het plotselinge gevaar op het fietspad.zelfs met letsel en schade tot gevolg. Ik hoop dat er besloten word een knip toe te passen zodat je van kanalen eiland naar overvecht via hooggelegen ,snelweg richting rondweg maarsen en zo Overvecht in.zo word het langs de wsb iets rustiger en schoner..iets wat groen links natuurlijk zou moeten beamen.nu blijft het een lange slinger met oponthoud en vervuiling binnen de stad.
@Bert ik denk dat ons stadsbestuur het vastlopen van het autoverkeer als een groot succes beschouwt. Die “stadsboulevards” komen er om het autoverkeer te belemmeren terwijl de gemeente ook nog met 100.000 inwoners wil groeien.
Maar waarom staan de stoplichten daar altijd voor Jan met de korte achternaam op rood? Van de week stond ik daar weer te wachten voor een lege kruising. Ik snap het idee er achter niet. Ze willen ze veel mogelijk stilstaande auto’s met draaiende motor in de stad of iets dergelijks?
Gaat dat een heel jaar duren?!
Bijzonder fase 5 (laatste)start pas in juni en eindigd ook in juni.laat dit nou net ter hoogte van dit kruispunt zijn
Als ik aan de Socrateslaan zou wonen zou ik de komende herinrichting enorm verwelkomen. Eindelijk! Groen, ruimte voor voetgangers en fietsers. Wie wil er nu in godsnaam aan die desolate racebaan wonen die alleen maar gebruikt wordt om van A naar B te jakkeren? Asfalt per hectare, dat is toch echt wel uit de tijd in woonwijken.
@robert: tsja die agressie dat is wel een dingetje… het blijft toch een bepaald slag mens dat meent in een auto door de stad te moeten rijden…
@W
Dus het is een goed plan geweest om , kijk maar eens naar de Marnixlaan, het de automobilist moeilijker te maken ?
Daarbij werd even vergeten dat hulpdiensten en het OV niet of nauwelijks ergens op tijd kunnen arriveren.
Dat hulpdiensten over fietspaden moeten waardoor fietsers nog meer gevaar lopen .
De hulpdiensten hebben hier over geklaagd maar er veranderd niets .
Waar er voorheen beweging was in het verkeer staat het nu vast , dat is dus geen verbetering.
En hoe men zich wilt vervoeren maakt iedereen zelf wel uit.
@ Robert
Nou ja, Overvecht is voor ons bestuur sowieso een wingewest. Geld te over voor de GL hobbyprojecten maar geen cent naar de benodigde verbetering van de NRU. En door de vernauwing van Marnixlaan/Cartesiusweg is Overvecht zo goed als onbereikbaar geworden. Jouw knip zou wat dat betreft de kers op de taart van GL66 zijn.
Waarom?M n stadsie word onherkenbaar gemaakt door stel provincialen in de raad,verschrikkelijk.
Was laatst nog getuigen van het zoveelste ongeluk op het Goylaan, betreft kruispunt ’t Goylaan en Linschotensingel na de herinrichting, fietser geschept doordat een busje de weg onoverzichtelijk maakt , fietser kwam achter het busje vandaan en toen was het al te laat, in de oude situatie ( stoplichten voor overstekende fietsers ) was dit nooit gebeurt, omwonende was toen belooft minder verkeer, minder uitstoot, minder hinder, minder overlast, het tegendeel is het geval.