Herinrichting Nachtegaalstraat gaat laatste fase in Herinrichting Nachtegaalstraat gaat laatste fase in

Herinrichting Utrechtse Nachtegaalstraat gaat laatste fase in

Herinrichting Utrechtse Nachtegaalstraat gaat laatste fase in
De herinrichting van de Utrechtse Nachtegaalstraat is bijna klaar. De gemeente gaat volgende week de laatste asfaltlaag in de straat aanbrengen en daarmee gaan de werkzaamheden de laatste fase in.

De herinrichting van de Utrechtse Nachtegaalstraat is bijna klaar. De gemeente gaat volgende week de laatste asfaltlaag in de straat aanbrengen en daarmee gaan de werkzaamheden de laatste fase in.

Het aanbrengen van de asfaltlaag gebeurt in de avond en nacht van woensdag 21 april op donderdag 22 april en duren van 19.00 tot 7.00 uur. Omwonenden kunnen volgens de gemeente licht- en geluidsoverlast hebben van de werkzaamheden. Er wordt ’s nachts gewerkt om de drukte overdag te vermijden.

De weg is tijdens de werkzaamheden dicht voor fietsers en motorvoertuigen. Zij worden ter plekke omgeleid. Ook de parkeerplaatsen en de laad- en losplaatsen kunnen die avond en nacht niet gebruikt worden. De winkels en huizen in de straat blijven wel gewoon bereikbaar voor voetgangers. Op donderdag 22 april gaat de weg weer open voor al het verkeer.

De gemeente meldt dat de planning van de werkzaamheden afhankelijk is van het weer, omdat er bijvoorbeeld niet geasfalteerd kan worden als het regent. Na het asfalteren wordt er nog een middenstrook gemaakt. Ook die werkzaamheden zullen overlast geven. De gemeente komt later nog met meer informatie over wanneer dat precies is.

Meer ruimte

De herinrichting van de Nachtegaalstraat is begin dit jaar begonnen en nu dus bijna klaar. Doel was om de straat prettiger te maken voor bewoners en winkelend publiek. Er moest meer ruimte komen voor voetgangers en fietsers zijn straks de hoofdgebruikers van de straat. Ook komen er meer bomen en groen, mogelijkheden voor geveltuintjes, betere oversteekplaatsen en meer fietsparkeervakken.

Als de herinrichting van de Nachtegaalstraat klaar is, is de aangrenzende Burgemeester Reigerstraat aan de beurt. De werkzaamheden daar beginnen naar verwachting in november.

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. BdV

    Maar…. op de sfeerimpressie zie ik dat bussen hier blijven rijden?

  2. JdV

    Ziet er mooi en snel uit. Ik zeg gas op de lollie.

  3. Niels Bokhove

    Is die tekening nou nog steeds niet bijgewerkt?! Midden op de lange laad- en losplek voor Albert Heijn en Blokker staat nog steeds een lantaarnpaal met bloemenbasket. En dat prachtige perkje rond de boom links zal ook geen lang leven beschoren zijn.

  4. Erwin

    Rood asfalt: betekent dit dat het een fietsstraat wordt? Of gaat dezelfde onduidelijke status als de Voorstraat ontstaan?

  5. Lexus

    Fietsgebruikers hoofdgebruikers van de straat? Hoe dan? Er lijkt alle ruimte te zijn voor scheurende auto’s, bussen en ander gemotoriseerd verkeer. Misschien wanneer de fietsers op de stoep gaan fietsen? Dat doen ze nu vaak ook al.

  6. Willem

    @ BdV

    Waar wou je ze dan laten?

  7. Piet

    @Erwin, de Voorstraat is niet onduidelijk. Het is gewoon een onderdeel van de hoofdfietsroute en auto’s zijn te gast. Dat de gemiddelde automobilist zich zo niet gedraagt wil niet zeggen dat het niet duidelijk is, maar meer over het gedrag van de verschillende verkeersdeelnemers.

  8. Esrin W.

    Dan, Lexus, trekken we weer een blik handhavers open, voor zolang het duurt en na een paar maanden is fietsers op de stoep gewoon de status quo. Zoals we dat gewend zijn met álles in Nederland. Later kan er dan weer een studiegroep op worden losgelaten, en nóg een studiegroep, en nóg een studiegroep, het mag immers wat kosten.

  9. De Vrolijke Voetganger

    Weer heel fijn om te zien hoe het trottoir ook hier weer gebruikt gaat worden voor stallen van fietsen en auto’s….

  10. Wies

    De gemiddelde automobilist houdt zich er niet aan, omdat er geen ‘traffic calming’, zoals dit in goed Nederlands heet, meer wordt toegepast. De gedachte achter dit soort straten is dat de fietser fungeert als drempel/obstakel. Dat werkt op rustige plekken en in woonwijken prima. Op drukke plekken met veel en divers verkeer heeft het scheiden van dat verkeer volgens mij nog steeds de voorkeur. Maar ik ben geen verkeerskundige, maar dit zegt mijn onderbuik. 🙂

  11. Erwin

    @Piet: dat auto’s te gast (zoals het betaamt in een fietsstraat) zijn op de Voorstraat, is niet waar.
    Het is officieel geen fietsstraat, enige bebording of andere informatie ontbreekt. Alleen rood asfalt maakt een straat nog geen fietsstraat.
    Het is dus een “normale” weg, alleen met rood asfalt.
    Een fietsstraat in NL is in feite een fietspad waarop alle overige categorieën weggebruikers zijn toegestaan. Check wikipedia.
    Je reactie bevestigt mijn stelling dat het onduidelijk is.

  12. Kees

    Utrecht, een Groen Linkse stad maar in de toekomst alleen nog maar betaalbaar voor de yup. De tegenstellingen op links zijn soms ondoorgrondelijk.

  13. Piet

    @Erwin, als je de regels niet kent wil niet zeggen dat het onduidelijk is. Rood asfalt wil zeggen (hoofd)fietsroute en niet zoals jij geeft een normale weg. Dat je dus hier met je auto mag rijden betekent dat je te gast bent.
    Op de wiki pagina staat dat rood asfalt wordt gebruikt om fietspaden aan te duiden.

  14. BdV

    @WIllem, dat weet ik niet, maar het plaatje laat volgens mij geen geen geweldige combinatie van fietsers + bussen zien. Na 22 april zou mij de vraag of de busroute kan worden aangepast niet echt verbazen.
    Dus, ja, goeie vraag, waarheen? Ik denk zo veel mogelijk naar de wegen die nog niet als auto-te-gast-straat zijn ingericht, waar rijweg en fietspad nog echt ouderwets van elkaar zijn gescheiden….?

  15. erwin

    @Kees: wat heeft onbetaalbaar en yup te maken met dit onderwerp?

  16. Noor

    Ik hoop op heel veel fietsenrekken…

  17. René

    @Kees, dan maar de hele boel asfalteren en de maximum snelheid verhogen, zodat het op straat weer lekker onveilig wordt en de lucht weer lekker ongezond wordt, zodat de mensen de stad weer uit willen en de huizenprijzen vanzelf weer omlaag gaan? Kortom, ik begrijp uw boodschap hier niet.

  18. cas

    @ Piet, de kleur van de slijtlaag/asfalt zegt helemaal niks over het gebruik en de regels. Je kan een weg ook rood maken, is alleen veel duurder om aan te leggen.

  19. Carmen

    Lijkt me wel prettig. Ook als je daar woont is met auto lijkt het me beter dat er minder ándere auto’s komen. Veel meer ruimte voor wandelen en horeca in de wijk heeft Utrecht nodig. En veel onveiliger dan nu met die fietssluisjes her en der zal het er niet op worden.

  20. Willem

    @piet: de busbanen zijn ook rood. Dat maakt het geen fietspad.

  21. Lexus

    “Dat je dus hier met je auto mag rijden betekent dat je te gast bent.”

    @Piet: ik moet de eerste automobilist nog tegenkomen die zich ook als zodanig beschouwt. Gelukkig zijn de meeste automobilisten bang voor krassen op hun vehikel.

  22. Reactionaire rechtse zak.

    Deja vu. Hoe zou het eigenlijk met Hugo van der Steenhoven gaan?

  23. Rob H.

    @Lexus: Als dat serieus een probleem is voor automobilisten, dan moesten we ze de toegang daar maar helemaal verbieden.

  24. De count

    Piet, wiki is geen wegenverkeerswet. Een fietsstraat is als zodanig een onwettelijk comcept. Eventuele bebording met snelheidsbeperkingen voor auto’s kunnen natuurlijk wel zorgen voor langzamer verkeer indien iedereen zich er aan hout

  25. Janine

    Als het zoals Piet zegt een fietsstraat is, zouden ze op z’n minst een bord kunnen neerzetten of zo’n fietsstraat-logo op het asfalt kunnen aanbrengen.

  26. Justin

    Voor de mensen die het nog steeds niet snappen: de Voorstraat is een fietsstraat:

    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/voorstraat-en-wittevrouwenstraat-herinrichting/

  27. Lexus

    @Rob H.: het zou om tal van redenen geweldig zijn als de stad van een boel onnodig autoverkeer zou worden ontlast. Particulier autorijden is zo 2020… Maar helaas, echt doorpakken durft ons zogenaamd groen college toch niet.

  28. Wim

    De statementr de gemiddelde automobilist houdt zich niet aan de regels is discriminatie.
    Het zijn de ASO die zich er niet aan houden en die moeten gewoon opgepakt worden, zodat eenieder zich normaal kan verplaatsen.
    Gezellig samen leven.

  29. Ger

    wordt echt mooi en super brede stoepen met mooie bestrating

  30. cas

    @ lexus, wat is dan je voorstel? alles onteigenen en iedereen dwingen een “deel”auto te nemen die in het beheer is van een groot bedrijf….? Alle huizen onteigenen en aan een paar grote beleggers geven?
    Alleen arme en domme mensen zijn tegen privé bezit.

  31. Lexus

    @Cas: om te beginnen een omslag in het denken. Dan zijn we al een heel eind. Uw stelt terechte vragen, maar verpest dat weer met die apodictische uitspraak. Zullen we daar ook maar een vraag van maken? Dan kunnen we misschien verder een zinvolle dialoog aangaan. Al denk ik eerlijk gezegd van niet.

  32. Uuutje

    @ Cas

    Privé bezit mag er zijn, maar niet als dat ten koste gaat van de overgrote meerderheid. Wij mensen hoeven niet te accepteren dat wij hoofdzakelijk negatieve gevolgen van privé bezit ervaren. Het is immers ons land, onze wereld (die we ook nog delen met andere diersoorten) en onze openbare ruimte, die niet slechts toebehoort aan een select clubje vermogenden, die zelf een bepaalde positie hebben afgedwongen waar alleen zijn nog voordeel van hebben. Wij mensen zijn niet op aarde om een kleine selecte bovenlaag rijk te maken. De huidige kleine bezittende klasse gedraagt zich als de nieuwe adel; inclusief erfopvolging en privileges.

    Daarnaast, wil je per sé een auto rijden, dan ja daar ook maar fors voor betalen (de echte maatschappelijke kosten doorrrekenen, inclusief ruimtegebruik en milieukosten en veiligheidskosten; hetgeen nu niet gebeurd). Het is immers een eigen keus om auto te rijden en geen plicht. Het is absurd dat een voertuig zo zwaar gesubsidieerd wordt door de staat (leasebakken, parkeerplekken die voor een schijntje te leen zijn via vergunningen)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).