Herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht laat nog langer op zich wachten Herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht laat nog langer op zich wachten

Herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht laat nog langer op zich wachten

Herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht laat nog langer op zich wachten
Impressie Bron: Gemeente Utrecht
De start van de herinrichting van de Socrateslaan laat nog langer op zich wachten. Er was al sprake van vertraging, maar het verleggen van kabels en leidingen ter voorbereiding van de werkzaamheden duurt nog langer. Naar verwachting zal de herinrichting in het najaar van 2024 beginnen.

De start van de herinrichting van de Socrateslaan laat nog langer op zich wachten. Er was al sprake van vertraging, maar het verleggen van kabels en leidingen ter voorbereiding van de werkzaamheden duurt nog langer. Naar verwachting zal de herinrichting in het najaar van 2024 beginnen.

De vertraging die de gemeente aankondigt, komt bovenop een vertraging van tien maanden die eerder dit jaar al bekend werd. Het heeft allemaal te maken met de aanwezige kabels en leidingen in de grond. Door de gemeente en NUTS-bedrijven was onderschat hoe veel werk er moest gebeuren, en de kabel- en leidingbedrijven hebben ook nog eens veel voorbereidingstijd nodig voor de werkzaamheden. Pas nadat die werkzaamheden zijn uitgevoerd, kan de geplande herinrichting beginnen.

Eigenlijk moest de herinrichting in juli van dit jaar beginnen, toen was de ambitie het tweede kwartaal van 2024, dat wordt nu bijgesteld naar het najaar van dat jaar. Wel onderzoekt de gemeente of het werk aan de kabels en leidingen gecombineerd kan worden met de herinrichting van de Socrateslaan. Op die manier willen ze tijd besparen.

Groen

Door de verdere vertraging gaat de gemeente wel tijdelijk groen plaatsen aan de Socrateslaan om de kale straat te vergroenen. Begin 2023 zijn namelijk al bomen gekapt om plaats te maken voor de geplande herinrichting. Aanvullend wordt de rijbaan tussen de Jutfaseweg en de Rijnlaan ook alvast versmald tot één rijbaan om de veiligheid van de straat te vergroten.

De maatregelen lopen vooruit op het plan van de gemeente, die van de Socrateslaan net zoals het aangrenzende ‘t Goylaan een stadsboulevard willen maken. Dat betekent minder ruimte voor auto’s, meer ruimte voor fietsers en voetgangers en meer groen dat wordt toegevoegd.

 

22 Reacties

Reageren
  1. Don

    Als er bomen gekapt moeten worden in Amelisweerd is de gemeente utrecht in rep en roer. Maar voor een herinrichting is dat blijkbaar geen probleem. Intens treurig voor de groene gemeente utrecht. Gewoon terug naar de tekentafel en ontwerp maar om de bestaande bomen heen. Kanaalstraat idem prachtige volgroeide kerngezonde bomen allemaal omgehakt ivm herinrichting.

  2. Nico

    Utrecht, bomen en een groen college op de een of andere manier een fatale combinatie.

  3. Lombokker

    Gelukkig zijn de bommen al gekapt, dus vertraging door een rechtszaak over bomenkap is een reeds gepasseerd station. Maar het zal me eerlijk gezegd niet verbazen als de gemeente Utrecht nog een paar andere blunders uit de hoge hoed tovert voordat dit project ten einde is.

  4. Baliekluiver

    Andere soorten werkzaamheden kunnen kennelijk makkelijk worden uitgesteld, maar voor het kappen van bomen maken ambtenaren en aannemers altijd graag tijd vrij!

  5. Brunel

    Mooi plaatje. Zie alleen de permanente file niet die dan van ‘t Goylaan wordt doorgetrokken naar de Socrateslaan.

  6. Kees N

    Als je wilt weten waarom bomen soms moeten verwijderd (kappen of verplaatsen) moet je eens naar de foto bij dit artikel in de NRC kijken: “Juni is het nieuwe juli en andere lessen over het weer van 2023” Het resultaat van ‘leidingen om de bomen neerleggen’.
    https://feedly.com/i/collection/content/user/948f7b87-559d-4648-b819-8b1b2c3165b7/category/d3c82f4d-3a50-4e9d-b512-f26d5aa30dea

  7. Rob H.

    @Brunel: Als daar een permanente file staat, waarom rij je er dan?

  8. J.

    Goh Rob H., ben jij nou zo onnozel. Onvermijdelijke noodzaak enzo, weetjewel.

  9. Malle Aggie

    @ Brunel en Rob, auwtomobilisten vinden files niet erg, ze staan er zelfs voor in de rij!

  10. Meneer Wong

    @brunel: er staat geen file, je bént de file!

  11. Statler

    Waarom maakt men zich nog druk om overvolle fietspaden? Alle oponthoud is blijkbaar relatief ongemak.

  12. W

    @J.: hahaha onvermijdelijke noodzaak?! Je moet op dat moment op die plek in de file gaan staan. Hahaha

  13. Boogschutter

    Don en Nico verstaan de kunst van het ‘omdraaien’ van de feiten.

    Dit college heeft juist een groot hart voor groen in en om de stad. Daarom zet het zich in voor een alternatief voor de verbreding van de bak van de A27, daarom werkt het hard aan allerlei vormen van vergroening zoals het omtoveren van de doodse racebaan die de ‘t Goylaan ooit was in een groenere route, het herinrichten van de singels, het aanpakken van de Marnixlaan en omstreken, het luw maken van de Kanaalstraat etc. etc. En nu dus de Socrateslaan. Maar Nico en Don beweren het tegenovergestelde van wat de feiten behelzen. Dat moeten ze beslist zelf weten. Maar het slaat dus werkelijk nergens op. Ze zijn ofwel niet goed op de hoogte dan wel verspreiden moedwillig hun onzin.

  14. J.

    Hahahahaha, ja W. Omdat ik op dat moment op die plek moet zijn met mijn busje. Hahaha. Dank voor je intelligente aanvulling.

  15. Brunel

    Beste Rob H. Ik stel slechts vast dat het plaatje misleidend is. Vooral voor de aanwonenden van de Socrateslaan. Die zien de file echt staan hoor en krijgen de overlast er gratis bij.

  16. W

    @j: dus jij moet op dat tijdstip daar in de file staan? Volgens mij snap jij iets niet…
    Daarom sta je wsl ook steeds vast. Sterkte met jezelf!

  17. wollie

    bomen ❤️

  18. Statler

    Stilstaan en kruipen als @J , kruipt ook die bus, waarvan het gebruik naar ik meen gestimuleerd moest worden. Mogelijk dat in de toekomst steden in Utrecht komen kijken hoe het niet moet dan wel beter kan, en toekomstige generaties-aangenomen dat die er zijn- een prijs voor dit monomane Utrechtse beleid gaan betalen.

  19. Cas

    Waarom houden ze toch steeds vast aan die idioot brede middenbermen. Maak die smaller en je hebt minder geluidsbelasting op de gevels. En dan kan je meer groen voor de deur doen waar je nog iets aan hebt.

  20. Fred

    En laten we van buslijn 1 de route dan aanpassen zoals voorheen lijn 6.
    Dus van Ijsselsteinlaan (Hoograven Zuid) richting Smaragdplein, en dan door naar CS.
    Dan wordt Goylaan alleen gekruist bij de rotonde.
    Een veel handigere verbinding gezien winkelcentrum Smaragdplein (een grote wens ook van veel bewoners in Hoograven ), en daarnaast een stuk praktischer qua verkeersstromen gezien de versmalling van de Socrateslaan met de daarbij verwachtte opstoppingen.
    Twee vliegen in 1 klap.

  21. Jeroen

    De bekraste plaat van eeuwige file op ‘t Goylaan is inmiddels ook wel achterhaald. In de spits is het nog steeds te druk ja, Blijkbaar snapt nog steeds niet iedereen dat het niet meer bedoeld is als afsnijroute tussen de A27 en A12/A2. Maar op overige tijden rijdt het daar gewoon prima door.

  22. JdV

    @Jeroen: de bekraste plaat van het volle OV is inmiddels ook wel achterhaald. In de spits is het nog steeds te druk ja. Maar op overige tijden is er plek genoeg.
    De bekraste plaat van het tekort aan woningen is inmiddels ook wel achterhaald. In utrecht zijn er wellicht niet genoeg. Maar in groningen, limburg en zeeland zijn er genoeg.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).