Herinrichting Westelijke Stadsboulevard: ‘Van vier naar twee rijbanen’ | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting Westelijke Stadsboulevard: ‘Van vier naar twee rijbanen’ | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting Westelijke Stadsboulevard: ‘Van vier naar twee rijbanen’

Herinrichting Westelijke Stadsboulevard: ‘Van vier naar twee rijbanen’
Het concept van de Westelijke Stadsboulevard, die tussen de Marnixbrug en 24 Oktoberplein komt, ligt vanaf vandaag ter inzage. Wethouder Lot van Hooijdonk, van verkeer, mobiliteit, duurzaamheid en milieu lichtte het concept toe. “Minder rijstroken, een groenere en veiligere omgeving voor voetgangers en fietsers.”

Het concept van de Westelijke Stadsboulevard, die tussen de Marnixbrug en 24 Oktoberplein komt, ligt vanaf vandaag ter inzage. Wethouder Lot van Hooijdonk, van verkeer, mobiliteit, duurzaamheid en milieu lichtte het concept toe. “Minder rijstroken, een groenere en veiligere omgeving voor voetgangers en fietsers.”

Dat zijn de speerpunten van het concept van de nieuwe inrichting van de Westelijke Stadsboulevard. De herinrichting wordt uitgevoerd op de Joseph Haydnlaan, Lessinglaan, Spinozaweg, Thomas à Kempisweg, Cartesiusweg, St.-Josephlaan en Marnixlaan. De route is zo’n vier kilometer.

Slimme stoplichten

Het project is een van de plannen uit het mobiliteitsplan ‘Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen’. Belangrijke termen in het concept zijn verkeers- en mobiliteitsmanagement. “De doorstroom van verkeer vanaf Zuilen tot Oog in Al moet minder worden”, vertelt Van Hooijdonk. “Dit doen we door onder andere slimme stoplichten te plaatsen die zich aanpassen aan de verkeersstroom, zodat het verkeer gedoseerd wordt.”

Daarnaast wordt er twintig hectare asfalt weggehaald, waarvoor groen in de plaats komt. “Bijna het hele stuk wordt aangepast van vier rijbanen naar twee keer één rijstrook”, licht van Hooijdonk toe. “Dit omdat we minder auto’s op deze corridor willen.”

30 miljoen 

Het project kost veel tijd en geld. Na het definitieve besluit zal in 2019 of 2020 worden begonnen aan de bouw van de herinrichting. Voor de kosten van het project is dertig miljoen euro uitgetrokken.

Het conceptplan ligt ter inzage. De gemeente gaat de komende weken wijkberichten verspreiden en met bewoners en andere instanties zoals U-OV in gesprek. Tot 11 juli hebben omwonenden de kans om te reageren op het concept.

30 Reacties

Reageren
  1. Benya

    Belachelijk,
    sorry hoor maar de stad groeit naar 400.000 inwoners, er komen steeds meer huizen bij, meer druk op de infrastructuur en dan willen ze alle wegen schrappen? Tuurlijk is klimaat een groot probleem en moeten we dit aanpakken, maar als er meer autos in de file gaan staan denk ik niet dat dat een positief effect heeft op het milieu! Kom mij niet vertellen dat iedereen maar op de fiets moet stappen, er zijn ook gwn mensen die de auto voor hun werk gebruiken voor de lange afstand, en dat dan mensen durven te zeggen dat die mensen maar moeten verhuizen vind ik al helemaal nergens op slaan.

  2. JR

    Toe maar, het kan niet op. 30 mln voor de definitieve stilstand.

  3. Mick

    Geweldig! Ik woon daar om de hoek en heb ook een auto. Toch juich ik het plan toe! Doorgaande routes op deze plekken in de stad is nergens voor nodig. Verhuizen ook niet: gewoon iets later of vroeger vertrekken!

  4. Barend

    Zo is dat Mick. Geen auto’s bij jou in de buurt. En dat dit dan betekent dat we door het draconische beleid een onbereikbare stad scheppen is jou verder een zorg. NIMBY.

  5. FD

    Stoppen met deze waanzin !
    Werkzaamheden aan de Cartesiusweg gaven in OIA al enorme files vorig jaar.
    Probeer het anders eerst eens een maandje of 3 met mobile afzettingen VOOR het definitief wordt.
    Het wordt een puinhoop.

  6. Atilla Vigh

    Geen goed plan. Het idee dat nu iedereen met het OV kan is onrealistisch.
    Buiten het feit dat een gemeente van deze omvang goede wegen moet hebben.
    Dat je het centrum autoluw maakt, prima, maar de enige binnenweg die toegang geeft tot buitenwijken slaat nergens op.

  7. Mark

    De enige manier van slagen is als er bij de DE een extra opgang komt naar de A2 (in beide richtingen)

  8. Bewonert

    Absolute kolder! Wat een aanfluiting. De mensen die pakweg tussen Ondiep, Zuilen en de Vleutenseweg wonen hebben geen andere keuze dan deze route te nemen indien ze de A2 naar het zuiden willen nemen. Via de A27 (komende jaren volledig op de schop, de Douwe Egberts (geen op/afrit naar A2 meer) en Ring Noord (ook al op de schop + vele kilometers omrijden) zijn er geen alternatieven.
    Dit wordt een complete infarct, elke dag opnieuw! Van Lotje getikt!!

  9. Joost

    Eens met Mark. Er moet daar een aansluiting naar de A2 gecreëerd worden. Anders werkt hele hele idee dat verkeer de stad snel in en uit kan niet en houdt je dus het verkeer in de stad.
    Welke partij ziet deze noodzaak ook en durft op korte termijn met plannen te komen?

  10. JackyX

    Onze wethouder in het AD: ” We hebben echter geen knopjes om te zorgen voor een ver­keers­pa­ra­dijs.”

  11. Dirk

    Mooi dat er weer aangenomen wordt dat de doorstroming verslechtert. Ik kan me hier nog de commentaren herinneren over de herinrichting bij ‘t Goylaan. Het zou helemaal stil komen te staan. Het resultaat was een verbeterde doorstroming. (https://www.duic.nl/algemeen/resultaten-vernieuwde-t-goylaan-autos-en-fietsers-rijden-sneller/)

    Het track record van de gemeente is op dit gebied beter dan al die fact-free leunstoel-experts die met name excelleren in ononderbouwd klagen.

  12. Nico

    Wel het hele verhaal vertellen, Dirk. Op de Waterlinieweg staat het verkeer muurvast, met files tot op de A12 aan toe. In wat bedekte bewoordingen is dat ook in het rapport te lezen. Bereikbaarheid en veiligheid zijn in het geding.

  13. Boze Zuilenaar

    Als bewoner van de onderkant van Zuilen ben ik echt geïrriteerd over dit besluit. Toen je via de gele brug en Stadsbaan nog zo de A2 op kon had Oog in Al helemaal geen last van extreme drukte. Dat heeft Lotje dus zelf gecreëerd door die shortcut via Leidsche Rijn onmogelijk te maken. En dan nu weer dit. Als ik in de ochtend via de Norbruislaan de A2 op moet is dat nu al filerijden tot aan de oprit. Wordt dus enkel erger. Snap gewoon niet dat men dit als serieuze oplossing ziet.

  14. R

    Helemaal eens met Dirk. Laatst werd ook bekend dat het verbreden van enkele snelwegen in de Randstad geen enkel positief effect hebben, daar het de oude binnensteden zijn die al dat verkeer gewoon niet weg kunnen werken. Al vertiendubbel je alle snelwegen; veel steden zijn totaal niet geschikt om met zoveel auto’s te bestormen.

    Die vele auto’s ook: vrijwel alle auto’s, zeg gerust 95% hebben 2-4 stoelen en maar één inzittende. Dát is pas belachelijk. De hoofdoorzaak is dat veel mensen carpoolen teveel gedoe vinden, ook al levert het geld op. Gelukkig komen zelfrijdende elektrische auto’s volgend jaar al op de markt. Je kan dan gewoon een abonnement kiezen waarbij je alleen rijd (100% tarief) of waarbij de computer aanbied enkele anderen op te pikken zodat je carpooled (50% tarief). Je kan dan voorstellen dat je meer korting krijgt naarmate je met meer mensen in een auto zit.

    De komst van de zelfrijdende auto’s zal binnen 10 jaar het einde inluiden voor normale auto’s. Wie wil er nog sturen en tanken en onderhoud plegen, als je ook gewoon met een borrel op kan instappen op de achterbank? Of lekker een boek lezen of alvast wat werken terwijl je moet sturen? Zelfrijdende auto’s maken daarbij MINDER ongelukken dan door mensen bestuurde auto’s. Mijn voorspelling is daarmee dat verzekeraars over 10 jaar auto’s die niet-zelfrijdend zijn niet meer willen verzekeren. Da’s dan veel te duur voor ze. Het voordeel daarbij is dat door de enorme afname in het autobezet er in steden heel erg veel ruimte bij komt. Ruimte om te rijden. Of ruimte voor groen. 🙂

  15. Alex

    Bij ‘t Goylaan ligt er een snelweg vlak bij is is het hooguit 2 km omrijden. Op deze route word het iets van 15 km omrijden. Dat een groot verschil waardoor automobilisten minder snel voor de ring kiezen, zeker als deze ook regelmatig vast staat. Of de 7% vermindering word behaald om files te voorkomen is daardoor minder zeker.

    Bovendien is deze route ook belangrijk voor hulpdiensten, er zit een brandweerkazerne bij station Zuilen en ambulances komen uit Overvecht. In de huidige situatie kunnen zij tussen het verkeer door of spookrijden bij opstoppingen. Als het 1 rijstrook word kunnen alleen bij kruisingen hulpvoertuigen nog een stukje file inhalen.

    Het lijkt mij beter om eerst te experimenteren door 1 rijstrook te creëren met wegafzettingen die gemakkelijk zijn weg te halen of aan te passen als het niet werkt. De hele situatie lijkt op de Diependaalselaan in Hilversum waar ook jaren aan gesleuteld is om hulpdiensten en verkeer te laten doorstromen.

  16. Edith

    Uitermate prima plan. De stad gaat idd naar 400.000 inwoners groeien. Dat kan alleen maar als er ingezet wordt op OV en fietsverkeer. Al die klagers die nu niet meer met de auto de stad in kunnen: Almere is ook een leuke stad.
    GL rules!

  17. cas

    Hahaha, wat een aanfluiting. De fietspaden in de stad kunnen na al het aantal fietsers niet aan. Het OV wordt steeds meer uitgekleed door lijnen op te heffen. Daarnaast is het smerig, te druk en veel te duur.
    En de doorstroming is helemaal niet verbeterd, nu sta je alleen op een andere plaats heel lang te wachten als je naar huis wil.
    En de mensen die schreeuwen dat je maar moet gaan fietsen…. die moeten eens uit hun onrealistische bakfiets utopia kruipen.

    Ik ben ineens heel blij dat corio destijds heeft kunnen afdwingen dat hun parkeergarages bereikbaar moeten zijn vanuit west.

  18. Dirk

    Nico 20/5/2017 – 8:54

    “Wel het hele verhaal vertellen, Dirk. Op de Waterlinieweg staat het verkeer muurvast, met files tot op de A12 aan toe. In wat bedekte bewoordingen is dat ook in het rapport te lezen. Bereikbaarheid en veiligheid zijn in het geding.”

    Dat vaststaan van het verkeer staat dus los van de aanpassingen aan ‘t goylaan. En dat hoort dus niet thuis in een discussie hierover.

    Wat betreft je opmerkingen over veiligheid: al die punten worden in paragraaf 5.2 van dat rapport besproken en er zijn verbeteringen geinitieerd. Belangrijkste punt hieruit: “Weggebruikers moeten zich in zekere mate onveilig voelen om het contact met elkaar aan te gaan. Het plaatsen van zebrapaden bij het voorrangsplein zal voor meer veiligheid zorgen voor voetgangers en duidelijkheid voor het overige verkeer. Het is ook goed mogelijk dat de tijd ervoor zorgt dat er gewenning optreedt aan de nieuwe situatie en de verkeersregels.”)

    Je claimt verder specifiek dat bereikbaarheid in het geding is. Kun je me de citaten uit het rapport laten zien die dat bewijzen?

    Boze Zuilenaar 20/5/2017 – 9:05
    “Als ik in de ochtend via de Norbruislaan de A2 op moet is dat nu al filerijden tot aan de oprit. Wordt dus enkel erger. Snap gewoon niet dat men dit als serieuze oplossing ziet.”

    Ik ben het met je eens dat er best gekeken kan worden naar betere manieren om snel op de snelweg te komen, maar fundamenteel is het zo dat het stadsboulevards-beleid er niet op gericht is om de doorstroming voor automobilisten te verbeteren. Het beleid neemt aan dat het huidige autocentristische beleid- en wegontwerp nooit gaat schalen gekeken naar de groei die Utrecht gaat doormaken en zet dus in op meer ruimte voor andere vervoersmodaliteiten en groen tegen ongeveer gelijkwaardige doorstroming ten opzichte van nu (met slimmere verkeerslichten, minder verkeerslichten, lagere snelheden, etc). Het beleid is een soort overgave en accepteert dus dat automobilisten meer zullen moeten gaan wachten (op met name andere automobilisten) naarmate de hoeveelheid verkeer groeit, maar probeert daarbij andere vervoersstromen aantrekkelijker te maken. Het beleid is dus niet geboren uit ideologische tegenstand tegen de automobilist, maar het poogt oplossingen te bieden om de stad bereikbaarder te maken dan deze zou zijn bij onveranderd autocentristisch beleid.

    Ondanks alle lof die ‘men’ in de media en politiek heeft over onze wethouder voor verkeer, vind ik dat zij dit verhaal onvoldoende (duidelijk) vertelt. Ze heeft de neiging haar beleid te verkopen vanuit haar eigen ideologische perspectief (“meer fietsen is gezond”, “meer groen is goed”) en daarmee doet ze haar werk wat mij betreft niet goed. De weerstand die je o.a. hier in de reacties ziet komt mede doordat zij het verhaal niet goed vertelt.

  19. Barend

    @ Dirk.

    Neen, dat persbericht was een frame van de gemeente. De doelstelling op de Goylaan is NIET gehaald. Aldus het AD.

  20. Bart

    Uit de studies uitgevoerd in opdracht van de gemeente zelf blijkt dat de wegencapaciteit bij versmalling ernstig tekort zal schieten (20% te weinig capaciteit), maar blijkbaar ontbreekt het de wethouder aan wilskracht om een slecht plan tijdig te stoppen. Verkeer uit de binnenstad weren is prima, maar vergeet niet dat er ook nog mensen in de stad wonen en dat OV/fiets voor reizen buiten de stad niet altijd een optie is. Zorg eerst maar eens voor een volwaardige rondweg en een betere ontsluiting van de wijken richting snelweg, voordat je moedwillig een toename van luchtvervuiling door filevorming creëert.

  21. Dirk

    Barend 20/5/2017 – 15:34

    “Neen, dat persbericht was een frame van de gemeente. De doelstelling op de Goylaan is NIET gehaald. Aldus het AD.”

    Prachtig staaltje discussietechniek hier.

    Op welke stelling van mij reageer je met “nee, dat persbericht was een frame van de gemeente”? Met andere woorden: ik zie dat je hier bewijs probeert aan te voeren door een artikel aan te halen van het AD. Welke specifieke uitspraak betwist je van mij?

  22. Toine Goossens

    Weer 30 miljoen door het riool putje gegooid., En dan maar blijven roepen dat je erg voor het ondertunnelen van de Noordelijke Randweg bent. Het is te gek voor woorden dat er geld wordt weggegooid aan het versmallen van goed functionerende wegen en dat de inwoners van Overvecht straks een snelweg op 100 m. van hun huis tegemoet kunnen zien. Het is de kracht van Utrecht en Groen Links, ja Fred, ten top.
    Verantwoordelijk bestuur is het afwegen van prioriteiten en niet het najagen van hobby’s.

  23. Barend

    Beste Dirk, lees je eigen tekst graag. “Het track record van de gemeente is beter, etc.”. Het enige track record waar de gemeente goed in is, is haar eigen beleid framen. Het door jou aangehaalde item komt uit een persbericht dat inmiddels ontmaskerd is als een loopje nemend met de feiten. Hartelijke groet van een leunstoelexpert, die zijn expertise haalt uit objectieve verslaglegging.

  24. Peter

    Ik snap de populistische paniek wel. Het gaat tegen het gevoel in. Maar overal in de stad blijkt het verminderen van het aantal rijbanen in combinatie met het verbeteren van de kruispunten/knelpunten een succes voor de doorstroming. Zeker voor fietsers, OV en voetgangers. Maar zelfs ook voor auto’s.

  25. Frederique

    Uh, verschrikkelijk nieuws om te lezen.
    Ik voel me steeds claustrofobischer in mijn eigen stad. En dat is niet eens alleen als automobilist. Stilstaan is het devies.

  26. Harm

    Beide kanten hebben wel een punt. Op zichzelf een prima plan.

    De hulpdiensten moeten er veilig bij. Dat er daarnaast geen goede verbinding vanuit Ondiep is met de snelweg, lijkt me een terechte opmerking.
    Simpele vraag die je vanuit elke plek in Utrecht kan stellen “Hoe snel ben ik op de snelweg?”.

    Aan de andere kant: Het is praktisch ONHAALBAAR als ieder huishouden in Utrecht een auto zou hebben.
    Voor mensen die ZO DICHT OP ELKAAR WONEN kan AUTOBEZIT niet vanzelfsprekend zijn.
    Alleen te gebruiken als het noodzakelijk is: bij vervoer van goederen.

    We zijn in dat opzicht raar als mensen: overal de auto voor nemen en dan raar opkijken bij te weinig lichaamsbeweging, overgewicht en hartinfarcten.

    “Goed trackrecord?” het kruispunt Graadt Van Roggenweg met het station had al lang een tunnel moeten zijn, maar was toen ‘te duur’. Er is geen goede fiets- of loopverbinding met het centrum.

    Ps. Ik hoop snel op de zelfrijdende elektrische carpool auto’s, maar dat duurt nog 5 tot 8 jaar schat ik.

  27. pieter

    Bizar. Er ontstaat een stad met aderverkalking. Echt onverantwoord om werkelijk ALLE doorgaande routes met de grond gelijk te maken. Dagelijks ongemak en levensgevaarlijk bij calamiteiten. Wie op t Goylaan (en vele andere straten) een halfuur gaat kijken, weet genoeg. Wie stopt dit dwarse, dure en visieloze beleid na 20 jaar nu eindelijk? De redenatie dat meer groen, iedereen fietsen en OV het wel oplost staat totaal los van de realiteit in een stad van 400.000 inwoners.

  28. Dirk

    Barend 23/5/2017 – 9:49

    “Het enige track record waar de gemeente goed in is, is haar eigen beleid framen.

    Dit is zo’n zware uitspraak die, indien we hem letterlijk moeten nemen, betekent dat jij niet meer serieus te nemen bent. Waar is je bewijs hiervoor? Het “enige track record”, serieus? 😀

    “Het door jou aangehaalde item komt uit een persbericht dat inmiddels ontmaskerd is als een loopje nemend met de feiten.”

    Zo makkelijk kom je niet weg met dit soort gratuite uitspraken. Je claimt onjuistheid en/of onvolledigheid in het persbericht en meent daardoor het hele rapport terzijde te kunnen schuiven. Lever concreet bewijs wat er mist/niet klopt en dan gaan we eens kijken 1. wat er klopt van de claim van het AD en 2. wat het AD niet expliciet bespreekt en welke feiten uit het rapport derhalve onbetwist zijn.

  29. K

    Onze auto-haters schrijven zelf “In de spits wordt nagenoeg evenveel autoverkeer verwerkt als voor de herinrichting.” (https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/t-goylaan/)

    Dus het doel om verkeer te ontmoedigen is niet bereikt: ondanks het rotzooi wat ervan is gemaakt, is er nog steeds de behoefte om te rijden. Maar deze constatering komt er niet doorheen.

    Wat ook logisch is omdat wij autorijders niet voor ons plezier rijden maar omdat er geen fatsoenlijke alternativen zijn.
    Selling by fear werkt nooit even goed als mensen te verleiden door een beter alternatief.

  30. Rocky

    Compleet incompetent deze wethouder.
    Deze vrouw wil van Utrecht een groot dorp maken en auto,tje pesten.
    Folders en mails waarin staat dat Utrecht aan bereikbaarheid werkt, lees ik regelmatig.
    Mag ik even sarcastisch lachen, beste Lot v Hooijdonk.
    Utrecht werkt aan ONBEREIKBAARHEID, zou de slogan moeten vermelden.
    Dat is realistischer, met alle werkzaamheden momenteel.
    Als taxichauffeur rij ik 20 jaar in de stad rond, en nu bij de Regiotaxi Utrecht loopt de laatste jaren, de bereikbaarheid ernstig terug.
    2 weken terug, waren er op maandag gigantisch veel afsluitingen.
    Daalsetunnel/Balijebrug/Croeselaan/Waterlinieweg/Leidseveertunnel/Smakkelaarsveld/Paranadreef/Catharijnesingel/Trans/Domplein/opritten richting Waterlinieweg en zo nog meer afsluitingen erbij.
    Totaal 22 afsluitingen die maandag en dan doodleuk over bereikbaarheid lopen oreren.
    Tijdigheid kan je dus in veel gevallen met Regiotaxi Utrecht wel vergeten, wat wel verplicht word van de Provincie Utrecht.
    Ook dit is in 2015 door Regiotaxi Utrecht aangekaart bij de Provincie Utrecht.
    Maar ook de Provincie Utrecht heeft er schijt aan, want niet op tijd rijden, levert de Provincie Utrecht geld op ivm te laat gereden ritten.
    Dan moet het taxibedrijf een korting geven op deze te laat gereden ritten, waarbij dit ten gunste komt vd provincie
    En dan word er gezegd door de Provincie:
    “Bij de aanbesteding was dat toch bekend van alle werkzaamheden, dus niet zeuren”
    Zo word je vernaggeld door de Provincie.
    Dan dit nog:
    Het hele UCP project” Utrecht City Project” wat in de jaren 80 werd voorgesteld en daarna werd afgeketst, voert men nu alsnog uit.
    Ook met deze plannen word de Utrechtse bevolking verneukt.
    De winkeliers gun ik het allerbeste qua omzet in Utrecht, maar met deze aankomende plannen van fijne Lot, zullen mensen van buitenaf Utrecht steeds meer gaan mijden.
    Buiten deze incompetente wethouder, heeft Utrecht ook een probleem met heel wat incompetente verkeersregelaars, die je de weg uit gaan leggen en je steeds in een rondje willen laten rijden, en zo files creeren in de omgeving waar ze staan.
    Als je dit uitlegt aan ze, dan nog weten ze het beter.
    Als oom motoragent ze dit zelfde verhaal vertelt, dan willen ze het meteen wel aannemen.
    Door Lot komt Utrecht eerdaags compleet vast te staan, voor zover dit nu al niet het geval is.
    Een groot drama voor de stad met deze wethouder.
    Gesteund door B&W.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).