De geplande herinrichting van de Wittevrouwensingel is niet geschikt voor de twee buslijnen die eroverheen moeten rijden. Bussen lopen door de nieuwe indeling van de weg vertraging op en is bovendien niet veilig.
Dat heeft Qbuzz laten weten naar aanleiding van de plannen die er liggen voor de Wittevrouwensingel. Dit stuk van de singel wil de gemeente op dezelfde manier herinrichten als dat eerder al bij de Maliesingel en Tolsteegsingel is gebeurd. Qbuzz maakt zich naast de te verwachten vertragingen bovendien zorgen over de veiligheid. Vanwege de indeling van de weg hebben bussen weinig ruimte en is een fietser inhalen te gevaarlijk.
Qbuzz komt tot deze conclusies nadat er een proefrit per bus over de reeds aangelegde Tolsteegsingel en Maliesingel is gehouden. Deze bevindingen leiden nu tot een heroverweging van het voorgestelde profiel. Deze heroverweging betreft alleen het deel Wittevrouwensingel, daar rijden twee buslijnen.
17 Reacties
ReagerenNou ja, die heringericht singel is niet alleen onveilig als er twee bussen overheen rijden hoor. Raar concept.
Het bezwaar van Qbuzz betreft dus met name het feit dat de bus een tijdje achter een fietser moet blijven rijden.
Ik zou zeggen: u went er maar aan. Over maximaal 200 meter kost je dat ongeveer een halve minuut. Pas gewoon de dienstregeling aan door er een minuut bij op te tellen.
Gisteren op Koningsdag gingen zo’n beetje alle bussen over de Tolsteegsingel. Het is inderdaad erg krap als je met een verlengde bus een fietser wilt inhalen. Maar tegelijkertijd moeten de chauffeurs begrijpen dat ze te gast zijn en dat de *maximum* snelheid van 30km per uur ook voor hen van toepassing is!
Gewoon platrijden, die tweewielige roekeloze wegterroristen. 😉
Het west oost OV vanaf CS dient onder de grond afgewikkeld te worden. Ter hoogte van de Berenkuil komt het boven de grond. Dat biedt de meeste kansen voor de oostelijke binnenstad.
Combineer dat met ondergronds parkeren en let eens op hoe leefbaar en aantrekkelijk dit stukje Utrecht er over 20 jaar uitziet.
Het idee van openbaar vervoer ten alle tijden is bijzonder voor een college zoals het er nu zit. Er gaat ook weer iets op de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat gebeuren. Ieder zijn hobbelpaard. Het gekke is dat je voor een partij kiest en dat die partij opeens van alles kan en mag doen zonder enige inspraak van bewoners. Is het vreemd dat iedereen zo langzaam aan de baaaaalen heeft van politiek? Ons kiessysteem is zo achterhaald. Voorbeeld? Zwitsers magen per Canton hun mening geven. En dat is pas echt optimaal democratisch. Verhuizen? Nee, gewoon anders gaan stemmen in een ander systeem.
En dan wordt de dienstregeling aangepast, en staat het volk weer op zijn kop dat de aansuliting gemist wordt 😉
Ja Bastiaan. Dat klopt, max 30. En niet max 15. Daar zit nu juist het probleem. Fietsers gaan 15 km per uur en gemotoriseerd verkeer twee keer zo hard, ook als ze zich keurig gedragen. En dus wordt er ingehaald. En dat past niet als twee auto’s, of bussen, dat tegelijk willen. Levensgevaarlijk concept.
Al die bussen die gisteren over de Maliesingel werden omgeleid tijdens koningsdag, hielden er anders flink het gas op. Het lijkt wel alsof voor bussen de verkeersregels niet gelden…
De weg moet eenduidig zijn. Auto en bussen te gast. Ik zou 1 wegprofiel maken geen verschillende kleuren en strepen. Geen verschil tussen voetgangers en bussen. Dan gaat het verkeer stapvoets rijden. Dat is nodig anders krijg je ongelukken.
Jammer voor Marcel, maar in de Reigerstraat en Nachtegaalstraat zijn het juist de bewoners en ondernemers die daar de zaak onder handen nemen over de herinrichting. Spannende bijeenkomsten zijn er geweest. Het is overigens niet een partij maar de gemeenteraad die er over beslist. Niet altijd unaniem!
Maliesingel/Tolsteegsingel is mooi en goed voor de beperkingen aan het verkeer. Bijna 30% minder auto’s en ja de snelheid is nog wel wat hoger dan de vereiste 30 kilometer. Dus auto te gast is heel goed om door te zetten. Veel gevaarlijker zijn de scheurende bezorgers op hun stinkende scooters!
Ik wil deze situatie vanuit een ander perspectief benaderen: ik liep laatst met een vriendin in de stad (ze komt uit Rotterdam) en toen viel het haar op hoe absurd hard en roekeloos de bussen in Utrecht rijden. Het dieptepunt was een bus die bij de kruising bij de bijenkorf door rood reed, waardoor we onder een bus hadden gelegen als we alleen op het groene voetgangerslicht hadden gelet. Voor mijn gevoel razen de bussen altijd op hoog tempo door de stad en dit externe perspectief bevestigde mijn gekleurde mening.
Als wij als Utrecht vinden dat er fietsstraten moeten komen en dat het overige verkeer zich dus aan het tempo van de fietsers aan moet passen dan heeft Qbuzz wat mij betreft pech en dan moeten we kijken naar hoe realistisch de dienstregeling is (en de prestatieafspraken met de gemeente Utrecht). Als dat onrealistisch is dan moeten er aanpassingen komen in de dienstregeling. Deze situatie met bussen die door de straten scheuren mag wat mij betreft niet langer meer zo doorgaan.
@ Dirk
He ja, laten we na de auto nu ook het openbaar vervoer slachten op het offerblok van de fietsterreur.
@ Maria
Welke fiets”terreur”?
Je bedoelt een paar fietsers (vaak studenten uit de provincie die denken dat ze nu ze in Utrecht wonen ineens stads zijn) die niet zijn opgevoed en weinig beschaving kennen? En die dat gedrag blijven laten zien als ze in Utrecht blijven wonen na hun studietijd?
Dat is nog steeds een minderheid hoor.
@Que
Ik ben het eens met Maria. Ik neem tegenwoordig juist vaker de bus omdat ik het fietsen in en rond het centrum van Utrecht erg onaangenaam vind worden. De fietsterreur is helaas niet louter van een paar provincialen maar vooral van personen die hun studentenbestaan reeds lang zijn ontgroeid.
Ik woon precies op dat stukje Wittwvrouwensingel.
Het is zo kort dat de vertraging mogelijk minimaal is. Dan maar een kleine 100 a 200 meter minder hard rijden
O, wat wordt er weer een hoop onzin verkocht. Er wordt te hard gereden! Er wordt te langzaam gereden. Het is maar vanuit welk standpunt je je betoog opbouwt. Niemand, werkelijk niemand, die zich interesseert voor de functies die een weg vervult en welke doelen er met een weg bereikt worden. Alles wordt plat geslagen met exclusief redeneren vanuit het eigen belang. Functiescheiding en doelscheiding zijn volledig overboord gegooid. Alles moet overal geschikt voor zijn.
Als straks de ouderen belangrijker zijn geworden en de inspraak domineren, dan wordt alles gerelateerd aan de snelheid van de scootmobiel en aan het schuifelen van 85 plussers. Fietsers worden dan resoluut in de ban gedaan, is veel te gevaarlijk voor ouderen die niet meer snel kunnen reageren.
Die onzin staat ons te wachten als er niet meer van de functie en het doel van een weg wordt uitgegaan. Er zijn te veel mensen die alleen hun eigen walhalla willen realiseren en aan de rest lak hebben. Dat exclusief denken wordt meer en meer de valkuil van onze samenleving.