Herstel kapotgevroren fietspad Croeselaan duurt nog even, maar kost gemeente geen geld Herstel kapotgevroren fietspad Croeselaan duurt nog even, maar kost gemeente geen geld

Herstel kapotgevroren fietspad Croeselaan duurt nog even, maar kost gemeente geen geld

Herstel kapotgevroren fietspad Croeselaan duurt nog even, maar kost gemeente geen geld
Foto's: Chantal Spaan
Het duurt nog wel even voordat het kapotgevroren fietspad aan de Croeselaan in Utrecht is gerepareerd. Om er zeker van te zijn dat het nu op de juiste manier wordt hersteld moeten eerst een aantal proeven worden gedaan. Voordeel is wel dat er geen extra kosten zijn voor de gemeente, omdat het probleem binnen de garantieperiode ontstond.

Het duurt nog wel even voordat het kapotgevroren fietspad aan de Croeselaan in Utrecht is gerepareerd. Om er zeker van te zijn dat het nu op de juiste manier wordt hersteld moeten eerst een aantal proeven worden gedaan. Voordeel is wel dat er geen extra kosten zijn voor de gemeente, omdat het probleem binnen de garantieperiode ontstond.

In februari van dit jaar was het een periode erg koud in Utrecht. Er lag een laag sneeuw in de stad en op verschillende plekken werd geschaatst. In dezelfde periode is het fietspad aan de Croeselaan, dat in 2018 werd aangelegd en werd gepresenteerd als ‘een van de meest duurzame straten van Utrecht’, kapotgevroren.

Verschillende Utrechtse partijen hebben daarna om opheldering gevraagd. “Hoe is het mogelijk dat een net aangelegd fietspad, dat is gemaakt met zorgvuldig gekozen, duurzame materialen een dergelijke vorstperiode, die voor Nederland niet uniek is, niet doorstaat”, was een van de vragen van de fracties.

Cycli

De gemeente zegt nu in een reactie dat het beton niet bestand was tegen snel opvolgende vorst- en dooicycli. Uit onderzoek is overigens gebleken dat niet het hele fietspad geruïneerd is, het zou alleen om de bovenlaag gaan.

Het materiaal dat is gebruikt, is een nieuw product met duurzame eigenschappen. In de ontwikkeling is volgens de gemeente rekening gehouden met de Nederlandse weersomstandigheden. Er zou door de ontwikkelaar tien jaar onderzoek zijn gedaan naar het product en in 2016 zijn er experimenten in de praktijk gestart.

Risico’s

Omdat de gemeente duurzaamheid naar eigen zeggen belangrijk vindt is ervoor gekozen het materiaal toe te passen en daarbij afspraken te maken over de garantie. “Innovatie brengt risico’s met zich mee, maar is wel nodig om vooruitgang te boeken.”

Zoals hierboven al beschreven hoeft niet het hele fietspad opnieuw te worden aangelegd. Uit het onderzoek bleek namelijk dat de onderlaag nog sterk genoeg is. Er wordt momenteel gekeken naar andere materialen die de nieuwe toplaag kunnen vormen.

Tien weken

Om er zeker van te zijn dat nu wel het juiste product wordt toegepast, worden eerst proefvakken aangebracht. Hieruit worden monsters genomen en die worden vervolgens onderzocht in een laboratorium. Dit proces duurt ongeveer tien weken. “Dan kan definitief besloten worden welke herstelmethode en welk materiaal ervoor zorgt dat deze schade niet nog een keer optreedt.”

De gemeente zegt dat er geen extra kosten zijn gemoeid met het herstel aangezien het werk een garantieperiode heeft van dertig jaar. “Dit is zo afgesproken, omdat het hier gaat om een innovatief product.” Tot slot zegt de gemeente dat het materiaal niet op andere plekken aan de Croeselaan gebruikt wordt. Dit was eerder wel het idee.

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. WvR

    Niet dat het uit maakt, want er zit 30 jaar garantie op, maar:
    Is het handig gedurende 10 weken onderzoek te doen met proefstroken, in een periode die qua weersomstandigheden niets van doen heeft met de weersomstandigheden waartegen de bovenlaag niet bestand bleek? Of gaat dit onderzoek pas winter 2021/2022 plaatsvinden?

  2. Len

    Proeven? Er is toch wel vaker een fietspad neergelegd? Of is dit een soort hi-tech asfalt gemaakt van gerecyclede veganistische eierdozen?

  3. Esther

    Er staat dat er monsters genomen worden dus ik neem aan dat ze niet wachten tot het weer vriest maar testen uitvoeren in het lab onder verschillende omstandigheden

  4. Justin

    @Len, anders lees je het artikel even.

  5. Kees Truijens

    Bij al het gemopper over de gemeente op deze site merk ik op dat zij het voor dit project keurig geregeld had, garantie voor 30 jaar op een product met nog niet veel ervaring.

  6. Piet

    “ In de ontwikkeling is volgens de gemeente rekening gehouden met de Nederlandse weersomstandigheden.”
    Is dan niet echt goed gelukt hè…
    Nu alweer vervangen is ook niet echt duurzaam te noemen.
    Wel netjes dat de gemeente garantie heeft op dit stukje infrastructuur, dit gaarne doorzetten!

  7. Koel Hoofd

    30 jaar garantie?
    Dat bedrijf die dit geleverd heeft gaat daar aan kapot.
    Lekker duurzaam ondernemen dus, not…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).