Herstel wal- en kluismuren Utrechtse werven blijft een lastige opgave | De Utrechtse Internet Courant Herstel wal- en kluismuren Utrechtse werven blijft een lastige opgave | De Utrechtse Internet Courant

Herstel wal- en kluismuren Utrechtse werven blijft een lastige opgave

Herstel wal- en kluismuren Utrechtse werven blijft een lastige opgave
De kwetsbare fundering, de wens voor behoud van zoveel mogelijk bomen en onbekende situaties onder water maken het herstel van de wal- en kluismuren een moeizaam proces. Een proces dat langer dan gepland zou kunnen duren en meer kosten met zich mee kan brengen.

De kwetsbare fundering, de wens voor behoud van zoveel mogelijk bomen en onbekende situaties onder water maken het herstel van de wal- en kluismuren een moeizaam proces. Een proces dat langer dan gepland zou kunnen duren en meer kosten met zich mee kan brengen.

De houten fundering van de wal- en kluismuren is in slechte staat en moet worden hersteld of vernieuwd. Per rak, het stuk gracht tussen twee bruggen, wordt de oude fundering vervangen door stalen damwanden en worden de walmuren opnieuw opgebouwd. De geplande werkzaamheden zullen naar verwachting tot de zomer van 2019 duren. Voor het herstel is een budget van €35,6 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Het vastgestelde budget zou nog eens flink kunnen oplopen, want door problemen met het droog krijgen van de bouwput op rak 14 (Geertestraat en Lange Rozendaal) is bij de uitvoering een vertraging van zes maanden opgelopen en zijn meerkosten van €400.000 ontstaan. De meerkosten worden veroorzaakt door een afwijking in de ondergrond die van te voren niet bekend was. Vooralsnog zijn de vertraging en de meerkosten niet van toepassing op de totaalplanning. Indien dezelfde problemen zich ook voordoen in de volgende rakken dan kan dat leiden tot een sterke stijging van de kosten waardoor het totale projectbudget niet meer toereikend is.

Bomen

Er wordt veel belang gehecht aan de werfbomen en de gemeente wil dan ook het bestaande beeld van de grachten zo goed mogelijk bewaren. Dit wordt gerealiseerd middels een budget van €2,4 miljoen voor boombesparende maatregelen. In totaal kunnen 46 beeldbepalende bomen bespaard worden. Eén van die beeldbepalende bomen staat op rak 15 (Lange Rozendaal). De boom staat dicht bij de rand van de walmuur en deze kan daardoor niet worden hersteld zonder de boomwortels aan te tasten. Als de boom aan het einde van zijn levensduur is gekomen, zal de walmuur alsnog worden hersteld. De kosten van deze maatregel zijn €80.000 per boom. Een vaste groep bewoners en vertegenwoordigers van belangengroepen treedt op als klankbordgroep bij de restauratie.

15958510014_aab4ecbb10_h

12 Reacties

Reageren
  1. Bahco

    Het verhaal gaat over de Oudegracht. De foto’s zijn echter van de Nieuwegracht.

  2. Guus

    Wat lelijk toch weer die “moderne” restauratie.
    De mooie historische getoogde werfmuren worden omwille van kosten uitgevoerd in lelijke rechte knikken. Precies hetzelfde wat is gebeurd met de walkanten van de singels. Ook daar rechte prefab knikstukken i.p.v. mooie getoogde walkanten zoals het hoort.

  3. Jasper

    Goede zaak. Laten we hopen dat het weer een aantal eeuwen mee kan!

  4. Ot

    Superlelijk werk. Kademuren met moderne klinkers, het ziet er niet uit. Het is mij bovendien een groot raadsel waarom die bomen gespaard moeten blijven. In de eerste plaats horen ze daar historisch niet, in de tweede plaats zijn de bomen een belangrijke oorzaak van problemen met de kade. Weg er mee dus!!

  5. Ot

    Het voorgeslacht draait zich om in het graf vanwege die lelijke knikken in de kademuren. Mijn maag ook overigens. Afschuwelijk lelijk!!! Hoe is dit mogelijk bij een beschermd stadsgezicht!!??

  6. R

    Voor wie miept over ‘historische situatie’. In de 19e eeuw was op vrijwel alle plekken een walmuur van perkoenpalen aanwezig (houten paaltjes). De 1e langere metselwerk kaden kwamen begin 20ste eeuw tevoorschijn. Veel hiervan is in de jaren 60 weer vervangen toen riolering werd aangelegd.

    Ten tweede was het honderden jaren lang een havengebied. De werven waren werkruimte, derhalve stonden er honderden jaren lang geen een boom. Pas in de 19e eeuw, toen de havenactiviteit zich begonnen te verplaatsen, kwamen door achterstallig onderhoud overal bomen tevoorschijn. Overigens vind ik het beeld met bomen persoonlijk wel het mooist, maar ‘historisch’ is dit dus niet.

  7. Henri Koopman

    Zichtbare schade aan de oude gemetselde kaderanden is ontstaan door botsende boten.
    De nu gebruikte nieuwe stenen met scherpe 90 graden hoeken zullen snel opnieuw afgebrokkeld zijn. Met afgeronde stenen hadden dit kunnen worden voorkomen.

  8. Betty

    Bomen weg, maak er een boulevard van met in de kelders kleine winkeltjes en eetgelegenheden . Wandelen langs de grachten zal erg gezellig zijn !!

  9. Kees

    Ook ik vind het onbegrijpelijk dat de “moderne” knikken in de kademuren in een historisch bepaald gebied aangebracht mogen worden. Het is onzorgvuldig en gevoelloos. En vanaf nu telkens weer uit proberen te leggen aan geïnteresseerde bezoekers van Utrecht waarom dit nodig was. We houden het maar op gebrek aan vakmanschap in de 21ste eeuw.

  10. Suzan

    Schandalig gewoon! M’n mooie stadje wordt verkracht!!!

  11. Herman

    Die grachten met werven nemen heel veel schaarse ruimte in.

    Waarom niet deel behouden, tussen Broodje Mario en Vismarkt bijvoorbeeld, en de rest dumpen en benutten voor fietspaden, fietsstallingen, winkels, horeca enz. enz.

  12. wim

    2,4 mil. voor een paar bomen behouden is belachelijk. omkappen en kleinere boomsoorten terug planten en je kan zo 100 jaar vooruit. zeker met stalen wanden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).