Het blijkt niet eenvoudig voor de gemeente Utrecht om bepaalde reclames te verbieden Het blijkt niet eenvoudig voor de gemeente Utrecht om bepaalde reclames te verbieden

Het blijkt niet eenvoudig voor de gemeente Utrecht om bepaalde reclames te verbieden

Het blijkt niet eenvoudig voor de gemeente Utrecht om bepaalde reclames te verbieden
Een reclame van Shell aan de Lange Viestraat.
Er wordt in Utrecht al langer gesproken over het verbieden van bepaalde reclames in de openbare ruimte. Zo is in 2021 besloten dat er geen fossiele advertenties meer getoond mogen worden in de stad, maar een jaar later bleek dat er geen verbod kwam op reclame voor vlees. Het blijkt dan ook niet zo eenvoudig om bepaalde reclame-uitingen te verbieden omdat de gemeente met veel zaken rekening moet houden.

Er wordt in Utrecht al langer gesproken over het verbieden van bepaalde reclames in de openbare ruimte. Zo is in 2021 besloten dat er geen fossiele advertenties meer getoond mogen worden in de stad, maar een jaar later bleek dat er geen verbod kwam op reclame voor vlees. Het blijkt dan ook niet zo eenvoudig om bepaalde reclame-uitingen te verbieden omdat de gemeente met veel zaken rekening moet houden.

In Utrecht zijn in de openbare ruimte onder meer reclames te zien in bushokjes, vitrines, aan lantaarnpalen, reclamemasten en op rotondes. De exploitatie hiervan is door de gemeente uitbesteed aan een externe partij. Met deze partij zijn afspraken gemaakt over bijvoorbeeld aantallen, locaties, aard van de reclame en beheer en onderhoud.

“Met deze overeenkomsten wordt de gemeente ontzorgd, zo is bijvoorbeeld de exploitant van de bushokjes ook verantwoordelijk voor plaatsing, beheer en onderhoud van de bijna 500 haltevoorzieningen”, schrijft het college van B&W in een brief aan de raad. Daarnaast ontvangt de gemeente geld van de exploitant in ruil voor het maken van reclame.

Juridisch pionieren

Zoals hierboven beschreven is er in de raad meerdere malen gesproken over het weren van bepaalde reclame-uitingen. Zo’n verbod is volgens het college niet eenvoudig en het is iedere keer ‘juridisch pionieren’. Zo is wetgeving over reclames beperkt. In de Tabakswet staat wel dat er geen reclame over tabak gemaakt mag worden en in de Alcoholwet én Wet op Kansspelen staat wanneer en op wat voor manier reclame mag worden gemaakt. Daarnaast gaat op 1 juli van dit jaar een verbod op reclame voor online gokken in.

“Deze beperkte wetgeving betekent niet dat elke reclame altijd is toegestaan. Reclame-uitingen moeten voldoen aan de Nederlandse Reclame Code. De basis hiervan is dat een reclame niet misleidend mag zijn, niet in strijd met de waarheid, niet nodeloos kwetsend en niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen.”

Privaatrechtelijk

Gemeenten kunnen daarnaast wel regels maken over het bijvoorbeeld de aantallen soorten en vormen waar reclames te zien zijn, zoals bijvoorbeeld het aantal reclameborden aan lantaarnpalen. Ook kunnen gemeenten reclames die vanwege bijvoorbeeld het licht of geluid hinderlijk zijn verbieden. Als gemeenten om andere redenen reclames willen weren moet dat via privaatrechtelijke weg. “Zo hebben wij in de aanbesteding voor A0-reclame een verbod op fossiele brandstof- en gokreclame opgenomen.”

Ook is het zo dat er met de exploitant afspraken zijn gemaakt over welke reclames wel en niet zijn toegestaan en deze kunnen niet tussentijds worden aangepast zonder juridische en financiële consequenties. “Hoewel het gesprek constructief is verlopen en de exploitant zich bewust is van de dynamiek in de samenleving, heeft het voor nu niet geleid tot een tussentijdse aanpassing van de afspraken.”

Komende aanbesteding

Bij de komende aanbesteding vindt het college van B&W het ‘voor de hand liggen’ dat er met de raad gesproken wordt over het weren van bepaalde reclames. “Graag gaan we dan met uw raad in gesprek over het maken van richtinggevende keuzes over welke reclames te weren of te stimuleren en zo samen te werken aan uitingen die passen bij wat wij als stad belangrijk vinden.”

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Peter

    Als je dit soort dingen laat exploiteren door ondernemers, krijg je automatisch uitwassen. Conclusie: regel het als gemeente zelf.
    Nog een conclusie: publiek, laat de adverterende bedrijven voortaan links liggen.

  2. Utrechtse Jantje

    Verschrikkelijk dat dit op zo’n markant punt in de binnenstad toegestaan is geworden ….

  3. Michiel

    Het is dus niet lastig, maar er zijn gewoon afspraken gemaakt over wat wel en niet mag. Tussentijds op die afspraken terugkomen is in een aanbesteding (gelukkig) niet mogelijk.

    Maar ik mis in dit artikel wel wanneer de volgende aanbesteding gaat plaatsvinden. Dat is het moment om de reclameuitingen aan te scherpen.

  4. Nina

    Zoals ik al eerder betoogde:
    Eerst de juridische basis uitzoeken, voordat je als gemeente een wens uitspreekt. Anders ben je aan het roeptoeteren.

  5. peter R.

    De gemeente is er voor alle burgers. Feit: de overgrote meerderheid van de burgers wil goedkope vliegreizen en vlees eten. Wat legitimeert de wens van de gemeente om reclame-uitingen daarvoor te verbieden?

  6. Nico

    Peter R. Volledig met u eens.
    De gemeente wil weer is wat verbieden, pfff.
    Dat is toch de zelfde gemeente die de OZB zo fijn omhoog gooide weer?
    Ja gemeente ik eet graag vlees en liefst niet te duur en als ik de prijzen van Bio zie kies ik zeker voor goedkoper vlees. En ik moet ook wel wil ik ook nog al uw belastingen kunnen betalen en verhoging parkeer gelden enz enz enz…………..
    Misschien een idee om blastingen naar beneden te gooien een flink stuk zodat mensen ook Bio vlees of wat dan ook kunnen betalen. We werken namelijk niet allemaal bij de gemeente en worden blijkbaar zeer goed betaald.

  7. Uuu

    @ Peter R

    Een grote groep burgers wil dit, OMDAT ze gebrainwashed zijn door reclame. Denk daar maar eens even over na.

  8. W

    he peter heb je nog een onderbouwing bij je stelling of, om in termen van Nina te blijven, roeptoeter je gewoon maar wat. Gewoon omdat het kan.

  9. Ties

    Alle reclame weren aub.

  10. Rick

    Ik heb eerlijk gezegd minder moeite met een tijdelijke reclame die een ingrijpende verbouwing een stuk goedkoper maakt dan met zo’n ontsierend kunstwerk aan de Neudebibliotheek dat voor goud geld wordt aangeschaft terwijl de bibliotheek jaarlijks fors tekort komt en de gemeente dus moet bijspringen.

  11. BdV

    Als bij de Gemeenteraadsverkiezingen een veganistische partij als winnaar uit de bus komt… maar, nee, ik ben het eigenlijk wel volledig met Ties eens. Reclame is reclame. Leg reclame in het algemeen aan banden. Anders blijf je bezig met het bedenken en aanpassen van wetteksten over reclame-uitingen voor of tegen kweekvlees, duurzame kiloknallers, gefermenteerde tofu, onverzadigde palmolie, plantaardig lederen schoenen, ethisch geteelde zaden, fossiele aanmaakblokjes, immorele winstoogmerken en alle denkbare uitzonderingsgevallen.

  12. Stuurvrouwtje aan Wal

    Stuurvrouwtje ziet graag een geheel verbod op reclame in de openbare ruimte. Net zoals in Sao Paolo en in de Franse stad Grenoble. Lekker rustig. Met Google op zak weet je toch wel wat je waar kan kopen.

  13. Utrechter2

    Reclame is een categorie apart maar de gemeente dient wel te staan achter de vrijheid van meningsuiting, en de landelijke wetgeving bepaald de UITZONDERINGEN, . Dat het college en de gemeenteraad gaan bepalen voor de komende jaren wat politiek gewenst klinkt heel gezellig maar neigt naar een dictatuur van een lokale meerderheid die de rechtsstaat passeert.

  14. Utrechter2

    @Stuurvrouwtje aan Wal:

    Maar hier gaat het om verbieden vanwege de inhoud.

  15. Utrechter2

    Ook de gemeente Utrecht gebruikt direct of indirect fossiele brandstoffen.

    Het is het spreekwoord: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. In de originele betekenis!

  16. Erik

    Uitbesteden aan de markt voor 15 jaar zonder restricties is niet alleen oliedom maar ook visieloos. Tot minimaal 2033 staan we erbij en kijken ernaar. Ja en dan dan verschuil je je maar achter de centrale overheid om met landelijke regelgeving te komen.
    Als gemeenten zo nodig los van de centrale overheid willen staan dan moet je ook de durf en visie daarvoor hebben. Helaas is dat bij Utrecht ver te zoeken

  17. WvR

    @Uuu:
    Heb er over nagedacht, en:
    Nee, slaat nergens op, volkomen lucht.

    Mensen willen dingen.
    Bedrijven weten dat mensen dingen willen.
    En die proberen dan door reclame de mensen voor hun bedrijf te kiezen als ze dan toch iets gaan doen of kopen wat ze zo graag willen.

    Denk daar maar eens even over na.

  18. Len

    Als je één deugactie doorlaat dan wil iedereen ineens gehoord worden. Zo loopt die regenboogvlag ook steeds verder uit de hand.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).