Het dreigt met maar liefst vier demonstraties zondag onrustig te worden rond de Neude | De Utrechtse Internet Courant Het dreigt met maar liefst vier demonstraties zondag onrustig te worden rond de Neude | De Utrechtse Internet Courant

Het dreigt met maar liefst vier demonstraties zondag onrustig te worden rond de Neude

Het dreigt met maar liefst vier demonstraties zondag onrustig te worden rond de Neude
Verschillende bewegingen gaan aanstaande zondag voor of tegen vluchtelingen demonstreren op de Neude. PEGIDA, BLOCK PEGIDA, de Internationale Socialisten en een groep die zichzelf ‘Laat ze niet lopen’ noemt, staan ’s middags tegenover elkaar.

Verschillende bewegingen gaan aanstaande zondag voor of tegen vluchtelingen demonstreren op de Neude. PEGIDA, BLOCK PEGIDA, de Internationale Socialisten en een groep die zichzelf ‘Laat ze niet lopen’ noemt, staan ‘s middags tegenover elkaar.

De Internationale Socialisten beginnen om één uur op het Janskerkhof en zullen verschillende sprekers uitnodigen. Daarna lopen ze onderstaande route om de Neude heen. PEGIDA verzamelt om twee uur op de Neude en loopt daarna een protestmars door de binnenstad van Utrecht. BLOCK PEGIDA wil deze protestmars verstoren door middel van diverse blokkades. Ook de beweging ‘laat ze niet lopen’ verzamelt om twee uur op de Neude met de leus: “Overstem, blokkeer en stop de racisten van Pegida! Laat Ze Niet Lopen!”

12074600_10153405697306284_8344622078079915009_n
Route van de Internationale Socialisten

Ook in de Janskerk zijn zondag activiteiten. De Oekumenische Studentengemeenschap gaat aanvullend op de zondagsdienst bidden voor de vluchtelingen. Ze willen een ander geluid laten horen door middel van liederen, gebeden en verhalen van vluchtelingen, helpers en actievoerders.

De gemeente laat weten zowel met PEGIDA als de Internationale Socialisten in gesprek te zijn om de zondag zo rustig mogelijk te laten verlopen. Ook kijkt de gemeente of de plannen wel binnen de wetgeving zijn. Omdat het een grondrecht is om in een openbare ruimte vreedzaam te demonstreren, kan de gemeente op voorhand niks verbieden.

23 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Eén keer rond de Neude lopen helpt niet. De laatste keer dat er op die manier iets vernietigd is vergde het zeven keer eromheen lopen, met voorop een heilige ark en wat mannen met ramshoorns.

  2. [email protected]

    Laten wij hopen dat het rustig verloopt, en dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, dus geen geweld.
    Maar ik betwijfel of extreem links zich hieraan houd, waarom zou je een demonstratie verstoren, volgens mij heeft iedereen recht op demonstratie, ook al ben je het er niet mee eens.
    Wanneer mensen hun ideologie als de ware beschouwen en geen respect hebben voor een ander zijn mening, ben je net zo erg als fascisten en godsdienst gekkies die mensen vermoorden.

  3. Objectivist

    Quote: “Omdat het een grondrecht is om in een openbare ruimte vreedzaam te demonstreren, kan de gemeente op voorhand niks verbieden.”

    Dat vind ik een buitengewoon eigenaardig standpunt, gelet op het gegeven dat twee bewegingen (Block Pegida en “laat ze niet lopen”) impliciet aangeven geen ander doel te hebben dan de bewegingsvrijheid van een andere protesterende beweging te belemmeren (PEGIDA) waarmee in essentie niets anders wordt aangegeven dan dat de bewegingen uit zijn op het schenden van het grondrecht van Pegida om vrijelijk te mogen protesteren…

    Het is in dit licht bezien nagenoeg onmogelijk om je aan de indruk te onttrekken dat de gemeente er hier een nogal gekleurde interpretatie van de vrijheid om te demonstreren op na houdt. Het verlenen van toestemming aan genoemde bewegingen kan tenslotte nagenoeg niet anders worden gelezen als het verlenen van toestemming om een vrije demonstratie te frustreren en de bewegingsvrijheid van anderen te belemmeren.

    Dat krijg je met een rabiaat marxistisch stadsbestuur. Het verlenen van toestemming aan orde ontwrichtende bewegingen om dissidenten de mond te snoeren, zou niet hebben misstaan in de Sovject Unie….

  4. Frank

    @Objectivist: Dat het een buitengewoon eigenaardig standpunt is klopt, maar niet om de reden die je noemt. De gemeente kan volgens mij wel degelijk tevoren verbieden als er concrete aanwijzingen zijn dat de de openbare orde in het geding is. Daar is op dit moment kennelijk geen sprake van.

    Niettemin denk ik dat als ik mijn nering op de Neude zou hebben, ik mijn losse artikelen naar binnen zou halen en een paar flinke platen underlayment voor m’n ramen en deur zou schroeven. In de grond van de zaak maakt het tenslotte geen bal uit wie de eerste steen gaat gooien. Na afloop geven ze toch per definitie elkaar de schuld.

    Moet me wel van het hart dat ik me, kijkend naar de Facebook pagina van Pegida nl er elke keer weer over verbaas wat voor een dégenerées die cryptofascistoïde groepjes altijd weer naar voren schuiven. Waar halen ze ze toch vandaan? God wat een volk.

  5. Luuk Upuuk

    Vreemd dat z.g. buitenlandse haatimams wel op voorhand het spreken in een moskee onmogelijk gemaakt wordt op grond van in het verleden gedane uitspraken.

  6. Objectivist

    @Frank

    Quote: “De gemeente kan volgens mij wel degelijk tevoren verbieden als er concrete aanwijzingen zijn dat de de openbare orde in het geding is. Daar is op dit moment kennelijk geen sprake van.”

    Daar is dus wel degelijk sprake van. Het is buitengewoon eigenaardig dat de gemeente er voor kiest de tegendemonstratie niet te verbieden, ondanks dat genoemde tegenbewegingen op voorhand uitspreken(!) om PEGIDA demonstranten fysiek in hun bewegingsvrijheid te gaan belemmeren. Hoeveel concreter dient een aanwijzing te worden dat de orde verstoord zal gaan worden, de namen van de tegenbewegingen daarbij eveneens in ogenschouw nemende?

    Quote: ” Moet me wel van het hart dat ik me, kijkend naar de Facebook pagina van Pegida nl er elke keer weer over verbaas wat voor een dégenerées die cryptofascistoïde groepjes altijd weer naar voren schuiven. Waar halen ze ze toch vandaan? God wat een volk.”

    Daar kan ik het sec bezien niet oneens mee zijn, al ben ik -in tegenstelling tot u- niet blind voor het menselijk afval dat genoemde tegenpartijen in stelling brengen. Minstens zulk schuim der aarde als PEGIDA naar voren schuift, met als verschil dat deze lieden ook nog eens openlijk hun derrière afvegen met de rechtsorde….

  7. Jos

    Ik vind dat je een eigen mening mag hebben dit is immers een vrij land verbieden kan dus niet, maar iedere mening is verschillend er kan haat ontstaan waardoor er geweld uitbreekt je kan en mag niet alle moslims over 1 kam scheren je kan en mag de islam niet verbieden omdat jij het wilt omdat jij denkt dat alle moslims terroristen zijn? Ik heb hele lieve buren(moslims) ze werken keihard en betalen meer belasting dan de zogenaamde pvv stemmers die ook mijn buren zijn. Ik kijk verder dan mijn neus lang is ik onderzoek ik ontmoet zodat ik weet wat ik voor me heb en wat voor mensen het zijn. Je mag niet iemand beschuldigen op basis van een nieuws bericht het is allemaal vermaak heel Nederland trapt erin echt ongelofelijk ik schaam mij dood voor Nederland en de politiek! Pegida heeft 1 doel en dat is haatzaaien!

  8. Frank

    @Objectivist: Zullen wij er dan samen naar uitzien dat beide partijen elkaar op de Neude naar de eeuwige jachtvelden helpen opdat daarna de redelijkheid in het hele debat eindelijk een keer kan zegevieren?

    Ik open vast een Wikipedia lemma met de titel ‘De slag om de Neude’.

  9. Frank

    @Jos: Hear! hear!

  10. Objectivist

    Frank 06 OKTOBER 2015 OM 15:33

    Jamais de ma vie zult u mij geweld omwille van non-ideetjes horen toejuichen en wat mij betreft verdwijnt een ieder die zondag het lijf of goed van een ander schendt dan ook een tijdje achter de tralies…

    Het wordt tijd om een discussie langs hele andere lijnen te voeren. Het politiek-maatschappelijk model waarbij een overheid haar idealen opdringt aan de bevolking faalt hopeloos. Dagelijks bouwen de spanningen zich verder op. Wat mij betreft wordt het dan ook eens hoog tijd voor een discussie over een totale ontvlechting van de bestaande machtsstructuren, om gezamenlijk na te denken over een nieuwe conctructie waarbij de macht en soevereiniteit in het leven terug gaat naar het individu…

    Zo zouden PEGIDA adepten hun ideale Islam-vrije samenleving kunnen stichten, zoals het ook Internationale Socialisten dan vrij zou staan om hun multiculturele heilstaat op te richten, zonder dat daarbij inbreuk wordt gemaakt op de rechten van het individu.

    Collectivisme is de oorzaak van alle ellende. Niet de oplossing.

  11. Frank

    @Objectivist:

    Jij zou cynisme nog niet herkennen als je er met je neus ingewreven zou worden he?

    Verder zou ik je politieke luchtfietserij humoristisch kunnen vinden als je er niet zo serieus mee bezig was. Ga bijtijds hulp zoeken.
    Jouw kindskinderen zullen nog niet een spoor van ook maar de geur meemaken van de flauwekul die je pleegt te schetsen.

  12. Bas

    Wel weer typisch. 1x “Rechtse” (wat niet eens zo is al je de geschiedenis van PEGIDA bekijkt) en
    3x Linkse Demo waarvan er 2 als enige doel hebben om de “Rechtse” demo te verhinderen…

    “Omdat het een grondrecht is om in een openbare ruimte vreedzaam te demonstreren, kan de gemeente op voorhand niks verbieden.”
    Hey, gemeente je kan die demo van “BlockPegida” en “Laat ze niet lopen” juist om de reden dat het een grondrecht is om vreedzaam te demonstreren toch op voorhand verbieden omdat hun enige doel is om mensen dit grondrecht af te nemen? Of ben ik nou gek?

  13. Dienmeibos

    Kunnen zo ook niet direct de zwartepiet lovers en haters uitnodigen voor nog twee demonstraties dan wordt het gezellig.

  14. [email protected]

    Alleen al vanwege het feit dat linkse clubjes een democratische demonstratie willen verhinderen zou al aanleiding moeten zijn om de linkse demo clubjes te verbieden die dag aanwezig te zijn.
    Als links geweld gebruikt zal dit alleen maar de vooroordelen bevestigen tegen deze club.
    Word de Neude het begin van een gewapende strijd tussen links en rechts, wie weet, zolang er geen fatsoenlijke dialoog kan plaats vinden zal dit misschien wel de toekomst zijn in Nederland.

  15. wimutrecht

    De focus in deze discussie ligt bij PVV/PEGIDA en de Internationale Socialisten. De twee uitersten en ik weet zelf niet meer zo goed of je de één extreemrechts moet noemen en de ander extreem links of toch maar omgekeerd. Kenmerk van beiden is dat ze een maatschappij nastreven waarin geen ruimte is voor nadenken, ontwikkeling samen en samenwerken, Europeaan zijn etc. Naast deze clubs is ook duidelijk dat bv. de SP een achterban heeft die in meerderheid kiest voor het PVV standpunt mbt tot de vluchtelingen. Daarnaast streeft de SP ook naar een samenleving waarin heil wordt verwacht van de eenheidsstaat. Zondag zal dat allemaal op en rond “de Neude” staan.
    Wat mij stoort en doet verlangen is dat de echte Nederlander niet gebonden aan in aanleg foute clubs er niet zal zijn. Waarom maakt de meerderheid van Nederland zich niet op om het aan te gaan. Immers 7 van de 10 Nederlanders heeft naast verstand ook een warm hart. Laat je stem horen tegen het totalitaire gedachtengoed van clubs zoals Internationale Socialisten/PVV/PEGIDA etc..

  16. Paul G.

    Ieder heeft recht om zijn/haar mening te geven en dat mag niet gesmoord worden. Pegida heeft een aanvraag gedaan bij de gemeente en om te zorgen dat alles behoorlijk verloopt hebben zij hun eigen ordedienst ook meegenomen. De IS is ook in gesprek met de gemeente, dus deze twee groepen zouden mogen spreken en lopen. Als er echter geouwehoer en geweld gaat komen is dat toe te wijzen aan die andere 2 bewegingen die effe snel zijn opgericht…puur om te gaat kloten, dwarsliggen, dus de beweging BLOCK PEGIDA en de beweging LAAT ZE NIET LOPEN zouden tegengehouden moeten worden cq verwijderd moeten worden want door hun gaat het ws een situatie worden van duwen en trekken en daarbij niet te vergeten onze ” verrijking ” die uit alle wijken op hun scooters aan komen scheuren, gewapend met hun handtasjes om te komen rellen en als ik de berichtgeving uit de kranten moet geloven, komt er ook nog een bak ellende uit de Haagse Schilderswijk deze kant op en dan gaat het allemaal zeker slecht lopen. Alleen PEGIDA en IS en de rest gewoon naar huis of arresteren

  17. Ries

    Paul G

    Waarvan akte!

  18. Hans Oudwijk

    @Paul G. 06 OKTOBER 2015 OM 17:48
    @Frank 06 OKTOBER 2015 OM 16:32

    Dat ook de salafisten uit de Haagse Schilderswijk naar het Sticht komen om olie op het vuur te gooien zal niemand echt verbazen. Hun doel op korte- en lange termijn is duidelijk. Maatschappelijk- en sociale ontwrichting van onze samenleving, mohammedaanse dominantie via de baarmoeder en dan machtsovername van Nederland, Europa en ten lange leste de wereld.

    Dat is geen verzinsel van extreem rechts of rabiate racisten dan wel xenofoben. Dat wordt wekelijks in de moskeeën wereldwijd vanaf de kansel verkondigd en schreeuwen zij in druk bezochte demonstraties in de straten van Europa, al 1400 jaar lang over and over again.

    Kijk en huiver.
    https://youtu.be/qZ-QX8LuKHA

  19. Hans Oudwijk

    Kop van dit DUIC artikel: ‘Het dreigt met maar liefst vier demonstraties zondag onrustig te worden rond de Neude’.

    De kop plus foto boven dit artikel lezen als een uitnodiging.
    Was ik een verveelde jongere met evenzo strontvervelende vriendjes, verward links of iemand die niet genoeg heeft aan zijn wekelijkse knokpartij in de kroeg, dan wist ik het wel.

    Zondagmiddag matten op de Neude!
    Kies je partij en rammen maar.

  20. Zoet

    Wat is je alternatief Objectivist? Geen stuk hierover schrijven? Of de feiten verdraaien?

  21. Hans Oudwijk

    @Zoet 07 OKTOBER 2015 OM 09:53
    Wat dacht je van een neutrale (kop)tekst met een neutrale begeleidende foto?

    Wel ‘n beetje inclusief blijven denken, hoor. Of geldt dat niet voor mensen met, voor ‘links’, onwelgevallige meningen?

  22. Objectivist

    Zoet 07 OKTOBER 2015 OM 09:53

    Ik heb geen enkel bezwaar tegen hoe het artikel door DUIC is neergezet en geformuleerd. Dat zijn mijn zaken niet. Het is dan ook niet waar ik bezwaar tegen maak, zoals u eigenaardig genoeg wel lijkt te suggereren.

    Ik heb enkel bezwaar tegen het gegeven dat abjecte protestbewegingen als “BLOCK PEGIDA” en “LAAT ZE NIET LOPEN” niet op voorhand verboden worden, waar daar toch tamelijk eenvoudig alle grond voor te vinden is, moreel en juridisch.

  23. Zoet

    ‘… dreigt onrustig te worden’ lijkt me niet over de grenzen van het onbetamelijk linkse, eerlijk gezegd.

    Het stuk gaat nota bene over linkse tegendemonstraties die, in combinatie met de Pegida-demo, voor onrust zorgen. Als iemand op z’n pik getrapt moet zijn (wat niet het geval is), zijn het linkse demonstranten.

    Maar nee, jij voelt je op je pik getrapt. Weer in de rechtse slachtofferrol.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).