De herinrichting van de Ooster- en Westerkade in Utrecht is bijna afgerond, maar het gaat waarschijnlijk nog langer dan een jaar duren voordat de straten de definitieve groene inrichting krijgen. Nu het grove werk bijna achter de rug is wil de gemeente kijken hoe de kades gebruikt worden om vervolgens te bepalen waar de groenvakken komen. Om dat goed te kunnen doen komen er paaltjes die foutparkeren tegen moeten gaan.
In maart vorig jaar zijn de werkzaamheden aan de kades begonnen. Eerst werd de Westerkade aangepakt en vervolgens de Oosterkade. Het idee was om beide straten aantrekkelijker te maken door meer groen toe te voegen en auto’s te weren. Ook moet de verbinding tussen de binnenstad en station Vaartsche Rijn verbeterd worden om op die manier weer station Utrecht Centraal te ontlasten.
Parkeren
Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de Ooster- en Westerkade bijna afgerond. Het viel de Utrechtse fracties van ChristenUnie, CDA, Student & Starter, Partij voor de Dieren, GroenLinks en VVD op dat automobilisten langs de Westerkade hun voertuig aan de kant van het water parkeren. “Terwijl hier geen parkeerplaatsen zijn.” De partijen hebben het college daarom gevraagd waarom er op deze plek voor verharding is gekozen.
In antwoord op die vragen schrijft het college van B&W dat de ruimte, waar nu dus af en toe auto’s geparkeerd staan, bedoeld is om te wandelen. Verder kunnen fietsers er bijvoorbeeld uitwijken voor tegenliggers. “Het doel was een brede boulevard te maken richting de binnenstad, waar fietser en voetganger op natuurlijke wijze kunnen mengen en de voetganger voldoende ruimte te geven”, schrijft het college. Dat is volgens de gemeente ook al aan het ontstaan.
Paaltjes
Om te voorkomen dat auto’s langs het water blijven parkeren, en daarmee de routes van de voetgangers beïnvloeden, komen er tijdelijk paaltjes. De gemeente is nu nog terughoudend met het aanleggen van groenvakken op deze plekken, omdat zij eerst wil weten hoe de kades gebruikt gaan worden. “Wij willen nu geen groenvakken aan de kade aanleggen, omdat we hiermee ingrijpen in het gehele functioneren van het ontwerp, zonder dat we nog weten hoe de ruimte precies gebruikt gaat worden.”
Op basis van de evaluatie wordt een voorstel gedaan voor een definitieve invulling van de Ooster- en Westerkade. Dit onderzoek duurt ongeveer een jaar. Het college schrijft tot slot dat het gebied nu nog stenig oogt, maar dat het op termijn dus een groenere uitstraling krijgt. “Door de groenvakken, de palen met klimgroen aan de gevelzijde (komen dit najaar), maar zeker ook door de grotere bomen.”
Gekoppelde berichten
Werkzaamheden Westerkade in Utrecht begonnen met wegslepen van auto’s
De werkzaamheden aan de Westerkade zijn woensdagochtend begonnen, maar blijkbaar was daar nog niet iedereen…
19 Reacties
ReagerenHet hele idee van een mooie publieke ruimte voor recreatie en samenkomen van omwonenden wordt teniet gedaan door de bootjes verhuur aan de kades. Waar de steiger aan de Oosterkade altijd als recreatieplek werd gebruikt, wordt je daar nu weggejaagd door de (voornamelijk dronken en lallende) klanten van de bootjes verhuur. Laat de gemeente daar eerst eens wat aan doen. Er is vast een betere opstapplaats en zorgt er ook voor dat die lelijke dixies ook weg kunnen. Die doen meer afbreuk aan de openbare ruimte dan een her en der geparkeerde auto.
Ik vind het geweldig dat zoveel meer van Utrecht teruggegeven wordt aan de voetgangers en fietsers!
Meer groen ook altijd goed 🙂
De gemeente Utrecht is per definitie vreselijk ‘terughoudend’ als het gaat om aanleg van groen. De groene Visie A uitkomst van het stationsgebied referendum is nooit uitgevoerd, het unanieme raadsbesluit voor aanplant van veel bomen op de Neude wordt al jaren succesvol tegengehouden door het monsterverbond van horeca- en festivalondernemers. Let maar op, die groenvakken op de kade’s gaan er ook nooit komen!
Hangt het gebruik van deze kades niet af van hoe de herinrichting van de Zuidpoort eruit gaat zien? Ik hoop dat ze daar ook snel mee aan de slag gaan, want er komt daar veel te veel motorverkeer langs, als fietser of wandelaar heb je er veel last van.
Fietser en voetgangen mengen niet op natuurlijk wijze.
De voetganger moet ten allen tijde op zijn/haar/hun hoede zijn voor de vele fietsers die zich niets van verkeersregels aan willen trekken. Oortjes in, mobiel in de hand, blik op oneindig, ikke ikke ikke en de voetganger kan stikke!
Dus hou nou eens op met dat wensdenken en ga eindelijk eens handhaven op fietsovertredingen.
Beide kades zijn nu haast niet meer te doen voor fietsers. Net als op veel plaatsen in de binnenstad gebruiken voetgangers de straat als stoep en moet je je het als fietser niet in je hoofd halen om te bellen. Dan is ‘t oorlog. Raar eigenlijk. Waar komt dat toch vandaan: het massaal op straat lopen, terwijl er trottoirs zijn?
Wandelen langs de kade zal moeilijk worden zolang langs de waterkant auto’s geparkeerd worden, maar ook zolang het gebruikt wordt als de zoveelste dumpplek van tweewielers: tegen het hek, tegen de bankjes etc. Groen in plaats van steen helpt daar misschien tegen, al worden fietsen ook vaak in groenperken neergekwakt. Je kunt daar trouwens in een ontwerp ook best rekening mee houden.
Afijn. Meer groen…
Dan wordt eerst alle groen gekapt. En vervolgens hebben we geen idee hoe nu verder.
Typisch Utrecht.
@pling – Wil jij niet liever in het bos wonen? Lekker groen! Kabouter Frans komt er ook graag!
Pling:
Volgens mij was de stad vanouds domein van de voetganger, (hand) karren en koetsen. Kan u mij uitleggen wat de fietser ontnomen is dat nu blijkbaar teruggegeven moet worden?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Laten we wel wezen: ga één keer kijken en je ziet waar de kades voor gebruikt worden: fietsparkeren. Net als onder Vaartsche Rijn. Dit hele gebied heeft een groot fietsparkeerprobleem.
Dit hele project is qua uitvoering een behoorlijk drama. In het wijkbericht spreekt men over chroom-5 verf die met special maatregelen weggehaald moet worden, ondertussen zitten schilders vrolijk zonder mondkapje te schuren. Stofwolken all-over. Het stuk voor de boekenbar ziet er al een half jaar uit als bouwplaats. Afval halen ze niet op, afzettingen zijn onduidelijk en gevaarlijk (fietsers en scooters op de stoep van 1meter breed) zonder bebording of regelaars. Overal fietsen, dode planten en rommel. En dan is er nog niets eens iets bekend over de kosten van de uitloop en de wanprestaties. Hartelijk dank aan alle wijkregisseurs, gebiedsdirigenten, straat-conciërges, kwartierkampioenen en toegangspoort-architecten voor de uitmuntende begeleiding en communicatie rondom dit project.
@Peter van Zoest
Dat kan ik je zo vertellen, Peter. Ik woon in de binnenstad en moet gebruik maken van een rollator. Vaak word ik de rijweg op gedwongen, soms door op de stoep geparkeerde auto’s, vaker door een groot aantal achteloos neergekwakte fietsen. Geveltuintjes maken het niet makkelijker.
Ik moet er wel bij zeggen dat de meeste automobilisten zich houden aan de 30 km/u en je met een ruime boog passeren.
Hangen er dan camera s om te kijken wat er gebeurt zodat aan de hand daarvan er plantenbakken komen? Doe niet zo moeilijk en zet ze vast neer ipv paaltjes om parkerende auto’s te weren.
@Kees Truijens Dat is weer een heel ander verhaal. Het gaat hier om pure voetgangersterreur. Wat vindt @Voetganger ervan?
nou nou! we zijn druk geweest er iets moois van te maken ,, ja natuurlijk moet de beplanting aanslaan maar volgend jaar zal het een groene straat zijn met een persoonlijk cadeautje langs de waterkant als de fietsen tenminste niet worden geparkeerd in de smalle bloembakjes langs het kade hek.
Ik zie ini-mini-bomen. Die hebben nog wel even nodig voordat ze er grotesk uitzien. De buurt zou die op kunnen piepen, cq groei versnellen, door in het groeiseizoen, van zeg april tm september, de boom voor je huis te adopteren en dagelijks in je gieter te plassen en tot 10 liter water aan te vullen en dat rond de stam te geven. Op de grond, beetje rondom, niet tegen de stam, dat gaat stinken.
Mag vast niet, wel pragmatische oplossing…..
Doe alsjeblieft iets aan de bootjes verhuur.
Dit is geen recreatie meer maar een commerciële plek waar je als particulier niet meer aan kan leggen met je bootje. Daarnaast grote groepen dronken mensen en vieze Dixies in de straat
Hoezo verbetering? Misschien moeten ze hier eens iets aan doen
Eens met Peter van Zoest. De kades zijn voorzien van brede stoepen aan de zijdes van de huizen. Toch loopt men doodgemoederd op de straat, hetzelfde op de Oude Gracht. Voetgangers gedragen zich daar alsof ze zich in een voetgangersgebied begeven. En ja dat is zeer hinderlijk. Zelf ben ik vaak ook voetganger en wandelen op de stoepen is geen enkel probleem daar. Op de Oude Gracht moet je soms uitwijken, dat is geen reden om maar op de straat te blijven lopen. Andere verkeersdeelnemers gaan ook na een obstakel weer terug naar de eigen rijbaan, waarom zouden voetgangers een uitzondering vormen.Nu zijn er nogal wat associale verkeersdeelnemers, op de fiets, lopend of in de auto. Je kunt niet stellen dat de fiets, het beengestel of auto asociaal is het zijn de bestuurders en de mensen. Houd eens op met “de fietser”. De fietser bestaat niet.