Het is donker op knooppunt Rijnsweerd en daar komt voorlopig geen verandering in Het is donker op knooppunt Rijnsweerd en daar komt voorlopig geen verandering in

Het is donker op knooppunt Rijnsweerd en daar komt voorlopig geen verandering in

Het is donker op knooppunt Rijnsweerd en daar komt voorlopig geen verandering in
Het is al maandenlang donker op de weg bij knooppunt Rijnsweerd vanwege een storing aan de straatverlichting, en daar komt voorlopig geen verandering in. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De organisatie heeft het erg druk met andere werkzaamheden aan de weg en daardoor tast de automobilist op dit traject voorlopig in het duister.

Het is al maandenlang donker op de weg bij knooppunt Rijnsweerd vanwege een storing aan de straatverlichting, en daar komt voorlopig geen verandering in. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De organisatie heeft het erg druk met andere werkzaamheden aan de weg en daardoor tast de automobilist op dit traject voorlopig in het duister.

Mensen die de laatste tijd op het knooppunt Rijnsweerd hebben gereden, zal het vast zijn opgevallen: het is er pikkedonker na zonsondergang. De straatverlichting doet het niet, en daardoor rijdt het verkeer rondom het knooppunt in de duisternis.

Die situatie houdt inmiddels al een aantal maanden aan, en ook voorlopig lijkt er nog geen schot in de zaak te zitten. Zo vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat: “We zijn op de hoogte van het probleem maar hebben het erg druk. Daardoor is er nog geen planning bekend over wanneer we de storing kunnen verhelpen.” Of het om dagen, weken of zelfs maanden gaat, is dus moeilijk te zeggen.

40 Reacties

Reageren
  1. AndereMark

    De vieze en onleesbare borden op de ring worden ook niet vervangen. Rijkswaterstaat weet iets wat wij nog niet weten en dat is dat de verbreding sowieso door gaat. Anders zouden ze al lang dit onderhoud inplannen.

  2. C.Vincenten

    Ook de op- en afritten van de A27 zijn niet verlicht. Waarom niet?

  3. Wim

    Dat is niet alleen op knooppunt Rijnsweerd het geval. De snelwegverlichting is in zijn algemeenheid in abominabele staat. Ontelbare armaturen doen het niet. Het merendeel van de armaturen tussen de knooppunten Lunetten en Oudenrijn is buiten werking. Op de A2 tussen Maarssen en Abcoude doet er zelfs bijna niet een het meer.

  4. JR

    @ Wim

    Dat valt me ook op. De snelwegverlichting lijkt wel derde wereldverlichting.

  5. Len

    Zelf een beetje opletten dus

  6. Bennie

    Gisteren naar bussem gereden belachelijk hoe donker het is levensgevaarlijk, laat staan bij regen.

  7. Ralf

    Niets aan de hand zou ik zeggen, die auto’s waarmee op de snelweg gereden wordt zijn niet voor niets met koplampen en achterlichten uitgerust. En voor wie het dan nog een beetje spannend vindt is gewoon een wat rustig rijden dan het adagio. Het niet laten branden van die verlichting spaart ook weer de nodige energie uit en is dus al met al beter voor het milieu ook. Het is aldus geholpen dat het eerder maanden als weken duurt voor het is verholpen.

  8. Lombokker

    Straatverlichting is helemaal niet nodig op auto(snel)wegen, want iedere auto is voorzien van zijn eigen verlichting, ook wel koplampen genoemd. Zolang je zorgt dat die het doen is er geen enkel probleem. Wekelijks een keer schoonmaken en ze doen het nog wat beter, en verblind je ook geen tegenliggers.

  9. Katja

    @Len : Precies.

  10. Jeroen

    Mooi. 90% van de tijd is die snelwegverlichting overbodig. Meeste auto’s hebben tegenwoordig toch LED of Xenon, daar zie je meer dan genoeg mee.

  11. Statler

    Snelheid aanpassen en uit de doppen kijken. Deze wegverlichting is een luxe- voorziening. En dat stel ik als veelrijder met verschillende motorvoertuigen.

  12. Johan

    Tsja. 10 stroken breed tussen Amsterdam en Utrecht. Sporadisch een lampje dat het doet. Stortregen, wind, drukte. Bepaald onveilig.

  13. Herman

    Anno 2025 is onderhoud niet meer zo eenvoudig als vroeger blijkbaar?

    Die verlichting is lastig, aar niet onoverkomelijk, auto’s hebben tegenwoordig meestal goede verlichting met die led lampen.

    Dat de blauwe borden goor zijn en de letters vaak half verdwenen zijn is lastiger. Voorheen was de ANWB hier verantwoordelijk voor, de aanbestedingen laten ook hier hun sporen na……

  14. Bennie

    Jullie zullen wel een fiets voor de deur hebben staan ,dan kom je niet verder dan de laagraven brug.

  15. De count

    Mooi eerst wereld probleem. Alle auto’s hebben koplampen. Veel auto’s zijn uitgerust met allerlei assistentiesystemen, sensoren etc die ervoor zorgen dat je met voldoende afstand tussen de lijntjes blijft rijden. Ophef om niks. De beestjes zullen blij zijn dat het donker is. En de energierekening is wat lager. Verder, snel de a27 verbreden!

  16. Jan Ed

    Dus … prioriteit geven aan onderhoud.
    Die hele A27 discussie leidt ons al jaren af van het feit dat er overal achterstallig onderhoud is aan wegen, viaducten en bruggen rondom de stad.
    We kunnen niet èn èn, dus moeten we keuzes maken. Eerst de bestaande infra goed op orde (dus VEILIG) krijgen (inclusief sluizen en dijken) en dan pas gaan soebatten over of een baan erbij wel of niet nuttig is en of we ene fluit om die bomen geven. Op die manier bedien je alle burgers in je stad. Nu nog even de landelijke politiek overtuigen…. want kennelijk willen een hoop Hagenezen via onze ring naar Almere of zo.

  17. Beaufort

    Aan alle grapjassen die vinden dat die slechte verlichting geen probleem is. Ik ben inmiddels 60-plusser heb een zeer luxe auto met alle hulpsystemen die je je maar kunt wensen, maar ik ga tegenwoordig met tegenzin de weg op als het donker is en regent.
    Onderhoud doet er niet meer toe tegenwoordig. Inderdaad, net als die borden die niet meer leesbaar zijn. RWS moet zich schamen.

  18. Van Puffelen

    Dit zal wel weer een voorbode zijn om de houderschapsbelasting te verhogen, we betalen nog niet genoeg daaraan. Dat komt vooral dat al die linkse hobby’s betaald moeten worden en wie kan je daar het beste voor leeg melken de automobilist die niet anders kan om op zijn werk te komen.
    Voor het geval dat de fietser en de openbaar vervoer goeroe weer van ze laat horen, de meeste automobilisten nemen echt niet voor niks de auto, zo als ik dat ook in de nacht werk en op plekken moet zijn waar geen openbaar vervoer komt en met de fiets met 1000 kilo aan gereedschap en materiaal is de bakfiets dus geen alternatief en zo heb je veel meer mensen zo als ik!!!!!!!!

  19. Jan

    Het is duidelijk. Rijkswaterstaat geeft voorkeur aan glad asfalt boven goede verlichting en goede borden. Je schaamt je kapot op de Nederlandse snelwegen, zo belabberd ziet het eruit.

  20. Pieter

    Laat een bril met gele glazen aanmeten en je rijdt een relaxer in alle weersomstandigheden!

  21. Bennie

    Als ik jou poen had pietertje.

  22. Tim

    Wat een rare keus. Wat kan er nou belangrijker zijn dan niet werkende verlichting op een super druk knooppunt dat ook niet echt heel overzichtelijk is voor mensen die er incidenteel komen?

  23. Jeroen

    Beaufort, de babyboomer ten voeten uit. Alles hebben, rollen in het geld maar toch klagen dat de wereld niet volledig perfect voor hem is geregeld. Want hij wil niet met tegenzin de weg op gaan. Stel je voor.

  24. Realist

    @Jeroen. Als jij Xenon en LED nog als moderne verlichting beschouwt, ben ik benieuwd in hoeverre je iets afweet van straatverlichting.

  25. Ss

    AReguurders hier pleiten geregeld voor minder ambtenaren, kleinere overheid en lagere belastingen. Dan gebeuren dit soort dingen in de toekomst nog vaker. Sterkte hoor!

  26. Koel Hoofd

    Uit je doppen kijken dus.

  27. W.

    Het gaat rap achteruit op de snelwegen als het gaat om verlichting en borden. Inderdaad zien de borden op de A27 eruit alsof ze in oorlogsgebied hangen. Verderop op de A27 bij de Merwedebrug kon je vanmiddag de borden live zien afbladderen, het wapperde er zo af.

    @Van Puffelen: Volgens mij is autorijden eerder een rechtse hobby, met onze vroemvroem partij voorop. Als de ‘houderschapsbelasting’ omhoog zou moeten gaan om dit onderhoud te financieren dan is dat dus vooral omdat er een rechtse hobby betaald moet worden. Verzin eens wat beters dan het uitgekauwde en vooral nietszeggende “het is allemaal de schuld van linkse hobby’s.

  28. Robert

    Verkeersveiligheid staat altijd voorop maar wanneer het licht uit is moet men gewoon wat langzamer rijden,elke auto heeft goede verlichting ik zou me daar niet zo druk over maken, # Benny hilversum ,iets minder diep je gas pedaal indrukken.gezien je reacties #beaufort na je 60ste moet je zo af en toe eens naar de speksavers en niet naar een luxe autodealer👍

  29. Ans

    Ja hoor, een gele bril tegen de “weersomstandigheid” duisternis …

  30. Statler

    @Bennie
    Zo’n bril kost geen knoop, heb er ook een. Geeft wat meer contrast. Goede koplamp heb je meer aan.

  31. Utrechter

    @Jan ga eens een stukje in Belgie rijden kijken of je er nog zo schaamt voor de Nederlandse wegen. En als de gemeente Utrecht de aanpak van de A27 niet al jaren traineert was het waarschijnlijk al lang verbeterd.

  32. Visser

    Inderdaad. Overal op de snelwegen zijn er hele stukken waar maar sporadisch een lichtmast het wél doet. Dieptepunt is de A2 naar Amsterdam. En dan die borden zeg. Kennelijk is de bodem van Rijkswaterstaats schatkist bereikt.

  33. Mark

    De mens is niets meer gewend. Ze willen baden in licht en zodra het licht het niet meer doet zijn ze gelijk boos. Scheelt weer een hoop onnodige lichtvervuiling in de omgeving van Utrecht.
    @W. Ah dus al die automobilisten zijn allemaal rechtse rakkers, weer wat geleerd.
    Als bezitter van een auto betaal ik al jaren geld aan zowel de provincie als overheid, en die laatste zelfs dubbel met accijns. Het is eerder de overheid die geld aan andere zaken besteed i.pv. de staat van de infrastructuur. Tijd dat ook de elektrische voortuigen netjes wegenbelasting gaan betalen misschien dat de overheid dan wel geld heeft om het licht weer aan te doen voor al die mensen die bang zijn in het donker.

  34. Jan

    @ Utrechter

    “Was het waarschijnlijk allang verbeterd”. Je zit op een luchtfiets mijn beste. Dit probleem heeft niets te maken met de verbreding van de A27. In het hele land is de snelwegverlichting er slecht aan toe. Net als de verkeersborden. Nu.nl is zelfs zojuist een actie gestart.

  35. Petra

    Onderhoud is inderdaad heel slecht rondom Utrecht. A12 moet veel eerder aangeven nu na de Galecopperbrug A2 richting Amsterdam dan kunnen de vrachtwagens (met name) naar de 2e baan richting Den Haag sorteren. Meer rust en overzicht. Maar nu ik het toch over die k.tbrug heb. Wat duurt dat ellelang zeg en ze moeten de andere kant nog doen. Dag in dag uit, en ik zie nooit iemand werken. Is dit gewoon om de burger te irriteren of wat?

  36. Wim

    @ Petra
    De andere kant is niet nodig. En het duurt zolang omdat er een fout was gemaakt bij de productie van de spanningsdempers.

  37. WV

    @ Jan

    Ha ik zag het. Ze hadden een oproep geplaatst om foto’s op te sturen van die afgebladderde borden. Maar inmiddels is die oproep alweer verdwenen.

  38. W.

    @Mark: Automobilisten zijn uiteraard zeker niet allemaal rechtse rakkers, dat zou ik mezelf ook nooit aandoen, maar als je hier zoals Van Puffelen aankomt met “linkse hobby’s” dan kan ik het ook 😉

  39. Jansen

    Mensen als de snelweg niet ideaal is ‘s avonds en ‘s nachts…. Blijf dan thuis.
    Dan kan ik lekker doorrijden en heb ik geen last van jou. Ik ben niet bang.

  40. Jansen🥱

    Hahahaha @ Jansen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).