Het jaar van de grootste fietsenstalling: Een stalling als toeristische attractie Het jaar van de grootste fietsenstalling: Een stalling als toeristische attractie

Het jaar van de grootste fietsenstalling: Een stalling als toeristische attractie

Het jaar van de grootste fietsenstalling: Een stalling als toeristische attractie
Steef Blaauwgeers is teamleider van de fietsenstalling bij Utrecht Centraal. Foto: Bas van Setten
In Het Jaar Van interviewen we verschillende Utrechters waarmee we terugkijken op het afgelopen jaar en bespreken we bijzondere gebeurtenissen of ontwikkelingen. Tot en met de laatste dag van het jaar 2019 verschijnen er dagelijks verhalen in deze rubriek.

In Het Jaar Van interviewen we verschillende Utrechters waarmee we terugkijken op het afgelopen jaar en bespreken we bijzondere gebeurtenissen of ontwikkelingen. Tot en met de laatste dag van het jaar 2019 verschijnen er dagelijks verhalen in deze rubriek.

Utrecht heeft vanaf augustus, met 12.500 plekken, echt de grootste fietsenstalling ter wereld. Terwijl tientallen aanwezigen toekeken, werd de stalling fietsend geopend. Samen met teamleider Steef Blaauwgeers (35) kijken we terug op de eerste maanden.

Hoewel het eerste gedeelte van de stalling al sinds augustus 2017 open was, is de fietsenstalling na de opening van het tweede gedeelte pas echt de grootste van de wereld. Naast 12.500 parkeerplekken biedt de stalling ruimte aan duizend OV-fietsen. De stalling is 24 uur per dag en zeven dagen in de week open en gebruikers kunnen hun fiets elke eerste 24 uur gratis stallen.

De stalling is tegelijkertijd een toeristische attractie. Blaauwgeers: “Er komen van over de hele wereld mensen om te kijken naar deze stalling. Een man kwam samen met zijn dochter speciaal uit Engeland om het met zijn eigen ogen te bekijken. En er is pers geweest uit onder meer Duitsland, Taiwan, China en Indonesië.” Ook reizigers weten de stalling al goed te vinden. “Als je hier op dinsdagochtend komt, is de stalling nagenoeg vol. We krijgen soms zelfs de vraag waarom er in de grootste stalling ter wereld nog steeds niet genoeg plek is”, vertelt Blaauwgeers. “Nou, daar kun je wel aan zien dat Utrecht de drukste fietsstad ter wereld is. ‘s Ochtends en ‘s avonds zie je de forenzen, overdag mensen die gaan shoppen in Hoog Catharijne, in het weekend de studenten en festivalgangers. Je ziet hier alles voorbij komen.”

Visitekaartje

De stalling, werkplaats en OV-fietsverhuur worden beheerd door de NS, die het inhuren van personeel uitbesteedt aan Stichting RataPlan. De stichting werkt met een mix van reguliere werknemers en werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt. Blaauwgeers: “We doen hier meer dan alleen het in- en uitchecken en het verhuren van OV-fietsen: veel mensen willen informatie van ons en we zijn voor veel gebruikers het begin- en eindpunt van hun reis met de NS.”

‘Je ziet hier een afspiegeling van de samenleving voorbij komen’

Een veelvoorkomend probleem is dat mensen hun fiets niet meer kunnen vinden. “We doen uiteraard ons best om daarbij te helpen. Als het kan zal er altijd een werknemer bereid zijn om met een reiziger een rondje te lopen om de fiets te zoeken. Maar dat is niet altijd genoeg. Ik raad aan om altijd een foto te maken van het nummer van het rek waar je fiets gestald is, en zorg dat je fiets opvalt. Verf hem in een gekke kleur, of zorg dat je een grote fietsbel hebt.”

Het was in de eerste weken wel even zoeken voor de nieuwe medewerkers van de stalling. Zeker omdat het ook een doorgaand fietspad is. “Zo waren er bijvoorbeeld situaties waarbij mensen vanuit drie verschillende richtingen op één werknemer afkwamen. Dit is én voor de reiziger en voor de werknemer niet veilig en daar moesten we een oplossing voor zoeken.”

“Hoe heb ik het afgelopen jaar ervaren? Ik ben trots. Ik krijg heel veel waardering voor wat ik doe. Voor de mensen met afstand tot de arbeidsmarkt heb ik niet alleen de rol van leidinggevende, maar ook die van een coach en een luisterend oor. We helpen om een stabiele basis te bouwen en een werkritme te krijgen. Dat is heel dankbaar werk.”

6 Reacties

Reageren
  1. Kadoendra

    Tjaka!
    Groot denken over iets wat een grote bijdrage kan leveren aan de stad Utrecht.
    De achterliggende gedachte van de grootste fietsenstalling ter wereld was slechts functioneel.
    De combinatie grootste ter wereld en functionaliteit blijkt Utrecht op de wereldkaart gezet te hebben.
    Weer een mooie nieuwe bijdrage aan de Ziel van Utrecht!

  2. wollie

    prachtige stalling, totdat je op zoek gaat naar een lift. die vind je buiten bij de entree zodat je 2x 300 meter extra moet lopen. leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker.

  3. Wim Vreeswijk

    Er wordt echter met geen woord gerept over een kosten-baten analyse van deze prestigieuze fietsenstalling en hoeveel gemeenschapsgeld er tot nu toe in is gaan zitten ?

  4. JdV

    @WimVreeswijk: Maar Wim, je wilt onze gemeenteraad toch niet verwarren met feiten en business-cases? Tenslotte is belastinggeld geen echt geld. Echt geld zit in de portemonnee van het raadslid. Belastinggeld is geen echt geld want tenslotte niet van het raadslid persoonlijk, en je voelt er dus ook niets van als je het verspild. Dan verhoog je gewoon de OZB, precariorechten of parkeertarieven en hopsakee, op magische wijze is er weer nieuw geld om over de balk te smijten.
    Zoals Ronald Reagan al zei: Government is the not the solution to a problem, government IS the problem.

  5. Kadoendra

    @Wim Vreeswijk

    Wat denk je dat het gaat kosten als al die fietsers niet meer met de fiets gaan fietsen in Utrecht maar met de auto gaan rijden?

  6. Joske

    @ jdv

    Wat een tendentieuze hetze weer tegen raadsleden en mensen die voor de overheid werkten.

    Raadsleden investeren vaak enrom veel vrije tijd om raadswerk naast een bestaande baan doen. Voor sommigen zijn werweken van tegen over de 50 uur geen uitzondering, tegen relatief lage vergoedingen. Waren er meer veestandige mensen die tijd opofferen om iets voor anderen te doen.

    Wat doe je zelf eigenlijk voor de samenleving naast wat toeteren? Durf je het niet aan? Bang dat je het slechter doet dan de mensen op wie je kritiek hebt? Dan ben je tenminste zelf in controle.

    Of ben je gewoon jaloers? Verdien je zelf te weinig? Dan ben je eerder het slachtoffer van het neo liberale bedrijfsleven. Moet je bii de rechtse partijen zijn die de neo liberale samenleving steunen en besturen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).