Het jaar van Tessa Rijntalder, manager Coronabedrijf GGD regio Utrecht Het jaar van Tessa Rijntalder, manager Coronabedrijf GGD regio Utrecht

Het jaar van Tessa Rijntalder, manager Coronabedrijf GGD regio Utrecht

Het jaar van Tessa Rijntalder, manager Coronabedrijf GGD regio Utrecht
Een ‘historisch en bijzonder moment’ werd het genoemd, de allereerste coronavaccinatie in de regio Utrecht. Tessa Rijntalder was erbij op die koude vrijdag 8 januari aan het begin van dit jaar. Het leven van Rijntalder staat sinds de uitbraak van het coronavirus volledig in het teken van haar werk voor de GGD regio Utrecht. Zij en haar collega’s startten dit jaar met een gevoel van euforie; de eerste vaccins waren goedgekeurd en het massaal prikken ging van start. We blikken met Rijntalder terug op 2021. 

Een ‘historisch en bijzonder moment’ werd het genoemd, de allereerste coronavaccinatie in de regio Utrecht. Tessa Rijntalder was erbij op die koude vrijdag 8 januari aan het begin van dit jaar. Het leven van Rijntalder staat sinds de uitbraak van het coronavirus volledig in het teken van haar werk voor de GGD regio Utrecht. Zij en haar collega’s startten dit jaar met een gevoel van euforie; de eerste vaccins waren goedgekeurd en het massaal prikken ging van start. We blikken met Rijntalder terug op 2021. 

We gaan eerst nog even verder terug in de tijd. Rijntalder is gepokt en gemazeld als het op crisissen aankomt. Ze werkt al meer dan een decennia voor de GGD. In rustige tijden leidt ze het team dat toezicht houdt op onder meer kinderopvangen, maar ze had ook altijd de extra functie dat ze aan het roer komt te staan bij grote gebeurtenissen.

Zo werkte ze als crisismanager tijdens de tramaanslag in Utrecht en begeleidde ze voor de GGD ook de zaak Anne Faber. Gebeurtenissen die dus meestal een heel nare aanleiding hebben, maar Rijntalder houdt van het werk. 

Telefoontjes

Als Rijntalder over de werkvloer van de GGD regio Utrecht loopt, maakt ze praatjes met callcenter-medewerkers. De GGD heeft een paar verdiepingen gehuurd in het gebouw van ASR op kantorenpark Rijnsweerd. Hier komen alle telefoontjes binnen van mensen die getest willen worden of een vaccinatieafspraak willen maken. Ook voor het bron- en contactonderzoek wordt veel gebeld.

Het gebouw is het tweede thuis geworden van Rijntalder. “2021 begon met een gevoel van euforie. De coronacrisis was al maanden aan de gang en we hebben heel erg gewacht op het vaccin. Toen het vaccin er was en we konden beginnen met de campagne, waren we erg blij. Het was echt een feestelijk moment. We dachten ook echt dat het dé oplossing was. Wij weten namelijk dat vaccineren heel goed helpt.”

Campagne

De eerste vaccinatie door de GGD in de regio werd op 8 januari gezet, in Houten. Twee dagen daarvoor was overigens de Utrechtse verpleegkundige Joy-Ann Duursma als allereerste in Utrecht gevaccineerd, maar dat gebeurde door zorgpersoneel onderling in het UMC en stond los van de gigantische vaccinatiecampagne die de GGD aan het optuigen was.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Joy-Ann Duursma krijgt al eerste een vaccinatie

Op 2 februari was er weer een allereerste, toen kreeg een 89-jarige Utrechtse de eerste prik in de Jaarbeurs. Daarna volgden vele duizenden mensen. Ondertussen is 84 procent van alle volwassenen in de gemeente volledig gevaccineerd. 

Tempo

Het is een mega-operatie geweest, maar we moeten ook niet vergeten dat de vaccinatiecampagne in Nederland ook begon met kritiek op de trage start. Rijntalder blikt daar ook op terug: “Het tempo van de campagne kwam traag op gang. Er waren gewoonweg niet voldoende vaccins. En heel de wereld probeerde ze te bemachtigen. Daar liepen wij in Nederland ook tegenaan. Als er geen vaccin is, kunnen wij wel heel veel locaties en personeel hebben maar kunnen we alsnog geen vaccinaties zetten. Maar toen we eenmaal bezig waren hebben we ook een flinke inhaalslag gemaakt.”

Rijntalder is overigens mild in haar kritiek op de trage vaccinatiecampagne in Nederland. “Dat is niet echt aan iemand te wijten. Er moest een nieuw vaccin geproduceerd worden, er waren grote opgaves wereldwijd, het was een immense operatie.” Nadat de grootste groep gevaccineerd was werd er begonnen met het aanspreken van selecte groepen waarbinnen de vaccinatiegraad achterbleef.

“We gingen het gesprek aan met de twijfelaars. We richtten informatiepunten op dichtbij de bewoners, in de buurthuizen waar omwonenden al koffie kwamen drinken en in de moskee waar mensen al kwamen bidden. Tot op de dag van vandaag komen er nog steeds mensen voor hun eerste prik. Dat is elke keer weer winst.”

Uur in de rij

Dat klinkt allemaal mooi, maar er gingen toch ook regelmatig dingen mis? We kennen de beelden nog van mensen die een uur in de rij moesten staan voor een prik. Rijntalder: “Dat is zeker voorgekomen. Maar het was zo bijzonder dat, als zo iets gebeurde, het direct de media haalde. Eigenlijk ging het bijna altijd soepel en gesmeerd, maar soms was het inderdaad te druk. Dat vinden we natuurlijk vervelend.”

‘Als je hier rondloopt weet je dat er dag en nacht keihard gewerkt word’

Rijntalder legt verder uit: “De GGD regio Utrecht heeft 1,3 miljoen inwoners. Natuurlijk is het jammer om kritiek te ervaren op onze organisatie. Als je hier rondloopt weet je dat er dag en nacht keihard gewerkt wordt om de onmogelijke taak uit te voeren die we constant toebedeeld krijgen, en waar we elke keer weer een invulling aan geven. Maar de kritiek zorgt er ook voor dat we elke dag weer de motivatie hebben om het nog beter te doen en de organisatie steeds te blijven verbeteren.”

Het afgelopen jaar is het overigens niet alleen bij kritiek gebleven. De polarisatie lijkt soms alleen maar toe te nemen in de maatschappij. Medewerkers van de GGD hebben regelmatig te maken met verbaal geweld. Rijntalder: “Ik kan gelukkig vertellen dat ik persoonlijk nooit te maken heb gehad met heel vervelende berichten gericht aan mij als persoon. Maar er zijn mensen die er wel mee te maken krijgen, dat is verschrikkelijk. Medewerkers worden aan de telefoon uitgescholden en op de test- en vaccinatielocaties krijgen ze zelfs te maken met fysieke bedreigingen en geweld. Dat zijn vreselijke situaties. Wij zijn er juist voor om iedereen te helpen. Laat iedereen dan ook in zijn waarde.”

Crisisbedrijf

Weer even terug naar het verloop van het jaar. De ene keer moeten er duizenden testen per dag worden afgenomen, dan is er weer bijna geen inwoner die klachten heeft. Hoe lastig is het om als organisatie daarmee om te gaan?

Rijntalder legt kort uit: “Het is hier niet elke dag crisis, maar we zijn wel een crisisbedrijf. We moeten dus heel snel kunnen schakelen en op- en af- kunnen schalen. We hebben verschillende groepen personeel, die we kunnen inzetten als het nodig is. Dat is natuurlijk een uitdaging, maar het gaat ons best goed af. Natuurlijk is het nu met de boostercampagne die opgestart wordt wel alle zeilen bijzetten.”

Want als de politiek iets besluit, zoals de versnelde boostercampagne, dan moet de GGD dat uitvoeren. Zijn ze daarmee slechts een speelbal van de politiek? Zo wil Rijntalder het niet noemen: “We zijn een uitvoerend orgaan, dat zeker. Maar we hebben ook begrip voor alle keuzes die er gemaakt moeten worden. Corona was een nieuw virus dat op ons afkwam. En we hebben dus meerdere keren te maken gehad met nieuwe varianten. Als we dan terugblikken, dan kan het zo zijn dat niet elke beslissing achteraf de juiste is geweest. Maar het is makkelijk om daar achteraf over te oordelen, op het moment dat keuzes worden gemaakt zijn het weloverwogen besluiten geweest.”

Horizon

Het jaar begon met euforie, maar wat is nu eigenlijk die stip op de horizon? Rijntalder legt uit dat dit inderdaad nu lastiger ligt. “We hebben geen glazen bol waarmee we de toekomst kunnen voorspellen. We gaan nu keihard inzetten op het boosteren, zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk gevaccineerd krijgen. We willen iedereen in onze regio zo goed mogelijk helpen.” 

7 Reacties

Reageren
  1. Anne Marie ten Berge

    Vind het een PR artikel waar de stroop en de misleiding vanaf druipt. Crisismanager Tessa noemt de GGD Regio Utrecht een crisisdienst terwijl ik dacht dat het een gezondheidsdienst was. Zij spreekt namens haar collega’s ? Terwijl zij het verschil niet weet te verwoorden tussen, bij de GGD (schriftelijk) ingediende klachten en anonieme mopperkritiek.
    Tessa heeft het over weloverwogen besluiten uit politiek Den Haag, maar die bestaan niet. De aanpak van de pandemie is het resultaat van weloverwogen adviezen van wetenschappers geweest Adviezen die in het openbare domein te volgen waren.

  2. isabelle

    Heb me tweede kerstdag laten vaccineren op de Truus van Lierslaan. Wat was dat goed, efficiënt en super prettig geregeld! Koffie en een Franse chanson kreeg je er gratis bij.

    De uitvoering van de vaccinaties is echt top!!! Nu nog de communicatie en samenwerking met huisartsen naar dat niveau brengen, dan lopen we de kabinet-schade weer in!

  3. Anne Marie ten Berge

    @ isabella, Mijn boosterbeurt was vrijdag om 15:45. Ik heb mij door een taxi laten brengen want ik wist niet waar het was. Er zat geen route beschrijving bij de papieren. Aangekomen waren daar 6 slingerrijen met wachtenden. Het zag er zwart van de mensen. Het was dus niet goed, inefficiënt en super onprettig geregeld.
    Huisartsen mogen niet boosteren, dat schijnt duurder uit te pakken. Neem van mij aan: Vanaf de start loopt Nederland achter met mondkapjes, beschermende kleding voor zorgpersoneel en prikken. Wat die Kabinet-schade aan zieken en overledenen heeft opgeleverd valt niet meer in te lopen. Terecht dat er nog een parlementaire corona enquête komt.

  4. Lombokker

    Ik ben de donderdag voor Kerst geweest, en heb ruim een uur in de rij moeten staan. Gelukkig was het droog en waaide het nauwelijks, maar ik heb toch meerdere mensen gezien die maar weer wegingen omdat het zolang duurde.
    Aan de mensen die het allemaal begeleiden lag het niet, die waren super aardig, en leidden alles in goede banen. Helaas had de organisatie niet genoeg ‘prikkers’ ingepland, met de genoemde wachttijd als gevolg.
    Je zou verwachten dat de GGD hun zaken na ruim anderhalf jaar corona nu eindelijk wel eens op orde zouden hebben, maar dat bleek dus niet het geval. Een gemiste kans, want als je zoveel mogelijk mensen – ook de twijfelaars – wilt vaccineren, dan moet je dat voor hen zo makkelijk mogelijk maken. Dat is nu helaas niet het geval.

  5. P-trus

    @Lombokker:

    Er zijn overal personeelstekorten, dus dat betekent idd wachten. Een goeie oefening in geduld. Ik heb begrepen dat er koffie geserveerd werd?!
    Mijn booster was 1e Kerstdag om 9.30. Binnen 15 min. geprikt. Wel vroeger op dan ik wilde, maar haalde de slaap later op de dag gewoon weer in. Prima geregeld.

    Ons Corona-probleem blijft een luxe probleem. Ongeveer 1 miljard mensen op de wereld heeft niet of nauwelijks te eten, mede omdat ‘wij’ ze in het verleden uitgebuit hebben in onze voormalige koloniën, en we doen dat nog steeds door ze te weinig te betalen voor hun grondstoffen. Met vaccins hebben wij ook al voorrang gekregen vanwege onze financiële mogelijkheden en – belangen. Kortom een lesje nederigheid graag!

    @Anne Marie ten Berge:

    In arme landen zijn er altijd van dit soort rijen, maar dan voor eten, als dat er al is. En vaccins zijn daar dan gewoon niet eens prioriteit meer!

  6. Anne Marie ten Berge

    @ P-trus. Van mij krijgt u gelijk. maar tja…. als in onze gave land met zo’n rijke regering toch honderdduizend woningen te kort zijn, daklozen buiten slapen, 50.000 ouders en kinderen vertrapt zijn in hun bestaan, duizenden woningen gestut moeten worden, iedere dag weer een politieke moord kan gebeuren, duizenden de voedselbank nodig hebben, onze koning en zijn regering de mensenrechten niet bewaken… wat klopt er dan niet?

  7. Henk Marsman

    Ons verwende volgevreten obesitas volkje kan alleen klagen en azijnzeiken. Klaag voor, klaar na, klaag hier en klaag daar.

    Bekijk het eens van de andere kant en niet door je eigen egoïstische merkbril Stop die verwijtende wijsvinger waar het licht niet schijnt en leef positief!

    GGD hulde en lof voor deze mega operatie! Lof voor het feit Nederland op jullie bouwen. Trots op de GGD!

    En alle azijnzeikerts; maar er ondanks corona een feestje van in 2022! Dan zeik je limonade volgend jaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).