Het nieuwe gedeelte van Hoog Catharijne is al even open en de rest van het stationsgebied begint vorm te krijgen. Met het Poortgebouw staat er in ieder geval een opvallend gebouw en door het uitzicht op de singel en TivoliVredenburg is het ruimtelijke winkelcentrum verbonden met de binnenstad. De architectuur van Hoog Catharijne werd na de opening in de jaren zeventig door velen gezien als tijdloos. Zo tijdloos bleek het toch niet, na vele renovaties is een groot gedeelte van het ooit bejubelde winkelcentrum gesloopt en herbouwd. In de Stadskamer komen drie plekken waar je in het water kunt kijken en de bootjes onder je door varen. Ook komt er veel horeca, iets wat ontbrak in het oude Hoog Catharijne. Verder worden de Noord Passage en de toekomstige Zuid Passage (opening eind 2018) met elkaar verbonden. Een tweede grote opening van nieuw Hoog Catharijne is in december dit jaar. Is het nieuwe Hoog Catharijne het winkelcentrum dat Utrecht verdient? Dat is de vraag.
Arjan den Boer – publicist geschiedenis, monumenten en architectuur
‘Er is logistieke vooruitgang, maar ik word niet warm of koud van de sfeer’
“Het nieuwe HC is natuurlijk een logistieke vooruitgang, de capaciteit is veel beter toegerust op het grote aantal passanten. Het voelt ruimer en hoger en de route is duidelijker. Maar qua architectuur en sfeer word ik er niet warm of koud van. Het is anoniem, het onderscheidt zich niet van andere shopping malls waar ook ter wereld, met glas en natuursteen. Ik had liever gezien dat het oude HC, dat in z’n beginjaren echt allure had, mooi was gerenoveerd en in de trant daarvan uitgebreid, met een eigentijdse creatieve twist. Ik was pas in Londen bij The Barbican, geen winkelcentrum maar wel vergelijkbare architectuur als het oude HC. Het ligt er mooi bij, zeer schoon en goed onderhouden, en veel buitenruimte met prachtig openbaar groen, zelfs een tropische kas. Zoiets zou goed bij Utrecht gepast hebben. Naast de gerestaureerde Radboudtraverse bijvoorbeeld een openluchtbrug met park… en ook groen tussen de bouwdelen. Dat was oorspronkelijk deels ook zo, maar dat moet je dan wel heel goed onderhouden en toezicht op houden! Wat het poortgebouw betreft, ik ben er nog niet uit of ik het ontwerp mooi of lelijk vind, maar het had er niet moeten staan. Utrecht heeft gekozen voor de singel open en groen erlangs, en daar moet je geen enorm gebouw opzetten. Dat is enkel en alleen wegens commercieel belang. Die Stadskamer ziet er nu nog treurig uit, het zal wel beter worden, maar het doorzicht op het water is vrij minimaal en ik vrees dat je eronder door een donkere tunnel zult varen en lopen.”
Jan Hagenouw – Belangenvereniging Hoog Catharijne
‘De uitstraling gaat van provinciaal naar mondiaal’
“Wat er nu van Hoog Catharijne te zien is, is een tipje van de sluier. In het geopende deel zitten hoofdzakelijk winkels gericht op mode, zoals kleding- en schoenenwinkels. Mode is er oververtegenwoordigd, maar dat klopt ook want dat is het modegedeelte van het winkelcentrum. Er komen veel meer verschillende concepten en veel horeca. Op het stationsplein met de grote overkapping komen mooie bedrijven met horecaformules die nieuw zijn voor Utrecht. Denk aan Vapiano of Five Guys. Je ziet dat Hoog Catharijne meegaat met de groei van Utrecht. Er zijn steeds meer toeristen in de stad en je ziet ook meer mensen die niet uit Utrecht kwamen in Leidsche Rijn. De uitstraling gaat van provinciaal naar mondiaal. In oppervlakte en in soort winkels. Er moet nog wel veel gebeuren. Het is wat prematuur, maar als ik hoor welke formules kans maken om zich er te vestigen, is er over een jaar of twee een heel ander Hoog Catharijne dan we kenden. Het oude HC werd een ‘lelijke betonnen puist’ genoemd, het nieuwe heeft een betere verbinding met de historische binnenstad. Ondanks dat het modern is.”
Sander van Waveren – fractievoorzitter CDA Utrecht
‘Met deze opknapbeurt heeft Utrecht weer een modern winkelhart’
“Zelf ga ik niet vaak shoppen, ik vermijd drukke winkelcentra liever, maar het nieuwe Hoog Catharijne is wel erg mooi geworden. Ik loop er doordeweeks graag doorheen als ik van het stadhuis naar het stadskantoor moet of omgekeerd. Afgelopen jaren moesten we het op bouwtekeningen bekijken, het is altijd de vraag hoe het echt wordt. Het licht, de ruimte én het zicht op de nieuwe singel zijn geweldig. Utrecht is een stad met straks vierhonderdduizend inwoners – de stad heeft bovendien een regionale functie – dus moet je met allerlei wensen rekening houden. De oude binnenstad is en blijft natuurlijk het hart van Utrecht waar de meeste mensen voor komen. Maar voor al die mensen die ook in een groot winkelcentrum willen shoppen, was het oude Hoog Catharijne niet meer bij de tijd. Met deze opknapbeurt heeft Utrecht weer een modern winkelhart waar we trots op kunnen zijn. Ik vind het wel belangrijk dat de wandelroute door Hoog Catharijne een keuze moet worden: voor wie wil, in plaats van dat het de enige route naar de binnenstad is, zoals vroeger. Als het af is moet er ook over straat een fijne looproute zijn naar het Vredenburg en de Mariaplaats. Dat blijft voor mij één van de belangrijkste opgaven voor het Stationsgebied.”
Jan Bakers – eigenaar Bakers Architecten
‘Er is geen vals optimisme meer’
“De Noord- en Zuid Passage gaan volgens mij mooi worden. Ik word blij van de allure van de Zuidpassage, die al af is. Op stedenbouwkundig niveau is de wisselwerking tussen marktplein en winkelcentrum een stuk verbeterd. Het oude Hoog Catharijne was een zogenaamde people mover, nu heb je keuzes. Het is een vondst om de looproute van bezoekers op verdieping één te maken. Daar krijg je de allure mee van de winkels die dubbel hoog zijn. Door de vele bezoekers vanuit het station heeft het winkelcentrum iets bovenstedelijks, maar je moet ook de Utrechters bedienen. Dat komt daar goed bij elkaar. We mogen ook blij zijn met de terugkeer van het water in de Catharijnesingel. Dat heeft bij de Catharijnekade zelfs het politiebureau wat mooier gemaakt. Een minpunt zijn de steegjes rond Hoog Catharijne, TivoliVredenburg en de Hollandse Toren. Daar zie je dat alle aandacht op het overdekte winkelcentrum gericht is. Misschien is het te vroeg om te oordelen, maar het heeft niet meer dat valse optimisme van het oude Hoog Catharijne. Er zit een soort degelijkheid en duurzaamheid in. Het had al met al slechter af kunnen lopen met de verbouwingen. Ik hoor veel goede reacties. Ook wordt bewezen dat retail nog bestaansrecht heeft. Het is een lang proces geweest, maar als je het aan mij vraagt staan alle lichten op lichtgroen. Zolang de stegen aan de zijkant geen ‘achterkant’ worden, ben ik blij dat Utrecht dit heeft gedaan. Het geeft een enorme impuls aan de binnenstad.”
19 Reacties
ReagerenOordeel als het klaar is. Nu is nog slechts een gedeelte opgeleverd. Ook de omgeving (singel, station, vredenburgplein) zijn nog onder cobstructie. Er moet nog groen en verlichting worden toegevoegd. Maar uiteindelijk denk ik dat het mooi gaat worden.
Die “overkluizing” van 120 meter blijft natuurlijk een schande van de eerste orde. Wat mij betreft had dat poortgebouw er niet gestaan.
Singel weer uitgraven en vervolgens er een qua architectuur reeds gedateerd gebouw bovenop zetten, wat een logica! Dit poortgebouw gaat de komende 40 jaar nog regelmatig negatief in de media verschijnen…
Arjan den Boer is de enige die het treffend weet te formuleren.
De rest oordeelt ook vanuit hun financieel-, zakelijk- of vooral lobby-belang.
De nieuwe vele bredere traverse rondom het Poortgebouw druist rechtstreeks tegen de aan de bevolking gepresenteerde plannen van een open singel in. Het is via vies achterkamertjes gekonkel met de politiek tot stand gekomen. Klaarblijkelijk heeft het CDA bepaalde belangen lopen, gelet op de uitspraak van meneer de CDA’er.
En dan sommige uitspraken. Hilarisch, ik lig dubbel.
Hier komen er een paar:
‘De uitstraling gaat van provinciaal naar mondiaal’
> haha. Ja, van dit soort winkelcentra in exacte vorm en ontwerp geeft het er letterlijk duizenden over de hele wereld, allemaal op elkaar lijkend. Precies dezelfde vorm en materialen. Het is gewoon copy-paste architectuur en het gaat natuurlijk er alleen maar om dat mensen shoppen (zo is het psychisch ontworpen, zodat je geld gaat uitgeven> daar hoor je acritetctuurcritici nauwelijks over, maar dat is het uitgangspunt achter het geheel. Er zal geen toerist Utrecht meer hierom bezoeken. Als de gemeente eindelijk goede, fijne omleidingsroutes om HC heeft gemaakt, ik bedoel dus: wanneer ze daar de ballen voor hebben, worden mensen ook niet meer verleid iets in HC te doen. Dat zou goed zijn voor veel gewone mensen.
“Het is een vondst om de looproute van bezoekers op verdieping één te maken.”
> volgens mij lag het oude HC en weet ik niet hoeveel winkelcentra ter wereld gewoon op niveau + 1. Dat heeft niks, maar dan ook niks specifieks met het nieuwe HC te maken. Het zorgt alleen nu nog steeds voor een donkere overkluizing van het water in de Catherijnesingel en de weg ernaast, waardoor je daar niet wil lopen of fietsen. Het ontwerp creëert daarnaast nog steeds ziel- en levenloze steegjes en achterafroutes, waardoor, zoals we nu weten, je in de avond maar doorheen moet. Slechts achterkanten van winkels en gebouwen komen er op uit. Daarnaast werpen de gebouwen zoveel schaduw op, dat het er koud en kil zou zijn, wat je ook probeert.
Utrecht heeft nog steeds een, wat gepimpter en net iets mooier dan het origineel, misbaksel op 1 van de belangrijkste plekken van het centrum liggen waar de gemeentepolitiek en de burger niks te vertellen hebben. Het maakt niet uit dat je dan newspeak-achtige stadskamers in het poortgebouw bouwt. Het gaat alleen maar over geld onttrekken aan de burger, zodat dat in de zakken van de nu vooral Franse eigenaren kan verdwijnen. Niet meer en niet minder. De stad heeft er letterlijk niks aan, behalve dat ze het grote misbaksel moet zien te gedogen, zoals ze al zo lang doet. Het enige verschil is dat het minder pijn aan de ogen doet. Maar wacht maar een jaartje of 10, als schoonmaak en beveiliging wegbezuinigd zijn, als er weer eens een crisis is geweest (banken en overheden hebben nog niks geleerd van de vorige crisis, ze zijn gewoon doorgegaan namelijk). Dan staat ook gewoon de helft van de panden weer leeg. Kijk maar eens wat er dan nog over is van dit nieuwe ontwerp.
Dit plan had veel beter en goedkoper tot stand gekomen, als er tenminste iets met de wensen van de inwoners was gedaan. Dat is een trieste conclusie. Het had best mooi, leefbaar en groen kunnen worden en het had ook over meer dan alleen maar commercie kunnen gaan.
Moeten we blij worden van (Amerikaanse) flagshipstores die qua duurzaamheid en arbeidsomstandigheden onderaan alle lijstjes bungelen en feitelijk daar niks aan doen?
Moeten we blij worden van obebita’s en hartaandoeningen in een plastic/ papieren verpakking? Want met name dat soort horeca vestigt zich in HC.
Een pakketje scrhoot met duur laagje chroom. Treffender kan ik net “nieuwe” hoog catherijne niet omschrijven. Het blijft ng altijd hopen op bouw- en constructiefouten en een groot faillissement van de Nederlandse tak van Kleppierre. Dan kan HC terugveroverd worden door de stad.
Schitterend. Ik ben trots dat ik dit nog mee mag maken. Een echt mooi winkelcentrum.
Ach gossie, Pierre ( of een van zijn vele andere aliasssen op DUIC) wil weer terug naar de USSR. Staatswinkels met grijze of bruine producten. Dat waren pas tijden, toen de commercie nog geen hoogtij vierde en het proletariaat nog te druk met haar verheffing bezig was om zich druk te maken over keuzevrijheid of kwaliteit. Het psp/ppr gehalte is hoog. Je zou er bijna nostalgisch van worden. Overigens prima dat DUIC een platform biedt aan dit soort verwarde personen, dat voorkomt radicalisatie en geeft ze een veilige uitlaatklep.
Op dit moment bevat HC niet veel meer dan kledingwinkels, schoenenwinkels en nog meer kledingwinkels. Van de grote ketens, natuutlijk die je in iedere stad ziet. En straks horeca in de hoop dat we nog een beetje langer blijven in de buurt van die schoenenwinkels en kledingwinkels?
Zo’n shoppingmall is ondertussen een achterhaald concept geworden, en ik voorspel dat HC een zieltogend bestaan zal lijden
Het is bling bling. De perfecte omgeving om goedkope waar voor een te hoge prijs te kunnen verkopen. Met Utrecht heeft het niets te maken. Wat mij betreft wordr alles afgebroken, behalve de nieuwe fietsenstalling en maken we een mooi park met hoge bomen tussen dd echte binnenstad en het station.
Ik ben verheugd te lezen dat dit eerste nieuwe gedeelte van HC 2.0 inderdaad ook gepland was om weinig meer te zijn dan een grote “walk-in” klerenkast. Ben benieuwd naar de broodnodige diversiteit in de nog te realiseren nieuwe gedeelten.
Of het totaal een verbetering wordt ? Tja, ik denk van wel. Er zijn wel wat minpunten te noemen die niet meer terug te schroeven zijn; de architectuur van het Poortgebouw en de bijbehorende forse overkluizing. En wat punten die hopelijk nog veranderen: de rare avond/nacht-afsluiting van 50 meter doorgang en de vreselijk saaie geblindeerde buitenramen van enkele grote ketens.
We moeten nog afwachten hoe de aansluiting op het Stationsplein gaat worden, en de te renoveren ‘plinten’ aan de route langs het Smakkelaarsveld.
Maar al met al wordt het gewoon een degelijk winkelcentrum, zoals het hoort. En gloednieuw, dus de komende jaren nog best aangenaam.
Wat een rare vraag. Natuurlijk niet. Geen enkele stad van 2000 jaar oud verdient het om zo verminkt te worden. De mooiste gebouwen van de stad zijn tegen de vlakte gegooid, en de betonkolossen die er voor zijn terug gezet hebben nooit enige relatie gehad met de publieke ruimte. Hoog Catharijne moet op termijn gewoon volledig gesloopt worden, net zoals de meeste spuuglelijke en van de straat afgekeerde gebouwen van banken en verzekeraars rond het station. De gemeente kan dat maar vast nu al duidelijk maken richting Kleipierre en andere partijen. Uiteindelijk moet de stad gewoon weer van de burgers en het bestuur worden. Banken en verzekeraars kunnen het best ergens aan de rand van de stad bij een transferium gaan zitten. Pas dan kan het gebied rond het centraal station weer langzaam herstellen van decennia misbruik.
HC is een repeterende fout. De oorspronkelijke ontwerpers waren in ieder geval nog bezig iets revolutionairs te bouwen en slaagden daar voor die tijd in. Waar ze niet in slaagden was het bouwen van iets tijdsloos.
De nieuwe ontwerpers hebben eigen niet eens hun best gedaan Utrecht iets bijzonders te geven, of het moet het dak boven het stationsplein zijn.
De hele nieuwbouw is onsamenhangend, grotendeels lelijk en uitsluitend gericht op verkoop. Alles is gebouwd om van binnen te bekijken, vrijwel niets is er om het oog te strelen en je een goed gevoel te geven. De primaire emoties die deze structuur moet opwekken is de wens zo snel mogelijk naar binnen te vluchten en daar een enorme kooplust te ondergaan. Wie buiten staat en zich vergaapt aan de gebouwen voelt onmenselijk schoonheid, misplaatstheid, ziet rare connecties tussen aanverwante maar niet gelijksoortige gebouwen etc. Wie zich vergaapt voelt geen vrolijkheid, is zelden of nooit onder de indruk vanwege schoonheid, grootte of originaliteit. Misschien was een Sagrada Familia wat veel gevraagd, maar deze oeverloze saaiheid is wel erg ver beneden het gemiddelde ambitieniveau…
Blijven over Tivoli, Het Poortgebouw, het dak en de singel:
De veelgeprezen singel is een sigaar uit eigen doos. Fantastisch dat het terug is. Maar laat niemand zich op de borst slaan omdat hij zijn fout uit het verleden heeft hersteld. We hebben een grote fout hersteld. Daarmee basta (en het is bijzonder om te zien hoe, in al dit financiële geweld, moeilijk het is de laatste stuivers bij elkaar te harken om het af te maken).
Tivoli, een gebouw op de plek waar eerst een muziekcentrum stond. Oh nee, het staat er nog… We hebben het over het oude gebouw heen gezet… Tivoli is het juiste gebouw op de verkeerde plek. Monstrueus schreeuwend naar de overkant kondigt het de nabije sloopt van de tegenoverliggende wijk al aan. Ik geef ze daar nog 20 tot 30 jaar, dan moet dat deel van Utrecht ook maar eens gemoderniseerd worden. Tivoli had op de plek van de Rode Doos moeten staan. Dat theater dat we bouwden om weer af te breken. Had ons ook veel kosten gescheeld om de logistiek rond Tivoli op orde te krijgen. Ondergrondse vrachtwagen ingangen etc. Laten we er over ophouden, het staat er nu. Maar geen toonbeeld van doortastendheid.
Het Poortgebouw… Als je het doet moet je het goed doen. En dat is hier niet gelukt. De sprankelende felgekleurde sigaar van alle tekeningen is een relatief vaal beschimmeld augurkje gebleken. Slechte uitvoering van een goed idee, en ook nog op de verkeerde plek. Als eye-catcher bij een kantorenwijk had dit gebouw niet misstaan. Maar wat het hier staat te doen binnen dit geheel? Het is geen vlees, het is geen vis…
Het dak boven het stationsplein: Vol verwachting klopt mijn hart. Zou dat dan iets van toegevoegde waarde hebben? Zou dat dan het element zijn waar een volgende generatie over zegt: ‘heel HC kan gesloopt worden, maar dat dak moet op een of andere manier behouden blijven…’?
Natuurlijk, er lag een uitdaging in vele opzichten. En een aantal problemen zijn opgelost. We hebben nu een (niet fraai maar wel indrukwekkend en) zeer functioneel station bijvoorbeeld, en geweldige fietsenstallingen niet te vergeten…
Maar het was fijn geweest als we op meer dan alleen de functionaliteit trots hadden kunnen worden. Om maar in de termen van de binnenkant te blijven: Was het nou werkelijk zo moeilijk om HC een mooi jurkje aan te trekken, een bijpassend paar schoenen, tasje en een leuk make-upje?
Een pastabar (Vapiano) en een burgertent (Five Guys) wat een revolutie in Utrecht! Het is niet alsof we al veels te veel burgertenten en pastabarren hebben. Een greep uit wat je in de binnenstad kunt vinden: Pickles and Wines (x2), Burger Bar, Burger King, McDonalds, Smullers, Burgers and Lobsters, Mr. Smakers (x3), Polleke, Ribsfactory, Ellis, Beers & Barrels en dan nog alle zaken die ook burgers serveren maar er niet aan gewijd zijn. Ondertussen is er nergens iets origineels te krijgen: Philly Cheese Steaks, Ramen, Korean BBQ, Hebreeuws of zelfs een beetje normale diner Amerikaanse stijl. Trieste hollands knullige boel.
Ik vroeg me al af hoe ze het aansluiten van de singel op gingen lossen nu er ineens een immens gebouw in de weg staat. Belachelijk als ze dat met een tunnel daaronderdoor op gaan lossen. Daar heb ik en daar heeft Utrecht niet voor gekozen. Een promenade met bomen en beplanting en een paar bruggen erover was veel mooier geweest. Als die dan in de stijl van de oude binnenstad was geweest had je dat oerlelijke winkelcentrum ook nog wat flair kunnen geven door de combinatie en was het wellicht nog wat geworden.
En inderdaad die ‘mondiale’ uitstraling daar moeten we blij mee wezen zeker? Gladgepolijst steen en aluminium kan je overal vinden in die oerlelijke megamalls. In Utrecht verwacht je toch een middeleeuwse stijl met mooie klinkers in de straten en gietijzeren hekwerken.
De enige plek in HC waar ik geld uit geef is in het Godebaltkwartier.
Bij de Visboer, de Pearl, de ACtion.
Tsja, over smaak kun je altijd twisten, maar wat mij meer zorgen maakt is de nachtelijke sluiting van de enige normale looproute:
https://www.duic.nl/algemeen/niet-meer-een-lijn-van-utrecht-centraal-naar-vredenburg-looproute-gestremd/
@ Pierre 25/8/2017 – 18:01
Wat bedoel je nou precies te zeggen.
Vraag kan pas echt beantwoord worden als het geheel min of meer “af’ is.
De tussenstand laat zien dat we er sowieso beter op lijken te worden. Het nieuwe HC en de Stadskamer zien er mooi uit.
Toch is het voorlopige resultaat niet genoeg, Torengebouw is foeilelijk, Singel is verstopt, toegankelijkheid ‘s nachts niet optimaal en de gemeente lijkt te weinig regie te hebben en is vanwege allerlei oorzaken te afhankelijk van Klepierre.
@ JdV
Grappige analyse van verwarde mensen hou je er op na (je eigen “warrig” betoog slaat trouwens als een tang op een varken, maar goed). Toch ben jij het die onder zo goed als ieder artikel je gal moet spuwen, keer op keer, iedere dag, meerdere keren per dag, al jarenlang. Sommige mensen hebben echt een plank voor de kop en eens behoefte aan een goede spiegel. Fijn dat mensen als jij hier hun menig kwijt kunnen. Dat zorgt voor rust in het echte en openbare leven.
Ik heb jaren geleden al veel mooiere winkelcentra gezien in Azië. Hoog Catharijne is dan een beetje lauw. Belangrijk is de integratie van food(courts) en het vermijden van alleen maar haakse hoeken in het ontwerp.