Op het Smakkelaarsveld komen drie woongebouwen, een park en horeca. De plannen voor dit chaotische stukje stationsgebied zijn vrijdagochtend bekendgemaakt.
Al jaren wordt er gesproken over de nieuwe invulling van het Smakkelaarsveld. De plek heeft de laatste jaren geen echte bestemming gehad, maar diende vooral als opslagplaats voor bouwmaterialen en als openbare fietsenstalling. Ooit was het idee dat de Bieb++ hier moest komen, maar dat plan werd weggestemd door de gemeenteraad. Nu ligt er een nieuw plan.
Het nieuwe Smakkelaarsveld wordt ‘het Oog van de Orkaan’ genoemd: “een groen rustpunt in een hectische en dynamische omgeving.” Er komen drie woongebouwen met in totaal circa 150 woningen in het middenhuur segment, vrije sector huur en vrije sector koop. De gebouwen komen deels boven de bus- en trambaan. Het dak van een van de gebouwen is openbaar toegankelijk. Hierop komt ook een horecagelegenheid.
De Leidse Rijn wordt doorgetrokken en verbonden met de Catharijnesingel. Drie bruggen zorgen ervoor dat het Smakkelaarsveld straks van verschillende kanten bereikbaar is.
Tadaaaaaa! Het Smakkelaarsveld over een paar jaar! pic.twitter.com/2GfuqgJrBF
— Maarten Koning (@MaartenKoning) 7 september 2018
Er moet veel groen komen in wat het Smakkelaarspark wordt genoemd. Om het park zo groot mogelijk te maken wordt de tram- en busbaan overbouwd. Hierdoor moet een glooiend park ontstaan. Door deze hoogteverschillen ontstaat een ruimte onder het park. Deze ruimte is bedoeld voor (fiets)parkeren, een kleine haven en de ‘Parkkelder’ met daarin een cultureel-maatschappelijk programma.
Het plan is ontworpen door Arup, Studioninedots, ZUS en VKZ. In 2019 gaat de eerste schop de grond in. In 2022 moet het hele gebied klaar zijn. Tot aan de bouw staat op het Smakkelaarsveld een container waar de maquette te bekijken is.
56 Reacties
ReagerenWat ik nog steeds niet snap is waarom er niet gekozen is voor een tunnel vwb hef autoverkeer op de Catherijnesingel. Waarom toch bovengronds? Met al die werkzaamheden hadden ze toch ook nog wel een tunnel kunnen graven?
On topic: mooie artist impressions. Ziet er hoopgevend uit. Maar zoals bij veel projecten: de reaiteit valt behoorlijk tegen.
@Sjaak, iets gemist in januari over Artist Impressions versus realiteit ?
https://www.duic.nl/algemeen/fotos-leken-de-artist-impressions-van-utrecht-eigenlijk-wel-op-de-werkelijkheid/
Sjaak : misschien een bezoek aan de oogarts. De gehele HOV lijn op het Smakkelaarsveld is een tunnel. Het plan gaat over het Smakkelaarsveld, niet over de Cathrijnesingel. En misschien is het je niet meteen opgevallen, maar daar lag een paar jaar geleden een betonnen bak met een 8-baans stukje snelweg. Dat is nu verwoorden tot het teruggeven van de singel en een 2-baans weg. De Monica-knip en de Croeselaan-knip zorgen voor veel minder auto-verkeer. Ik zie het probleem niet meer.
En nou gelijk dat verschrikkelijke “Media Markt” pand slopen.
Hahaha wat hopeloos lelijk, maar goed dat stationsgebied was al niks meer aan te redden. Het water is mooi, dat dan weer wel. En zowaar een paar sprietjes groen. Nou succes er maar weer mee.
Wow! Dit vind ik nou een mooi plan.
Inderdaad even afwachten of het in het echt ook zo ruim en licht gaat ogen, maar laat ik het positief houden: Dit lijkt een mooi stukkie stad te worden. Zowel voor de binnenkomer vanuit de trein, als de inwoner.
En inderdaad; hulde voor de overkluizing van de weg!
Hadden ze inderdaad bij de Catharijnesingel ook moeten doen. In plaats van de enorme overkluizing van de Singel….
https://www.duic.nl/algemeen/fotos-leken-de-artist-impressions-van-utrecht-eigenlijk-wel-op-de-werkelijkheid/
Ziet er best aardig uit!
Water is mooie toevoeging en het huidige gebied is zo rommelig dat wat je ook doet het er bijna altijd beter uit gaat zien.
Die rare lelijke kunstblokken waar jaren omzichtig om heen is gewerkt, lijken gelukkig te verdwijnen, die typischer jaren 70 rommel kan zo de stort op.
Wordt nooit zo als de impressie, lelijk kaal stukje groen met blokken voorspel ik…..
Ik vind dit echt heel mooi moet ik zeggen
@Sjaak:
Hoopgevend inderdaad, maar helaas ook veel te mooi om waar te zijn. Overal waar voor het Stationsgebied in het verleden groen werd ingetekend (want daar had Utrecht immers voor gekozen) valt de werkelijkheid enorm tegen. Groene meters zijn namelijk in de wereld van het vastgoed onrendabele meters, en die worden op enig moment altijd opgeslokt door ‘voortschrijdend inzicht’ (dat is marketingtaal voor winstmaximalisatie).
Nice hoor wordt een aanzienlijke verbetering met wat er nu staat.
Nu alleen nog de stenen gebouwen aan beide kanten slopen en plaats maken voor nieuwbouw!
Jeej! Nog meer tunnels en apenrotsen! Het Hoog Catharijnegezwel breidt zich weer uit.
Prima. Extra hangplek voor capuchons en alcoholisten.
Zoals altijd heeft Utrecht ook nu weer moeite met open ruimte. Ontwerp is niet slecht, maar waarom moet de ruimte nou weer doorbroken worden door dat paviljoen in het midden waardoor de open ruimte rommelig wordt en verbrokkelt?
Ongelofelijk veel zure reacties.
Moeten we dan een bos midden in het centrum van de stad plaatsen?
Enig realisme is vaak ver te zoeken.
Ontzettend jammer dat men voor laagbouw kiest terwijl 90 meter daar prima kan.
Op dat stuk kan men makkelijk zes woontorens kwijt.
Horeca op het dak van de woontorens zou echt een eye-catcher zijn.
@Atilla
Lees misschien de eerste regel uit je eigen reactie nog eens, alvorens te klagen over zure reactie.
Ben blij dat er wat gebouwd gaat worden, het ziet er verzorgd uit zo. Ik had stiekem gehoopt op iets meer uitzonderlijks op deze uitzonderlijke plek, maar vooruit.
Eindelijk een invulling voor dit stukje Utrecht.
@ Yoshua, er is een patatplein op 50 meter lopen, horeca is hier echt niet nodig….
@Gerben en @Niels
Kijk in de reacties onder dat artikel waar jullie naar verwijzen eens naar de reactie van ene Pieternel. In die reactie wordt gesteld dat die artist impressions inderdaad erg goed lijken, maar omdat ze pas zijn getekend nadat de bouw bijna was voltooid. Dat waren niet de tekeningen die in eerste instantie aan het publiek zijn voorgelegd, in sommige gevallen leek het er zelfs niet op. Het is dus prima om op basis van deze impressies een slag om de arm te houden.
Nou, @Atilla Vigh, een bos planten is een prima idee !
Mooie vingeroefening om ooit een keer het hele sporengebied rondom station zo te overkappen…….
Ik heb daar jaren gewoond in de buurt, en vroeger was daar ook een park. Dit werkte niet echt, omdat er veel zwervers en junks rondhingen.
Hopenlijk wordt het nu wel wat!
Ik lees: “Om het park zo groot mogelijk te maken wordt de tram- en busbaan overbouwd.”. En dan denk ik, Tunnel Roermond regelmatig gesloten ivm akkefietje, A2-tunnel Leidse Rijn idem dito en dat hoor ik regelmatig over tunnels. Ik vrees dat het openbaar vervoer er niet betrouwbaarder op gaat worden zo. Ziet er wel mooi uit moet ik zeggen en de oude waterverbinding tussen singel en Leidse Rijn weer herstellen is een goed idee.
@BW die Pieternel heeft helemaal geen gelijk. De renders zijn wel degelijk degenen die vlak VOOR de start van de bouw de uiteindelijke renders waren. Natuurlijk bestonden er meerdere artist impressions omdat de plannen vanaf de eerste schetsen steeds wat werden bijgesteld. Stellen dat de renders zijn gemaakt toen de gebouwen al bijna af waren is volstrekt onwaar.
Ambitieus en mooi op loopafstand vanuit Pijlsweerd. Genieten we mee.
Bijzonder dat puzzelstukje voor puzzelstukje dat stationsgebied wordt ingevuld. Totaal geen visie of samenhang. Lelijke rommel zoals die oude HC-gebouwen van de Mediamarkt tot iets minder lelijke gloednieuwe gebouwen ernaast. Auto’s op maaiveldniveau en water overkluisd. ‘Een groene oase’ in een gebied dat verder vooral helemaal nérgens groen heeft. Het wordt een ratjetoe van stijlen. Om nog niet te spreken van de vele ontwerpenfouten in wat er nu is neergezet, bijvoorbeeld de ingang van de fietsenstalling die precies onder een uitsparing in het hardebollendak is gebouwd, zodat het er flink naar binnen regent….
Gelukkig mijden echte Utrechters Hoog Catharijne en het stationsgebied natuurlijk als de pest, behalve als ze met de trein moeten reizen.
ik ben benieuwd hoe de groene daken met bomen er in t echt komen uitzien, dusdanig hoge bomen is niet realistisch, ik denk dat t hooguit bij groen kunstgras zal blijven
lekker slapen zo direct langs t spoor, waar al die treinen van spoor wisselen richting perron, gek wordt je van dat gepiep (vroeger gewoond op Cremerstraat)
Prachtig.
En vind juist de verschillende bouwstijlen uit verschillende perioden het interressant/spannend maken, niet te monotoon. En goed dat niet alles in 1x ontworpen/getekend wordt maar stukje voor stukje… Is niet te doen alles in 1x, en er is ook zoiets als voortschrijdend inzicht en bijsturen.
@Herman: die lelijke jaren ‘70 kunstblokken staan er nog wel degelijk. Ik tel er twee, kijk maar eens goed 😉
Beste mensen, niet neuzelen. Het kan er alleen maar beter op worden! De Singel is ook weer gevuld met water, HGBIII staat er ook nog en de Dom bepalen nog steeds het gezicht van Utrecht, toch? Het is een stad in beweging!
@ Jeroen
Dat is dus echt niet waar.
Pieternel heft wel gelijk.
Bekende voorbeelden van Renders die vlak voor oplevering flink zijn aangepast in het stationsgebied:
Tivoli Vredenburg> gevel heeft tot aan ene paar maanden voor opening een sterk afwijkend karakter gekend dan de opgeleverde versie.
Gebouwen die pas veel later toegevoegd worden aan planontwerpen< dat gebeurd in het hele stationsgebied aan de lopende band. Noodgebouw en Zuidgebouw bijvoorbeeld. Hebben in de originele ontwerpen nooit een plaats gehad bijvoorbeeld. Of de uitbouw bij de Mediamarkt die er aan zit te komen bijvoorbeeld. Dit ontwerp is overigens al een aantal keer afgekeurd, zodat ook hier inmiddels al vele versies van en varianten op zijn.
Denk jij trouwens dat een aantal Utrechters die al vele jaren de planontwikkeling volgen in het stationsgebied dom zijn of zo?
iedereen die het echt volgt heeft gewoon door wat er gebeurd.
ziet er goed uit, bouwen maar!
Nu heeft de gemeente nog een kans om al die eigenaren van die nieuwe gebouwen te manen om meteen energie opwekkende dingen toe te passen .zonnepanelen op het dak, transparante zonnepanelen als glas.
Ze zien eruit als dubbel glas en zo gedragen ze zich ook qua geluids en temperatuur. En als de eigenaren niet willen dan raming en shaming.
Er ontbreekt in dit plan een klein jachthaventje op de plaats waar vroeger het Leidseveer afmeerde! Dat puntje groen wordt dan water, waar je bootjes kan afmeren. En als dan de Leidse Rijn weer is doorgetrokken kan ik eindelijk weer eens met mijn jeugdvriendje vanaf Park Oog in Al naar de Catharijnesingel roeien, we zijn dan pas 78 dus dat moet kunnen. Dat kostte vroeg een hele woensdagmiddag en ƒ 0,50 voor de huur van die stalen roeiboot …
Oh ja, nog iets: kan dat dumpzaakje weer terugkomen op dezelfde plek onder een van die kantoren, het zou storm lopen daar volgens mij!
afzichtelijk
Plan A of Plan 1.
M. a. w. zal nog wel e. a. veranderd worden.
Het grappigste in het geheel vind ik toch die knalroze macaron bovenop dat gebouw… haha
Een plek voor een cultureel maatschappelijk programma! Hulde! Ik ben alleen benieuwd of daar dan ook cultuur subsidies voor zijn, of scoort een ambtenaar hiermee maar wordt het straks een commercieel ding om uit de kosten te komen?
En wat dan nog, @Cultuurliefhebber? Cultuur en zelfredzaamheid kunnen m.i. prima samengaan.
@ Barend
Mee eens. Utrecht heeft angst voor de open ruimte. Paardenveld is ook zo’n voorbeeld. Daar detoneert die schroothouten horecatent in een parkje dat zo mooi ruim en open had kunnen zijn.
Als de impressies eventueel ook worden gebruikt om tot een keuze te komen, dan is het niet raar dat de werkelijkheid tegen valt. Anders was er voor een mooiere gekozen.
Zou de bak van Amelisweerd maar niet verbreden. Het kost veel te veel en levert teveel werk en milieuschade op.
Komt er wel zon op die groene plek of blijft het grotendeels in der schaduw?
Het Smakkelaarsveld is maar een klein stukje grond; als het volgebouwd is stelt dat groen echt niets voor. Het hele gebied is een totale ratjetoe. Dieptepunten: de protserig benoemde ‘Stadskamer’ en Poortgebouw over de singel(tegen alle beloftes in) heen, en het WTC-gebouw pal voor het 110 miljoen kostende Stadskantoor (wat, in combinatie met de trappen, wel een mooie uitstraling HAD). Ben benieuwd hoe de besluitvorming over het Smakkelaarsveld is verlopen.
@attila (bos in stad): wel eens van Central Park, NY, gehoord ?
Over paardenveld: ja die bbq-hut is een aanfluiting. In utrecht verbieden ze diesels maar die stinkende tent kan gewoon (breek me de bek niet open over scooters trouwens !).
Naast de gebruikelijke kritiek (te hoog, te laag, te lelijk, te weinig groen, niet realistisch) zijn er nog een aantal belangrijke punten die ik wil toevoegen. Plannen die met renders vanuit vogelvluchtperspectief worden verkocht, hebben vrijwel altijd iets te verhullen. Is niet de beleving vanaf maaiveld veel belangrijker?
Slechts twee van de gekozen standpunten zijn ‘door mensenogen’ genomen. Daarvan is er een vanaf perron 9 genomen, maar sinds wanneer is de beleving vanaf een perron zo belangrijk? De ander toont alleen een overdadigheid aan groen. De realiteit is echter dat dit groene middenstuk volledig omsloten is door flats, en een semi-privaat karakter zal kennen. Een beetje alsof je in Overvecht tussen twee flatjes loopt.
Stelt u zich eens voor hoe het stukje straat tussen het spoor en deze bouwwerken er uit ziet. Of het fietspad langs de mediamarkt gevel (mogelijk het drukste stukje fietspad in de van Utrecht?). Dit zijn de stukken die de uiteindelijk beleving van dit gebied gaan bepalen.
Helaas zijn dit de stukjes waar de architecten geheel niet over nadenken. Wanneer zij over hun veel te kleine maquettes schaal 1:200 staan gebogen, kunnen zij alleen maar ontwerpen vanuit vogelvluchtperspectief. De enige ervaring in het echte leven die daarop aan zal sluiten is wanneer DUIC met een Seine langs zal vliegen om foto’s van het nieuw opgeleverde gebied te maken.
Trouwens, wanneer je wilt lachen, lees dan even verder op de projectsite. Er zitten best wat addertjes onder het gras.
Zo is die paarse frutsel een grote paarse slang, ‘het monster van Utrecht’. Daaronder bevindt zich een kelder waar enorm veel plezier beleeft kan worden: Welkom in de Parkkelder! Deze grote, ondergrondse ruimte van 1.330 m2 is een plek voor spontaniteit en vrijheid. Een ruimte die als een kameleon transformeert met een ochtend-, middag-, en avondprogramma.
Waar gaat de tram naartoe die over het water gaat? Hij komt nu in een gebouw uit, maar lijkt daarna op te lossen in het niets….
@ Cas
De baan splitst onder het gebouw – bussen kunnen richting Vredenburg, de trams duiken de Leidseveertunnel in. Zie ook http://www.studioninedots.nl/foto/projects/smakkelaarspark/pop-up-Smakkelaarspark12.jpg
@Vincent
Die link is best een interessante toevoeging, want uit de artist impression was mij niet opgevallen dat er nog zó’n grote ‘onderwereld’ gaat ontstaan. Ben bang dat dat een hele grote aantrekkingskracht gaat hebben op junks en ander onfris volk.
Sowieso opmerkelijk dat in het stationsgebied toch weer is gekozen voor een (best wel uitgebreide) boven- en onderwereld. Opmerkelijk omdat die onderwereld in het oude HC en stationsgebied juist als bijzonder onaangenaam en zelfs onveilig werd ervaren. Wie herinnert zich niet de junkentunnel onder Hoog Catharijne? Ben bang dat het met bijv. die haven en ‘park basement’ niet heel veel anders gaat aflopen.
@Kees bij Tivoli is er nog een aanpassing geweest in de afwerking van de ‘kap’, eerst waren en kleine gaten in een patroon, later werd het de poffertjesplaat. Aan de opzet, formaat of het uiterlijk van het gebouw is verder niets gewijzigd. De rest van je voorbeelden kloppen niet. Van het Noord- en Zuidgebouw en de plint van Gildenkwartier was bekend dat de architectonische invulling later zou plaatsvinden. Daar waren simpelweg geen artist impressions van. Ik volg de ontwikkelingen op de voet en weet dus precies wat er gebeurt is.
@ Jeroen
Noem het een afwerking in de kap of een aanpassing aan de gevel, wat het in feite is.
Waar het op neer komt is dat gehele aangezicht van het gebouw er door bepaald wordt. Dat is wat zichtbaar is en op alle renders dus uiteindelijk niet klopte.
De aanpassing heeft trouwens plaats gehad vanwege budgettaire redenen.
Dat er geen artist impressies waren van de door jou aangehaalde voorbeelden is dus precies mijn punt, of niet soms?
Overigens zijn de gebouwen Noord-Zuid gebouw en de plint wel degelijk pas later aan de planontwerpen toegevoegd: er moest namelijk meer redement gehaald worden.
Ik hou mijn hart vast voor dit plan.
– het groen op verhoging. Geeft dit wel een voldoende ‘pleinervaring’ op straatniveau?
– de onderwereld. Gaat dat niet weer een junkentunnel worden zoals eerder in HC het geval was?
– de veelheid van ruimtedoorbrekende objecten,
zoals bijvoorbeeld die horecagelegenheid in het midden, gaat dat niet een rommeltje worden?
Too much ben ik bang, een poging teveel wensen en functies op een te klein stukje stad te plaatsen.
@BW
@vincent
Het dieptepunt van die onderwereld is wel de ‘harbour’ die zich onder een van de flats bevindt. Dit kan alleen maar een nare ruimte worden; stel je zoiets voor als het perron onder de stationshal met bootjes in plaats van treinen…
Wat een triest plan zonder enige aansluiting met zijn zijn omgeving. Ach op dit moment verkoopt alles dus who cares……