Het “snelweg-gevoel” op de Cartesiusweg gaat verdwijnen | De Utrechtse Internet Courant Het “snelweg-gevoel” op de Cartesiusweg gaat verdwijnen | De Utrechtse Internet Courant

Het “snelweg-gevoel” op de Cartesiusweg gaat verdwijnen

Het “snelweg-gevoel” op de Cartesiusweg gaat verdwijnen

Het project ter bevordering van de verkeersveiligheid van de Cartesiusweg, een van de dodelijkste verkeersplekken van Nederland, is afgerond. Extra opvallende verkeersborden, meer bomen en beplanting in de berm moeten ervoor zorgen dat de automobilist minder een “snelweg-gevoel” heeft.

Jacqueline Rabius, persvoorlichter bij gemeente Utrecht: “Er zijn met name maatregelen getroffen om mensen het gevoel te geven dat er minder hard gereden dient te worden. Er zijn meer borden geplaatst, opvallender ook. Daarnaast is de vangrail verwijderd en beplanting in zowel de berm als de middenberm. Ook de bomen zijn aangevuld. Zo voelt de weg minder als een snelweg.”

Vijf miljoen

De aanpassingen zijn gedaan in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad. Naast de Cartesiusweg heeft de gemeente vijf miljoen beschikbaar gesteld voor 28 verschillende locaties. Daarvan zijn er inmiddels 15 afgerond. De overige locaties worden de komende maanden uitgevoerd.

Meer projecten

Aangezien de helft van het budget nog beschikbaar is, kijkt de gemeente ook naar nieuwe locaties. Die zullen in februari 2014 worden vastgesteld. Op basis van landelijke cijfers van de door de politie geregistreerde verkeersongevallen, meldingen uit de stad, kennis van wijkbureaus en wijkpolitie, signalen via online verkeersmeldpunten en eigen inbreng van bewoners en belanghebbenden, maakt de gemeente een keuze waar de verkeersveiligheid verder verbeterd zal worden.

Geen zeggenschap

Over de verkeerssituatie op de kruising Archimedeslaan-Biltsestraatweg, een van de andere dodelijkste verkeersplekken van Nederland, heeft de gemeente geen zeggenschap. Rabius: “Dat valt onder de provincie. Zij weten echter wel af van de gevaarlijke situatie en hebben het kruispunt heringericht. Er zijn tussenbermen gecreëerd en de verkeerseilanden zijn vergroot. Hierdoor verwachten zij dat het duidelijker is geworden waar er gereden mag worden. Maar in dit proces is de gemeente niet betrokken geweest.”

3 Reacties

Reageren
  1. kees van oosten

    Opvallend is dat weer alleen maatregelen worden overwogen waarbij niet de intensiteit terug hoeft te worden gebracht. In het collegeprogram stond dat de groei van het autoverkeer aan banden zou worden gelegd.

  2. Ulaan

    Aaaaah!!! Méér borden, grótere eilanden…
    Goeie genade. Je zou er de slappe lach van krijgen. En nou is er nog geld over ook… Help…

    En dan dat ambtelijke ‘…maar in dit proces is de gemeente niet betrokken geweest.’
    Die lui daar komen van Mars, ik zweer het je. Die komen van Mars. Van Marsmannetjes en -vrouwtjes is bekend dat ze niet kunnen leren. Zelfs zeldzaam hardleers zijn. Betweterig en arrogant.
    ‘t Is maar dat je ‘t weet.

  3. TP

    De Gemeente heeft net wel weer een nieuw stukje snelweg de stad in aangelegd, de flyover bij de Graadt van Roggeweg. Voor mij onbegrijpelijk voor een links college. Zie hier mensen met 100km/h+ de stad in rijden. Gaan we hier ook halfzachte maatregelen treffen als er doden en gewonden vallen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).