Het stationsgebied en Utrecht Science Park weer aangewezen als ‘risicofocusgebieden’ Het stationsgebied en Utrecht Science Park weer aangewezen als ‘risicofocusgebieden’

Het stationsgebied en Utrecht Science Park weer aangewezen als ‘risicofocusgebieden’

Het stationsgebied en Utrecht Science Park weer aangewezen als ‘risicofocusgebieden’
Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Het stationsgebied en het Utrecht Science Park zijn nog steeds zogenoemde ‘risicofocusgebieden’. Dat betekent dat een calamiteit op deze plekken grotere gevolgen kan hebben dan op andere locaties in de stad. Dat blijkt uit het Regionaal Risicoprofiel (RRP) dat Veiligheidsregio Utrecht (VRU) iedere vier jaar samenstelt.

Het stationsgebied en het Utrecht Science Park zijn nog steeds zogenoemde ‘risicofocusgebieden’. Dat betekent dat een calamiteit op deze plekken grotere gevolgen kan hebben dan op andere locaties in de stad. Dat blijkt uit het Regionaal Risicoprofiel (RRP) dat Veiligheidsregio Utrecht (VRU) iedere vier jaar samenstelt.

De risicofocusgebieden zijn plekken waar bijvoorbeeld veel mensen samenkomen, van groot economisch belang zijn, een hoge mate van complexiteit is en een grote mate van onzekerheid speelt. “In deze gebieden met de bovengenoemde kenmerking vereist de stapeling van risico’s bijzondere aandacht”, aldus VRU.

In 2019 kwamen de risicofocusgebieden voor het eerst voor in de RPP. Ook toen al kregen het stationsgebied en het Utrecht Science Park extra aandacht. Dat is dit jaar onveranderd gebleven.

Stationsgebied

Het Utrechtse stationsgebied is volgens VRU een complex gebied met veel functies, waar dagelijks veel mensen passeren, werken en waar veel mensen wonen. De infrastructuur wordt daarnaast intensief gebruikt voor transport van passagiers en goederen, waaronder gevaarlijke stoffen.

“Het Stationsgebied herbergt grote aantallen personen, die ondanks hun diverse aard overwegend zelfredzaam zijn. Het gaat om passagiers van treinen en bussen en werknemers van winkels, kantoren en vervoerders. Daarnaast omvat het gebied een groot aantal woningen. Diverse evenementen, in de open lucht en in de Jaarbeurs, trekken grote groepen bezoekers.”

Utrecht Science Park

Het Utrecht Science Park krijgt ook extra aandacht. Onder meer vanwege de drie ziekenhuizen, verschillende faculteitsgebouwen en laboratoria die er te vinden zijn. Daarnaast zijn er ook zo’n 3.000 studentenwoningen en bezoeken dagelijks bijna 80.000 mensen het gebied.

“De hoge personendichtheid, een concentratie van verminderd zelfredzamen in de ziekenhuizen, grote vervoersstromen en de voornoemde laboratoria leiden tot een stapeling van risico’s. […] Tijdens de bestrijding van calamiteiten vereist dit gebied bijzondere aandacht, met name op het gebied van de informatievoorziening, de bereikbaarheid voor hulpdiensten en de mogelijkheden voor bewoners en gebruikers om het terrein te verlaten.”, aldus VRU.

Amsterdam-Rijnkanaal

Tot slot wordt ook het Amsterdam-Rijnkanaal, dat deels door Utrecht stroomt, genoemd als risicofocusgebied. “Hier passeren dagelijks grote aantallen schepen. Het betreft zowel beroepsvaart als pleziervaart. De beroepsvaart bestaat grotendeels uit vrachtvaart waarvan een gedeelte met gevaarlijke stoffen […].”

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Forens

    Tsja, een zo een grote hal met maar één enkele zijde uitgangen. Vragen om problemen. Naast het feit dat iedereen op de hoek van het bollendak dwars door elkaar moet lopen bij de uitgang, wat al bij de minste drukte echt super frustrerend kan zijn. Waarom zit er geen uitgang aan de andere zijden? De spreiding in de stationshal zou enorm verbeteren.

  2. Jeroen

    @Forens
    De rare plaatsing van de uitgang aan de bollendak zijde is vast te danken aan de eigenaar van Hoog Catharijne (Klépierre).

  3. Ad gladium

    @Forens Ik ben het volledig eens met je hoor, er zouden aan de Oostkant gewoon meer uitgangen direct naar het stationsplein moeten zijn.
    Aan de andere kant, niet overdrijven. De lange noordkant heeft uitgangen naar de overloop buiten en natuurlijk naar de treinen, vanwaar je ook met de noordertunnel aan het einde van de sporen CS kan verlaten. De zuidkant net zo naar de sporen, al laat de aansluiting op de brug nog op zich wachten (maar komt er nu wel aan!). Aan de Westkant richting Jaarbeurs dan ook nog een partij openingen, alsook bussen etc.
    Toch aardig wat niet? Vermoed dat een extra set deuren de stroom richting centrum niet zomaar zou oplossen, uiteindelijk moet je toch door HC heen of naar de fietsenstelling.

  4. Janah

    @ forens. Waarom? Omdat wij nou eenmaal de put pas dempen als het kalf verzopen is.

  5. Herman

    @Forens, dit is geen ontwerpblunder, Kleppierre wil ons zoveel mogelijk richting hun voedselgraaistraat en HC dwingen. Leidt tot rommelige situatie.
    Het station had gewoon ook aan de HC zijde op de kopse kant in,- en uitgangen moeten hebben.
    Dit krijg je als de vastgoedwereld de macht heeft en de gemeente (“wij”) dus het nakijken hebben.

  6. Johan

    @ Forens
    Ja het is natuurlijk een gekke zaak dat je komend vanaf het Moreelsepark een stuk om moet lopen. Utrecht en stedenbouw, een rare combinatie.

  7. Klaasjan

    @Johan
    Helemaal mee eens.
    Als je vanaf de Mariaplaats via het Moreelsepark naar de tram wilt, moet je eerst omhoog, omlopen, door de idioot drukke en te kleine ingang van het station, de stationshal door en dan weer omlaag. Dan kom je dus weer ongeveer op hetzelfde punt uit maar dan “binnen”. Wie bedenkt het? In een risicogebied nog wel.
    De trappen naar de perrons (en ook het busstation vanaf de Moreelsebrug moeten er ook snel komen. Dat ontlast het risicogebied. Ook een ontwerpfout die hersteld moet worden. De liften naar de Moreelsebrug zijn langzaam, piepen en kraken en zijn vies.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).