Uitbreiding voetgangersgebied in Utrecht blijft voorlopig van kracht Uitbreiding voetgangersgebied in Utrecht blijft voorlopig van kracht

Uitbreiding voetgangersgebied in Utrecht blijft voorlopig van kracht

Uitbreiding voetgangersgebied in Utrecht blijft voorlopig van kracht
Archieffoto
De tijdelijke uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad wordt verlengd. De gemeente laat weten dat fietsers en automobilisten om het coronavirus te bestrijden langer niet welkom zijn in delen van de binnenstad. Wel gaan er zaken veranderen.

De tijdelijke uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad wordt verlengd. De gemeente laat weten dat fietsers en automobilisten om het coronavirus te bestrijden langer niet welkom zijn in delen van de binnenstad. Wel gaan er zaken veranderen.

Het gedeelte van de Oudegracht tussen de Hamburgerbrug en de Smeebrug gaat terug naar de oude situatie, dat is maar goed ook want zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie was er onduidelijkheid over de situatie.

Hoe kwam het tot stand?

Het voetgangersgebied werd op verzoek van de gemeenteraad tijdelijk uitgebreid om ervoor te zorgen dat voetgangers in het centrum anderhalve meter afstand tot elkaar kunnen houden. De tijdelijke uitbreiding ging per 6 juli in en werd eind augustus opnieuw twee maanden verlengd tot 26 oktober. Het college heeft nu met een zogeheten verkeersbesluit mogelijk gemaakt dat de tijdelijke uitbreiding ook na 26 oktober wordt voortgezet, zolang dit nodig is voor de volksgezondheid.

De afgelopen tijd heeft de gemeente met bewoners en ondernemers gesproken over het voetgangersgebied. De reacties van individuele bewoners zijn wisselend. Ongeveer de helft is uitgesproken positief, de andere helft is tegen of vindt de verlenging niet zinvol.

Onduidelijkheid

Maar er gaat wel wat veranderen. Op het gedeelte van de Oudegracht tussen de Hamburgerbrug en de Smeebrug gaan de oude regels weer gelden. Dat is wellicht maar goed ook, want er was onduidelijkheid over de toepassing van de regels hier. Door het invoeren van het voetgangersgebied werden de beide zijden van de Oudegracht namelijk tweerichtingsverkeer voor fietsers en vrachtwagens, op de tijden dat het voetgangersgebied niet van kracht was.

Dit zorgde ervoor dat fietsers aan beide kanten van de Oudegracht tussen 18.00 en 10.00 uur twee richtingen op mochten fietsen. De Oudegracht is niet heel breed en met tegemoetkomend autoverkeer lijkt het niet de beste optie dat juist fietsers en vrachtwagens aan beide zijden beide kanten op mochten rijden. Navraag leert dat hier ook onduidelijkheid over was binnen de gemeentelijke organisatie.

De situatie is nu overigens nog steeds ingewikkeld, omdat de gemeente communiceert dat het voetgangersgebied is afgeschaft op het stuk tussen de Hamburgerbrug en Smeebrug, maar de verkeersborden er wel nog hangen.

Bezwaar

Omdat de gemeente nu een officieel verkeersbesluit heeft genomen, kunnen Utrechters bezwaar maken. Bezwaar maken kan online of via een brief, binnen 6 weken na de ingangsdatum (6 oktober) van het verkeersbesluit.

27 Reacties

Reageren
  1. isabelle

    Fietsers en auto’s, zoals bekend, veroorzaken inderdaad een verspreiding van het COVID-virus in de buitenlucht.

    Wat superattent van het College, dat altijd het beste met de Gewoone -edoch onbekwame- Mensch voorheeft!

  2. Anne Marie ten Berge

    Dank voor het bericht. Hoe kan de gemeente nu een formeel besluit genomen hebben zonder dat het voorbereidingsbesluit bekend is gemaakt. De volgorde is: Proefperiode. /Evaluatie / Voorbereidingsbeluit / Inspraak-Zienswijze / Besluit / Bezwaar / Definitief besluit / Rechter. Nu begrijp ik dat de gemeente het besluit heeft genomen de TIJDELIJKE proefperiode te verlengen omdat niemand zich aan de adviezen houdt. Zodat ik nog steeds met de fiets of de auto aan de hand op weg moet om de noodzakelijke boodschappen te kunnen doen of het noodzakelijke bezoek aan de tandarts af te kunnen leggen. Het advies was: zoveel mogelijk binnen blijven en als het niet anders kan, naar buiten gaan. Zo te zien is het nog steeds een TIJDELIJK besluit ook omdat een OFFICIEEL besluit NIET bestaat. We worden weer belazerd.

  3. Pee

    Dat tijdelijke word omgezet naar blijvend.
    Dit soort maatregelen hebben niets meer met corona van doen .
    Maar het maakt het wel mogelijk om dit soort dingen door te voeren onder de noemer corona .
    Zonder corona waren er veel meer bezwaren geweest tegen dit soort acties.

  4. Joepie

    Stel jullie toch eens niet zo aan. Er zijn genoeg alternatieve fiets en autorij-routes en je hoeft steeds maar kleine stukjes (om) te fietsen en te rijden. Daarnaast is het centrum nu niet bepaald bedoeld om met je fiets van winkel naar winkel te fietsen of met de auto voor de deur te stoppen. Van dat idee zijn we we al vanaf de zeventiger/ tachtiger/ negentiger jaren af. Met een reden. het ging daarna de winkels trouwens voor de wind.

    Funshoppen/ slow shoppen werd de trend.

    Om een beetje afstand op straat te kunnen houden, is naast de oproep om in je eentje boodschappen te doen of iets te kopen, meer loopruimte gewenst. Die creëer je dus ook door letterlijk meer ruimte te maken. Wat is er mis met lopen trouwens? Als je enorme haast heb voor een snelle boodschap, kan je beter buiten het centrum terecht.

    Wat komen Nederlanders en dan met name wat meer de “Hollanders”(voor een zuiderling) toch over als een stel stampvoetende kleuters die altijd recalcitrant willen doen, ook al slaat het echt werkelijk helemaal nergens op. Vervelend volkje in dat opzicht. Zeker vanuit een andere Nederlandse bril bekeken.

  5. Joost

    Op de kakofonie van verkeersborden was echt wel plaats voor iets over gehandicapten. Kunnen die daar wel of niet met de auto danwel fiets rijden?

  6. Ooginaller

    Deze van oorsprong Hollander is het – afgezien van een deel de laatste alinea – al dan niet stampvoetend roerend met Joepie eens.

  7. Anne Marie ten Berge

    @ joepie, ooit bedacht dat mensen slecht tot zeer slecht ter been kunnen zijn ? Ooit bedacht dat een fiets of een autootje een uitkomst kunnen zijn ? Ooit bedacht dat ik voor funschoppers geen andere straat ga nemen ?

  8. treg

    ja als je goed loopt heb je makkelijk praten
    voor mensen die slecht ter been zijn is dit asociaal
    dus stop aub met deze onzin

  9. trol

    Beste bewoners en ondernemers: U mag naar uw huis/zaak lopen, i.p.v. fietsen en de 80 parkeerplekken zijn ook foetsie. Ik heb met u te doen. Als u een vergunning heeft, zou ik civiel proberen dit ongedaan te maken en niet bestuursrechtelijk. (of beide) De overeenkomst wordt door de gemeente nu niet echt nagekomen, terwijl u wel betaalt.

  10. Koel Hoofd

    Ik sluit mij aan bij Anne Marie ten Berge, we worden weer eens belazerd en niet alle bewoners zijn gezond van lijf en leden. Maar je moet ouder zijn dan een millennial om dat te begrijpen.

    Mijn koffiedik zegt: Corona wordt nu misbruikt om een bekrompen ideologie te door te drukken, ook CO2 neutraal gemotoriseerd vervoer zal daar in de toekomst worden geweerd omdat het ‘blik op straat’ is.

  11. jankanerwatvan

    Het argument dat de gemeente inzet het voetgangersgebied uit te breiden is het tegengaan van de verspreiding van het virus. Waarom dan wel het uitbreiden van terrassen? Dan kun je net zo goed voetganger en fietser langs elkaar laten bewegen.

  12. Niels

    En dat alles vanuit een geloof in buitenbesmetting.

    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-kans-op-besmetting-in-buitenlucht~b28c006b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

  13. 3512

    Of mensen gaan zich eens houden aan het geldende eenrichtingsverkeer op de gracht 🙂 Scheelt al een hoop kurrona en onnodige wegafsluitingen.

  14. Joepie

    @ Niels

    Een artikel uit MEI (!!!!!!), we zijn bijna een half jaar verder man.

    En ja, als je te lang, (zeker bij langer dan 15 minuten), ook buiten op iemand staat te ademen (of erger hoesten), dan krijgt zo iemand ook buiten behoorlijke dosissen virus binnen. Er zijn gevallen van besmettingen buiten bekend en van 60% weet men niet waar de mensen besmet zijn geraakt (kan OV zijn, kan buiten zijn, who knows).

    We geven mensen buiten de ruimte, om ze te laten wennen aan het afstand houden (1 meter-3 meter), afstand houden helpt namelijk, de maat die eraan hangt is meer een indicatie. Ook helpen alle kleine beetjes, dus zo veel mogelijk afstand houden van vreemde mensen.

  15. Uuutje

    @jankanerwatvan

    OP een terras zit je met 2 of 4 bekenden.

    OP straat passeren honderden- duizenden vreemde mensen jou. Hoe meer vreemde mensen je ziet, hoe groter de kans op besmetting of verdere verspreiding van het virus. Die indicatie is namelijk dat we laatst op 1 op de 118 mensen zitten die Corona hebben, waarbij je zelf die ene persoon kan zijn. De kans dat je dus meerdere keren per dag bij besmette mensen in de buurt bent is dus heel erg groot.

  16. Yoshua

    Misschien is het nu de juiste tijd om door te pakken en binnen de singels uitsluitend voetgangersgebied te maken.
    Fietsen, brommers en auto’s zijn echt van de laatste tijd, de bewoners hebben eeuwen probleemloos zonder geleefd.
    Fietsroute van de Uithof naar C.S. kan prima via het stadion.
    Zet bij alle ingangen elektrische handkarren neer voor de bewoners die dan spulletjes naar huis kunnen brengen.
    Voor de mindervaliden is er een goed oplossing met elektrische bolderkarren die worden bediend door de voormalig straatnieuws verkopers, zodat die weer een dagbesteding en inkomen hebben.
    Op deze manier is iedereen geholpen en komt de historische binnenstad tot zijn recht.

  17. Ooginaller

    @Anemarie, Koelhoofd: welke plek dan ook in de uitbreiding van het voetgangersgebied is tot op 50 meter te bereiken met een fiets.

    Dat is 50, of vooruit, 100 stappen lopen met de fiets in de hand; moet lukken voor iemand die vrijwel zeker minstens op een eerste verdieping woont en daarvoor een trap opmoet. Want de begane grond in het gebied is volgens mij 100% winkels en horeca en geen woonhuis.

  18. JdV

    Prima maatregel. Geef de stad terug aan de voetganger en beeindig de fietsterreur. Fietsen binnen de singels verboden behalve voor vergunningshouders. Ik hoor altijd dat fietsen goed, plezierig en gezond is. Dan is omfietsen dus nog beter, plezieriger en gezonder. Een cadeautje van de gemeente aan alle fietsende inwoners dus.

  19. J

    Bijna wekelijks doe ik een rondje: bloemen op de brug bij de Hema, broodje Mario, Bigoli (schoutenstraat) Simon en Levert ( vismarkt) Bond en Smolders(lijnmarkt), Margaret wines ( oud kerkhof ) etc en als ik dat niet op de fiets kan doen dan kost t echt te veel tijd en ga ik zo merk ik nu al mn heil ergens anders zoeken; dood in de pot voor de echte Utrechtse middenstand

  20. René

    Kortom: we zijn / blijven zoekende in een voor ons ongrijpbare situatie – vooral als ik bovenstaande reacties lees. Ik meen ook vooral angst en onmacht te zien vanuit allerlei (goedbedoelde) perspectieven maar vooral het feit dat veel zaken onduidelijk en daarmee ongrijpbaar zijn maakt ons machteloos.

    Is het daarom, in plaats van afreageren, niet een idee om een pas op de plaats te houden en te kijken naar ons eigen gedrag dan te wijzen naar anderen? Iedereen wil toch dit virus de kop indrukken voor welk belang ook dus waarom niet kiezen voor conformeren voor de lange termijn?

  21. Tss

    Yoshua wil paard en wagen terug.

  22. Tss

    Ik ben voor het auto- en fietsvrij maken van Oog in Al.

  23. Anne Marie ten Berge

    @ OOGINVALLER, dat u dat nog niet wist? Ik heb sinds april 2016 een traplift. Overigens: Hoe gaat het in A’dam met uw PROJECT C? Daar hoor ik zo weinig over. De ingepompte miljoenen zullen toch niet door CORONA zijn verdampt ?

  24. Yoshua

    @TSS en J.
    Inderdaad paard en wagen terug in de binnenstad maar dan wel elektrisch.
    Dit gaat gebeuren de komende jaren, je zit het al in antieke oude steden in landen binnen Europa.
    In de jaren 70 kon je met de auto overal komen in de binnenstad, toen dat niet meer mocht, klaagden ondernemers dat alle winkels failliet zouden gaan.
    In 1995 woonde ik op de Hardebollenstraat, toen werd er betaald parkeren op de Breedstraat ingevoerd en auto’s mochten niet meer parkeren op De Neude.
    De middenstand zou wederom failliet gaan.
    Het tegenovergestelde is gebeurd, de drukte nam gigantisch toe, en de halve stad moet betalen voor parkeren.
    Dat er fietsen werden toegelaten binnen de singels zullen we over tien jaar hetzelfde denken als de snelweg die er ooit was onder HC, misdadig.
    Voor mindervaliden is het veel beter een elektrische bolderkar te laten rijden, ze hebben dan immers contact met mede passagiers die ze niet hebben op de fiets.
    Voor het milieu is het natuurlijk ook voordelig, fietsen verspreiden fijnstof.
    Het enige obstakel zal Lot van Hooijdonk zijn, een fietsverbod is nadelig voor het bedrijf van haar echtgenote, die fietskoerier is.

  25. Uuutje

    @ J, volgens mij mocht je op veel plekken die je noemt al niet fietsen. Daarnaast klinkt je wekelijkse rondje toch een beetje als een pleziertripje en dat gingen we ook even niet doen toch?

  26. Anoniem zoals de meeste

    Mijn hemel commotie om een regel die van 10:00 tot 18:00 geldt, de binnenstad heeft al tientallen jaren voetgangersgebied , die bewoners hebben het al helemaal eigen gemaakt. mensen met een vrijstelling kunnen het gebied gewoon in.. J gaat elders zijn heil zoeken omdat hij/zij te weinig tijd heeft, dan maak je tijd, geeft minder stress. Algemeen belang voor eigenbelang das ook wel es lekker.
    Verder volledig eens met ooginaller.

  27. J

    @uuutje het zijn mijn wekelijkse boodschappen! (Veelal versproducten) en als je de weg kunt kun je bijna alles tot de deur fietsen! @yoshua bijzonder dat jij weet wat minder validen moeten willen cq goed voor hen is , ik moet er niet aan denken om verplicht contact te hebben… dat Lot een obstakel voor deze stad ben ik dan wel weer met je eens.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).