Het Utrechtse CU2030 stopt na 18 jaar: ‘Klaar, strikje erom en door’ Het Utrechtse CU2030 stopt na 18 jaar: ‘Klaar, strikje erom en door’

Het Utrechtse CU2030 stopt na 18 jaar: ‘Klaar, strikje erom en door’

Het Utrechtse CU2030 stopt na 18 jaar: ‘Klaar, strikje erom en door’
CU2030 stopt er mee. De projectorganisatie werd in 2007 opgericht om te informeren over alle veranderingen in het Utrechtse stationsgebied. Hoewel het werk nog niet achter de rug is, is het grootste gedeelte al vernieuwd. “Jullie vinden je weg nu wel vanuit het station, via die mega fietsenstalling of langs de winkels naar de singel”, is te lezen in het laatste bericht van de CU2030.

CU2030 stopt er mee. De projectorganisatie werd in 2007 opgericht om te informeren over alle veranderingen in het Utrechtse stationsgebied. Hoewel het werk nog niet achter de rug is, is het grootste gedeelte al vernieuwd. “Jullie vinden je weg nu wel vanuit het station, via die mega fietsenstalling of langs de winkels naar de singel”, is te lezen in het laatste bericht van de CU2030.

In eerste instantie dachten veel mensen dat de slogan ‘CU2030’ betekende dat de werkzaamheden pas in 2030 zouden worden afgerond, maar dit bleek toch anders te liggen. De combinatie van letters en cijfers stond namelijk voor ‘See you too 030’, een speelse verwijzing naar het Utrechtse netnummer.

In 2007 startte veel werkzaamheden in het stationsgebied en in dezelfde periode werd CU2030 opgericht als plek waar mensen informatie konden vinden over de herinrichting. Een tijdje had de projectorganisatie een kantoor aan het Vredenburg en later werd dit verplaatst naar het Stadskantoor.

Jaarbeurspleingebouw

Via de website en sociale media berichtte CU2030 over allerlei werkzaamheden in en rond het stationsgebied. “Dank aan onze trouwe volgers en aan alle Utrechters die jarenlang van hot naar her door het stationsgebied werden gestuurd. Voor jullie is het merk begin deze eeuw (oeff, zo lang geleden al) in het leven geroepen.”

De komende jaren staan er nog genoeg werkzaamheden op de planning. Zo verrijst rondom de Jaarbeurs een nieuwe stadswijk met duizenden woningen en wordt het 105-meter hoge Jaarbeurspleingebouw op het gelijknamige plein gebouwd.

Vorig jaar werd een video gepubliceerd waarin de verandering in het gebied in beeld is gebracht. “Woon je net in Utrecht, ben je jonger dan 30 of kom je uit een ei: kijk dan de 50 jaar geschiedenis van het Stationsgebied in 5 minuten.” De video is hieronder te zien.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Andrew

    Slechtste naam ooit voor een projectbureau die communicatie moet doen. Ik dacht altijd dat alles pas in 2030 klaar zou zijn

  2. Rob

    Dure en onduidelijke campagne zonder toegevoegde waarde. Grote borden en een pagina op de website van de gemeente, met in goed Nederlands, een uitleg had volstaan.

  3. Koel Hoofd

    @Andrew
    Dacht hetzelfde.

  4. H Beelen

    De inwoners hebben in.2000 voor een groen centrum gekozen maar de wethouders hebben sinds die de tijd gekozen voor de belangen van grote bedrijven als Hoog Catharijne Jaarbeurs en Rabo en zoals gewoonlijk de wensen van de inwoners opzij geschoven

  5. Hans

    Ja hoor bij opheffing pas je naam uitleggen ☠️

  6. HenQie

    Zo vaak voorbij zien komen en ook idd dat het CU (IN) 2030 moest zijn.
    Communicatie/reclamebureau – you’re fired!

  7. Fietser

    De spin die er gegeven is aan de naam van dat marketingbureau is natuurlijk onzin die moet verhullen dat de naam niet zo gelukkig gekozen is. ‘See you too 030’ is natuurlijk een nietszeggende boodschap, terwijl ‘ See you (in) 2030’ een duidelijke verwijzing is naar de opleverdatum.

  8. Massegast

    Als ontmoetingsplek is het helemaal geslaagd. Ik kom er van alles tegen, word aangeklampt en red het vege lijf.

  9. M

    De naam is al even lullig als het hele project. Wat een onsamenhangd zootje was het en is het! Daar valt ook voor de toekomst niets meer van te maken of alles moet eerst worden platgegooid.

  10. buurtbewoner

    het Utrechtse netnummer, wordt in 2030 nog amper gebruikt 😉

  11. WJM

    Wat een slechte reclame boodschap is dit geweest!!!

  12. Piet Paulusma's Ghost

    It did refer to the year 2030 originally. Plenty of proof of this in now removed posts on their website which you can access through archives.

    They are gaslighting themselves and us. Don’t fall for their lies.

  13. Oranje mannetje

    🤣het stationsgebied is een lekkend en roestend bouwkundig hoofdpijn dossier.het CU2030 team is er helemaal klaar mee en verlaat het zinkende schip .strikje erom en wegwezen.

  14. Jeroen

    Dat het see you too 030 zou betekenen is natuurlijk totale kul. Het hele project begon met de CU Kids met foto’s van kleine kinderen. Die heetten niet de CU2 Kids.

  15. JIp

    CU2Ø3Ø CU2/030 CU2|030. Het had op zoveel manieren gestileerd kunnen worden. Als grafisch ontwerper en bilingual in Engels, heb ik hier altijd “See You in 2030” gelezen. CU2 = See You Too, ik zie jou ook. Met nadruk in vertaling op “ook”. Als ze de 030 anders hadden vormgegeven, bijvoorbeeld ander lettertype, of de Ø hadden gebruikt in de wapenkleuren, dan hadden zoveel meer mensen het anders gelezen. Of gebruik maken van sub logo’s… CU2DOM, CU2STADSIE, CU2SINGEL. De verwachting was bij mij altijd 2030 is het klaar, en daarom gelezen als: CU 2030, wat vertaald is “Zie je in 2030”, iets dat logischer Engels is als “Ik zie jou ook”, voor een gebied dat in ontwikkeling gaat. Kortom, slecht gebruik van een Engelse woorspeling, en een stilistische keuze die voor, letterlijk meer dan 2 decennia voor verwarring en een verkeerde boodschap heeft gezorgd.

  16. Jozias

    Het was aanvankelijk wel degelijk CU 2030. Gaandeweg, omdat het zo’n rommel was qua deadlines en bouwkundige doelen die niet behaald zijn en ook nooit behaald worden, werd er door de propagandamachine CUTOO van gemaakt, want niks betekent. Ik zie je ook 030> waarom is er dan voor deze naam gekozen?

    Utrechters gaan nooit van het moderne statsionsgebied houden. HC is nu een surrogaat Dubai winkelcentrum geworden, met bijbehorend publiek, die denken dat namaakluxe hen een bepaalde status verschaft.

    De rest van het verblijfsgebied is een ratje toe en constructioneel bouwkundige armoede. Ik vrees dat de volgende roep om een verbouwing al over 10 jaar kan gaan beginnen. In dit geval zit ik dus vanaf 2007, mijn 26e levensjaar tot aan mijn pensioen en ná mijn pensioen in een bouwput van iets dat altijd armoedig blijft en alleen maar op het oog opgelapt wordt.

  17. M.

    De Utrechters zullen het resultaat moeten doen. Laten we hopen dat in ieder geval de sociale veiligheid in het hele gebied op orde wordt gehouden en er behoorlijk schoongemaakt wordt. Verder kan de toegankelijkheid van trein en bus zonder al te veel kosten nog aanmerkelijk worden verbeterd. Maak de perrons toegankelijk vanaf de trappen en voeg aan de belachelijke zij-ingang onder het bollendak minstens één brede toegang aan de kant van het Moreelsepark toe.

  18. Leon

    Uiteindelijk is het de afgelopen 15 jaar enorm opgeknapt rond het centrum. Fossielen die nog altijd verwijzen naar een referendum uit het jaar 0, daar kunnen we alleen maar om smalen.

  19. Jozias

    @Leon?

    Opgeknapt? Op de perrons onder de stationshal, de busperrons onder het beton is het nog steeds dezelfde gribuszooi. Verder is het overal behoorlijk vies (ook qua sommige mensen), wordt er slecht opgeruimd en schoongemaakt en was de sociale veiligheid in het stationsgebied rond 2007, 2008, 2009, 2010 stukken hoger en beter dan nu het geval is. Maar ja, alles voor de investeerders (ipv de burger).

  20. de Roeptoeter

    Jammer dat de junkentunnel nu een junkengebied is geworden. Meer junks en meer verspreid. De parken en stegen liggen vol Tel daarbij de overlast op van asielzoekers en criminele bedelbendes en je gaat bijna weer hunkeren naar 1999.

    De singel weer in ere hersteld is natuurlijk prachtig en het centraal station an sich is een mooi, goed ingericht station.

  21. M.

    @Leon:
    Over smalen gesproken: de uitkomst van dat referendum was de keuze voor een groen centrumplan. Er is weinig van terechtgekomen, en dan druk ik me voorzichtig uit.

  22. Brunel

    Ja Jozias, enorm opgeknapt. Er is van gemaakt wat er nog van te maken viel na de kaalslag in de jaren zeventig. Dat referendum was een scheet in een netje van Leefbaar Utrecht. Die moesten ook al snel concluderen dat de realiteit wat ingewikkelder was.

  23. Boesje

    “Jullie vinden je weg nu wel vanuit het station, via die mega fietsenstalling of langs de winkels naar de singel”, is te lezen in het laatste bericht van de CU2030.
    Inderdaad dus, met de trein, fiets os lopend door HC langs de winkels. De auto is nu helemaal verbannen door de knip in de Catharijnesingel. Als je vanuit Utrecht Zuid naar begin van de Amsterdamse straatweg wil word je via Google maps over de Waterlinieweg omgeleid. Waar je vroeger luttele minuten over deed kost nu bijna 20 minuten. Wat een extra uitstoot. Dan wordt er ineens niet groen meer gedacht door dit kolderieke college. Ik vind dit puur burgerpesterij.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).