Het weekend van Stefan Wayper van Sublime FM: ‘Een mooie mix van inspirerende berichten en muziek’ | De Utrechtse Internet Courant Het weekend van Stefan Wayper van Sublime FM: ‘Een mooie mix van inspirerende berichten en muziek’ | De Utrechtse Internet Courant

Het weekend van Stefan Wayper van Sublime FM: ‘Een mooie mix van inspirerende berichten en muziek’

Het weekend van Stefan Wayper van Sublime FM: ‘Een mooie mix van inspirerende berichten en muziek’
Algemeen directeur Stefan Wayper van Sublime FM. Foto's: DUIC / Marleen Stoker
Vandaag bestaat Sublime FM vijf jaar. Het enige landelijke radiostation dat in Utrecht is gevestigd krijgt er steeds meer luisteraars bij. DUIC interviewde algemeen directeur Stefan Wayper. “We proberen muziek met een positieve toon te kiezen.”

Vandaag bestaat Sublime FM vijf jaar. Het enige landelijke radiostation dat in Utrecht is gevestigd krijgt er steeds meer luisteraars bij. DUIC interviewde algemeen directeur Stefan Wayper. “We proberen muziek met een positieve toon te kiezen.”

Sublime FM bestaat vandaag precies vijf jaar. Hoe vieren jullie dat?
“Afgelopen zondag hadden we de aftrap van de vijfde verjaardag van Sublime FM. Elke laatste zondag van de maand organiseren we bij De Rechtbank een optreden, dat vrij toegankelijk is voor onze luisteraars. Zondag hebben we onze bezoekers getrakteerd op een cocktail. Maandag zijn we begonnen met de Sublime 500. We hebben luisteraars de twee weken daarvoor gevraagd welke nummers zij het mooist vinden en op basis daarvan de lijst samengesteld. De nummer één is iets voor vijf uur te horen. Dan maken we ook bekend wie de winnaar is van een reis naar Australië of Nieuw-Zeeland.”

Hoe is het allemaal begonnen?
“Het is ontstaan uit Arrow Jazz FM. Die zender is failliet gegaan en werd gekocht door het bedrijf Conclusion. Vanaf dat moment ben ik erbij betrokken geraakt. We merkten dat de naam Arrow niet meer zo’n goede naam had en tegelijkertijd waren er veel luisteraars die zeiden dat ze niet zo heel veel hadden met jazz. We besloten om een nieuwe start te maken, met een nieuwe naam. In Sublime zit het woord ‘suburb’, dat staat voor de stedelijke uitstraling. Met ‘lime’ bedoelen we het verfrissende effect. Het limoentje is tevens het logo.”

Kijk je met een goed gevoel terug op de afgelopen vijf jaar?
“Zeker! We hebben heel veel bereikt en bewerkstelligd. Sublime is een mooie mix tussen inspirerende en positieve berichten, zoals het Nieuws van de Vooruitgang, en muziek. Op het Nieuws van de Vooruitgang werd door andere media eerst nog wat lacherig gereageerd, maar inmiddels zijn er steeds meer die ook met dat soort nieuws aan de slag gaan. Het heeft heel goed uitgepakt. We proberen muziek te kiezen met een positieve toon, zodat mensen daar blij van worden.”

Gaan er de komende jaren nog dingen veranderen bij Sublime FM?
“We willen het Nieuws van de Vooruitgang inhoudelijk nog verder uitbouwen. Qua muziek zijn we op veel festivals al muziekleverancier, zoals bij het EK Hockey en de Winterparade in Amsterdam. Het zou mooi zijn als we op een gegeven moment een eigen festival kunnen creëren. We bereiken nu zo’n half miljoen unieke luisteraars per week. De afgelopen jaren zijn we hard gegroeid. We hebben vooral veel luisteraars tussen de twintig en 34 jaar erbij gekregen. Hopelijk komen er de komende jaren nog veel meer luisteraars bij.”

Wat doe je graag in het weekend?
“In het weekend ga ik graag naar The Court Sessions van Sublime in De Rechtbank. De sfeer is altijd heel goed. Daarnaast vind ik het fijn om te sporten en om dingen te ondernemen met mijn gezin.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).